Heb lang zitten twijfelen maar na een beetje onderzoek op sheldon brown's site en ook op dit forum dan toch maar besloten om er voor te gaan.
Stap 1: Fiets kopen...

Een 'mooie' Francesco Moser fiets uit de jaren '80. Origineel paars met wit en fluo-roze, ooit met een zwarte spuitbus toegetakeld. Prijs: 20 euro. Zoals we hier in vlaanderen zeggen: "Daar kun je niet voor sukkelen".
Stap 2: Sorteren: Remmen, cranks, zadel (en misschien zadelpen), stuurpen bijhouden en de rest weg.
Stap 3: Alle onnodige stukjes verwijderen... een middagje vijlen en schuren; het ging sneller dan verwacht.
Op dit moment is het frame bij de poedercoater waar er voor 60 euro een mooi laagje RAL 6019 (=pastel groen) op komt.
Daarnet een set wielen laten maken: Rigida DP18's op Miche Primato Piste naven. Daar komt een 16 tands freewheel op en dan nog even banden kiezen. Ik ga wel resoluut voor relatief goedkope oplossingen want ik wil ook geen 500 of 1000 euro uitgeven aan deze fiets.
Daarom kies ik er voor om de bestaande cranks (oude shimano's) te hergebruiken en het kettingblad op de plaats te steken waar normaal gezien het binnenblad zat. Met een 113mm as kom ik dan op een kettinglijn van 42,5mm (ongeveer...)
Later deze week komen er waarschijnlijk fotos van het gecoate frame... ik ben zelf ook benieuwd.
Ik weet nog niet wat doen qua stuur, heb het stuur al wel gechopped en flipped maar ben aan het twijfelen of ik niet voor een flatbar zou gaan. Ik was aan het denken om een flatbar met stuurlint te doen ipv grips maar ik zie dat nooit dus ik vroeg me af of er een reden is waarom niemand dat doet.
j
p.s.
ben helemaal gefascineerd door de zelfbouw-frame-thread maar ik heb echt geen tijd voor een extra hobby... jammer...