[nieuws] Nieuwe XTR derailleur en volledige XT groep

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
[nieuws] Nieuwe XTR derailleur en volledige XT groep

Bericht door DeKerfs » zo mar 25, 2007 11:14 am

Om maar direct speculaties uit de weg te gaan, dit is beslist géén vervroegde 1 april grap; Het is nochthans nog wel even wachten tot wanneer het nieuws officieel uitgebracht gaat worden, maar er zit een geheel vernieuwde XT groep aan te komen en zal ook de huidige XTR groep opgefrist worden.

De nieuwe XT zal de lijn van de vorig jaar geïntroduceerde XTR volgen wat nieuwe schakel- en remgrepen betreft. Daarnaast zullen zowel de XT als ook de nieuwe XTR kompleet nieuwe achterderailleurs mee krijgen met enkele noviteiten zoals een gewijzigde, meer open bouw die de derailleur méér onder de cassette plaatst en een kompleet gewijzigde kabel geleiding a la SRAM. De trend van exotische materialen zal bij de XTR-upgrade nog verder door worden getrokken.

Ons is nog niet bekend of met de komst van de nieuwe XTR achterderailleur, die overigens een extra naam zal gaan krijgen, nu ook de stap naar 10 speed wordt gezet. Het is even afwachten tot er meer nieuws officieel bekend wordt gemaakt en wanneer de eerste officiele foto's opduiken.

Wordt ongetwijfeld vervolgt....

Gebruikersavatar
Xircuit
Berichten:3504
Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
Contacteer:

Bericht door Xircuit » zo mar 25, 2007 11:29 am

Dát is snel, XT en XTR is pas verkrijgbaar en nu alweer een grondige update?! Shimano geeft nu toch wel echt toe aan Sram. Ik ben benieuwd...
Ich Heisse Super Fantastisch!

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » zo mar 25, 2007 12:06 pm

Xircuit schreef:Dát is snel, XT en XTR is pas verkrijgbaar en nu alweer een grondige update?! Shimano geeft nu toch wel echt toe aan Sram. Ik ben benieuwd...

Ze moesten wel. SRAM heeft een grote slag geslagen en wint veel zieltjes. De nieuwe/huidige XTR (confusing...) voelt al veel meer 'SRAM' aan; veel 'crispier'. Dát is juist wat mij persoonlijk zo veel bevalt aan de XO's die ik op mn fully heb. Buiten dát gevoel wat ogenschijnlijk toch veel mensen bevalt, moeten ze nu toch met écht wat anders komen om ook echt ánders te zijn.

Ik kan je melden dat ze het prototype stadium al voorbij zijn, dus ik vermoed dat e.e.a. niet lang op zich zal laten wachten.
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

XTR

Bericht door MarinTi » zo mar 25, 2007 3:50 pm

Het verbaast mij wel enigzins moet ik zeggen.

Ik had verwacht dat een nieuwe groep wel op zich zou laten wachten tot najaar 2009.
Maar wellicht dat ze nu met de hete adem van SRAM in hun nek :D zich gedwongen voelen om verder te innoveren.
Die mate van concurrentie hebben ze in het verleden nooit gehad!

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Re: Nieuwe XTR onderdelen en volledige XT groep op komst!

Bericht door Erikje » zo mar 25, 2007 4:19 pm

DeKerf's schreef: Het is even afwachten tot er meer nieuws officieel bekend wordt gemaakt en wanneer de eerste officiele foto's opduiken.
Officieuze of zelf illegale foto's zijn ook goed wat mij betreft...

Da's trouwens wel lekker dan, 1 jaartje XT op mijn bike en dan alweer nieuw moeten aanschaffen om het nieuwste van het nieuwste te houden... gaat me weer geld kosten.

Erikje

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Re: Nieuwe XTR onderdelen en volledige XT groep op komst!

Bericht door DeKerfs » zo mar 25, 2007 4:38 pm

Erikje schreef:
DeKerf's schreef: Het is even afwachten tot er meer nieuws officieel bekend wordt gemaakt en wanneer de eerste officiele foto's opduiken.
Officieuze of zelf illegale foto's zijn ook goed wat mij betreft...

