Tubeless kit, aanrader?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Jurriaan
Tubeless kit, aanrader?

Bericht door Jurriaan » do aug 10, 2006 11:46 am

Uit mijn berehol gekropen en ontdekt dat er Tubeless kit's bestaan ;)

Klinkt handig, iemand ervaring er mee? (want leuk hoor binnenbanden van 95 gram maar 5 keer lekrijden in een paar weken tijd bevalt slecht)

Kun je de tubeless kit ook gebruiken bij velgen met een ventielgat welke geschikt is voor autoventiel?

Kun je van buitenband verwisselen en dan weer terug naar de eerste band? Moet je daar na weer vloeistof toevoegen?

Tubeless banden kun je opdruk houden met enkel de pomp of moet je steeds vloeistof toevoegen?

DT of Eclipse een aanrader?

Nadelen tubeless kit?

(ik kan wel googlen maar lees graag jullie ervaringen)
(UST is geen optie want ik heb non UST velgen)

Gène

Bericht door Gène » do aug 10, 2006 4:00 pm

Volgens mij komt er een soort rubberen velglint in je velg te liggen die de boel lucht dicht maakt. Dan monteer je dacht ik een normale buiteband en moet je er een soort slijm instoppen. Dit slijm gaat dan in alle kiertjes en gaatjes zitten en maakt de band echt lucht dicht. Als laatste moet je de band op druk brengen.

Voordelen: Geen kans op snakebite's. Je kan na een doorn lek gewoon doorijden, het slijm gaat in het lek zitten en dicht het dan. Lichte combi, je hebt immers geen biba en een normale buba en geen UST buba.

Nadelen: Als je en schuur krijgt zit je met je handen in het slijm, dit geld ook als je band verwisselt. Ik heb ook nog niets gehoord van het effect als de vloeistof een langere tijd in de band dit. Ik weet dus niet of het hard wordt.

conclusie: een keer proberen.

Dit is overigens wat ik er van gehoord heb over de alternatieven van tubeless rijden. Zelf rij ik met een normale Schwalbe biba en heb af en toe eens eens een gaatje.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

ligger

Bericht door ligger » do aug 10, 2006 6:12 pm

Opzich is het waar wat er wordt gezegt alleen dat slijm is latex. Deze latex gaat reageren met de lucht waardoor het hard wordt en de gaten dicht gaan zitten. Wel is het zo dat de gaten niet groter dan ik meen 5 mm mogen zijn in je buitenband. De grootste nadelen zijn dat het meestal de eerste keer als je er erin gestopt hebt het vrij veel moeite kost om lucht in de band te krijgen, het is lastig bij het verwisselen van banden omdat je elke keer die troep hebt en je er nieuwe latex in moet doen. En als laatste dat je banden langzaam leeglopen. Dit laatste vind ik het grootste probleem want als ik mijn (lig)fiets uit de schuur pak (soms ook om snel even wat te halen) wil ik er gewoon meteen op kunnen rijden zonder de band of te hoeven pompen (eens in de twee weken ofzo).

Ik heb dus nog een setje van die velglinten liggen (niet de latex zelf) maar ben eerst nog twee weken met vakantie. B ij interesse kun je wel ff mailen.

latex tim

amigo

Bericht door amigo » zo okt 01, 2006 8:01 pm

ik heb laatst bij mijn lbs een demonstratie gezien van Stan's no tubes

was best indrukwekkend .
ze hadden een demonstratie wiel met vloeistof in de band.
er werd een spaak door en door gestoken , er uit gehaald .
dus de band loopt leeg , even met het wiel draaien en het leeg lopen stopt .
vervolgens 8 keer achter elkaar in het loop vlak gestoken , even met het wiel draaien en niet meer leeglopen .
goed spul , of er nadelen zijn weet ik niet .
Zal vast wel , je weet wat johan cruijf altijd zegt ......

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » zo okt 01, 2006 8:12 pm

of je moet met latex binnenbanden rijden, die wegen ook rond de 100gram, maar die zijn wel beter
ze zijn iig goed bestemd tegen snakebites, dus t lijkt mij logisch dat ze ook tegen normale lekages kunnen

lazylad
Contacteer:

Bericht door lazylad » zo okt 01, 2006 8:49 pm

BiKeRbOi schreef:of je moet met latex binnenbanden rijden, die wegen ook rond de 100gram, maar die zijn wel beter
ze zijn iig goed bestemd tegen snakebites, dus t lijkt mij logisch dat ze ook tegen normale lekages kunnen
Waarom zouden latex biba's beter zijn dan notubes/eclipse tubeless systeem?
Beide hebben voordelen en nadelen. Maar zeker is dat een latex biba niet tegen 'normale lekages' kan. Dat wil zeggen dat ze net zo goed lek kunnen raken als butyl biba's. Uit ervaring (ik rijd al jaren op latex biba's op m'n bikes) kan ik zeggen dat ze wel minder snel lek raken, met name kleine doorntjes hebben ze minder last van, lijkt het. Met lightweight butyl biba's was dat altijd een drama.
Het tubeless systeem van notubes en eclipse kan gaatjes/gaten dichten, mits er nog vloeistof inzit. Da's een duidelijk voordeel. Verlaagde rolweerstand is een andere. Nadeel is zondermeer de montage (kost enige tijd), vooral als je de bandenkeuze aanpast aan parcours en omstandigheden.
Maar ja je kunt natuurlijk altijd zgn. all-round banden monteren als je niet zo'n bandenwisselaar bent.

Zelf speel ik sinds de introductie van eclipse met het idee om het te gebruiken. Ik volg dan ook regelmatig een topic op IBC. Ik weet inmiddels dat lang niet alle buba's geschikt zijn en dat een compressor toch eigenlijk wel noodzakelijk is om een succesvolle montage te krijgen. Verder wissel ik regelmatig van banden, dus mss moet ik 1 wielset "opofferen" en die allen gebruiken in de juiste omstandigheden ...
  • Specialzed Stumpjumper
  • Commencal VIP Nuts2
  • Rocky Mountain Element signature
  • Scott Cr1
  • Scott cross team

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » ma okt 02, 2006 12:00 pm

FRM tubeless kit zou als voordeel hebben dat je enkel een luchtdichte strip en een ventiel er in plakt, dus niet eerst tape en dan een luchtdichte strip.

FRM werkte samen met Notubes en zou nu met hun eigen systeem(zoals hier boven staat) op de markt zijn. Iemand hier bekend mee?

Plaats reactie