Banden

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Bittah Pupil
Banden

Bericht door Bittah Pupil » di mar 20, 2007 4:11 pm

Mijn Yeti AS-X is toe aan nieuwe banden, maar ik weet niet welke. Momenteel heb ik er Schwalbe Nobby Nic 2.35's op zitten, maar beide banden hebben 'zwaar' beschadigde zijwanden. De voorband heeft een scheur van ongeveer 3,5 cm, deze is natuurlijk niet helemaal door de buitenband heen, maar de draden van de zijwand zijn duidelijk te zien en de scheur wordt langzaam steeds groter. De achterband heeft een klein gat (rond 5 mm) waardoor de binnenband te zien is. Het is dus echt tijd voor nieuwe banden.

Ik weet echter niet welke ik moet kiezen. De Nobby Nic's hadden ruim voldoende grip, waardoor ik denk aan Schwalbe Big Betty's of All Mighty's. Op onder andere dit forum heb ik echter gezien dat heel veel mensen gebruik maken van Maxxis Highroller's of Minion's.

Ik gebruik mijn fiets voor lichte freeride/downhill (limburg, ardennen, vogezen, etc.), maar er wordt ook wel eens een vaste route in het zuiden mee gefietst. Tot dusver heb ik nog geen bikepark bezocht, maar dat is wel de bedoeling. Het is voor mij dan ook van belang dat ik gewoon stevige banden heb waarmee ik ook nog goed naar boven kan fietsen. Daarnaast heb ik met de Nobby Nic's ook wel regelmatig last gehad van snakebites, maar ik denk dat de types banden die ik hierboven beschrijf, dit probleem allemaal wel grotendeels zullen opheffen.

Hopelijk kunnen jullie mij gedegen advies geven.

Groeten

Tuup J

Bericht door Tuup J » di mar 20, 2007 4:16 pm

Maxxis minion voor en achter.

Zou ik als ik jouw was 2.35 nemen omdat je ook nog wel eens wat afstanden ermee rijdt. Zelf heb ik de 2.5 super tevreden over, rijd zelf grotendeels downhill/freeride. Misschien dat ik zelf ook voor 2.35 ga de volgende keer, rolt wat sneller en stuurt wat sneller.
Life begins at the end of your comfortzone.

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » di mar 20, 2007 4:32 pm

Shwalbe Albert? Prima grip, wat steviger als de NN, maar rolt wat zwaarder heuvel op. Dalen is een feest.
Ijzeren paarden eten geen haver....

Bittah Pupil

Bericht door Bittah Pupil » di mar 20, 2007 4:36 pm

Vergeten te vermelden; welke compound?

schnitzer

Bericht door schnitzer » di mar 20, 2007 5:48 pm

gewoon voor maxxis gaan en zoals Tuup J alzij 2.35
welke compound, als het voor overal rond terijden is gewoon de 60a

Lynx

Re: Banden

Bericht door Lynx » di mar 20, 2007 6:09 pm

Bittah Pupil schreef:Momenteel heb ik er Schwalbe Nobby Nic 2.35's op zitten...

...Ik gebruik mijn fiets voor lichte freeride/downhill (limburg, ardennen, vogezen, etc.), maar er wordt ook wel eens een vaste route in het zuiden mee gefietst.
Zou het kunnen dat je Nobby Nic's 2.25 zijn en niet 2.35 ?
Niet dat het zo belangrijk is, maar waar ik wel rekening zou houden is dat je Nobby Nic's
ergens tussen de 570 en de 650 gr zitten en als je wat zwaardere banden gaat gebruiken,
zoals de Maxxis Highroller 2.35 DH (2 ply with Butyl insert) al makkelijk richting 1100gr en hoger gaan.

Ik zou eerder voor een band onder de 800gr gaan als je redelijk wat afstanden wil doen en nog wat wil klimmen.
Mijn persoonlijke enduro-freeride favoriet is de Continental Gravity 2.3".
Deze staan nu onder mijn Specialized Sx Trail, die zit plus minus in de dezelfde categorie als je AS-X.

http://www.conti-online.com/generator/w ... ty_de.html

Voor Bikeparken en ruwe DH gebruik ik de Maxxis Highrollers DH, Minion F en Kenda Nevegal.....DH banden zou je alleen moeten gebruiken voor DH parcours,
voor als de rest is het eigenlijk nutteloos gewicht meeslepen.
gooi je imago weg

Bittah Pupil

Bericht door Bittah Pupil » di mar 20, 2007 8:44 pm

En wat denken jullie van Maxxis Larsen TT's?