Da's trouwens wel lekker dan, 1 jaartje XT op mijn bike en dan alweer nieuw moeten aanschaffen om het nieuwste van het nieuwste te houden... gaat me weer geld kosten.

Erikje
Niemand heeft gezegd dat je trends moet volgen Erikje ;-) Ik heb er zelfs mn hobby van gemaakt 8)
---www.cjmedia.nl---

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Bericht door Erikje » zo mar 25, 2007 5:27 pm

Uit de Bike van April 2007:

Afbeelding

Erikje

me
Berichten:554
Lid geworden op:wo jun 28, 2006 8:39 pm
Locatie:Mol

Bericht door me » zo mar 25, 2007 5:57 pm

Ik kan geen duits :oops: . Nu met Sram moeten ze idd met iets anders komen. Anders gaan ze binnen een paar jaar faiet. :bandana:
Ik wil wel prefkonijn zijn om de eerste modellen uit te testen :angelnot: .

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Bericht door Erikje » zo mar 25, 2007 11:01 pm

me schreef:Ik kan geen duits :oops: . Nu met Sram moeten ze idd met iets anders komen. Anders gaan ze binnen een paar jaar faiet. :bandana:
Ik wil wel prefkonijn zijn om de eerste modellen uit te testen :angelnot: .
Frans en Nederlands ook niet..... :cry:

Hiero een kort vertalinkje...

Er gingen al geruchten rond over de achterderailleur, nl dat er minder zijdelings wordt bewogen maar de derailleur blijft onder het frame om schade door bijvoorbeeld keien te voorkomen.
Erikje

Gebruikersavatar
Rudie
Berichten:570
Lid geworden op:wo jun 16, 2004 3:44 pm
Locatie:Groningen / Zutphen

Bericht door Rudie » ma mar 26, 2007 1:21 pm

Hmmm...net XTR der besteld, maar die zou dan alweer oud zijn. :o Ben heel benieuwd hoe het nieuwe spul er uit komt te zien

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » ma mar 26, 2007 6:09 pm

Ik vind het nergens op slaan. Alsof ze weinig vertrouwens hebben in hun product.

10 speed op een mtb is ook teveel van het goede. Wat is de toevoeging? Innovatie? In mijn ogen een beetje van: we moeten onze product ontwikkelingsdivisie ook wat te doen geven. Anders vervelen die jongens zich zo snel.

maar goed, ben wel benieuwt naar de foto's

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di mar 27, 2007 5:11 pm

jongens geld moet rollen dus pas je CreditCard en doe alvast een preorder..:D



Hmmzz wel funny als ze de stap naar 10 speed gaan maken. Ik lees op mtbr dat er al veel mensen zijn die een 2x5 groep maken oid met frictieverstellers. Bombproof to the max. Overdaad schaadt is mijn mening.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
wictor
Berichten:1066
Lid geworden op:vr jun 18, 2004 7:40 am
Locatie:langs de Rijn....

Bericht door wictor » di mar 27, 2007 5:31 pm

Gène schreef:Ik vind het nergens op slaan. Alsof ze weinig vertrouwens hebben in hun product.

10 speed op een mtb is ook teveel van het goede. Wat is de toevoeging? Innovatie? In mijn ogen een beetje van: we moeten onze product ontwikkelingsdivisie ook wat te doen geven. Anders vervelen die jongens zich zo snel.

maar goed, ben wel benieuwt naar de foto's

mzzl
Gène
Da's wel een erg ruime interpretatie van innovatie, hé. :shock: ;)

Zo zou je kunnen beargumenteren dat 7-speed XT in '89 ook al prima werkte, en alles sindsdien verspild(e) tijd/energie/geld is. Bovendien: op een singlespeed vermaak je je ook, dus waarom überhaupt de moeite doen? Of je bent een enorme retro-grouch, of een pure conservatief in hart en nieren. Status quo. ;)

Zo uit het de snippers info haal ik er uit dat de toevoeging enerzijds een extra tandwiel op de cassette is, en anderzijds een derailleur die niet meer centimeters uitsteekt aan de zijkant van je pad. '10 speed wordt niks' hoor je straks net zo luid als '9 speed wordt niks' (ahem), '8 speed wordt niks' (kuch kuch), '7 speed wordt niks' (hoest-rochel) .... 'het concept van meerdere versnellingen is in de praktijk niet toepasbaar voor een rijwiel'. Etc.

