voor- & nadelen van latex

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:
voor- & nadelen van latex

Bericht door BOSS » ma mei 14, 2007 8:45 am

Ik overweeg een keer latex biba's te proberen.

Wat zijn nu precies de voordelen & nadelen???

Zelf ben ik tot het volgende rijtje gekomen.....vul maar aan aub

Voordelen:
-lichter(tov een normale butyl band)
-soepeler/lagere rolweerstand
-lekbestendig


Nadelen:
-duurder
-niet te plakken toch?
-poreus
-gevoelig voor olie, hitte en zonlicht volgens de Schwalbe site.......

alvast bedankt

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

voor- & nadelen van latex

Bericht door MarinTi » ma mei 14, 2007 8:50 am

BOSS schreef:
Nadelen:
-niet te plakken toch?
Ik heb nu al een tijd Michelin biba's en die bevallen me ook goed.
Hiervoor Conti latex biba's gehad, die heb ik een keer gewoon geplakt met plakkers en solutie en dat hield goed!

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma mei 14, 2007 8:52 am

Er zijn ook butyl biba's van amper 120 g... zou je voor die 20 of 3 gr zo moeilijk gaan doen?

Enige wat wel wat kan zijn is tubeless, stan no-tubes en soortgelijk, maar dat heeft weer andere nadelen...

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma mei 14, 2007 9:36 am

Steelboy schreef:Er zijn ook butyl biba's van amper 120 g... zou je voor die 20 of 3 gr zo moeilijk gaan doen?

Enige wat wel wat kan zijn is tubeless, stan no-tubes en soortgelijk, maar dat heeft weer andere nadelen...
Nee, maar ik heb van horen zeggen dat die light butyl biba's nogal erg snel lek raken........

Voor mij zou de overweging zijn om latex te nemen als ze echt veel lekbestendiger zijn en soepeler rijden met een lagere rolweerstand.

tubeless & Stan's etc is out of the question.

dusssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

defan
Berichten:9
Lid geworden op:vr feb 16, 2007 12:31 pm

lattex biba

Bericht door defan » ma mei 14, 2007 10:16 am

ik rij al jaren met michelin latex
bij lekrijden gaan ze meestal zeer langzaam af en kun je nog wel t'huis geraken
ze kunnen perfect gerepareerd worden met gewone plakkers
bij een snake-bite echter scheuren ze over de volledige lengte door en kan je ze wegwerpen
bij hard oppompen scheuren de ventielen wel makkelijk af

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » ma mei 14, 2007 12:32 pm

Ik verwissel al jaren voor ieder wedstrijdje dat ik heb mijn biba's voor latex exemplaren. Ben er nooit mee lek gereden.

De banden zijn veel betrouwbaarder dan butyl exemplaren van vergelijkbaar gewicht.

Enige nadeel dat ik tot dusver ervaren heb is het aflopen, vandaar dat ik voor trainen en toeren altijd zware butyl exemplaren gebruik, gelijk een iets zwaardere training dan ;)

Mijn eerste exemplaren heb ik na ca. 1 1/2 jaar preventief vervangen.

Een der beste upgrades IMO, als je het performance / Euro-gewijs gaat bekijken.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » vr mei 18, 2007 9:12 pm

zijn er dan nadelen aan latex binnebanden.
ze lopen langzaam leeg maar verder?
prima te plakken, lopen soepeler, zijn lichter. voordele is ook dat je prima met net geen 2.0 bar kunt rijden.
ik reed met Conti's maar die worden niet meer gemaakt. nu met michelin's.

wel is het belangrijk om voor het monteren talkpoeder in de buitenband te doen, dan plakken ze niet vast aan de buitenband.

met extreem lichte binnenbanden heb ik geen goede ervaring, lees xx lights van schwalbe. ze zijn wel erg licht,95 gram/ stuk

Gebruikersavatar
Urnyke
Berichten:396
Lid geworden op:di jun 11, 2002 11:54 am
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Urnyke » vr mei 18, 2007 10:15 pm

Latex binnenbanden zijn extreem goed te plakken: zeker de Pariba exemplaren!

plaatjes zeggen genoeg!
Afbeelding

En rek tot 800% (diameter werd uiteindelijk 4 meter!!
Afbeelding

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Bericht door Erikje » za mei 19, 2007 7:41 am

Enige nadeel is prijs, daarna alleen maar voordelen die je prijs doet vergeten....

Erikje

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » za mei 19, 2007 3:03 pm

Erikje schreef:Enige nadeel is prijs, daarna alleen maar voordelen die je prijs doet vergeten....

Erikje
Laat dat nou net geen issue zijn, want ik heb hier zo'n boompje in de tuin en zo'n schip in de sloot!
Toch maar eens latex proberen dan.

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Bericht door Erikje » za mei 19, 2007 3:51 pm

Dussss reeds gekocht?


Erikje

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » za mei 19, 2007 4:02 pm

Erikje schreef:Dussss reeds gekocht?


Erikje
Nope, ik vier vanavond mijn verjaardag.......................het stond wel op mijn lijstje :arms:

Ik wacht af......

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Bericht door Erikje » za mei 19, 2007 4:04 pm

BOSS schreef: Ik wacht af......
Of de visite komt?







Ennuh, uiteraard gefeli!

Erikje

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Bericht door BLRacing » za mei 19, 2007 5:35 pm

Urnyke schreef:Latex binnenbanden zijn extreem goed te plakken: zeker de Pariba exemplaren!

plaatjes zeggen genoeg!
Afbeelding

En rek tot 800% (diameter werd uiteindelijk 4 meter!!
Afbeelding
Het ziet er uit alsof je net een darm uit een walvis gehaald hebt :lol: :o .
Latex bandjes, daar rij ik al jaren mee rond en nog geen één keer lek gereden. Dat zegt toch wel wat als je bedenkt wat ik ermee doe. Sinds midden 2004 rijd ik rond met dezelfde michelin C4 latex biba's. Daarvoor reed ik met tubeless maar dat heb ik helemaal afgezworen. Ze hebben de Cristalp (met michelin comp s), weekje Tsjechië, twee weken hardcore xc rondom Briancon in de franse alpen en talloze andere toertjes ruim overleeft. Een blijvertje wat mij betreft :worship: michelin

Gebruikersavatar
lazylad
Berichten:111
Lid geworden op:ma mei 08, 2006 6:39 pm
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door lazylad » za mei 19, 2007 8:53 pm

Niets dan lof over de C4's, rij er al jaren overal mee.

Enig nadeel, afgezien van de prijs (maar de levensduur maakt dat eigenlijk al weer goed), is dat je ze slecht als reserve biba kunt meenemen. Ze gaan na verloop van tijd t.g.v. vocht verschimmelen of door droogte 'uitdrogen' (soort van haarscheurjes).
Vandaar dat ik als reserve een gewone meeneem. Geen xxlight meer voor mij!!

Ik ga binnenkort Eclipse proberen, nog minder rolweerstand en iets lichter.
  • Specialzed Stumpjumper
  • Commencal VIP Nuts2
  • Rocky Mountain Element signature
  • Scott Cr1
  • Scott cross team

blizzard
Berichten:61
Lid geworden op:vr jan 06, 2006 9:54 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door blizzard » zo mei 20, 2007 7:05 am

Ik heb een (niet de) transalp gereden met Michelin Latex. Geen problemen gehad. Ik werd gwwaarschuwd dat het gevaarlijk zou zijn in combinatie met velgremmen. Bij oververhitting zou Latex scheuren. Kan iemand dat ontkennen/bevestigen?
Steel is Real

Plaats reactie