'k ben van plan een 2de handse mtb te kopen maar 'k weet niet voor welke type ik zou moeten gaan

Ik twijfel tussen een dirt of een freeride.
Naja, 't zit zo :
'k ben van plan om te gaan dirten à la bovenkant v/d zandbergen in Kontich ( leden van Dirt e19 weten wel waarover ik het heb...dus niet het deel met alle jumpjes beneden maar eerder de verticale stukken, kombochten, ... )
maar ook naar de ardennen gaan soms om daar een berg op te rijden, en via bos naar beneden te gaan of parkours te gaan opzoeken...
De dirtbike is goedkoper, maar zou ik ermee kunnen rijden in de ardennen ? en kan ik met een fully freeride bike dan kunnen dirten ??
'k ben niet van plan om competitief te fietsen en een dirtbike die ik opt oog heb is een Cube Flying Circus, de freeride fiets dan is iets in de trend van een Kona Stinky.
Ook heb ik al veel gelezen dat het blijkbaar beter is om met een hardtail te beginnen maar ik ben nog joing ( 16 ) en dus heb ik niet veel geld. Dus je kan wel begrijpen dat ik niet gewoon even 1200 euro uit men broekzakken kan schudden

Ik heb ook al veel met een "mtb" gefietst en ik deed het heel graag dus ik moet geen schrik hebben dat ik het niet leuk ga vinden of dat ik echt volledig niets kan
Dus als je zo vriendelijk zou willen zijn om een nieuwe te kunnen helpen dan zou ik meer dan dankbaar zijn !
Matthias