Dilemma

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Matthias
Dilemma

Bericht door Matthias » ma okt 16, 2006 4:49 pm

Hey,

'k ben van plan een 2de handse mtb te kopen maar 'k weet niet voor welke type ik zou moeten gaan :?
Ik twijfel tussen een dirt of een freeride.
Naja, 't zit zo :

'k ben van plan om te gaan dirten à la bovenkant v/d zandbergen in Kontich ( leden van Dirt e19 weten wel waarover ik het heb...dus niet het deel met alle jumpjes beneden maar eerder de verticale stukken, kombochten, ... )
maar ook naar de ardennen gaan soms om daar een berg op te rijden, en via bos naar beneden te gaan of parkours te gaan opzoeken...

De dirtbike is goedkoper, maar zou ik ermee kunnen rijden in de ardennen ? en kan ik met een fully freeride bike dan kunnen dirten ??

'k ben niet van plan om competitief te fietsen en een dirtbike die ik opt oog heb is een Cube Flying Circus, de freeride fiets dan is iets in de trend van een Kona Stinky.

Ook heb ik al veel gelezen dat het blijkbaar beter is om met een hardtail te beginnen maar ik ben nog joing ( 16 ) en dus heb ik niet veel geld. Dus je kan wel begrijpen dat ik niet gewoon even 1200 euro uit men broekzakken kan schudden ;) dus zou ik wel ineens een goed genoege kopen dat ik niet een half jaar later alle onderdelen moet vervangen dus nu een dirter kopen en dan een half jaar hem weer moeten verkopen omdat ik toch beter een freeride fiets had gekocht zou ik wel zonde vinden :(

Ik heb ook al veel met een "mtb" gefietst en ik deed het heel graag dus ik moet geen schrik hebben dat ik het niet leuk ga vinden of dat ik echt volledig niets kan

Dus als je zo vriendelijk zou willen zijn om een nieuwe te kunnen helpen dan zou ik meer dan dankbaar zijn !

Matthias :roll:

fredo

Bericht door fredo » ma okt 16, 2006 6:48 pm

tja, ik zou gewoon voor een ht gaan.

Je leert er gewoonweg beter op rijden, want al je fouten worden afgestraft. Bovendien is België nou ook weer niet zo enorm heftig dat je voor de ardennen per sé een fully nodig hebt. (tenzij je serieus gaat racen of droppen). En ten laatste is een ht is goedkoper, zowel voor aankoop als onderhoud. Je kan ev kiezen om meer veerweg vooraan te hebbe, maar over 130mm raad ik niet aan. (dan is je bike een chopper)

Met het geld dat je ev overhoud, kan je een goeie beschermingsset (=helm+handschoenen+scheenbescherming) kopen en meer naar de ardennen gaan. (mocht je het niet weten: benzine/trein is niet gratis)

voila, da is mijn mening

Matthias

Bericht door Matthias » ma okt 16, 2006 7:10 pm

Hey,

alvast bedankt voor de snelle reactie !

Ik dacht er idd ook aan om als ik dan een dirt had gekocht om daar dan een andere vork onder te zetten met een iets langere veerweg ( zowat rond de 120 à 130mm, kan het nog op 130 of is dat ook al te veel ? )
En zou ik dan met zo'n dirt ook een beetje kunnen freeriden in België ?
En jah, bescherming is idd een must waar ik zeker niet op wil "besparen" tot het goedkoopste dus kan ik idd de kosten van een fully veranderen in een HT + bescherming !

Maar wat is jullie indruk over de flying circus ? of raden jullie een ander type of merk aan ?

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » di okt 17, 2006 9:20 am

Als het goed is kan je die dirtjam pro ook (intern) ombouwen tot 120mm veerweg. Zou dat dan eerst proberen en dan een jaartje later, als je weer meer geld hebt, een andere vork overwegen.
Iig een goed besluit om niet te bezuinigen op bescherming!!! :arms:

Laat je wel even weten, met foto's, wat het is geworden??? ;)
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di okt 17, 2006 10:31 am

SPECIALIZED S-WORKS HT '03
SPECIALIZED P2 '06
FAT CHANCE Buck Shaver '96
SURLY 1x1 '?? (coming up)
8)

Okay en nu weer on topic...

Matthias

Bericht door Matthias » di okt 17, 2006 4:24 pm

Hey

Oke, dus het wordt tot hier toe een dirt bike ( liefst met omvormbare veer naar +100mm )
Toch heb ik nog enkele vraagjes :oops:

- Kan ik met zo'n dirtbike ( met eventueel vergrootte veerweg ) nog een beetje freeriden ??
- Welke fietsen raden jullie me zowat aan ( denk aan types à la Cube Flying Circus ) dus niet met een EXTREEM verticaal frame zoals http://fotos.mtb-news.de/fotos/data/500 ... s-bild.jpg

Alvast bedankt !

Matthias ;)

landa

Bericht door landa » di okt 17, 2006 4:39 pm

Misschien kan je een 16" frame overwegen, of zoiets als een Santa Cruz Chameleon, maar dan een goedkopere versie. Met een iets langere vork (150mm) is ie ideaal om te freeriden, met een kortere vork (100mm) meteen geschikt om te dirten. Of een instelbaar fourcheke (Pike, maar dat kost dan weer geld) om niet steeds te moeten veranderen. Voor de rest zult ge moeten kiezen tussen een chainguide, waardoor je ketting op zijn plaats blijft tijdens het jumpen. Oftewel 3 plateaus vooraan om je Ardennen tripje niet te laten herleiden tot een mooie wandeling. Niet eenvoudig, maar na een tijdje weet je al snel wat je het liefst doet en kan je je bike daarnaar afmonteren. Succes,

L

Matthias

Bericht door Matthias » di okt 17, 2006 4:53 pm

Hey,

Ja, ik denk dat ik er een ga nemen met 1 voorblad met dan een chainguide omdat ik niet wil om de 5 minuten men ketting er terug op te leggen en nu op men gewone stadsfiets heb ik nu ook maar 6 vitessen en daarmee ben ik ook al 2 keer van Antwerpen tot de ardennen gefietst dus dat zal niet zo'n enorm probleem zijn.
Dus het is mogenlijk om met een HT te freeriden ?
En de Chameleon is idd een shik dingske :shock: maar is santa cruz niet wat aan de dure kant ?
Wat vinden jullie trouwens van de Flying Circus, die ziet er me wel een goede fiets uit voor wat ik zoek.

