Advies nieuw achterwiel XC

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
reason
Advies nieuw achterwiel XC

Bericht door reason » vr jul 13, 2007 9:23 am

INTRO: Ik heb mijn vriendin 2-3 jaar geleden een 2e handse zeer lichte MTB kado gedaan, zodat we beter samen op kunnen fietsen. De bedoeling is om de fiets (Merida Magnesium Elite XTR/XT/Ritchey WCS niet veel zwaarder te laten worden door vervangende onderdelen. De trapas/crankstel is wel gedowngrade van XTR naar XT ivm groot verschil in kosten na versleten voorbladen.
Tijdens onze laatste vakantie bleek er veel corrosie te bestaan bij de spaaknippels in het achterwiel. Deze is nog wel recht, maar heeft veel "slappe" spaken. Aandraaien lukte de lokale FM aldaar niet meer. Er gingen nippels stuk. Ook de velg is teveel doorgeremd, er zit een voelbare groeve in (criterium?).

Het wiel is een DT Hugi 240 (2002-3?) met een Mavic 517 32 gaats velg. Spaken onbekend. Wiel weegt nu zonder spanners en lint 790gram (licht dus). Totaal van de fiets zal zo'n 9-9,5kg zijn. Aangezien de naaf nog goed is, en van goede kwaliteit, wil ik een nieuw wiel laten spannen/spaken. Ik denk aan de Mavic 717 velg (420gram).

VRAAG:
1. Zijn er betaalbare lichtere opties voor de velg? DT 4.1 velg beter? Andere?

2. Welke spaak? Ik denk aan DT Swiss. Revolution? Aerolite?

3. Prolock nippels ? verschil in alu en messing? (gewicht alu is helft messing!?)

4. Ik wil de velg via internet bestellen, moet ik dan spaken ook alvast bestellen? Of teveel risico mbt lengte als je ze niet zelf spaakt?

5. Moet ik de naaf een "beurt" laten geven?

6. Is er nog een FM in omgeving A'dam die uitblinkt in wielen maken, danwel DT dealer is?

Alvast bedankt voor alle feedback.

Nee ik wil niet m'n eigen mtb downgraden, wat een goedkopere manier is om "samen op te kunnen fietsen" :lol:

Gène

Re: Advies nieuw achterwiel XC

Bericht door Gène » vr jul 13, 2007 11:54 am

reason schreef:VRAAG:
1. Zijn er betaalbare lichtere opties voor de velg? DT 4.1 velg beter? Andere? Ja die zijn er, Notubes velgen. Licht, maar ook wat slag gevoeliger, ik denk dat een goede Mavic, XC 717, een heel goede keus is.

2. Welke spaak? Ik denk aan DT Swiss. Revolution? Aerolite?
Spaken van Sapim en DT Swiss zijn beide goed. Revolution is licht spaak, de Aerolite is een lichte platte spaak. Sapim heeft ongeveer het zelfde te bieden.

3. Prolock nippels ? verschil in alu en messing? (gewicht alu is helft messing!?) ik heb geen ervaring met prolock nippels of alu nippels, ik kan je wel vertellen dat ik voorals nog geen problemen heb gehad met mesing spaken

4. Ik wil de velg via internet bestellen, moet ik dan spaken ook alvast bestellen? Of teveel risico mbt lengte als je ze niet zelf spaakt?
Op dat zelfde internet heb je een calculator die de spaak lengte voor je berekend, te vinden op de site van DT en Sapim

5. Moet ik de naaf een "beurt" laten geven?
Het kan geen kwaad, nieuwe lagers erin en je kan weer vooruit

6. Is er nog een FM in omgeving A'dam die uitblinkt in wielen maken, danwel DT dealer is?
In A'dam weet ik geen goede wielenbouwer, er zal toch vast wel een te vinden zijn, ik zou in iedergeval niet zelf zomaar aan de slag gaan
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Luc

Bericht door Luc » vr jul 13, 2007 8:16 pm

1. Notubes velgen? Goed en licht ja, maar de vraag was ook betaalbaar. 120,00€/st. vind ik nu niet echt zomaar 'betaalbaar'. Met een prijsverschil van +/- 70,00€ voor +/- 50gr. gewichtswinst (beide per velg) valt de rekening nogal duur uit eigenlijk. XC717 is een zeer goede keuze.

2. DT en Sapim zijn beide goed, waarbij Sapim net iets goedkoper is. Qua prijs/gewicht verhouding neem je dan best de DT Revolution 2.0-1.5 of de (overeenkomstige) Sapim Laser.