J.BL

Bericht door J.BL » di mar 20, 2007 9:35 pm

Ik kan de Big Betty's ook aanbevelen. Het gewicht blijft nog redelijk binnen de perken en er gewoon een tochtje mee rijden is toch nog goed mogelijk. Even ter illustratie: Ik rij bijna wekelijks wel een tochtje in Zuid Limburg (Gulpen, Epen, Aachenerwald) en afgelopen zomer hebben ze prima gepresteerd in Portes du Soleil, Megavalanche parcours, etc...

Uit eigen ervaring zou ik de (Fat) Alberts niet aanraden, met deze rij je veel te vaak snakebites, zeker bij wat zwaarder gebruik.
Met Maxxis heb ik tot nu toe geen ervaringen, helaas.

les alpes

Bericht door les alpes » di mar 20, 2007 11:40 pm

Bittah Pupil schreef:En wat denken jullie van Maxxis Larsen TT's?
Ik heb achteraan een Larssen TT DH omliggen. Een goede band zolang het niet te vettig wordt en je niet te veel moet klimmen. Vooraan zou ik er niet aan beginnen. Achteraan wat glijden is niet zo erg als vooraan.

De Jean
Contacteer:

Bericht door De Jean » wo mar 21, 2007 8:28 am

heb eens bij wijze van test een set Al Mighties gekocht, en die zijn goed om in de fik te steken als er relletjes zijn in je wijk. Rechtdoor gan ze nog wel een beetje maar tenzij je rond de wereld wil rijden ga je nu en dan eens eenbocht moeten pakken. En dan sta je er alleen voor, die al mighties gaan alleen rechtdoor.paar keer goed geschrokken in bwb met die krengen.
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

Bittah Pupil

Bericht door Bittah Pupil » wo mar 21, 2007 9:58 am

Ik kan de Big Betty's ook aanbevelen. Het gewicht blijft nog redelijk binnen de perken en er gewoon een tochtje mee rijden is toch nog goed mogelijk. Even ter illustratie: Ik rij bijna wekelijks wel een tochtje in Zuid Limburg (Gulpen, Epen, Aachenerwald) en afgelopen zomer hebben ze prima gepresteerd in Portes du Soleil, Megavalanche parcours, etc...

Uit eigen ervaring zou ik de (Fat) Alberts niet aanraden, met deze rij je veel te vaak snakebites, zeker bij wat zwaarder gebruik.
Met Maxxis heb ik tot nu toe geen ervaringen, helaas.
Ik denk dat het gebruik van mijn fiets grotendeels gelijk is aan dat van J.BL, tochten in het limburg's landschap en af en toe naar het buitenland. Daarnaast beviel de grip van de Nobby Nic's mij uitstekend, waardoor ik zeker vertrouwen heb in de big betty's en er dus enige voorkeur voor heb.

Meer reacties worden echter nog steeds gewaardeerd.

Lynx

Bericht door Lynx » wo mar 21, 2007 10:04 am

Bittah Pupil schreef:En wat denken jullie van Maxxis Larsen TT's?
Goede band voor droog weer en wat hardere ondergronden.
Ik gebruik em voor 4X en BMX parcours en XC.
Maar ik zou hem zeker niet aanraden als allround band.

Je kan de Highroller 2.35 ook in single ply krijgen, die weegt +/- 850gr.
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... delID=5845
Ik heb deze in Super Tacky compound als voorband en hij werkt in bijna alle omstandigheden,
heeft erg veel grip, rolweerstand is best okee en heb tot nu toe nog geen snakebites gehad.
gooi je imago weg

Goofy @ Team SoliD
Contacteer:

Bericht door Goofy @ Team SoliD » do mar 22, 2007 10:44 pm

MINION DHF en DHR 2.5
G E G A R R A N D E E R D S U C C E S !
TS

Plaats reactie