Getting close... .... completed!

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » wo sep 13, 2006 4:04 pm

Dus we kunnen woensdag foto's verwachten van een vieze single speed fiets? Ik kan me niet voorstellen dat je dan stopt met opbouwen om te gaan slapen. Trouwens zoveel werk is er aan een single speed niet!!

:D

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Bericht door zonoskar » ma sep 18, 2006 9:48 pm

Zou je die head-badge niet in de lengte richting schuren ipv zoals je het nu gedaan hebt? Lijkt me veel mooier en is in de richting van de headtube lijkt me.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di sep 19, 2006 7:34 pm

Heb ik ook geprobeerd Zonoskar, maar dat zag er niet mooi uit, ivm de gebogen vormen in het plaatje.

Enfin.. net een paar uur thuis! 3500+ km verders en een fiets rijker. Man, wat een ervaring!! De dagen zijn voorbij gevlogen! Veel meegemaakt, genoeg herinneringen om lang aan terug te denken. Fotos zijn er té over, maar ik laat het nu ff bij deze:

Laat ik zo zeggen; ik ben zéér content!

Afbeelding
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » di sep 19, 2006 8:18 pm

foto's!!!!!!!!!



Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » di sep 19, 2006 9:08 pm

Zie ik een deuk ;)

JJ

P.s. luister nou eens naar Steelhead!!!!
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » di sep 19, 2006 9:10 pm

JJ schreef:
Zie ik een deuk ;)
Stuur hoort zo, volgens mij ;)

Ziet er op het eerste gezicht niet heel onaardig uit Jeroen! Doet ie 't ook? :)

Gebruikersavatar
Xircuit
Berichten:3504
Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di sep 19, 2006 10:27 pm

Dat ziet er vreselijk "clean" en bijzonder uit. Wij willen (natuurlijk!) méér foto's.
Ich Heisse Super Fantastisch!

Gebruikersavatar
Nami
Berichten:1163
Lid geworden op:wo nov 09, 2005 10:08 pm
Locatie:Delft

Bericht door Nami » di sep 19, 2006 10:30 pm

prachtig!
creatief!
'dapper' :thumbsup:

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Bericht door zonoskar » wo sep 20, 2006 8:37 am

is dat een Boone tandblad voor?

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo sep 20, 2006 8:47 am

Zijn dat nou 24"wielen? en een BMX vork :D

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » wo sep 20, 2006 9:08 am

zonoskar schreef:is dat een Boone tandblad voor?

Yep, Boone Ti tandwiel op een White Industries ENO cranksetje.
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » wo sep 20, 2006 11:13 am

Alvast een totaal plaatje van het frame met op de achtergrond het uitzicht vanuit de tuin van Darren Crisp in Castiglion Fiorentino, Toscane, Italië.

Afbeelding
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » wo sep 20, 2006 11:33 am

Gadverdamme....... :o


Meer foto's!!!!!!!!



(ik denk dat ik ook titanium ga lassen in Italie)......
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
Rigard
Berichten:432
Lid geworden op:do nov 01, 2001 6:28 pm
Locatie:079
Contacteer:

Bericht door Rigard » wo sep 20, 2006 2:10 pm

Steelboy schreef:Zijn dat nou 24"wielen? en een BMX vork :D
is t geen 29er dan :arms:

Gebruikersavatar
walter
Berichten:653
Lid geworden op:vr feb 14, 2003 4:56 pm

Bericht door walter » wo sep 20, 2006 3:52 pm

DeKerf's schreef:Alvast een totaal plaatje van het frame met op de achtergrond het uitzicht vanuit de tuin van Darren Crisp in Castiglion Fiorentino, Toscane, Italië.

Afbeelding
Mooi uitzicht, doe mij ook maar zo'n achtertuintje.

Gebruikersavatar
Caramba
Berichten:1952
Lid geworden op:za jul 07, 2001 1:00 am
Locatie:'s-Hertogenbosch

Bericht door Caramba » wo sep 20, 2006 4:08 pm

Wat is er met het BB aan de hand? Kan je dat nog roteren zodat je met de positie van het BB kan spelen? Verder vroeg ik me nog af wat voor diameter zadelpen dat is :shock: Of lijkt ie maar zo dik?

Mooi werk Jeroen!

Steelhead Rider
Berichten:2370
Lid geworden op:ma jun 28, 2004 1:43 pm

Bericht door Steelhead Rider » wo sep 20, 2006 5:15 pm

Caramba schreef:Wat is er met het BB aan de hand? Kan je dat nog roteren zodat je met de positie van het BB kan spelen? Verder vroeg ik me nog af wat voor diameter zadelpen dat is :shock: Of lijkt ie maar zo dik?

