Weer iemand die wil beginnen met Dirt

Dirt, street of flatland fietsen met 26", 24" of 20" wielen.

Moderator:Beheerders

pAnnEkoek
Weer iemand die wil beginnen met Dirt

Bericht door pAnnEkoek » wo dec 13, 2006 3:09 pm

Hey,

Een maat van mij had laatst een bmx gekocht en die gingen we ff uitproberen en ik had mijn mtb mee genomen (trek 8900). We gingen ook ff het bos in en daar waren echt vette jumps; en nu ben ik denk ik hooked :o :D.
Ik ben nu een beetje aan het rond kijken maar weet niet echt wat voor een fiets ik nodig heb. Hier word vooral de specialized p1 aangeraden, maar deze kan ik niet 2ehands vinden en ik wil wel het liefst beginnen met een 2ehands of een goedkope nieuwe (budget ongeveer 600,-).
Ik ben 2.04mtr groot, en ik hoorde op dit forum dat er niet iets bestaat als een te klein frame bij dirt. Maar ik heb gefietst op de bmx van mijn maat en die vond ik toch echt te klein (hij weet eigenlijk ook niet hoe groot hij is).
Het liefste wil ik trouwens ook een singlespeed omdat ik ook wel een wil gaan streeten en ik merkte al dat het me een derrie niet zo makkelijk achteruit rijden is.

Dus de vragen:
- Wat maakt een dirt bike een dirt bike? Kan je bijvoorbeeld ook een grote bmx kopen en daar een geveerde voorvork in doen?
- Welke frame maat zou ik moeten hebben?
- Is het met mijn budget te doen?, het liefste nog minder natuurlijk.

Alvast bedankt ;) :thumbsup:

King Zeus @ DirtE19

Bericht door King Zeus @ DirtE19 » wo dec 13, 2006 4:11 pm

Als grote jongens onder elkaar dan,

Ben zelf ook randje 2m en ik kijk bij de aankoop van een fiets naar de afstand (gemeten op stuurhoogte parralel met de grond) van de stuurpen naar de verlenging van de zadelpenbuis.

Ik geloof bij mijn fiets is deze afstand 57cm, dit volstaat net in combinatie met een stuurpen van 5cm lang.

Ik heb dus een lange fiets (tussen crankstel en stuur, want daar zitten je benen hé :-) ) die toch laag is aan het zadel en kort achteraan.

Ik hoop dat je hier iets wijzer van wordt.

Gegroet Daarek

pAnnEkoek

Bericht door pAnnEkoek » wo dec 13, 2006 5:53 pm

Ik heb bij iemand (Nami) interresse getoond in een gt ruckus 3.0 frame. Is dit een goed frame? dan wil ik als ik dat frame heb gewoon zelf een fiets op bouwen. Is dit een goed frame om mee te gaan dirten? Het is een m maar ik kon niet echt de (goede) geometry vinden dus dat heb ik maar even aan hem zelf gevraagd..., of weet toevallig iemand hier de lengte van de parralel buis en de stuurbuis?

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » wo dec 13, 2006 6:05 pm

de ruckus is wel een mooi framapje ja

pAnnEkoek

Bericht door pAnnEkoek » wo dec 13, 2006 6:37 pm

Maar is het ook de goede maat voor mij?

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » wo dec 13, 2006 6:48 pm

ik heb ff gekeken, de size staat er niet bij, maar het ziet er uit als ongeveer 15" , wat wel goed is

audiotrash

Bericht door audiotrash » wo dec 13, 2006 7:38 pm

ik ben meter 93 ongeveer en ik rij op een 14" dus normaal moet 15 goed zijn voor jouw, fiets moet natuurlijk niet te groot zijn , dirt fietsjes moeten klein en wendbaar zijn =)

pAnnEkoek

Bericht door pAnnEkoek » wo dec 13, 2006 8:58 pm

Het lijkt me vet om zon fiets te hebben;maar moet het ook? Kan het ook met mijn trek 8900 of word het dan op een gegeven moment te gevaarlijk? Het is sowieso vet zon fietsje en je kan er ook mee in een bikeparkje. Achjah even af wachten wat Nami antwoord want hij had misschien nog een andere die het frame wilde. iig bedankt voor de info en hier is trouwens een filmpje met mijn eerst dirt ervaring http://www.youtube.com/watch?v=2alIs8CAyKk

