singlespeed moser...

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

dgmtc
singlespeed moser...

Bericht door dgmtc » ma aug 27, 2007 7:56 pm

Ik had al een tijd zin omeens een fiets te maken zonder te veel rommel aan; vooral zonder versnellingen, dus. Ook omdat ik hier (antwerpen) eigenlijk bijna altijd op dezelfde versnelling rijd.
Heb lang zitten twijfelen maar na een beetje onderzoek op sheldon brown's site en ook op dit forum dan toch maar besloten om er voor te gaan.

Stap 1: Fiets kopen...
Afbeelding
Een 'mooie' Francesco Moser fiets uit de jaren '80. Origineel paars met wit en fluo-roze, ooit met een zwarte spuitbus toegetakeld. Prijs: 20 euro. Zoals we hier in vlaanderen zeggen: "Daar kun je niet voor sukkelen".

Stap 2: Sorteren: Remmen, cranks, zadel (en misschien zadelpen), stuurpen bijhouden en de rest weg.

Stap 3: Alle onnodige stukjes verwijderen... een middagje vijlen en schuren; het ging sneller dan verwacht.

Op dit moment is het frame bij de poedercoater waar er voor 60 euro een mooi laagje RAL 6019 (=pastel groen) op komt.
Daarnet een set wielen laten maken: Rigida DP18's op Miche Primato Piste naven. Daar komt een 16 tands freewheel op en dan nog even banden kiezen. Ik ga wel resoluut voor relatief goedkope oplossingen want ik wil ook geen 500 of 1000 euro uitgeven aan deze fiets.

Daarom kies ik er voor om de bestaande cranks (oude shimano's) te hergebruiken en het kettingblad op de plaats te steken waar normaal gezien het binnenblad zat. Met een 113mm as kom ik dan op een kettinglijn van 42,5mm (ongeveer...)

Later deze week komen er waarschijnlijk fotos van het gecoate frame... ik ben zelf ook benieuwd.

Ik weet nog niet wat doen qua stuur, heb het stuur al wel gechopped en flipped maar ben aan het twijfelen of ik niet voor een flatbar zou gaan. Ik was aan het denken om een flatbar met stuurlint te doen ipv grips maar ik zie dat nooit dus ik vroeg me af of er een reden is waarom niemand dat doet.

j

p.s.
ben helemaal gefascineerd door de zelfbouw-frame-thread maar ik heb echt geen tijd voor een extra hobby... jammer...
Laatst gewijzigd door dgmtc op di aug 28, 2007 8:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » ma aug 27, 2007 7:59 pm

Afbeelding

8)
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

@sph@ltdude
Contacteer:

Re: singlespeed moser...

Bericht door @sph@ltdude » ma aug 27, 2007 8:24 pm

dgmtc schreef: Daarnet een set wielen laten maken: Rigida DP18's op Miche Primato Piste naven. Daar komt een 16 tands freewheel op
Piste naven met een freewheel? :cry:

Ga toch fixed! :o
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma aug 27, 2007 8:33 pm

Ik rij met een Mary bar met lint. Dat is dan wel geen flatbar maar wel een MTB stuur.

Mijn redenen voor tape:

1. warmer
2. meer ruimte over het gehele stuur bedekt
3. betere zweetafvoer
4. ik vind het lekkerder dempen dan "normale" grips
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

dgmtc

Bericht door dgmtc » ma aug 27, 2007 8:43 pm

@sph@ltdude schreef:
dgmtc schreef: Daarnet een set wielen laten maken: Rigida DP18's op Miche Primato Piste naven. Daar komt een 16 tands freewheel op
Piste naven met een freewheel? :cry:

Ga toch fixed! :o
haha nee, dat loopt fout af in het stadsverkeer...
enne, die versleten banden dat wordt een te dure zaak...
dat gezegd zijnde, ik ga het zeker wel eens proberen.
Laatst gewijzigd door dgmtc op ma aug 27, 2007 8:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

dgmtc

Bericht door dgmtc » ma aug 27, 2007 8:50 pm

didadunlop schreef:Ik rij met een Mary bar met lint. Dat is dan wel geen flatbar maar wel een MTB stuur.

Mijn redenen voor tape:

1. warmer
2. meer ruimte over het gehele stuur bedekt
3. betere zweetafvoer
4. ik vind het lekkerder dempen dan "normale" grips
stuurlint lijkt mij ook het fijnste... dus ik ga dat ook doen. op termijn misschien van dat mooie brooks stuurlint (leer) erop zetten.
Laatst gewijzigd door dgmtc op ma aug 27, 2007 8:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » ma aug 27, 2007 8:50 pm

dgmtc schreef: haha nee, dat loopt fout af in het stadsverkeer...
Welnee
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di aug 28, 2007 8:13 am

dgmtc schreef:haha nee, dat loopt fout af in het stadsverkeer...
enne, die versleten banden dat wordt een te dure zaak...
Het is zo vermoeiend...

