Vanmorgen op tijd uit de veren om na een uur autorijden de Veluwe op te kunnen gaan voor de 'eerste keer'. De route ken ik vrij goed en dat is wel fijn als je wilt kijken hoe een bepaalde fiets/onderdeel rijdt.
Het is/was een aparte gewaarwording. De zithouding komt vrij dicht in de buurt van wat ik ten opzichte van mijn Breezer zou veranderen om een ideale zit te krijgen. Ik moet nog wat met de stand van het zadel spelen om 100% thuis te zijn, maar dat is slechts een kwesie van uit proberen (morgen).
De fiets stuurt 'makkelijk' en is erg wendbaar, zonder echt nerveus te worden. In los zand is hij nog steeds erg goed te controleren en met het licht verplaatsen van je lichaamsgewicht kun je hem perfect gecontroleerd lastige secties doorsturen. Op snelheid blijft hij nog steeds prachtig stabiel en voorspelbaar... geen rare nukken dus.
De vork is vrij hard, dát viel wel op. De lange titanium zadelpen met een diameter van 30.9 mm blijkt een goede keuze te zijn geweest (ten opzichte van een dunnere 27.2mm pen), aangezien hij voldoende mee geeft, zonder écht te flexibel te worden. Een mooie demonstratie hiervan kreeg ik op een pad dat kompleet omwoelt was door paarden. Het pad maakte dat je alle kanten op stuitert en het lastig maakt om goed tempo te houden. De fiets rolde er goed door heen en door nét genoeg 'beweging' in de zadelpen leek het alsof je met wat minder druk in je banden rijdt. Het scherpe van het gehobbel word er afgehaald, wat we zeker kunnen waarderen. Hierin is titanium echt super en was één van de redenen om voor dit materiaal en dit concept te gaan.
Eigenlijk kan ik vrij kort zijn; dat wat ik in het ontwerp heb voorzien aan rij-eigenschappen, blijken er ook daadwerkelijk in te zitten. Zijdelinks stijf door het compacte frame, daardoor direct reagerend. De lange tita zadelpen gecombineerd met de vrij plat liggende staande achtervork geven het comfort wat ik zocht. Dat werd me al vrij snel duidelijk. Dat is eigenlijk de enige conclusie die ik kan trekken en een aparte gewaarwording dat na al de tijd die er in is gestoken het ook écht zo werkt als je voorzien had.... In dat opzicht méér dan geslaagd, want ik had niet verwacht dat we zó dicht bij het plaatje in mijn hoofd zouden komen!
Stiekem ben ik erg opgelucht niet iets 'ondervonden' te hebben wat me niet zinde (zover mogelijk op een ronde van 55km). Ik denk echter dat daar ook niet echt iets aan zal veranderen.
Sono molto contento! (Ik ben zéér tevreden

)