Sorry dat ik zoveel vragen stel :dontgetit:
En echt bedankt voor de snelle reacties !!

Matthias
Laatst gewijzigd door Matthias op di okt 17, 2006 5:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » di okt 17, 2006 5:31 pm

Hoe kom je eraan dat de santa cruz een goedkope bike is???
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Matthias

Bericht door Matthias » di okt 17, 2006 5:37 pm

Ooooooooow, sorry :) foutje, 'k bedoelde het tegenovergestelde :)
Mega duur heb ik zo gehoord :|
heb het veranderd ;)

b-dirt

Bericht door b-dirt » di okt 17, 2006 5:57 pm

cube is zeker een aanrader id een mooie bike en rijd goed een vriend van me heefd er een 8)

landa

Bericht door landa » wo okt 18, 2006 12:19 pm

Dacht dat die balhoofdhoek wat te scherp was bij de Flying Circus om echt comfortabel te cruisen. Denk echter dat ie wel goed is om te dirten en borderen.

Matthias

Bericht door Matthias » wo okt 18, 2006 12:22 pm

maarja, comfortabel cruisen hoeft niet ;)
hij moet gewoon tegen een stootje kunnen en geschikt zijn voor freeride en dirt :P

Loeky

Bericht door Loeky » vr okt 20, 2006 12:36 pm

Is de Red Bull Stiffee hardtail niet iets voor je? Kun je opzich redelijk mee dirten en ook zeker goed mee uit de voeten in de ardennen (in jouw geval zou ik dan een kleiner maatje nemen vanwege het dirten). Nog een voordeel: lekker prijsje voor de onderdelen en kwaliteit die je krijgt!

linkjes:

http://www.roseversand.de/output/contro ... tail2=6930

http://www.roseversand.de/output/contro ... tail2=6929

Dit zijn de standaard versies uiteraard, maar je hoeft maar met je vingers te knippen en ze gooien er zo andere onderdelen voor je op als je dat wilt (met meer- of minderprijs).

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » vr okt 20, 2006 6:13 pm

die stiffee is niet echt wat hij zoekt, want die stiffee is heel erg in de xc richting afgemonteerd, en hij wilt juist een dirt die meer richting DH is

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » vr okt 20, 2006 6:45 pm

staat wel evt. nog een stiffee op marktplaats voor 250,is een 17''
denk dat als je een beetje handelt die fiets voor 170 ongeveer meeneemt.....hij staat er nl. al een hele tijd op....

succes ermee!
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

dirty d

Bericht door dirty d » di okt 24, 2006 6:10 am

Ik denk dat je beter af bent met een nieuwe specialized p bike, of zoals de mijn een umf hardy team das een echte hardtail freeride fiets, banshee heeft er zo een paar, ghost, 24 dus de keuze is niet echt beperkt.

De Fying circus heb ik ook opgereden voor ik umf kocht was ik niet over te spreken voor freeride, ideaal voor sk8tepark en dirt maar houd het ook op, ik wou ook een stukje bergaf rijden en met zo een laagbouw dirt/street is dat niet zo chill en gebruik hem ook voor woon-werk en daar is ie ook ideaal voor.

Hij is wel wat zwaarder als de gemiddelde dirt fiets, maar je kan hem dan ook op verschillende tereinen inzetten, check maar eens het net er zijn meerdere fabrikanten met zulk een fiets en als ik goed gezien heb heeft specialized er ook nu één bij de p-bikes.
sx trail 2 2008, jackal

dirty d

Bericht door dirty d » di okt 24, 2006 6:16 am

en het klopt de p all mountain met 130mm all mountain enz, en specialized kennende zal de prijs weer zeer scherp zijn
sx trail 2 2008, jackal

jarnö
Contacteer:

Bericht door jarnö » za okt 28, 2006 1:19 pm

check de cube drop zone

850 euros, frame goed genoeg voor dirt, in verschillende maten verkrijgbaar en toch twee voorbladen dus je kan nog wat gewoon mtnbiken ook ...

dirty d

Bericht door dirty d » za okt 28, 2006 6:46 pm

als ik de keus en niet duurder zou hebben tussen cube of specialized wist ik het wel, afwerking is maar zozo, heb er zelf ene gehad en was er niet tevreden over, nu jas das mijn mening hé
sx trail 2 2008, jackal

Matthias

Bericht door Matthias » zo okt 29, 2006 9:59 am

Oke, bedankt voor al jullie reacties !
'k zal nu verder zien welke het zal worden

Matthias

triz

Bericht door triz » zo okt 29, 2006 6:10 pm

sneeuwpop schreef:Als het goed is kan je die dirtjam pro ook (intern) ombouwen tot 120mm veerweg.
ik zelf heb de dj 4 kan je die ook ombouwen dan?????

kooz
Contacteer:

Bericht door kooz » zo okt 29, 2006 6:28 pm

een DJ 4??

kooz

bart-fmx

Bericht door bart-fmx » zo okt 29, 2006 7:18 pm

Ja dj 4 zijn nieuw
nothing beats cubic inches

Plaats reactie