Hoe werkt een 3pc Crank ?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fullthrottle @ Team Solid
Berichten:224
Lid geworden op:vr mei 19, 2006 8:38 am
Locatie:Gangelt
Contacteer:
Hoe werkt een 3pc Crank ?

Bericht door Fullthrottle @ Team Solid » wo okt 11, 2006 6:40 pm

Wie kan mij uitleggen hoe een 3pc crank werkt?

Ik zou graag willen weten hoe het crank in axiale tichting tegen gehouden wordt?

het bestaat namelijk uit een losse as en deze kan altijd naar 1 kant bewegen.

hoe werkt dit ?

heeft iemand hier een tekening van of informatie ?

greetz Robin

Abuse that Sl*t
Berichten:1287
Lid geworden op:vr apr 04, 2003 5:47 pm

Bericht door Abuse that Sl*t » wo okt 11, 2006 8:24 pm

je hebt de 2 grote lager die in je frame zitten, daartussen in je bottom bracket zit een bus die precies tussen de lagers valt, je doet de as erin en je draait hem aan beide kanten aan... dus de cranks klemmen op de binnenring van het lager, aan de binnenkant zorgt de bus daarvoor... :)

(wat een crap uitleg hahaha)

Gebruikersavatar
Fullthrottle @ Team Solid
Berichten:224
Lid geworden op:vr mei 19, 2006 8:38 am
Locatie:Gangelt
Contacteer:

Bericht door Fullthrottle @ Team Solid » wo okt 11, 2006 9:09 pm

dus je bedoeld dat de bus die tussen de BB cup's zit voor een klempassing zorgt. doordat ik de bb cup's aan draai ? dus een axiaale klemkracht.

of berijp ik dat verkeerd?

zou deze bus niet eerder naar buiten uit uitzetten omdat daar geen lichaam zit? (een holle ruimte) Inplaats van naar binnen waardoor de klemming ontstaan ?

of zie ik dat verkeerd?

krijg je verschillende maten in 3pc cranks?

ed'ward
Berichten:13
Lid geworden op:do sep 28, 2006 8:07 pm
Locatie:Begië

Bericht door ed'ward » do okt 12, 2006 7:57 pm

Volgens mij zie je dit verkeerd.
Tussen de binnenring van de lagers en de as zit aan beide kanten een plastic bus met opstaande kraag.
Afbeelding
Deze zorgt niet alleen voor de passing (as klemt lichtjes waardoor de lagers op de kogels gaan draaien, en niet de as in de busjes) maar ook zorgt de opstaande kant ervoor dat hier de crankarmen
tegen klemmen om te voorkomen dat de as axiaal kan verschuiven.
Het moertje (weeral plastic bij shitmano) houdt de crankarmen tegen die rand geklemd
Afbeelding
Moet wel zeggen dat dat pvc busje echt te licht is. Toen ik men as terug in de lagers tikte is er een van gesneuveld.
Natuurlijk niet los te krijgen bij shitmano.
Daarom zelf 2 busjes gedraaid uit koper.

Ondertussen heb ik een FSA gemonteerd. Ziet er beter uit, minder plastic, betere passing.

Over de maten; een shimano as past ook in FSA lagers

Abuse that Sl*t
Berichten:1287
Lid geworden op:vr apr 04, 2003 5:47 pm

Bericht door Abuse that Sl*t » do okt 12, 2006 8:33 pm

ff ter verduidelijking,

hebben we het over een 3pc mtb crankstel of een 3pc BMX crankstel??
maakt qua werking nogal een verschil :)

Gebruikersavatar
Fullthrottle @ Team Solid
Berichten:224
Lid geworden op:vr mei 19, 2006 8:38 am
Locatie:Gangelt
Contacteer:

Bericht door Fullthrottle @ Team Solid » do okt 12, 2006 9:45 pm

eigenlijk wilde ik weten hoe een BMX 3pc crank werkte.

volgens mij is shimano ook een 2pc crank toch ? of behoord deze ook tot de 3pc crank

iemand die mij kan uitleggen hoe dit werkt?

bedankt voor de info weet ik dat ook weer.
mooie foto's super !
Altijd leuk om te weten hoe alles werkt :o :o :o

King J
Berichten:10
Lid geworden op:wo nov 17, 2004 9:12 pm
Locatie:Bathmen
Contacteer:

crankstel

Bericht door King J » zo nov 12, 2006 7:59 pm

Hallo Full Throttle,

Kijk eens hier http://www.profileracing.com/ daar staan ook manuels.....

Succes,
Jeroen

Gebruikersavatar
BiKeRbOi
Berichten:3171
Lid geworden op:vr okt 21, 2005 12:20 pm
Locatie:Zoetoe
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » zo nov 12, 2006 9:21 pm

Fullthrottle @ Team Solid schreef:volgens mij is shimano ook een 2pc crank toch ? of behoord deze ook tot de 3pc crank
o
2pc, want er zit maar aan 1 crankarm een schroefje

Plaats reactie