36 talas rc2, inrijperiode?
Moderator:Beheerders
-
heb vandaag mn eerste rit gemaakt met nieuwe talas vork, nu weet ik dat je een vork moet inrijden zodat deze soepeler werkt, tenminste, bij marzocchi is dat zo. omdat ik tot nu toe altijd 2e hands marzocchi en fox reed heb ik geen flauw idee hoe dit bij deze nieuwe vork zit! in de manual kan ik even zo vlug niks vinden.
nu wil ik graag weten van andere rijders met deze vork wat hun bevindingen zijn omtrent de inrijperiode, hoe lang duurt dit etc,
groet
nu wil ik graag weten van andere rijders met deze vork wat hun bevindingen zijn omtrent de inrijperiode, hoe lang duurt dit etc,
groet
-
Fox heeft geen inrij-periode omdat de bushings met olie gesmeerd worden en dus redelijk wat speling hebben. De olie vormt een dun laagje tussen de bushing en de vorkpoot wat voor smering zorgt en de speling tijdens het rijden opheft (zo legt Sabma het iig uit).
Ik heb op mijn 36RC2 nooit iets gemerkt van soepeler worden na een tijdje.
Een Marzocchi heeft geen 20u inrijperiode nodig hoor, daar zijn het meestal enkel de seals die in het begin wat sticky zijn, na 1 deftige rit zijn die meestal al wel soepel. Met Fox nog geen ervaring. Van Manitou heb ik wel al gehoord dat die een vrij lange inrijperiode nodig hebben.
Mss helpt het wat als je wat teflonolie op de seals doet, en veel pompen met je vork of ze op een of andere trail goed laten werken, in het begin compressie volledig open en evt. wat minder druk zetten zodat je veel veerweg benut, dat zorgt voor een goeie smering. dan komt het wel goed denk ik.
Mss helpt het wat als je wat teflonolie op de seals doet, en veel pompen met je vork of ze op een of andere trail goed laten werken, in het begin compressie volledig open en evt. wat minder druk zetten zodat je veel veerweg benut, dat zorgt voor een goeie smering. dan komt het wel goed denk ik.
-
was er iets mis met je oude fox... omdat ie niet zo soepel was?Caramba schreef:Ik heb een gloedjenieuwe fox 32 talas r 2007 model en die is zo soepel als wat meteen out of the box. Mijn vorige fox van 2003 was bij lange na niet zo soepel, dus misschien is je vork niet helemaal ok?
ik rij er voorlopig mee en ga er van uit dat ie wel iets soepeler wordt,
het is echt de stiction als de vork even niet geveerd heeft. na een keer inveren zit er overal weer olie en veert ie wel soepel..
tijdje rijden dus.
-
zonoskar schreef:Fox heeft geen inrij-periode omdat de bushings met olie gesmeerd worden en dus redelijk wat speling hebben. De olie vormt een dun laagje tussen de bushing en de vorkpoot wat voor smering zorgt en de speling tijdens het rijden opheft (zo legt Sabma het iig uit).
zeg zono, heb jij dan ook de stiction in jouw vork? en als de talas knop naar de volledig uitgedraaid is en je meet de vork op, heb je dan ook maar 140mm veerweg, ipv 150? en even als update; ik heb er ondertussen 80km mee gereden onverhard, en merk idd nog niks van soepeler worden. tis natuurlijk wel een luchtvork, maar als fr vork had ik m soepeler verwacht, qua stiction dan he.
ok alle raad is welkom!
Dan moet ik toch ook weer even reageren, we hebben het dus niet over de 2007 modellen
Want de 2007 talas 36 heeft toch max 160mm veerweg? Afijn, zojuist mijn talas 32 met 140mm veerweg opgemeten en ik kom uit op 14,7cm wat de poten maximaal uit de vork steken en dus moet die 140mm veerweg geen probleem zijn.
@Sir Gonz Lays, heb je toevallig niet een te hoge compressie demping ingesteld

@Sir Gonz Lays, heb je toevallig niet een te hoge compressie demping ingesteld

Ik moet zeggen dat toen ik de Fox 36RC2 nog had, het idd niet een super soepele vork was. Iig niet zo soepel als mijn XC Fox vorkje. Maar dat kan ook komen omdat je op een Enduro fiets minder druk op het voorwiel hebt als je gewoon fietst.
Dat de vork maar 140mm veerweg haalt is volgens mij ook normaal en een euvel van de huidige Talas implementatie. Heb jij zo'n 3 stappen Talas, of een Talas die je per 3mm kan verstellen? Die laatste had ik een en ik heb nooit meer dan 145mm aan stanchions kunnen opmeten. Ik heb toen eens gevraagd bij Sabma, maar er was schijnbaar niets aan te doen. Ik vind het wel een beetje slap dat ze hem wel als 150mm vork in de markt zetten, maar slechts 140mm bruikbare veerweg biedt.
Zie ook dit topic!
Dat de vork maar 140mm veerweg haalt is volgens mij ook normaal en een euvel van de huidige Talas implementatie. Heb jij zo'n 3 stappen Talas, of een Talas die je per 3mm kan verstellen? Die laatste had ik een en ik heb nooit meer dan 145mm aan stanchions kunnen opmeten. Ik heb toen eens gevraagd bij Sabma, maar er was schijnbaar niets aan te doen. Ik vind het wel een beetje slap dat ze hem wel als 150mm vork in de markt zetten, maar slechts 140mm bruikbare veerweg biedt.
Zie ook dit topic!
-
kijk zono, dat zijn de interessante dingen om te horen.
weet ik dus dat t niet aan mn vork ligt maar dat ze dat allemaal hebben.
gewoon verder mee rijden dus. zit niks anders op. of misschien toch een 2007 kopen, maar ik weet niet of die soepeler zijn en minder last hebben van stiction. heeft iemand een 36 talas 2007 gereden?
ik heb de 3mm verstelling. en ik moet zeggen die fox vanilla die ik s 3 jaar o.i.d. geleden van je gekocht heb, die zit al die zit al die tijd al in mn "xc" hardtail en reageert idd veel beter op de kleine schokken.
thanks
weet ik dus dat t niet aan mn vork ligt maar dat ze dat allemaal hebben.
gewoon verder mee rijden dus. zit niks anders op. of misschien toch een 2007 kopen, maar ik weet niet of die soepeler zijn en minder last hebben van stiction. heeft iemand een 36 talas 2007 gereden?
ik heb de 3mm verstelling. en ik moet zeggen die fox vanilla die ik s 3 jaar o.i.d. geleden van je gekocht heb, die zit al die zit al die tijd al in mn "xc" hardtail en reageert idd veel beter op de kleine schokken.
thanks
-