[nieuws] Nieuwe XTR derailleur en volledige XT groep
Moderator:JJ
Om maar direct speculaties uit de weg te gaan, dit is beslist géén vervroegde 1 april grap; Het is nochthans nog wel even wachten tot wanneer het nieuws officieel uitgebracht gaat worden, maar er zit een geheel vernieuwde XT groep aan te komen en zal ook de huidige XTR groep opgefrist worden.
De nieuwe XT zal de lijn van de vorig jaar geïntroduceerde XTR volgen wat nieuwe schakel- en remgrepen betreft. Daarnaast zullen zowel de XT als ook de nieuwe XTR kompleet nieuwe achterderailleurs mee krijgen met enkele noviteiten zoals een gewijzigde, meer open bouw die de derailleur méér onder de cassette plaatst en een kompleet gewijzigde kabel geleiding a la SRAM. De trend van exotische materialen zal bij de XTR-upgrade nog verder door worden getrokken.
Ons is nog niet bekend of met de komst van de nieuwe XTR achterderailleur, die overigens een extra naam zal gaan krijgen, nu ook de stap naar 10 speed wordt gezet. Het is even afwachten tot er meer nieuws officieel bekend wordt gemaakt en wanneer de eerste officiele foto's opduiken.
Wordt ongetwijfeld vervolgt....
De nieuwe XT zal de lijn van de vorig jaar geïntroduceerde XTR volgen wat nieuwe schakel- en remgrepen betreft. Daarnaast zullen zowel de XT als ook de nieuwe XTR kompleet nieuwe achterderailleurs mee krijgen met enkele noviteiten zoals een gewijzigde, meer open bouw die de derailleur méér onder de cassette plaatst en een kompleet gewijzigde kabel geleiding a la SRAM. De trend van exotische materialen zal bij de XTR-upgrade nog verder door worden getrokken.
Ons is nog niet bekend of met de komst van de nieuwe XTR achterderailleur, die overigens een extra naam zal gaan krijgen, nu ook de stap naar 10 speed wordt gezet. Het is even afwachten tot er meer nieuws officieel bekend wordt gemaakt en wanneer de eerste officiele foto's opduiken.
Wordt ongetwijfeld vervolgt....
Xircuit schreef:Dát is snel, XT en XTR is pas verkrijgbaar en nu alweer een grondige update?! Shimano geeft nu toch wel echt toe aan Sram. Ik ben benieuwd...
Ze moesten wel. SRAM heeft een grote slag geslagen en wint veel zieltjes. De nieuwe/huidige XTR (confusing...) voelt al veel meer 'SRAM' aan; veel 'crispier'. Dát is juist wat mij persoonlijk zo veel bevalt aan de XO's die ik op mn fully heb. Buiten dát gevoel wat ogenschijnlijk toch veel mensen bevalt, moeten ze nu toch met écht wat anders komen om ook echt ánders te zijn.
Ik kan je melden dat ze het prototype stadium al voorbij zijn, dus ik vermoed dat e.e.a. niet lang op zich zal laten wachten.
---www.cjmedia.nl---
XTR
Het verbaast mij wel enigzins moet ik zeggen.
Ik had verwacht dat een nieuwe groep wel op zich zou laten wachten tot najaar 2009.
Maar wellicht dat ze nu met de hete adem van SRAM in hun nek
zich gedwongen voelen om verder te innoveren.
Die mate van concurrentie hebben ze in het verleden nooit gehad!
Ik had verwacht dat een nieuwe groep wel op zich zou laten wachten tot najaar 2009.
Maar wellicht dat ze nu met de hete adem van SRAM in hun nek

Die mate van concurrentie hebben ze in het verleden nooit gehad!
Re: Nieuwe XTR onderdelen en volledige XT groep op komst!
Officieuze of zelf illegale foto's zijn ook goed wat mij betreft...DeKerf's schreef: Het is even afwachten tot er meer nieuws officieel bekend wordt gemaakt en wanneer de eerste officiele foto's opduiken.
Da's trouwens wel lekker dan, 1 jaartje XT op mijn bike en dan alweer nieuw moeten aanschaffen om het nieuwste van het nieuwste te houden... gaat me weer geld kosten.
Erikje
Re: Nieuwe XTR onderdelen en volledige XT groep op komst!
Niemand heeft gezegd dat je trends moet volgen ErikjeErikje schreef:Officieuze of zelf illegale foto's zijn ook goed wat mij betreft...DeKerf's schreef: Het is even afwachten tot er meer nieuws officieel bekend wordt gemaakt en wanneer de eerste officiele foto's opduiken.
Da's trouwens wel lekker dan, 1 jaartje XT op mijn bike en dan alweer nieuw moeten aanschaffen om het nieuwste van het nieuwste te houden... gaat me weer geld kosten.
Erikje


---www.cjmedia.nl---
Frans en Nederlands ook niet.....me schreef:Ik kan geen duits. Nu met Sram moeten ze idd met iets anders komen. Anders gaan ze binnen een paar jaar faiet.
![]()
Ik wil wel prefkonijn zijn om de eerste modellen uit te testen.

