vragen over low budget bike

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Gebruikersavatar
^oZ
Berichten:467
Lid geworden op:vr mei 27, 2005 8:42 am

Bericht door ^oZ » do sep 07, 2006 9:43 pm

Oh, en onder de €150,- maar dat moet makkelijk te doen zijn, werk namelijk bij een fietsenwinkel.

Edit: Waarschijnlijk ook een Spinergy Rev-x voorwiel!

Tinus
Berichten:39
Lid geworden op:di dec 06, 2005 10:16 am

Bericht door Tinus » di sep 11, 2007 7:57 am

Ik heb gisteren ook een oude racer op de kop kunnen tikken en die wil ik ook naar terugtraprem ombouwen.

Wat voor achtertandwiel kun je op zo'n shimano naaf kwijt en hoeveel tands is die?

Gebruikersavatar
sneeuwpop
Berichten:1845
Lid geworden op:di jun 13, 2006 9:24 pm
Locatie:GRUNN

Bericht door sneeuwpop » di sep 11, 2007 8:54 am

Tinus schreef:Ik heb gisteren ook een oude racer op de kop kunnen tikken en die wil ik ook naar terugtraprem ombouwen.

Wat voor achtertandwiel kun je op zo'n shimano naaf kwijt en hoeveel tands is die?
Kijk eens op www.fietspunt.nl.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Tinus
Berichten:39
Lid geworden op:di dec 06, 2005 10:16 am

Bericht door Tinus » di sep 11, 2007 9:25 am

Daar heb ik al gekeken en ik kom daar niet verder dan een 19 tands tandwieltje. :oops:

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di sep 11, 2007 9:34 am

Probeer www.allesvoordefiets.nl eens, die verkopen ook kransjes voor remnaven. Weet alleen niet wat voor kransje er precies op zo'n terugtrapnaaf moet...
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Tinus
Berichten:39
Lid geworden op:di dec 06, 2005 10:16 am

Bericht door Tinus » di sep 11, 2007 9:42 am

Thanx,

Daar heb je voor shimano naven ook 15 tands tandwielen.
Dat lijkt er meer op!
:D

RASTAMAN
Berichten:2
Lid geworden op:di sep 11, 2007 8:52 pm

lowbudgetbike

Bericht door RASTAMAN » wo sep 12, 2007 12:03 pm

Neem geen favorite-naaf maar een shimano remnaaf,36 gaats.invlechten is een sinicure die je jezelf puur op gevoel moet aanleren,duurt wel even.kies in ieder geval voor een kruis over 3 spaakpatroon.succes

Tinus
Berichten:39
Lid geworden op:di dec 06, 2005 10:16 am

Bericht door Tinus » wo sep 12, 2007 12:17 pm

Was ik ook van plan.
Heb ooit al eens een stuk of 3 favorite naven gesloopt op een gewone stadsfiets.
En dat inspaken lukt me wel ;)

Zit alleen met de vraag of het normaal is (ik vind van niet) dat de achtervork 11 mm te smal is voor een shimano naaf.
Ben niet zo van het forceren zeg maar.

Per
Berichten:223
Lid geworden op:zo jan 21, 2007 11:19 pm
Locatie:Geldermalsen

Re: lowbudgetbike

Bericht door Per » wo sep 12, 2007 6:50 pm

RASTAMAN schreef:Neem geen favorite-naaf maar een shimano remnaaf,36 gaats.invlechten is een sinicure die je jezelf puur op gevoel moet aanleren,duurt wel even.kies in ieder geval voor een kruis over 3 spaakpatroon.succes
Op de site van m-gineering en van sheldon brown staat tot in detail beschreven hoe je dat moet doen, zelf leren is niet te doen.

Tinus
Berichten:39
Lid geworden op:di dec 06, 2005 10:16 am

Bericht door Tinus » vr sep 14, 2007 8:06 am

Spaken lukt wel, ik heb al een stuk of 5 wielen zelf gedaan.

ATB wieltje gespaakt waarmee ik jaren heb gercosst zonder een spaakje te laten kappen :D

Moet een race wiel ook wel lukken, ik wil daar wel nog een richter voor bouwen.

Tinus
Berichten:39
Lid geworden op:di dec 06, 2005 10:16 am

Bericht door Tinus » ma sep 24, 2007 12:40 pm

Heb al een fiets (raleigh, groot frame) gekocht.

En een terugtraprem, vooras, trapas en velgen.

Nu het spaken nog en het frame afwerken.... :D

Gebruikersavatar
hydrus
Berichten:24
Lid geworden op:za mei 05, 2007 10:06 pm
Locatie:Poperinge

Bericht door hydrus » ma sep 24, 2007 9:53 pm

Ik heb hier een oude locomotive damesfiets staan die ongeveer een week voor de deur stond zonder voorwiel en met lekke achterband. Die heb ik maar binnengehaald onder het motto "propere buurt".
Die heb ik een beetje slordig geschilderd (niet goed ontvet, en vork+ headset niet uitgehaald maar afgeplakt) maar is toch aardig gelukt. net goed genoeg om aan het station te zetten.
Het stuur heb ik geflipt om wat verder en dieper te zitten, en ik heb er een shimano remnaaf ingestoken. Nu ben ik bezig met een oud Bertin frame. inclusief vork met chroom onderpoten, en chromen chain & seat stays (deels chroom) er staat nu wel nog een bagagedrager op, en veel te veel nokjes, amar dat kan ik verhelpen.

