BiKeRbOi schreef:of je moet met latex binnenbanden rijden, die wegen ook rond de 100gram, maar die zijn wel beter
ze zijn iig goed bestemd tegen snakebites, dus t lijkt mij logisch dat ze ook tegen normale lekages kunnen
Waarom zouden latex biba's beter zijn dan notubes/eclipse tubeless systeem?
Beide hebben voordelen en nadelen. Maar zeker is dat een latex biba niet tegen 'normale lekages' kan. Dat wil zeggen dat ze net zo goed lek kunnen raken als butyl biba's. Uit ervaring (ik rijd al jaren op latex biba's op m'n bikes) kan ik zeggen dat ze wel minder snel lek raken, met name kleine doorntjes hebben ze minder last van, lijkt het. Met lightweight butyl biba's was dat altijd een drama.
Het tubeless systeem van notubes en eclipse kan gaatjes/gaten dichten, mits er nog vloeistof inzit. Da's een duidelijk voordeel. Verlaagde rolweerstand is een andere. Nadeel is zondermeer de montage (kost enige tijd), vooral als je de bandenkeuze aanpast aan parcours en omstandigheden.
Maar ja je kunt natuurlijk altijd zgn. all-round banden monteren als je niet zo'n bandenwisselaar bent.
Zelf speel ik sinds de introductie van eclipse met het idee om het te gebruiken. Ik volg dan ook regelmatig een
topic op IBC. Ik weet inmiddels dat lang niet alle buba's geschikt zijn en dat een compressor toch eigenlijk wel noodzakelijk is om een succesvolle montage te krijgen. Verder wissel ik regelmatig van banden, dus mss moet ik 1 wielset "opofferen" en die allen gebruiken in de juiste omstandigheden ...