Singlespeed wint van geared!

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Cloxxki
Singlespeed wint van geared!

Bericht door Cloxxki » za dec 02, 2006 5:23 pm

In Maassluis was vandaag de 8e wedstrijd van de Zuid-Hollandse wintercompetite. Na de 2 Veldritten was er zoals altijd een afsluitende MTB wedstrijd.

Vorige week van mijn Cube de achterderailleur eraf getrokken bij een ongelukkige schakelactie. Nog geen nieuwe achterpat ontvangen, dus dan maar de Redline SS, ik wist ook wel dat het in Maassluis met dit weer erg vies is. Veel crossers hadden ook materiaalpech gehad hoorde ik.

Parcours : vooral omgeploegde gras- en boskleistroken, bijna helemaal vlak, 1 heel rottige grasprutklim, alles rond de asfalt wielerbaan.
Fiets : ongeveerde Redline Monocog als op NKSS07, maar dan 34x16 ipv 34x17. H-Bar, V-brakes.
Belangrijk : Kenda Karma 29x1.9". Rolden snel, gaven genoeg tractie, amper echte glibberpartijen gehad waar veel mensen toch te voet moesten.

Voor de moddervrijheid hadden schijfremmen fijn geweest (alles werd 1 klomp modder, gras en bladeren), voor modderherrie en slijtage waren de V's wel weer erg fijn. Remkracht had je ook maar een paar tellen per ronde nodig.

Eind 1e ronde had ik al een halve minuut voorsprong, maar 2 bochten verder verslikte ik me in een modderkluit, dacht dat ik dood ging, en werd bijgehaald door #2. Langzaam rijden, banden die dan vollopen, veel tijd verlies. #2 (begenadigd en geroutineerd veldrijder) vond mijn tempo te hoog en liet me gaan. Na 7 ronden een halve voorsprong. elke ronde werd het parcours rotter, maar reed ik harder, je leert hoe je met die prut om moet gaan. De beste oplossing is vaak gewoon tempo maken en vasthouden. Langs het randje van strook en struikgewas. Bij stroken zonder kant gewoon hard door het midden.

Veel hadden nieteens door dat ik Singlespeed reed. :x Zonde, het is toch wel een unicum geloof ik? Ik ben blij dat ik geen had vandaag, wat een bende!

willem12

Bericht door willem12 » za dec 02, 2006 5:39 pm

Gefeliciteerd jongen.

Is natuurlijk niets t.o.v. het NKSS, maar goed, je moet wat doen in het weekend :)

wictor

Bericht door wictor » za dec 02, 2006 5:46 pm

Hoorde 't al op de MSN.

Congrats, Cloxxki!

ott

petje af

Bericht door ott » za dec 02, 2006 6:19 pm

Petje af :clap:

Hubert !

Bericht door Hubert ! » za dec 02, 2006 6:23 pm

felicitaties! Eerste keer dat dit gebeurt in NL!

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » za dec 02, 2006 7:24 pm

Gefeliciteerd! :thumbsup:
Laatst gewijzigd door Gijsberg op za dec 02, 2006 7:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Doubt Kills Dreams

Pottser

Bericht door Pottser » za dec 02, 2006 7:26 pm

Gefeliciteerd! Onze eigen NK verovert nu ook de crosswereld.

Cubeman

Bericht door Cubeman » za dec 02, 2006 7:36 pm

Gefeliciteerd Clox, alweer een goede prestatie op de SS-er!

Nice done!
Put the fun between your legs!

lazylad
Contacteer:

Bericht door lazylad » za dec 02, 2006 8:24 pm

In the winning mood?
:clap: :clap: :clap:
Veel hadden nieteens door dat ik Singlespeed reed.
Toch wel dat het een 29'er was ...
  • Specialzed Stumpjumper
  • Commencal VIP Nuts2
  • Rocky Mountain Element signature
  • Scott Cr1
  • Scott cross team

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » za dec 02, 2006 8:28 pm

Goed bezig kerel, stel je voor als je nou eens ging trainen...

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » za dec 02, 2006 9:30 pm

JJ schreef:Goed bezig kerel, stel je voor als je nou eens ging trainen...

JJ
ROTF & LMAO!
Ja, Cloxxki, de man die altijd ziek is voor het NK ;)

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » za dec 02, 2006 11:10 pm

Steelboy schreef:
JJ schreef:Goed bezig kerel, stel je voor als je nou eens ging trainen...

JJ
ROTF & LMAO!
Ja, Cloxxki, de man die altijd ziek is voor het NK ;)
Ik ken iemand die nooit op komt draven ;-)

Deze week 2x naar het werk gefietst. 15,7km enkeltje door de pittoreske Botlek.

Koop geen auto, het maakt je luier dan je al was....