Fixed rijden doe je gewoon met een voorremmetje erbij, dus het enige verschil met freewheel is dat je niet kunt coasten EN dat je met je benen af kunt remmen.

Dat skidden is iets wat je onder normale omstandigheden toch niet continu aan het doen bent, dus het verslijten van banden valt echt wel mee, geloof me!!

En ja, fixed is leuk, en niet omdat het mode is ;)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

dgmtc

Bericht door dgmtc » di aug 28, 2007 9:33 am

JJ schreef: dus het enige verschil met freewheel is dat je niet kunt coasten

En ja, fixed is leuk, en niet omdat het mode is ;)
ik weet het... maar toch eerst even met freewheel... ik heb nog nooit een doortrapper gehad dus dat constant meetrappen lijkt me eigenlijk net niet zo leuk... al kan ik me voorstellen dat het een heel andere manier van fietsen is...
maar als m'n fiets af is ga ik er wel eens een vast kransje opsteken; de verleiding is te groot om het niet te proberen.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di aug 28, 2007 10:22 am

Het is niet dat je moet, maar het idee dat mensen hebben dat een fixed ook gelijk zonder remmen moet...

Ik kan me voorstellen dat je het niks vindt en het ook helemaal niet wilt proberen, als de gedachte maar uit de wereld is dat als je fixed gaat, je ook gelijk je remmen eraf moet slopen. Niet dus!

Maar ik draaf door. Leuke fiets! Ben benieuwd naar de plaatjes :)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

g

Bericht door g » di aug 28, 2007 2:13 pm

dgmtc schreef:
Op dit moment is het frame bij de poedercoater waar er voor 60 euro een mooi laagje RAL 6019 (=pastel groen) op komt.
60 euro voor poedercoat
waar kan je dat laten doen voor die prijs?

iedereen hier vraagt 100 euro en meer.

of is dit omdat je hem zelf al helemaal voorbereid hebt misschien, schuren,...???

en verder, toch maar fixed gaan hoor.

steelhead

Bericht door steelhead » di aug 28, 2007 2:38 pm

Je kunt de remmen laten zitten en na een tijdje als je zelfvertrouwen toeneemt eens proberen te rijden zonder de achterem aan te raken. Dan kan de achterrem eraf. En dat kun je na een tijdje ook eens met de voorrem proberen. Ik zou zelf niet zonder voorrem rijden, maar dat is mijn mening.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Gène

Bericht door Gène » di aug 28, 2007 5:57 pm

Who need brakes?

Ik ben zelf ook bezig om fixed stoep racer op te bouwen. Wielen en de rest van de shizzel komen deze week, hopelijk morgen al.

Ik ga ook voor de single rem variant. Voorrem alleen.

Dus, voor mij is het ook allemaal ff afwachten hoe het gaat.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Per

Bericht door Per » di aug 28, 2007 8:17 pm

Ik heb deze zomer ook mijn eerste fixed opgebouwd en het bevalt me erg goed, een fijne workout. (je zou het kunnen vergelijken met spinning, dus mp3 speler op de oortjes en stoempen maar!)

Ik zou niet snel meer kiezen voor een geared, laat staan een freewheel.

dgmtc

Bericht door dgmtc » di aug 28, 2007 8:18 pm

Gène schreef:Who need brakes?
ikke! ;)

ben het frame vandaag gaan ophalen bij de poedercoater... mooi kleurtje... een soort licht muntgroen. morgen bottom bracket en balhoofd laten plaatsen; ik zou het graag zelf doen maar ik heb de tools niet (bottom bracket schroefdraad moet misschien wat bijgewerk worden...) en heb nu ook geen zin om daar geld aan uit te geven.

zaterdag wielen ophalen samen met kettingblad en ketting... maar ik moet vooral een beslissing maken over het stuur...
misschien moet ik een amateur framebouwer aanspreken over het (na)maken van zo'n haai-stuur (http://jonnycycles.com/stems.html) met enige aanpassingen... ;)

j

dgmtc

Bericht door dgmtc » wo aug 29, 2007 4:03 pm

Gène schreef:Who need brakes?
Om even terug te komen op remmen en zo; ik ben van plan om binnenkort een setje remkabel-splitters te kopen zodat ik makkelijk kan switchen tussen een chop'n'flip stuur met TT-remhendels en en een flatbar met gewone remmen... splitters los, stuur veranderen, splitters vast.
http://www.sandsmachine.com/ac_cable.htm