(ik ben die grote met die grijze broek en blauwe trui :D )

Nami

Bericht door Nami » wo dec 13, 2006 9:19 pm

Dat frame van mij is dus eigenlijk gemaakt voor fourcross, maar aangezien dat aardig in de buurt komt van dirt kun je met het frame ook dirten. Dat heb ik dus ook een aantal keren gedaan en dat ging lekker. Als je meer wilt streeten zou ik toch echt op zoek gaan naar een sterker frame (voorkeur staal).

Wat betreft de grootte: voor dirt en street is het minder van belang dat je een fiets hebt die perfect bij de lichaamslengte past, dan bijvoorbeeld bij cross country. Over het algemeen zijn het fietsen met korte chainstays (de buis bij de ketting) en buizen die soms van het balhoofd naar de achteras in 1 keer door lijken te lopen (wat bij dus niet helemaal het geval is, maargoed).

Je vroeg nog naar de lengte van de bovenbuis, die zal ik straks eens opmeten en dan pb ik je wel weer.

Grtz, Maarten

pAnnEkoek

Bericht door pAnnEkoek » wo dec 13, 2006 9:24 pm

Dus wat te doen....
Als ik jou zo hoor kan ik beter op zoek gaan naar een frame/fiets die wat sterker is. Want ik wil niet alleen dirten maar wel vooral. Ik zal nog eens goed nadenken en wacht op je pb-tje :roll: ;)

pAnnEkoek

Bericht door pAnnEkoek » wo dec 13, 2006 9:33 pm

King Zeus @ DirtE19 schreef:Als grote jongens onder elkaar dan,

Ben zelf ook randje 2m en ik kijk bij de aankoop van een fiets naar de afstand (gemeten op stuurhoogte parralel met de grond) van de stuurpen naar de verlenging van de zadelpenbuis.

Ik geloof bij mijn fiets is deze afstand 57cm, dit volstaat net in combinatie met een stuurpen van 5cm lang.

Ik hoop dat je hier iets wijzer van wordt.
Hij is 55,5 cm dus dit zal dan wel te klein zijn...
Ik weet het niet; ik vind het een lastig pakket.
Waarom moet trouwens een streetbike sterker zijn dan een dirt bike? Omdat je met een streetbike op asfalt valt?
Ik vind het moeilijk moeilijk moeilijk moeilijk.... :arms:
Heeft iemand misschien goed argumenten om mij over te halen??

Nami

Bericht door Nami » wo dec 13, 2006 9:54 pm

Met dirt volg je als het ware een lijn door de lucht en op de dirts. Als je goed rijdt en smooth landt heb je niet een frame nodig dat supersterk is. Maar dat moet je dan ook maar kunnen, toen ik voor het eerst dirte reed ik ook niet smooth...

Met street maak je meer sprongen en drops en zijn de klappen voor het frame net iets harder. Ook bij 180's op het asfalt is staal net iets geschikter (zijwaarste krachten op het frame en wielen)...

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » wo dec 13, 2006 10:23 pm

Ik weet niet hoor, ik hoor iedereen zeggen dat staal sterker is.
Dat is het ook, maar als stof. Ik heb meer stalen frames zien breken dan alu frames. Dus ik betwijvel het of staal als frame ook sterker is.