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » zo dec 03, 2006 8:40 am

Steelboy schreef:ROTF & LMAO!
Even off topic, mooie gelegenheid om mij deze afkortingen even uit te leggen...

Thanx,

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Cheeta

Bericht door Cheeta » zo dec 03, 2006 8:49 am

JJ schreef:Even off topic, mooie gelegenheid om mij deze afkortingen even uit te leggen...
Glossary of Internet Abbreviations

ott

train

Bericht door ott » di dec 05, 2006 7:06 pm

Ik ben wel benieuwd, train je nog specifiek voor SingleSpeed?
Zo da, wat dan. Zo njet, wat zou je kunnen doen :beer: :drunk:

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di dec 05, 2006 8:45 pm

LOL :-)

Trainen?

Singlespeed?

Nou ik fiets 1 of 2x per week naar het werk. Tijdje SS met 42x16 en 28x2 Big Apples. Soms "strandfiets". Nu 5-speed monstercrosser met strandbanden (29x2.35). Je rijdt dan meestal in hetzelfde verzet, dus bijna SS te noemen. Als ik lui ben, schakel ik helemaal erug in de Benelux fietserstunnel, soms op de grootste gehaast omhoog.

Als je serieus een betere singlespeeder wilt worden, moet je denk ik wisselen tussen een te groot en te klein verzet, per rit. En je gedurende een rit vaak een halfuurtje totaal hard uitsloven, spinnend dan wel stoempend. Of gewoon gearies met haast proberen bij te houden.

Nu was Maassluis gewoon balans en conditie, een regulier uitdagend XC parcours maakt S vooral een mentaal spelletje. Je moet leren wanneer aan te zetten en wanneer te coasten. Als ik trager dan maximaal rijd over droge leuke paden, zal ik proberen vooral te coasten en maar af en toe kort en fel te peddelen. Dat is mijn stijl. met een "paar" pedaalslagen rijd je dan een heel rondje Dorst, waar een ander 3x of 4x meer zal trappen voor dezelfde rondetijd.
En dan is er het aanpassen van je inspanning op het parcours en verzet. Langzamer dan een gearie gaan als dat nu eenmaal moet, en dan zo min mogelijk energie verspillen. Waar je voordeel kunt halen, moet je dat niet laten liggen.

dré

Bericht door dré » di dec 05, 2006 9:43 pm

Cloxxki schreef:LOL :-)

Trainen?

Singlespeed?

Nou ik fiets 1 of 2x per week naar het werk. Tijdje SS met 42x16 en 28x2 Big Apples. Soms "strandfiets". Nu 5-speed monstercrosser met strandbanden (29x2.35). Je rijdt dan meestal in hetzelfde verzet, dus bijna SS te noemen. Als ik lui ben, schakel ik helemaal erug in de Benelux fietserstunnel, soms op de grootste gehaast omhoog.

Als je serieus een betere singlespeeder wilt worden, moet je denk ik wisselen tussen een te groot en te klein verzet, per rit. En je gedurende een rit vaak een halfuurtje totaal hard uitsloven, spinnend dan wel stoempend. Of gewoon gearies met haast proberen bij te houden.

Nu was Maassluis gewoon balans en conditie, een regulier uitdagend XC parcours maakt S vooral een mentaal spelletje. Je moet leren wanneer aan te zetten en wanneer te coasten. Als ik trager dan maximaal rijd over droge leuke paden, zal ik proberen vooral te coasten en maar af en toe kort en fel te peddelen. Dat is mijn stijl. met een "paar" pedaalslagen rijd je dan een heel rondje Dorst, waar een ander 3x of 4x meer zal trappen voor dezelfde rondetijd.
En dan is er het aanpassen van je inspanning op het parcours en verzet. Langzamer dan een gearie gaan als dat nu eenmaal moet, en dan zo min mogelijk energie verspillen. Waar je voordeel kunt halen, moet je dat niet laten liggen.
Met deze niet meer geheime informatie hebben we volgend jaar meer kanshebbers op de NKSS007 titel :)

ott

Bericht door ott » wo dec 06, 2006 3:20 pm

Thanks Cloxxki

Op de SS naar het werk pffff. Ik zal een ombouw overwegen.
Ik had vanochtend tegenwind, geen pretje. :no:

Ik haal uit je verhaal dat de manier van rijden (tussen geared naar SS) een hele omslag is en dat het verstandig is SS te blijven rijden en niet te veel te wisselen?