3. Messing spaken? Da's een nieuwe, je bedoelt waarschijnlijk messing nippels. De beste keuze op langere termijn. Gewichtsverschil met alu nippels is procentueel groot als je enkel het gewicht van de nippels vergelijkt, maar wordt vrij onbelangrijk op het volledige gewicht van het wiel, tenzij je een zeer goede competitierijder bent die het onderste uit de kan wil halen.

4. Als het enkel om een velg en spaken gaat, zou ik niet gaan zoeken om de laatste Eurocent te besparen door op internet te gaan kopen. Gewoon een goede wielenbouwer zoeken en daar alles laten doen.

5. Naaf een onderhoud geven is zeker een goed idee. Of er dan gelijk nieuwe lagers nodig voor zijn, is nog maar de vraag. Daar zou ik bij deze naaf zeker niet zomaar van uit gaan.

6. Ben zelf van Anwerpen, dus ik kan je niemand in jouw buurt aanraden. Maar voor een goed gevlochten wiel loont het zeker de moeite om ook wat verder van huis te zoeken.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Gène

Bericht door Gène » vr jul 13, 2007 8:20 pm

Sorry voor de fouten Luc,

Ik was net wakker 8)

mzzl
Gène

Luc

Bericht door Luc » vr jul 13, 2007 9:52 pm

Goeiemiddag dan ondertussen :-)

Nog een aanvulling: qua velgen zijn DT en Mavic elkaar waard, met een klein prijs- en gewichtsvoordeel voor Mavic.
Voor de algehele bouwkwaliteit van het wiel, zou ik met de DT240 naaf kiezen voor DT spaken, die passen wat nauwer in de flenzen.

reason

Bericht door reason » vr jul 13, 2007 10:59 pm

...en goedenavond ;)
Alvast bedankt voor deze info; het gaat zeker helpen mbt beslissingen!

Messing sloeg inderdaad op de nippels. Gewichten zijn inderdaad maar 10gram(alu) en 30gram( mess). Wat doet messing wel/niet dat alu niet/wel doet mbt duurzaamheid? Corrosie eerder bij alu?

Is de lengte van die nippels ook sterk van invloed? (12mm,14mm,16mm)
Heeft er iemand ervaring met het PROLOCK systeem van DT? Ik lees dat er een soort lijmproces plaatsvindt !? Klinkt alsof ik naar een ervaren DT dealer moet gaan...

reason

Bericht door reason » vr jul 13, 2007 11:28 pm

hmmm, dit ziet er vertrouwd uit! Iemand ervaringen?

http://web.bornfietsen.nl/index.php?opt ... &Itemid=42

zonoskar

Bericht door zonoskar » za jul 14, 2007 12:13 am

Mijn LBS spaakt bijna alle wielen met prolock nippels. Er zit een soort lock-tite in, dus ze lopen niet vanzelf los. Alu nippels corroderen idd sneller dan messing.

Luc

Bericht door Luc » za jul 14, 2007 1:23 am

ProLock nippels verminderen inderdaad de kans op loslopen. Als wielenvlechter gebruik ik ze niet graag, ik vind dat ze het gevoel bij het op spanning brengen verminderen. Het vlechten zelf doe ik liever met gewone nippels en borg nadien met bvb. DT SpokeFreeze.

mixer

Bericht door mixer » za jul 14, 2007 1:44 am

Hoe borg je die dan juist?

Luc

Bericht door Luc » za jul 14, 2007 1:59 am

Druppeltje SpokeFreeze op de spaakkop.

mixer

Bericht door mixer » za jul 14, 2007 11:53 am

Voor dat je de nippel er op draait? Bedankt Luc 8)

Luc

Bericht door Luc » zo jul 15, 2007 9:58 am

Nope. Eerst wiel inspaken, dan een druppeltje olie op elke nippel, centeren en op spanning brengen, dan pas borgen.

Rob G

Bericht door Rob G » ma jul 16, 2007 4:59 pm

Spoke freeze inderdaad als laatste handeling, anders zou het net zo draaien als de pro-lock nippels. Die spaken inderdaad niet lekker. Zelf wil ik ook nog weleens eerst een paar ritjes rijden voordat ik ze pas "lijm". De spaken zijn dan goed gezet, eventueel kun je een klein minimaal slagje (9 van de 10x niet nodig) eruit halen en dan Locktite (DT spokefreeze) gebruiken.

Bij mijn laatste set racewielen overigens wel gelijk gelijmd en ook niets aan het handje en kaarsrecht!