Heb ondertussen gekozen voor een flatbar, heb hem al een stuk smaller gemaakt.
Vrijdag heb ik m'n frame terug met BB erin (hopelijk, als de draad niet te fuct is)en balhoofdsetje erop (heb het originele moeten recupereren want de vork was iets te kort afgezaagd om er een nieuw op op te zetten die blijkbaar allemaal iets hoger zijn).
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat er zaterdag of zondag aan de fiets gebouwd gaat worden en dat ie dit weekend af is.
Het lijkt wel sinterklaas.

jan.

Pieter!

Bericht door Pieter! » wo aug 29, 2007 8:04 pm

Mooi stuurtje, en handig plan van die kabel-splitsers!

8) 8) 8)

Per

Bericht door Per » wo aug 29, 2007 8:38 pm

Pieter! schreef:handig plan van die kabel-splitsers!

8) 8) 8)
+1!

Op het fotootje stoppen ze ze weg, terwijl ze er eigenlijk best mooi uitzien!

dgmtc

Bericht door dgmtc » do aug 30, 2007 8:33 am

Per schreef:
Pieter! schreef:handig plan van die kabel-splitsers!

8) 8) 8)
+1!

Op het fotootje stoppen ze ze weg, terwijl ze er eigenlijk best mooi uitzien!
Er is wel een kink in de spreekwoordelijke (rem)kabel:
"However, this part must be installed on a section of the cable run where the cable is not in any housing."
Logisch... maar niet voor de hand liggend, he... toch nog eens een nachtje over slapen.

willem12

Bericht door willem12 » do aug 30, 2007 8:43 am

JJ schreef:Het is niet dat je moet, maar het idee dat mensen hebben dat een fixed ook gelijk zonder remmen moet...
JJ
Ik zag gisteravond bij mij in het dorp nog zo'n fixierijder, telefoon in de hand, slingerend over de weg, geen remmen.....tsss.
Het was een vrij lange knaap 8)

dgmtc

Bericht door dgmtc » vr aug 31, 2007 8:59 pm

Nog even een fotootje van de fiets in wording.
Afbeelding

Ondertussen is het afdekkapje van de headset (wit op de foto) roze gemaakt en zit het zadel erin.

Het originele plan qua kleurschema was pastelgroen, mat metaal en zwart maar daar is nu dus roze bijgekomen. Het roze zal heel beperkt blijven maar het geeft de fiets een heel zomerse pistache-en-aarbeien-ijsje feeling. :o

Ik vrees dat mijn fiets een fantastisch slachtoffer voor meneer bikesnobnyc (http://bikesnobnyc.blogspot.com/) zal worden. Voor de mensen die hem niet kennen: een funny as hell en goed geschreven blog die eigenlijk alle bezoekers van fixedgeargallery en velospace zouden moeten lezen. Ik inclusief dus. ;)

j

^oZ

Bericht door ^oZ » vr aug 31, 2007 9:12 pm

Hang je ook rond op BFSSFG?

Burnhard

Bericht door Burnhard » vr aug 31, 2007 9:15 pm

uhhh???

rondhangen waar?

dgmtc

Bericht door dgmtc » vr aug 31, 2007 9:20 pm

uhm... nee... wat is dat?
blijkbaar iets met SingleSpeed en FixedGear... maar waar die BF voor staat... Belgisch Forum?

edit: google doet wonderen... BikeForum natuurlijk. Nee, daar hang ik niet rond...

dgmtc

Bericht door dgmtc » za sep 01, 2007 3:27 pm

Afbeelding

Enkel nog de voorrem erop zetten en dan issie af...

verzet is nu 49*16, moest eigenlijk 48*16 zijn maar het 48t kettingblad was niet binnen... gaat wel lekker vooruit maar toch goed dat m'n route naar het werk zo goed als vlak is.

is ook lekker stil, trouwens... enkel tikte de remkabel tegen het stuur als ik over kasseien rijd, dus de remhendel iets meer naar beneden gedraaid.

ik zou het zadel ook ietsie meer naar achter willen zetten en iets meer naar voren willen kantelen maar de verstelschroef zit hopeloos vast.
zelfs wd40 helpt niet :(

ik vind de wielen wel mooi; blij dat ik iets meer heb uitgegeven dan de goedkoopste velgen.

volgens mij kan dat pimpen van fietsen verslavend worden :D

Plaats reactie