maximaal spanning op velg bij wiel vlechten
Moderator:Beheerders
Van diverse DP'ers weet ik dat zij wielen spaken met behulp van een spaakspanningsmeter.
Weet een van jullie wat de maximale spanning is die en Mavic 717 disc velg aan kan? (Dat is immers de zwakste schakel in een wiel bij het op spanning brengen van de spaken. En dus belangrijker dan de maximale spanning die een spaak aan kan)
Weet een van jullie wat de maximale spanning is die en Mavic 717 disc velg aan kan? (Dat is immers de zwakste schakel in een wiel bij het op spanning brengen van de spaken. En dus belangrijker dan de maximale spanning die een spaak aan kan)
Re: maximaal spanning op velg bij wiel vlechten
Ernie vragen misschien?Jurriaan schreef:Van diverse DP'ers weet ik dat zij wielen spaken met behulp van een spaakspanningsmeter.
-
standaard staal heeft een vloeigrens van ongeveer 360 mPa....Hotsnail schreef:Weet je dat zeker? is wel een heel erg hoge trekspaning... Standard staal zit rond de 360 N/mm2Steelboy schreef:tussen 900 en 1000 N/mm2 hanteer ik meestal... de waarde die de meter aangeeft is uiteraard afhankelijk van je spaakdikte!
maar door te legeren etc etc kan je best naar de 1000n/mm2 (mPa) toe.
staal met een yield van 600n/mm2 wordt veel toegepast in de industrie tegenwoordig, is niks vreemds. en hoe dikker hoe lager de vloeigrens, spaken zijn erg dun dus...
ter vergelijking, kevlar heeft een vloeigrens van 3600n/mm2,
- Hotsnail
- Contacteer:
Klopt, door legeren kun je tot ongeveer 1000N/mm2 komen. ALs je de spaken echter onbelast al tot deze spanning brengt zullen je spaken bij de eerste hobbel vloeien en zul je dus een wiel hebben wat niet meer op spanning staat. Een veilige spanning lijkt me ongeveer 1/3 van de vloeigrens voor wat betreft de spaken. Of de velgen dat kunnen hebben moet je aan de fabrikant vragen.
Ijzeren paarden eten geen haver....
Bij Araya racevelgen (ongebust) ga ik vaak tot 130kg!
Een Mavic 717 velg niet boven de 1100 N gaan! (Geeft Mavic aan) Zelf zit ik meestal op 1000 N!
Maar geef mij een wiel (met spaakkracht 1000N) van een willekeurige wielenbouwer en 9 van de 10 heb ik binnen 5 minuten op 700 N
Dit gebeurd meestal tijdens het rijden waardoor een wiel niet meer recht blijft, de spaken eerder gaan breken en wie weet waardoor de velg eerder stuk kan gaan?
HUH???
Ja, dat is misschien wel het geheim van gelijk gespannen wielen!
Stel 3 spaken bij elkaar en een kant. Daarvan 2 los gelopen en 1 nog vast. Er komt een obstakel. Deze klap wordt als eerste door de hoogst gespannen spaak opgenomen: de spaak wordt te zwaar belast, de velg wordt te zwaar belast. Hopla probleem!
Zou het zo gaan? Of streedt ook hier weer de Wet van Hooke in werking?
Een Mavic 717 velg niet boven de 1100 N gaan! (Geeft Mavic aan) Zelf zit ik meestal op 1000 N!
Maar geef mij een wiel (met spaakkracht 1000N) van een willekeurige wielenbouwer en 9 van de 10 heb ik binnen 5 minuten op 700 N
Dit gebeurd meestal tijdens het rijden waardoor een wiel niet meer recht blijft, de spaken eerder gaan breken en wie weet waardoor de velg eerder stuk kan gaan?
HUH???
Ja, dat is misschien wel het geheim van gelijk gespannen wielen!
Stel 3 spaken bij elkaar en een kant. Daarvan 2 los gelopen en 1 nog vast. Er komt een obstakel. Deze klap wordt als eerste door de hoogst gespannen spaak opgenomen: de spaak wordt te zwaar belast, de velg wordt te zwaar belast. Hopla probleem!
Zou het zo gaan? Of streedt ook hier weer de Wet van Hooke in werking?
Op de site van parktool kom ik een tabel tegen met Mavic wielen waar maximale waarde tot 1500N worden gegeven voor het achterwiel.
Daarnaast geven zij voor het voorwiel een veel lagere waarde, hoe komt dat? Of is dat puur het feit dat een achterwiel aan de casset kant veel meer op spanning staat?
Dus de 1000N die Ernie en Steelboy aangeven is de maximale waarde voor de cassetekant van het achterwiel?
Daarnaast geven zij voor het voorwiel een veel lagere waarde, hoe komt dat? Of is dat puur het feit dat een achterwiel aan de casset kant veel meer op spanning staat?
Dus de 1000N die Ernie en Steelboy aangeven is de maximale waarde voor de cassetekant van het achterwiel?