36 talas rc2, inrijperiode?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Sir Gonz Lays
Berichten:1104
Lid geworden op:di jun 03, 2003 3:30 pm
Locatie:DH
36 talas rc2, inrijperiode?

Bericht door Sir Gonz Lays » zo jan 07, 2007 11:48 pm

heb vandaag mn eerste rit gemaakt met nieuwe talas vork, nu weet ik dat je een vork moet inrijden zodat deze soepeler werkt, tenminste, bij marzocchi is dat zo. omdat ik tot nu toe altijd 2e hands marzocchi en fox reed heb ik geen flauw idee hoe dit bij deze nieuwe vork zit! in de manual kan ik even zo vlug niks vinden.

nu wil ik graag weten van andere rijders met deze vork wat hun bevindingen zijn omtrent de inrijperiode, hoe lang duurt dit etc,

groet

wannes
Berichten:320
Lid geworden op:za mar 22, 2003 7:07 pm
Locatie:Aarschot

Bericht door wannes » ma jan 08, 2007 12:38 am

Bij mijn Marzo MX Comp ETA was dit volgens de LBS een 20uur inrijperiode. Mss dat dit bij Fox iets of wat hetzelfde gaat zijn.
De Marzo had wel een veel kleinere veerweg , weet niet of dat invloed heeft op de inrijperiode.

Grtz,

Wannes

Sir Gonz Lays
Berichten:1104
Lid geworden op:di jun 03, 2003 3:30 pm
Locatie:DH

Bericht door Sir Gonz Lays » ma jan 08, 2007 2:21 pm

20 uur, dat is aardig wat ja.
heb al met de high & low speed compression gespeeld om m sneller te krijgen, maar t is echt dat ie last heeft van stiction en met een hobbel pas los gaat, dan veert ie wel naar behoren.

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Bericht door zonoskar » ma jan 08, 2007 9:10 pm

Fox heeft geen inrij-periode omdat de bushings met olie gesmeerd worden en dus redelijk wat speling hebben. De olie vormt een dun laagje tussen de bushing en de vorkpoot wat voor smering zorgt en de speling tijdens het rijden opheft (zo legt Sabma het iig uit).

Ik heb op mijn 36RC2 nooit iets gemerkt van soepeler worden na een tijdje.

Bruno
Berichten:834
Lid geworden op:do jul 08, 2004 9:51 pm
Locatie:Antwerpen

Bericht door Bruno » ma jan 08, 2007 9:33 pm

Een Marzocchi heeft geen 20u inrijperiode nodig hoor, daar zijn het meestal enkel de seals die in het begin wat sticky zijn, na 1 deftige rit zijn die meestal al wel soepel. Met Fox nog geen ervaring. Van Manitou heb ik wel al gehoord dat die een vrij lange inrijperiode nodig hebben.

Mss helpt het wat als je wat teflonolie op de seals doet, en veel pompen met je vork of ze op een of andere trail goed laten werken, in het begin compressie volledig open en evt. wat minder druk zetten zodat je veel veerweg benut, dat zorgt voor een goeie smering. dan komt het wel goed denk ik.

Gebruikersavatar
Caramba
Berichten:1952
Lid geworden op:za jul 07, 2001 1:00 am
Locatie:'s-Hertogenbosch

Bericht door Caramba » di jan 09, 2007 1:26 am

Ik heb een gloedjenieuwe fox 32 talas r 2007 model en die is zo soepel als wat meteen out of the box. Mijn vorige fox van 2003 was bij lange na niet zo soepel, dus misschien is je vork niet helemaal ok?

Sir Gonz Lays
Berichten:1104
Lid geworden op:di jun 03, 2003 3:30 pm
Locatie:DH

Bericht door Sir Gonz Lays » di jan 09, 2007 8:31 pm

Caramba schreef:Ik heb een gloedjenieuwe fox 32 talas r 2007 model en die is zo soepel als wat meteen out of the box. Mijn vorige fox van 2003 was bij lange na niet zo soepel, dus misschien is je vork niet helemaal ok?
was er iets mis met je oude fox... omdat ie niet zo soepel was?

ik rij er voorlopig mee en ga er van uit dat ie wel iets soepeler wordt,
het is echt de stiction als de vork even niet geveerd heeft. na een keer inveren zit er overal weer olie en veert ie wel soepel..
tijdje rijden dus.

Gebruikersavatar
Caramba
Berichten:1952
Lid geworden op:za jul 07, 2001 1:00 am
Locatie:'s-Hertogenbosch

Bericht door Caramba » wo jan 10, 2007 12:26 am

Nee, er was niks mis mee, maar toen ik vorige week m'n nieuwe vork probeerde viel me direct op dat dit toch wel even maatje soepeler is :)
En m'n oude fox was al de soepelste vork die ik ooit gehad heb.