^oZ

Bericht door ^oZ » ma jul 16, 2007 6:22 pm

Spaken: Dt revolution of sapim cx-ray nippels: messing prolocks.

mixer

Bericht door mixer » vr jul 20, 2007 10:17 pm

Nog een vraagje over dat borgen, kan je dat ook met andere dingen die makkelijker te vinden zijn zoals locktite?

Gène

Bericht door Gène » vr jul 20, 2007 10:20 pm

Locktite is toch niet zo moeilijk te vinden. Je kan het kopen in de betere doehetzelf zaken, automaterialen winkels en natuurlijk via het i-net. Locktite een begrip, vele hebben het geimiteerd maar niet geevenaard.

mzzl
Gène

mixer

Bericht door mixer » za jul 21, 2007 1:22 am

Ja weet ik wel, maar die dt spoke freeze lijkt mij nogal moeilijk verkrijgbaar :arms:

Luc

Bericht door Luc » za jul 21, 2007 5:37 am

Elke goeie LBS moet je dat kunnen bezorgen.

reason

Bericht door reason » vr jan 11, 2008 2:39 pm

Zo, even een update:

Uiteindelijk bij BORN FIETSEN in Amstelveen geweest, omdat op de website stond dat ze DT Dealer waren. In DT deden ze niet zoveel meer, ivm teruglopende verkoop mtb. De zaak heeft weinig race/mtb fietsen in de winkel staan.
Begin Oktober de as en velg Mavic 717 weggebracht. Heb gezegd dat het geen haast had, als het maar goed gedaan wordt. Nou dat heb ik geweten! Na 2 maanden nog niet klaar, de verkeerde lengte spaken waren geleverd. In December weer geweest, inmiddels al het 3e a 4e bezoekje (voor noppes): wiel was klaar. Bij snelle inspectie door mij (een relatieve leek op gebied van vlechten wielen): een zeer kromme spaak en 2-3 echt totaal anders gevlochten spaken. Oftewel een inconsistent patroon. Het wiel was kaarsrecht, maar het is ook wel een sterke velg. Als ik in 60 seconden kan zien dat het niet helemaal klopt, dan heeft de "vlechter" helemaal niet gekeken wat ie had gedaan, toch? FM gaf de fouten toe. Ik heb mijn sterke bezwaren vriendelijk geuit "Ik had gezegd dat het geen haast had, maar na 3 maanden verwacht ik dan wel dat het er goed inzit". Hem verteld dat ik over 2 weken terug zou komen voor een perfect wiel.
Vandaag er weer heen: zag er ditmaal goed uit (en symmetrisch). Pffffffff...

Door opgebouwd wantrouwen naar een FM concullega gegaan: zat er goed in.

Project nu dus klaar!

Gewichten:

oude losse velg Mavic 517 : 386 gram !! (versleten)
nwe velg Mavic 717 : 420 gram
Total oud wiel: 790 gram

Nieuw wiel met zelfde as
en DT Revolution speken
en alu nippels : 820 gram (geen velglint of spanners)

Kosten: velg E 35,- spaken en loon E 78,- en enkele liters benzine.

Een zeer acceptabel gewicht, "doel" behaald.
Bedankt voor de input van allen!

Gène

Bericht door Gène » vr jan 11, 2008 4:19 pm

Dan wel belachelijk dat een zichzelf respecterend fietsenmaker nog niet eens in een keer een goed en degelijk wiel kan bouwen. Ik zou ook niet meer terug gaan naar die fietsenmaker. €78,- loonkosten vind ik ook aan de dure kant.

mzzl
Gène

reason

Bericht door reason » vr jan 11, 2008 5:00 pm

Ja, het was voor mij de laatste keer. Veel te veel tijd gekost. Echt ook een slappe "don't care" indruk gekregen. Al lang blij dat het er goed inzit!!

Overigens was het 78,- = 38,- spaken en 40,- loon, wat redelijk is (dacht ik).

Gène

Bericht door Gène » vr jan 11, 2008 5:02 pm

reason schreef:Ja, het was voor mij de laatste keer. Veel te veel tijd gekost. Echt ook een slappe "don't care" indruk gekregen. Al lang blij dat het er goed inzit!!

Overigens was het 78,- = 38,- spaken en 40,- loon, wat redelijk is (dacht ik).
Oké dan wel, ik dacht dat ze €70,- loon hadden gerekend. Die don't care houding zal ze waarschijnlijk nog meer kanten gaan kosten.

mzzl
Gène

Plaats reactie