voor- & nadelen van latex
Moderator:Beheerders
Ik overweeg een keer latex biba's te proberen.
Wat zijn nu precies de voordelen & nadelen???
Zelf ben ik tot het volgende rijtje gekomen.....vul maar aan aub
Voordelen:
-lichter(tov een normale butyl band)
-soepeler/lagere rolweerstand
-lekbestendig
Nadelen:
-duurder
-niet te plakken toch?
-poreus
-gevoelig voor olie, hitte en zonlicht volgens de Schwalbe site.......
alvast bedankt
dussssss©
Wat zijn nu precies de voordelen & nadelen???
Zelf ben ik tot het volgende rijtje gekomen.....vul maar aan aub
Voordelen:
-lichter(tov een normale butyl band)
-soepeler/lagere rolweerstand
-lekbestendig
Nadelen:
-duurder
-niet te plakken toch?
-poreus
-gevoelig voor olie, hitte en zonlicht volgens de Schwalbe site.......
alvast bedankt
dussssss©
voor- & nadelen van latex
Ik heb nu al een tijd Michelin biba's en die bevallen me ook goed.BOSS schreef:
Nadelen:
-niet te plakken toch?
Hiervoor Conti latex biba's gehad, die heb ik een keer gewoon geplakt met plakkers en solutie en dat hield goed!
Nee, maar ik heb van horen zeggen dat die light butyl biba's nogal erg snel lek raken........Steelboy schreef:Er zijn ook butyl biba's van amper 120 g... zou je voor die 20 of 3 gr zo moeilijk gaan doen?
Enige wat wel wat kan zijn is tubeless, stan no-tubes en soortgelijk, maar dat heeft weer andere nadelen...
Voor mij zou de overweging zijn om latex te nemen als ze echt veel lekbestendiger zijn en soepeler rijden met een lagere rolweerstand.
tubeless & Stan's etc is out of the question.
dusssss©
lattex biba
ik rij al jaren met michelin latex
bij lekrijden gaan ze meestal zeer langzaam af en kun je nog wel t'huis geraken
ze kunnen perfect gerepareerd worden met gewone plakkers
bij een snake-bite echter scheuren ze over de volledige lengte door en kan je ze wegwerpen
bij hard oppompen scheuren de ventielen wel makkelijk af
bij lekrijden gaan ze meestal zeer langzaam af en kun je nog wel t'huis geraken
ze kunnen perfect gerepareerd worden met gewone plakkers
bij een snake-bite echter scheuren ze over de volledige lengte door en kan je ze wegwerpen
bij hard oppompen scheuren de ventielen wel makkelijk af
Ik verwissel al jaren voor ieder wedstrijdje dat ik heb mijn biba's voor latex exemplaren. Ben er nooit mee lek gereden.
De banden zijn veel betrouwbaarder dan butyl exemplaren van vergelijkbaar gewicht.
Enige nadeel dat ik tot dusver ervaren heb is het aflopen, vandaar dat ik voor trainen en toeren altijd zware butyl exemplaren gebruik, gelijk een iets zwaardere training dan
Mijn eerste exemplaren heb ik na ca. 1 1/2 jaar preventief vervangen.
Een der beste upgrades IMO, als je het performance / Euro-gewijs gaat bekijken.
De banden zijn veel betrouwbaarder dan butyl exemplaren van vergelijkbaar gewicht.
Enige nadeel dat ik tot dusver ervaren heb is het aflopen, vandaar dat ik voor trainen en toeren altijd zware butyl exemplaren gebruik, gelijk een iets zwaardere training dan

Mijn eerste exemplaren heb ik na ca. 1 1/2 jaar preventief vervangen.
Een der beste upgrades IMO, als je het performance / Euro-gewijs gaat bekijken.
zijn er dan nadelen aan latex binnebanden.
ze lopen langzaam leeg maar verder?
prima te plakken, lopen soepeler, zijn lichter. voordele is ook dat je prima met net geen 2.0 bar kunt rijden.
ik reed met Conti's maar die worden niet meer gemaakt. nu met michelin's.
wel is het belangrijk om voor het monteren talkpoeder in de buitenband te doen, dan plakken ze niet vast aan de buitenband.
met extreem lichte binnenbanden heb ik geen goede ervaring, lees xx lights van schwalbe. ze zijn wel erg licht,95 gram/ stuk
ze lopen langzaam leeg maar verder?
prima te plakken, lopen soepeler, zijn lichter. voordele is ook dat je prima met net geen 2.0 bar kunt rijden.
ik reed met Conti's maar die worden niet meer gemaakt. nu met michelin's.
wel is het belangrijk om voor het monteren talkpoeder in de buitenband te doen, dan plakken ze niet vast aan de buitenband.
met extreem lichte binnenbanden heb ik geen goede ervaring, lees xx lights van schwalbe. ze zijn wel erg licht,95 gram/ stuk
Het ziet er uit alsof je net een darm uit een walvis gehaald hebtUrnyke schreef:Latex binnenbanden zijn extreem goed te plakken: zeker de Pariba exemplaren!
plaatjes zeggen genoeg!
En rek tot 800% (diameter werd uiteindelijk 4 meter!!

Latex bandjes, daar rij ik al jaren mee rond en nog geen één keer lek gereden. Dat zegt toch wel wat als je bedenkt wat ik ermee doe. Sinds midden 2004 rijd ik rond met dezelfde michelin C4 latex biba's. Daarvoor reed ik met tubeless maar dat heb ik helemaal afgezworen. Ze hebben de Cristalp (met michelin comp s), weekje Tsjechië, twee weken hardcore xc rondom Briancon in de franse alpen en talloze andere toertjes ruim overleeft. Een blijvertje wat mij betreft

Niets dan lof over de C4's, rij er al jaren overal mee.
Enig nadeel, afgezien van de prijs (maar de levensduur maakt dat eigenlijk al weer goed), is dat je ze slecht als reserve biba kunt meenemen. Ze gaan na verloop van tijd t.g.v. vocht verschimmelen of door droogte 'uitdrogen' (soort van haarscheurjes).
Vandaar dat ik als reserve een gewone meeneem. Geen xxlight meer voor mij!!
Ik ga binnenkort Eclipse proberen, nog minder rolweerstand en iets lichter.
Enig nadeel, afgezien van de prijs (maar de levensduur maakt dat eigenlijk al weer goed), is dat je ze slecht als reserve biba kunt meenemen. Ze gaan na verloop van tijd t.g.v. vocht verschimmelen of door droogte 'uitdrogen' (soort van haarscheurjes).
Vandaar dat ik als reserve een gewone meeneem. Geen xxlight meer voor mij!!
Ik ga binnenkort Eclipse proberen, nog minder rolweerstand en iets lichter.
- Specialzed Stumpjumper
- Commencal VIP Nuts2
- Rocky Mountain Element signature
- Scott Cr1
- Scott cross team