Hiero een kort vertalinkje...
Er gingen al geruchten rond over de achterderailleur, nl dat er minder zijdelings wordt bewogen maar de derailleur blijft onder het frame om schade door bijvoorbeeld keien te voorkomen.
Erikje
Ik vind het nergens op slaan. Alsof ze weinig vertrouwens hebben in hun product.
10 speed op een mtb is ook teveel van het goede. Wat is de toevoeging? Innovatie? In mijn ogen een beetje van: we moeten onze product ontwikkelingsdivisie ook wat te doen geven. Anders vervelen die jongens zich zo snel.
maar goed, ben wel benieuwt naar de foto's
mzzl
Gène
10 speed op een mtb is ook teveel van het goede. Wat is de toevoeging? Innovatie? In mijn ogen een beetje van: we moeten onze product ontwikkelingsdivisie ook wat te doen geven. Anders vervelen die jongens zich zo snel.
maar goed, ben wel benieuwt naar de foto's
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
jongens geld moet rollen dus pas je CreditCard en doe alvast een preorder..
Hmmzz wel funny als ze de stap naar 10 speed gaan maken. Ik lees op mtbr dat er al veel mensen zijn die een 2x5 groep maken oid met frictieverstellers. Bombproof to the max. Overdaad schaadt is mijn mening.

Hmmzz wel funny als ze de stap naar 10 speed gaan maken. Ik lees op mtbr dat er al veel mensen zijn die een 2x5 groep maken oid met frictieverstellers. Bombproof to the max. Overdaad schaadt is mijn mening.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Da's wel een erg ruime interpretatie van innovatie, hé.Gène schreef:Ik vind het nergens op slaan. Alsof ze weinig vertrouwens hebben in hun product.
10 speed op een mtb is ook teveel van het goede. Wat is de toevoeging? Innovatie? In mijn ogen een beetje van: we moeten onze product ontwikkelingsdivisie ook wat te doen geven. Anders vervelen die jongens zich zo snel.
maar goed, ben wel benieuwt naar de foto's
mzzl
Gène


Zo zou je kunnen beargumenteren dat 7-speed XT in '89 ook al prima werkte, en alles sindsdien verspild(e) tijd/energie/geld is. Bovendien: op een singlespeed vermaak je je ook, dus waarom überhaupt de moeite doen? Of je bent een enorme retro-grouch, of een pure conservatief in hart en nieren. Status quo.

Zo uit het de snippers info haal ik er uit dat de toevoeging enerzijds een extra tandwiel op de cassette is, en anderzijds een derailleur die niet meer centimeters uitsteekt aan de zijkant van je pad. '10 speed wordt niks' hoor je straks net zo luid als '9 speed wordt niks' (ahem), '8 speed wordt niks' (kuch kuch), '7 speed wordt niks' (hoest-rochel) .... 'het concept van meerdere versnellingen is in de praktijk niet toepasbaar voor een rijwiel'. Etc.
Leuke is dat Shimano alles zowel op de testbank als in 't terrein sloopt voor het op de markt gebracht wordt. Gek zijn die jongens zeker niet: voor ze iets op de markt gooien kijken ze wel zeker of het werkt. Sommige producten zijn ergonomisch gezien nog steeds bagger, maar da's enkel een kwestie van smaak.

- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
nah ik vind wel dat het een beetje onzinning is. Sheldon Brown heeft een keer een versnellingsnaaf gecombineerd met derraileur voor en achter. Dat was iets van 144 versnellingen. Leuk dat het kan maar praktische toepassing is nihil. Dat lijkt me hier ook langzamerhand het geval.
Lijkt me leuk als ze naast de 10 speed ook een bombproof 5 speed uitbrengen. Beetje de Hope naaf maar dan shimano style. Dat lijkt me wel wat.
Lijkt me leuk als ze naast de 10 speed ook een bombproof 5 speed uitbrengen. Beetje de Hope naaf maar dan shimano style. Dat lijkt me wel wat.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
-
- Berichten:1023
- Lid geworden op:za nov 15, 2003 8:27 pm
- Locatie:Belgi�
ik kan toch zeggen dat de 8speed XTR veel minder last had van CS dan de 9speed
omdat je nu weinig kwalitatief hoge spullen vind in de 8speed reeks ben ik overgestapt op 9speed
de overstap naar 10speed zal ik zeker zo lang mogelijk uit stellen
ik ondervind meer nadelen met de overstap naar 9speed dan voordelen
omdat je nu weinig kwalitatief hoge spullen vind in de 8speed reeks ben ik overgestapt op 9speed
de overstap naar 10speed zal ik zeker zo lang mogelijk uit stellen
ik ondervind meer nadelen met de overstap naar 9speed dan voordelen
-
- Berichten:1023
- Lid geworden op:za nov 15, 2003 8:27 pm
- Locatie:Belgi�
Hmm..kee...Ik heb nooit met iets anders gefietst en ben niets anders gewend. Maar zou het daadwerkelijk eerder slijten? Ik bedoel, 27 versnellingen is ook overdreven, aangezien je er maar een paar gebruikt. Heb zelfs een hele tijd met slechts het middenblad en het grote blad voor gefietst. Maar goed, je kan idd op een gegeven moment niet anders, tenzij je heel handig bent en je het één en ander kan aanpassen
Het schakelen kan ik me in vinden: de tandjes zitten dichter op elkaar en zijn dunner, dus met dezelfde 'fout' in je derailleurstand zit je er sneller naast.
Voor wat betreft de slijtage: het contactoppervlak van ketting op tandwiel is bij 9-speed kleiner, omdat alles wat smaller is. Daardoor zou je wat hogere slijtage hebben, maar of dit echt merkbaar is weet ik niet.
De 8-speed van Roel Paulissen was toch een 9-speed cassette met 1 tandje eruit?
Voor wat betreft de slijtage: het contactoppervlak van ketting op tandwiel is bij 9-speed kleiner, omdat alles wat smaller is. Daardoor zou je wat hogere slijtage hebben, maar of dit echt merkbaar is weet ik niet.
De 8-speed van Roel Paulissen was toch een 9-speed cassette met 1 tandje eruit?