En als staal zo sterk is waarom worden de FR bakken niet van staal gemaakt? :?

ik denk sowieso dat een beginner niet meteen zn frame zal scheuren ;)

audiotrash

Bericht door audiotrash » wo dec 13, 2006 11:26 pm

alle iets of wat goede merken hebben een degelijk frame, zeker voor wat hij nu doet... hij pakt nog maar kleine dirts. Al eens gaan kijken naar het assortiment van UMF ( http://belgium.umf-bikes.net/ ), daar hebben ze al dirtbikes voor +-400 euro
en de frames zijn wel lekker.

Greetz

Bericht door #4 » wo dec 13, 2006 11:29 pm

Ikzelf ben ook ongeveer 2 meter..
Zit nu op een 24 toy 4, past aardig maar had eventueel iets ruimer gekunt

Afbeelding

Hardy's zijn ook wel goed qua framemaat opzich ja..
I bet you won't fall on your face... Your belly will hold you in place
Rollin' on 24's

pAnnEkoek

Bericht door pAnnEkoek » do dec 14, 2006 10:52 am

audiotrash schreef:alle iets of wat goede merken hebben een degelijk frame, zeker voor wat hij nu doet... hij pakt nog maar kleine dirts. Al eens gaan kijken naar het assortiment van UMF ( http://belgium.umf-bikes.net/ ), daar hebben ze al dirtbikes voor +-400 euro
en de frames zijn wel lekker.

Greetz
Ik zie nergens op die site prijzen :? . Ik pakte toen inderdaad kleine dirts maar ik wil, als ik weet waar ze zijn, zeker naar hogere. Maar die fietsen zien er zeker ook mooi uit...

Update: Ow ik heb ze gevonden, prijzen zien er idd aantrekkelijk uit. Die hardy 3 ziet er wel goed uit en ook wel mooi geprijst. Maar is het een goede fiets?, want als ik zo kijk zitten er niet zo veel goede dingen op en kan ik beter een 2ehands kopen, als ik die vind voor een lage prijs.
HIer de specs en een plaatje:
maten - 14.5 / 16 / 18
frame - UMF Dual Frame
vork - SR Suntour XCP75 DJ, 120mm
derailleur voor/achter - Shimano Alivio/ Alivio
shifter - Alivio Rapidfi re 3 x 8
remhendels - IKE Royal
remmen - IKE Royal Cartridge
crankset - Shimano MC08, 42/32/22
bracket as - TH, Power Pro
naaf voor/achter - Formula OV31/ Shimano RM30-8
spaken - Stainless 2.0
velgen - Alex DM18, zwart
cassette - HG30-8I 11-30
banden - Maxxis Swamp Thing, 26 x 2.35
stuur - Truvativ Hussefelt, W:680mm
stuurpen - Truvativ Hussefelt 31.8, 40mm
balhoofdlager - TH NO.10
zadel - UMF, Hardy
zadelpen - Truvativ Single XR, 31.6
pedalen - VP-511

http://netherlands.umf-bikes.net/core/i ... 4d25bee2c9
Volgens mij ga ik hier na een tijdje alles aan veranderen of niet? Want anders kan ik net zo goed de hardy 5 kopen die si nog goedkoper en ook wel mooi.

Ik kwam trouwens ook dit tegen: http://www.12gotrading.nl/img_bikes/big/Opie.jpg Is dit niet wat? Met de specificaties:http://www.12gotrading.nl/?page=record& ... =sub_soort

Nami

Bericht door Nami » do dec 14, 2006 3:19 pm

Voor een beginner is die van 12gotrading zeker een optie, dan kun je later nog dingen upgraden als je denkt dat het sterker moet worden...

Le Mark

Bericht door Le Mark » do dec 14, 2006 4:08 pm

Die Gary Fisher kan ik je wel aanraden, vriend van me heeft hem ook en rijd megalekker! Alleen die vork zuigt echt!
"´prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en knoeierig werkt => broddelaar, knoeier"

pAnnEkoek

Bericht door pAnnEkoek » do dec 14, 2006 5:16 pm

Oke ik denk dat ik voor de gary fisher ga, alleen is het nu nog de vraag welke maat ik zal nemen....