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo dec 06, 2006 6:26 pm

Misschien is geared rijden af en toe ook wel slim hoor, ligt eraan hoe je ermee omgaat. Ik heb geared met meewind een betere training omdat ik da groot schakel en er een tijdrit van maak. SS met kortig verzet laat je je misschien eerder lui naar huis blazen.
De mentale omslag is wellicht groter dan fysiek, maar ook lastiger te trainen. je moet het gelijk al "aanvoelen", of leren door met andere singlespeeders te rijden van (geared) gelijk niveau.
Iemand als NKSS 2004 Ben Dekker aka Tuindor is bijvoorbeeld relatief levensgevaarlijk op een SS, wellicht zelfs sneller dan geared.
Bij mij ging het taktische al gelijk redelijk vlot (1e SS race NKSS 2003 tussen gearies ging boven verwachting), fysiek viel er meer te leren. Dat fysieke was waarom ik SS koos trouwens, ik was te lui, schakelde teveel, en leefde altijd in een heel smalle cadans zone. Een bredere cadanszone aankunnen en kiezen is mijns inziens als prestatiefietser beter. Als een Dieselmotor waarbij je makkelijk van 1 naar 3 naar 5 kunt schakelen, en toch vlot blijft doortrekken. Vergelijking gaat maar beperkt op, maar je vat 'em wel.

De afwisseling van mee- en tegenwind op een SS woon/werkfiets bevalt me vanuit trainingsoogpunt uitstekent. Voor het fietsen zelf is het een beetje rot natuurlijk :-) Bijvoorbeeld heenweg soepel spinnen, terug moeten beuken, da's lekker afwisselend en goede training.
Als je met tegenwind tóch aan het beuken bent, wissel eens af van zitten naar staan, versnel eens om te zien of je dan op een (prettiger) tempo even goed door kunt rijden. Bla.

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » do dec 07, 2006 10:55 am

Vanmorgen ook wind mee met 42*23 en dan 30 km/h .... 128rpm dat houd je niet lang vol. Laten we zeggen een goede spin training! En dan vanavond een beuk training ;) Ik word echt een goede Singlespeeder! :reallyevil:
Doubt Kills Dreams

ott

check

Bericht door ott » do dec 07, 2006 12:30 pm

Anyway..... Mijn motivatie voor SS was mentaal ik werd moe van al dat geschakel en het moeten presteren.

Ik heb eigenlijk geen zin om de hele tijd na te denken op de fiets maar door vaak doen het blijft zitten, zeker als je er fysiek door heen zit dan grijp je terug op automatisme, toch?

Ik weet niet waar jullie werk en huis is en hoever maar ik moet s`morgens al een heel eind tegen de wind in, kapot op het werk :cry:

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do dec 07, 2006 1:30 pm

Vanmorgen waren de eerste ruim 12km zeer hard werken, tegen en zijwind. Ik reed 5spd en had lichter kunnen schakelen dan 42x17 en 29" strandslicks, maar had geen tijd om te vertragen, was al te laat.
Daarna boog ik naar rechts, van de wind af, dus schakelde ik de 42x14. Een brommer die mij eerder had achtergelaten blies ik vol spinnen nu voorbij, het zal rond de 55 gegaan zijn. De pret duurde maar 3,5km, maar werd gevolgd door heerlijk warme douche. Overigens had een handdoek volstaan na die rit. Ik hoop dat mijn kleding droog is zometeen...

ott

Bericht door ott » do dec 07, 2006 8:24 pm

Cloxxki schreef:Vanmorgen waren de eerste ruim 12km zeer hard werken, tegen en zijwind. Ik reed 5spd en had lichter kunnen schakelen dan 42x17 en 29" strandslicks, maar had geen tijd om te vertragen, was al te laat.
Daarna boog ik naar rechts, van de wind af, dus schakelde ik de 42x14. Een brommer die mij eerder had achtergelaten blies ik vol spinnen nu voorbij, het zal rond de 55 gegaan zijn. De pret duurde maar 3,5km, maar werd gevolgd door heerlijk warme douche. Overigens had een handdoek volstaan na die rit. Ik hoop dat mijn kleding droog is zometeen...
Pffff ....ik van die zijwind waar je in gaat leunen en als ie wegvalt dat je bijna van de fiets valt :D
Heen 36-17 terug 36-11, zwaarste wat ik heb op 26" 1 to 9 met RR banden (moet toch iets zwaarders op)

cowgod

Bericht door cowgod » do dec 07, 2006 9:21 pm

JJ schreef:
Steelboy schreef:ROTF & LMAO!
Even off topic, mooie gelegenheid om mij deze afkortingen even uit te leggen...

Thanx,

JJ
je bedoeld waar de afkorting voor staat?

Rolling Over The Floor & Laughing My Ass Off....

ott

Bericht door ott » vr dec 08, 2006 1:20 pm

Toch nog even wat te vragen, als ik vervelend ben zeg het dan maar :D

Je had het over balans voor je prestatie in Maassluis.
Balans tussen de factoren: conditie, mentaliteit/techniek, aanpassen aan parcour en ..........

Aanpassen aan het parcour wekt bij mij de vraag op: hoe schat je dat in?
Verzetkeuze, bandenkeuze, crancklengte? en wat nog meer

Plaats reactie