Tijdens onze laatste vakantie bleek er veel corrosie te bestaan bij de spaaknippels in het achterwiel. Deze is nog wel recht, maar heeft veel "slappe" spaken. Aandraaien lukte de lokale FM aldaar niet meer. Er gingen nippels stuk. Ook de velg is teveel doorgeremd, er zit een voelbare groeve in (criterium?).
Het wiel is een DT Hugi 240 (2002-3?) met een Mavic 517 32 gaats velg. Spaken onbekend. Wiel weegt nu zonder spanners en lint 790gram (licht dus). Totaal van de fiets zal zo'n 9-9,5kg zijn. Aangezien de naaf nog goed is, en van goede kwaliteit, wil ik een nieuw wiel laten spannen/spaken. Ik denk aan de Mavic 717 velg (420gram).
VRAAG:
1. Zijn er betaalbare lichtere opties voor de velg? DT 4.1 velg beter? Andere?
2. Welke spaak? Ik denk aan DT Swiss. Revolution? Aerolite?
3. Prolock nippels ? verschil in alu en messing? (gewicht alu is helft messing!?)
4. Ik wil de velg via internet bestellen, moet ik dan spaken ook alvast bestellen? Of teveel risico mbt lengte als je ze niet zelf spaakt?
5. Moet ik de naaf een "beurt" laten geven?
6. Is er nog een FM in omgeving A'dam die uitblinkt in wielen maken, danwel DT dealer is?
Alvast bedankt voor alle feedback.
Nee ik wil niet m'n eigen mtb downgraden, wat een goedkopere manier is om "samen op te kunnen fietsen"