Hoe werkt een 3pc Crank ?
Moderator:Beheerders
- Fullthrottle @ Team Solid
- Contacteer:
Wie kan mij uitleggen hoe een 3pc crank werkt?
Ik zou graag willen weten hoe het crank in axiale tichting tegen gehouden wordt?
het bestaat namelijk uit een losse as en deze kan altijd naar 1 kant bewegen.
hoe werkt dit ?
heeft iemand hier een tekening van of informatie ?
greetz Robin
Ik zou graag willen weten hoe het crank in axiale tichting tegen gehouden wordt?
het bestaat namelijk uit een losse as en deze kan altijd naar 1 kant bewegen.
hoe werkt dit ?
heeft iemand hier een tekening van of informatie ?
greetz Robin
-
je hebt de 2 grote lager die in je frame zitten, daartussen in je bottom bracket zit een bus die precies tussen de lagers valt, je doet de as erin en je draait hem aan beide kanten aan... dus de cranks klemmen op de binnenring van het lager, aan de binnenkant zorgt de bus daarvoor...
(wat een crap uitleg hahaha)

(wat een crap uitleg hahaha)
- Contacteer:
dus je bedoeld dat de bus die tussen de BB cup's zit voor een klempassing zorgt. doordat ik de bb cup's aan draai ? dus een axiaale klemkracht.
of berijp ik dat verkeerd?
zou deze bus niet eerder naar buiten uit uitzetten omdat daar geen lichaam zit? (een holle ruimte) Inplaats van naar binnen waardoor de klemming ontstaan ?
of zie ik dat verkeerd?
krijg je verschillende maten in 3pc cranks?
of berijp ik dat verkeerd?
zou deze bus niet eerder naar buiten uit uitzetten omdat daar geen lichaam zit? (een holle ruimte) Inplaats van naar binnen waardoor de klemming ontstaan ?
of zie ik dat verkeerd?
krijg je verschillende maten in 3pc cranks?
Volgens mij zie je dit verkeerd.
Tussen de binnenring van de lagers en de as zit aan beide kanten een plastic bus met opstaande kraag.

Deze zorgt niet alleen voor de passing (as klemt lichtjes waardoor de lagers op de kogels gaan draaien, en niet de as in de busjes) maar ook zorgt de opstaande kant ervoor dat hier de crankarmen
tegen klemmen om te voorkomen dat de as axiaal kan verschuiven.
Het moertje (weeral plastic bij shitmano) houdt de crankarmen tegen die rand geklemd

Moet wel zeggen dat dat pvc busje echt te licht is. Toen ik men as terug in de lagers tikte is er een van gesneuveld.
Natuurlijk niet los te krijgen bij shitmano.
Daarom zelf 2 busjes gedraaid uit koper.
Ondertussen heb ik een FSA gemonteerd. Ziet er beter uit, minder plastic, betere passing.
Over de maten; een shimano as past ook in FSA lagers
Tussen de binnenring van de lagers en de as zit aan beide kanten een plastic bus met opstaande kraag.

Deze zorgt niet alleen voor de passing (as klemt lichtjes waardoor de lagers op de kogels gaan draaien, en niet de as in de busjes) maar ook zorgt de opstaande kant ervoor dat hier de crankarmen
tegen klemmen om te voorkomen dat de as axiaal kan verschuiven.
Het moertje (weeral plastic bij shitmano) houdt de crankarmen tegen die rand geklemd

Moet wel zeggen dat dat pvc busje echt te licht is. Toen ik men as terug in de lagers tikte is er een van gesneuveld.
Natuurlijk niet los te krijgen bij shitmano.
Daarom zelf 2 busjes gedraaid uit koper.
Ondertussen heb ik een FSA gemonteerd. Ziet er beter uit, minder plastic, betere passing.
Over de maten; een shimano as past ook in FSA lagers
-
- Contacteer:
crankstel
Hallo Full Throttle,
Kijk eens hier http://www.profileracing.com/ daar staan ook manuels.....
Succes,
Jeroen
Kijk eens hier http://www.profileracing.com/ daar staan ook manuels.....
Succes,
Jeroen