en nu ga ik slapen, want ik ben al veel te lang op, en m'n tekst die ik net getyped heb trekt op nie veel :p

lacsapper
Berichten:23
Lid geworden op:do sep 20, 2007 8:45 pm
Locatie:Hilversum

Bericht door lacsapper » di sep 25, 2007 8:00 pm

Wat ook leuk is, behalve fixed, SS of terug trap rem,
is de Retro direct drive! Vooruit trappen in een lekker tempo,
bergje op? gewoon achteruit trappen! 8)
Afbeelding
http://en.wikipedia.org/wiki/Retro-Direct

Gebruikersavatar
^oZ
Berichten:467
Lid geworden op:vr mei 27, 2005 8:42 am

Bericht door ^oZ » di sep 25, 2007 11:29 pm

Afbeelding

http://www.m-gineering.nl/retrog.htm

Inderdaad héél erg leuk, staat ook al tijden op het lijstje

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » wo sep 26, 2007 7:22 am

Hey Oz, heb je ook een closeup van die achternaaf/freewheels?

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Tinus
Berichten:39
Lid geworden op:di dec 06, 2005 10:16 am

Bericht door Tinus » wo sep 26, 2007 7:45 am

Met reelight verlichting. :)

Komt er misschien ook nog wel op!

lacsapper
Berichten:23
Lid geworden op:do sep 20, 2007 8:45 pm
Locatie:Hilversum

Bericht door lacsapper » wo sep 26, 2007 10:47 am

naaf maken voor een retro direct drive:
Benodigheden
oude (race)fiets naaf met schroefdraad
bottom bracket cup
2 verschillende single speed freewheels.
lock ringen.

Draai eerst een lockring op de naaf van het wiel,
(dit zodat het kransje net over het schroefdraad gaat vallen).
draai het eerste freewheel kransje erop. (zorg dat deze net over het schroefdraad steekt. Draai de bb cup in het nog overstekende gedeelte.
Draai vervolgens de andere freewheel tandwiel erop.
Klaar is kees 8) Nu heb je een achterwiel met twee tandwielen.

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » wo sep 26, 2007 11:46 am

Ben ik de enige waarbij het nu nog niet duidelijk is?

Ik heb er inderdaad nog niet gegoogled, maar zonder plaatjes gaat het met deze beschrijving bij MIJ niet vallen vrees ik :)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
^oZ
Berichten:467
Lid geworden op:vr mei 27, 2005 8:42 am

Bericht door ^oZ » wo sep 26, 2007 11:54 am

Afbeelding

Neen, ik heb niet meer plaatjes van die fiets, had hem ergens op een Amerikaans forum gevonden

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » wo sep 26, 2007 12:00 pm

Het systeem is duidelijk, maar hoe krijg je zonder veel kunst en vliegwerk twee freewheels op die naaf...

Niet dat ik het perse direkt wil proberen, maar ben gewoon nieuwsgierig :)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Kerensky
Berichten:202
Lid geworden op:do mei 30, 2002 10:25 pm
Locatie:Hoorn

Bericht door Kerensky » wo sep 26, 2007 12:10 pm

JJ schreef:Het systeem is duidelijk, maar hoe krijg je zonder veel kunst en vliegwerk twee freewheels op die naaf...
JJ
Met een bottom bracket CUP verleng je de schroefdraad van je naaf.

Afbeelding

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » wo sep 26, 2007 12:12 pm

naaf maken voor een retro direct drive:
Benodigheden
oude (race)fiets naaf met schroefdraad
bottom bracket cup
2 verschillende single speed freewheels.
lock ringen.

Draai eerst een lockring op de naaf van het wiel,
(dit zodat het kransje net over het schroefdraad gaat vallen).
draai het eerste freewheel kransje erop. (zorg dat deze net over het schroefdraad steekt. Draai de bb cup in het nog overstekende gedeelte.
Draai vervolgens de andere freewheel tandwiel erop.
Klaar is kees Nu heb je een achterwiel met twee tandwielen.
ah je gebruikt de BB cup als langer schroefdraad. DWZ: Het eerste freewheel draai je niet volledig op de naaf (dit doordat er een lockring als spacer tussenzit), dan draai je de BBcup geheel door het andere freewheel heen en dat geheel draai je in het uistekende gedeelte van je eerste freewheel. Je gebruikt je eerste freewheel als koppeling tussen naaf schroefdraad en BBcup schroefdraad en je tweede freewheel zit volledig op je BBcup.

(zonder foto's is dit bijna niet uit te leggen).
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » wo sep 26, 2007 12:13 pm

Jaap je was me net voor..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Perik
Berichten:191
Lid geworden op:wo aug 10, 2005 10:44 am
Locatie:Arnhem

Bericht door Perik » wo sep 26, 2007 12:37 pm

Leuk! Maar als ik het goed begrijp word de kracht van het freewheel dan op de naaf overgebracht door slechts een heel smal stukje schroefdraad. Blijft dit heel?


Plaats reactie