Leuke is dat Shimano alles zowel op de testbank als in 't terrein sloopt voor het op de markt gebracht wordt. Gek zijn die jongens zeker niet: voor ze iets op de markt gooien kijken ze wel zeker of het werkt. Sommige producten zijn ergonomisch gezien nog steeds bagger, maar da's enkel een kwestie van smaak. :roll:

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di mar 27, 2007 7:23 pm

nah ik vind wel dat het een beetje onzinning is. Sheldon Brown heeft een keer een versnellingsnaaf gecombineerd met derraileur voor en achter. Dat was iets van 144 versnellingen. Leuk dat het kan maar praktische toepassing is nihil. Dat lijkt me hier ook langzamerhand het geval.

Lijkt me leuk als ze naast de 10 speed ook een bombproof 5 speed uitbrengen. Beetje de Hope naaf maar dan shimano style. Dat lijkt me wel wat.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Old Manitou
Berichten:1023
Lid geworden op:za nov 15, 2003 8:27 pm
Locatie:Belgi�

Bericht door Old Manitou » di mar 27, 2007 7:36 pm

ik kan toch zeggen dat de 8speed XTR veel minder last had van CS dan de 9speed
omdat je nu weinig kwalitatief hoge spullen vind in de 8speed reeks ben ik overgestapt op 9speed
de overstap naar 10speed zal ik zeker zo lang mogelijk uit stellen
ik ondervind meer nadelen met de overstap naar 9speed dan voordelen

Gebruikersavatar
Rudie
Berichten:570
Lid geworden op:wo jun 16, 2004 3:44 pm
Locatie:Groningen / Zutphen

Bericht door Rudie » di mar 27, 2007 10:03 pm

Wat voor een nadelen nog meer dan, behalve chainsuck?

Old Manitou
Berichten:1023
Lid geworden op:za nov 15, 2003 8:27 pm
Locatie:Belgi�

Bericht door Old Manitou » di mar 27, 2007 10:16 pm

veel snellere slijtage van ketting en tandwielen
je moet ook meer de versnellingen bijstellen tov een 8speed vind ik
als je weet dat roel paulissen vorig jaar bij de iets of wat modderige wedstrijden reed met een aangepaste 2007 8speed jaja 8speed!!

Gebruikersavatar
Rudie
Berichten:570
Lid geworden op:wo jun 16, 2004 3:44 pm
Locatie:Groningen / Zutphen

Bericht door Rudie » di mar 27, 2007 10:23 pm

Hmm..kee...Ik heb nooit met iets anders gefietst en ben niets anders gewend. Maar zou het daadwerkelijk eerder slijten? Ik bedoel, 27 versnellingen is ook overdreven, aangezien je er maar een paar gebruikt. Heb zelfs een hele tijd met slechts het middenblad en het grote blad voor gefietst. Maar goed, je kan idd op een gegeven moment niet anders, tenzij je heel handig bent en je het één en ander kan aanpassen

Gebruikersavatar
wictor
Berichten:1066
Lid geworden op:vr jun 18, 2004 7:40 am
Locatie:langs de Rijn....

Bericht door wictor » do mar 29, 2007 7:33 am

Het schakelen kan ik me in vinden: de tandjes zitten dichter op elkaar en zijn dunner, dus met dezelfde 'fout' in je derailleurstand zit je er sneller naast.

Voor wat betreft de slijtage: het contactoppervlak van ketting op tandwiel is bij 9-speed kleiner, omdat alles wat smaller is. Daardoor zou je wat hogere slijtage hebben, maar of dit echt merkbaar is weet ik niet.

De 8-speed van Roel Paulissen was toch een 9-speed cassette met 1 tandje eruit? :roll:

Gebruikersavatar
Rudie
Berichten:570
Lid geworden op:wo jun 16, 2004 3:44 pm
Locatie:Groningen / Zutphen

Bericht door Rudie » do mar 29, 2007 7:39 am

Dan heb je toch alsnog het mechanisme van een 9 speed? Er ontbreekt 1 tandwiel, maar de afstand tussen tandwielen en de dikte van de tandwielen zou dan gelijk zijn.

Plaats reactie