15.5", 17,5" of 19"

19" is te groot lijkt me zo. Het schijnt te zijn dat de de 17.5" en 15,5" precies even grote bovenbuis hebben. Hier boven stond dat een 15,5" wel moet kunnen, maar ben erg bang dat ik te klein koop... Misschien dan toch maar voor zekerheid gaan en die 17,5" kopen, maar wat is dan eigenlijk het verschil tussen de 17,5" en de 15,5"? Heb gekeken maar kon het niet ergens vinden.

Owjah weet iemand hoe duur het is om je fiets single speed te laten maken?

audiotrash

Bericht door audiotrash » do dec 14, 2006 5:45 pm

nee man die gary fisher heeft veel slechtere onderdelen ,ok is wel goedkoop ,maar daar heb he direct alles krom aan... ik zelf heb een UMF hardy 3, maar ik heb ondertussen al aantal onderdelen vervangen. als je aan die gary fisher wilt gaan uitbreiden ben je echt lang bezig
*1 geen schijfremmen dus ook geen schijfrem naven
*2 geen korte stuurpen/stevig stuur
*3 kut onderdelen (derailleur, trapas, cranks , velgen :p )
*4 niet eens mooi.

check mijn hardy maar keer, kan je echt nice maken.
Afbeelding

pAnnEkoek

Bericht door pAnnEkoek » do dec 14, 2006 5:54 pm

JA! Die hardy is in idd vet mooi!
Waar heb jij hem gekocht en hoe duur was hij daar als ik vragen mag? Maar die onderdelen van die Hardy 3 zijn volgens mij nou ook niet bepaald top of de hill of wel? Wat heb je er allemaal aan veranderd dan.

Wat ik me trouwens af vroeg: zitten er op deze fietsen zon ding waardoor je stuur 360 graden kan draaien? Misschien dan toch die Hardy 3 disc en dan maar wat langer sparen :P.

TROUWENS ECHT TOP ZO'N FORUM :thumbsup:

P.s vet ventiel dopje :D ;)

Nami

Bericht door Nami » do dec 14, 2006 5:58 pm

Als je je stuur om wilt gooien is het niet echt handig (zo niet onmogelijk) om versnellingen te nemen. Dus gewoon singlespeed met een achterrem met een lange kabel. Als je ook nog een voorrem wilt, is het mooi om een top capje en star nut te nemen met zo'n gat erin zodat je daar je kabel door heen kunt doen.

:)

Afbeelding

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » do dec 14, 2006 6:34 pm

of je boort gewoon een gat in de topcap en starfangled nut

maar dat ding voor je achterrem lijkt mij niet zo´n goed idee. ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik ken zat mensen die em hebben vervangen door een langer kabeltje, omdat de remkracht sterk vermindert bij een rotor

audiotrash

Bericht door audiotrash » do dec 14, 2006 6:36 pm

ik heb voor men hardy 250 euro betaald.. dat is dus heel weinig :D
ik had daarvoor een scott yz1 daar heb ik 400 voor terug gekregen, was jaar oud en serieus afgejakkerd... nieuw koste die 650.. dus was goeie deal:p

die hardy 3's vind je in de winkel voor 550 -600 euro.

ik heb er al het een en andere aan veranderd.

Nieuwe velgen(double tracks, deor naven+ ingespaakt 150€), andere trapass en cranks(truvativ hollzfell en howitzer en kettingspanner voor 200€), andere schijfremmen(deze heb ik direct bij men fiets gekregen, gewoon gevraagt aan fietsemaker en die deed het er gratis bovenop, alleen de schijfremmen he:p) vind het echt top fietsje, ben er zeer tevreden over :)

spaar nog maar even en haal je niet iets te goedkoop op je nek, gaat je op het einde nog meer kosten gewoon...
greetzzz

Asphalt Licker

Bericht door Asphalt Licker » do dec 14, 2006 8:55 pm

..pssst, Agent kopen?

Afbeelding

Plaats reactie