Sir Gonz Lays
Berichten:1104
Lid geworden op:di jun 03, 2003 3:30 pm
Locatie:DH

Bericht door Sir Gonz Lays » di jan 16, 2007 12:12 am

zonoskar schreef:Fox heeft geen inrij-periode omdat de bushings met olie gesmeerd worden en dus redelijk wat speling hebben. De olie vormt een dun laagje tussen de bushing en de vorkpoot wat voor smering zorgt en de speling tijdens het rijden opheft (zo legt Sabma het iig uit).

Ik heb op mijn 36RC2 nooit iets gemerkt van soepeler worden na een tijdje.


zeg zono, heb jij dan ook de stiction in jouw vork? en als de talas knop naar de volledig uitgedraaid is en je meet de vork op, heb je dan ook maar 140mm veerweg, ipv 150? en even als update; ik heb er ondertussen 80km mee gereden onverhard, en merk idd nog niks van soepeler worden. tis natuurlijk wel een luchtvork, maar als fr vork had ik m soepeler verwacht, qua stiction dan he.
ok alle raad is welkom!

Gebruikersavatar
Caramba
Berichten:1952
Lid geworden op:za jul 07, 2001 1:00 am
Locatie:'s-Hertogenbosch

Bericht door Caramba » di jan 16, 2007 7:29 pm

Dan moet ik toch ook weer even reageren, we hebben het dus niet over de 2007 modellen :? Want de 2007 talas 36 heeft toch max 160mm veerweg? Afijn, zojuist mijn talas 32 met 140mm veerweg opgemeten en ik kom uit op 14,7cm wat de poten maximaal uit de vork steken en dus moet die 140mm veerweg geen probleem zijn.

@Sir Gonz Lays, heb je toevallig niet een te hoge compressie demping ingesteld ;)

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Bericht door zonoskar » di jan 16, 2007 8:37 pm

Ik moet zeggen dat toen ik de Fox 36RC2 nog had, het idd niet een super soepele vork was. Iig niet zo soepel als mijn XC Fox vorkje. Maar dat kan ook komen omdat je op een Enduro fiets minder druk op het voorwiel hebt als je gewoon fietst.

Dat de vork maar 140mm veerweg haalt is volgens mij ook normaal en een euvel van de huidige Talas implementatie. Heb jij zo'n 3 stappen Talas, of een Talas die je per 3mm kan verstellen? Die laatste had ik een en ik heb nooit meer dan 145mm aan stanchions kunnen opmeten. Ik heb toen eens gevraagd bij Sabma, maar er was schijnbaar niets aan te doen. Ik vind het wel een beetje slap dat ze hem wel als 150mm vork in de markt zetten, maar slechts 140mm bruikbare veerweg biedt.

Zie ook dit topic!

Gebruikersavatar
Caramba
Berichten:1952
Lid geworden op:za jul 07, 2001 1:00 am
Locatie:'s-Hertogenbosch

Bericht door Caramba » wo jan 17, 2007 12:02 am

Ik heb een 3 stappen 2007 talas, hiervoor een 2004 talas rlc met 3mm verstelling. De 3 stappen is een hele grote verbetering. Werkt perfect en snel en nu heeft de veerweg verstelling ook echt nut, de hendel is heel goed om te zetten tijdens het rijden en het werkt meteen.

Sir Gonz Lays
Berichten:1104
Lid geworden op:di jun 03, 2003 3:30 pm
Locatie:DH

Bericht door Sir Gonz Lays » wo jan 17, 2007 8:59 pm

kijk zono, dat zijn de interessante dingen om te horen.
weet ik dus dat t niet aan mn vork ligt maar dat ze dat allemaal hebben.
gewoon verder mee rijden dus. zit niks anders op. of misschien toch een 2007 kopen, maar ik weet niet of die soepeler zijn en minder last hebben van stiction. heeft iemand een 36 talas 2007 gereden?

ik heb de 3mm verstelling. en ik moet zeggen die fox vanilla die ik s 3 jaar o.i.d. geleden van je gekocht heb, die zit al die zit al die tijd al in mn "xc" hardtail en reageert idd veel beter op de kleine schokken.
thanks

Sir Gonz Lays
Berichten:1104
Lid geworden op:di jun 03, 2003 3:30 pm
Locatie:DH

Bericht door Sir Gonz Lays » do feb 22, 2007 9:19 pm

zou de 2006 fox 36 talas rc2 niet te pushen zijn oid? ff een revisie beurtje met andere seals ofzo, zodat ie beter op kleine schokken reageert?

Plaats reactie