maximaal spanning op velg bij wiel vlechten

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm
maximaal spanning op velg bij wiel vlechten

Bericht door Jurriaan » ma sep 25, 2006 11:21 am

Van diverse DP'ers weet ik dat zij wielen spaken met behulp van een spaakspanningsmeter.
Weet een van jullie wat de maximale spanning is die en Mavic 717 disc velg aan kan? (Dat is immers de zwakste schakel in een wiel bij het op spanning brengen van de spaken. En dus belangrijker dan de maximale spanning die een spaak aan kan)

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Re: maximaal spanning op velg bij wiel vlechten

Bericht door MarinTi » ma sep 25, 2006 11:31 am

Jurriaan schreef:Van diverse DP'ers weet ik dat zij wielen spaken met behulp van een spaakspanningsmeter.
Weet een van jullie wat de maximale spanning is die en Mavic 717 disc velg aan kan? (Dat is immers de zwakste schakel in een wiel bij het op spanning brengen van de spaken. En dus belangrijker dan de maximale spanning die een spaak aan kan)
Ernie vragen misschien?

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma sep 25, 2006 11:51 am

tussen 900 en 1000 N/mm2 hanteer ik meestal... de waarde die de meter aangeeft is uiteraard afhankelijk van je spaakdikte!

Gebruikersavatar
Hotsnail
Berichten:740
Lid geworden op:ma jan 09, 2006 8:23 pm
Locatie:Jirnsum, Friesland
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » ma sep 25, 2006 2:10 pm

Steelboy schreef:tussen 900 en 1000 N/mm2 hanteer ik meestal... de waarde die de meter aangeeft is uiteraard afhankelijk van je spaakdikte!
Weet je dat zeker? is wel een heel erg hoge trekspaning... Standard staal zit rond de 360 N/mm2
Ijzeren paarden eten geen haver....

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma sep 25, 2006 2:32 pm

Excuses: dezelfde waarde in de eenheid N...

iets hoger mag volgens mij ook nog wel, tussen 900 en 1100 N

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » ma sep 25, 2006 4:34 pm

en waar heb jij de waarde vandaan?

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma sep 25, 2006 9:35 pm

ervaring en op basis van wat velgenfabrikanten (vaak de beperkende factor) opgeven

Sir Gonz Lays
Berichten:1104
Lid geworden op:di jun 03, 2003 3:30 pm
Locatie:DH

Bericht door Sir Gonz Lays » ma sep 25, 2006 10:29 pm

Hotsnail schreef:
Steelboy schreef:tussen 900 en 1000 N/mm2 hanteer ik meestal... de waarde die de meter aangeeft is uiteraard afhankelijk van je spaakdikte!
Weet je dat zeker? is wel een heel erg hoge trekspaning... Standard staal zit rond de 360 N/mm2
standaard staal heeft een vloeigrens van ongeveer 360 mPa....
maar door te legeren etc etc kan je best naar de 1000n/mm2 (mPa) toe.
staal met een yield van 600n/mm2 wordt veel toegepast in de industrie tegenwoordig, is niks vreemds. en hoe dikker hoe lager de vloeigrens, spaken zijn erg dun dus...
ter vergelijking, kevlar heeft een vloeigrens van 3600n/mm2,

Gebruikersavatar
Hotsnail
Berichten:740
Lid geworden op:ma jan 09, 2006 8:23 pm
Locatie:Jirnsum, Friesland
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » di sep 26, 2006 10:25 am

Klopt, door legeren kun je tot ongeveer 1000N/mm2 komen. ALs je de spaken echter onbelast al tot deze spanning brengt zullen je spaken bij de eerste hobbel vloeien en zul je dus een wiel hebben wat niet meer op spanning staat. Een veilige spanning lijkt me ongeveer 1/3 van de vloeigrens voor wat betreft de spaken. Of de velgen dat kunnen hebben moet je aan de fabrikant vragen.
Ijzeren paarden eten geen haver....

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di sep 26, 2006 10:42 am

De spanning op de spaken moet juist zo hoog mogelijk zijn, om ontlasten van spaken tijdens het fietsen te voorkomen. Gebeurt dat wel dan sneuvelt vroeg of laat de kop.
Met een 1.8 spaak en een belasting van 1000 N op die spaak, heb je een spanning van ergens in de 300 N/mm2

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » di sep 26, 2006 2:56 pm

Het gaat mij niet om de spaakspanning op zich.

De vraag is wat kan de maximale spaakspanning zijn in relatie tot de gebruikte velg.
anders gezegd, tot welke spaakspanning blijft de velg heel. (Op de site van Mavic vind ik hierover geen gegevens).

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di sep 26, 2006 3:51 pm

Ik las 717...

ik zou niet boven de 900 a 1000 gaan, ivm microscheurvorming

Gebruikersavatar
Urnyke
Berichten:396
Lid geworden op:di jun 11, 2002 11:54 am
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Urnyke » di sep 26, 2006 5:19 pm

Bij Araya racevelgen (ongebust) ga ik vaak tot 130kg!

Een Mavic 717 velg niet boven de 1100 N gaan! (Geeft Mavic aan) Zelf zit ik meestal op 1000 N!

Maar geef mij een wiel (met spaakkracht 1000N) van een willekeurige wielenbouwer en 9 van de 10 heb ik binnen 5 minuten op 700 N
Dit gebeurd meestal tijdens het rijden waardoor een wiel niet meer recht blijft, de spaken eerder gaan breken en wie weet waardoor de velg eerder stuk kan gaan?

HUH???

Ja, dat is misschien wel het geheim van gelijk gespannen wielen!

Stel 3 spaken bij elkaar en een kant. Daarvan 2 los gelopen en 1 nog vast. Er komt een obstakel. Deze klap wordt als eerste door de hoogst gespannen spaak opgenomen: de spaak wordt te zwaar belast, de velg wordt te zwaar belast. Hopla probleem!

Zou het zo gaan? Of streedt ook hier weer de Wet van Hooke in werking?

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » di sep 26, 2006 6:52 pm

ik las dat de spaakspanning zelfs afneemt als je een band op pompt..

Maar ik dwaal af, 1000N dus. Ga ik dat als max aanhouden.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » za nov 11, 2006 10:08 pm

Op de site van parktool kom ik een tabel tegen met Mavic wielen waar maximale waarde tot 1500N worden gegeven voor het achterwiel.

Daarnaast geven zij voor het voorwiel een veel lagere waarde, hoe komt dat? Of is dat puur het feit dat een achterwiel aan de casset kant veel meer op spanning staat?

Dus de 1000N die Ernie en Steelboy aangeven is de maximale waarde voor de cassetekant van het achterwiel?

Plaats reactie