Mooi werk Jeroen!
Volgens mij gewoon eccentrische BB zodat je 'goeie' SS kan hebben met verticale dropouts...zonder al teveel moeite ;)

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » wo sep 20, 2006 5:49 pm

tjek eens de tekeningen!! dan zie je hoe de fiets is opgebouwd.

Echt niet meer normaal trouwens, lekkere strakke bak!!

is tie al vies?

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo sep 20, 2006 7:13 pm

D'r zitten geen versnellingen op man!

Maar voor de rest een uiterst gslaagd project mag ik wel zeggen, een unicum voor NLse begrippen.
Jammer dat niemand anders dan jezelf er een rondje op kan proefrijden zonder met zijn knieeen het stuur te geraken.......... :angelnot:

Mooi ding Jeroen, moeten we eigenlijk, nu hij nog schoon is, een keer de studio mee in........


dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Pottser
Berichten:186
Lid geworden op:zo dec 14, 2003 8:29 pm

Bericht door Pottser » wo sep 20, 2006 8:05 pm

Is erg mooi geworden. De foto maakt gelijk duidelijk dat ie helemaal voldoet aan de eisen die je aan dit frame hebt gesteld. Lijkt inderdaad op een Cunningham ( maar dan Ti), een Phoenix en Type II vork. erg jammer dat ik zo'n XXXs niet kan uitproberen

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » wo sep 20, 2006 8:21 pm

:ban: of foto's

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » wo sep 20, 2006 8:44 pm

Jurriaan schreef::ban: of foto's

Bleib doch Ruhig! Zojuist de voorrem redelijk op orde gekregen. Nu de achterrem nog (morgen). Voor de rest alles los gehad (op balhoofd na) en alles bij nog wat resterend daglicht opnieuw gemonteerd zodat ik zéker weet dat alles naar behoren is. Met die achterrem komt het ook wel goed vermoed ik.... dus komend weekend eindelijk rijden!


Ik heb zojuist wat extra foto's geschoten, ik upload ze strax, eerst ff opruimen.
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » wo sep 20, 2006 9:48 pm

Jeroen en remmen...

JJ



;)
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » wo sep 20, 2006 9:55 pm

Naast Darren, ook Ruben Boer erg bedankt voor het gezelschap houden van mij gedurende de gehele 3500+ km durende trip van ruim 7 dagen in de voorbije dagen :)

Enfin, dinsdag 12 september vertrokken vanuit het zuiden des lands, naar Vogorno (omgeving Locarno, Lago Maggiore) in Zwitserland. Daar voor een week een huisje gehuurd. Woensdagochtend direct door gereden voor de tweede etappe, naar Castiglion Fiorentino te Toscane, Italië. Nog ruim 400km rijden, waar we spijtig ruim 7 uur over gedaan hebben. Na wat rond rijden door het dorpje, Casa Crisp gelokaliseerd en met Darren wachtend op de oprit eindelijk op de eind bestemming aangekomen.

Na het schudden van de hand en een korte gedag, direct to business; kom op met dat frame! Direct naast de oprit is zijn werkplaats en door de open staande deuren kon ik al 'wat' zien hangen.

De zaagmachine en buis op de voorgrond staat er, omdat hij nog druk doende was om zn beurs stand op te bouwen uit Bertus-steiger. Enfin;

Afbeelding


Ik had uiteraard al wat foto's (jullie ook) gezien van de voorkant. De buizen voor de liggende en staande vork waren pas enkele dagen ervoor bij Darren gearriveerd en hij had z'n tijd hard nog om dit én nog een ander frame af te krijgen voor de beurs. Ondanks 4 dagen onafgebroken werken, zónder slaap, is mijn frame klaar om opgebouwd te worden. Eerste indruk is belangrijk en tjah.. na 5 maanden intensief prakezeren, tekenen, emailen, telefoneren kan zoiets eigenlijk alleen maar tegen vallen. En já ik had wel verwacht dat er wel iéts zou zijn. Laat ik maar met de deur in huis vallen; de kabelnokjes voor de achterrem zijn anders dan gepland, máár.... blijken perfect te werken en zeker niet tegen te vallen. Daarnaast had ik nog geen foto's gezien van de buizen voor de achterbrug. Ik heb de buizen zelf kompleet uitgetekend. Dit lijkt simpel, maar je moet met veel rekening houden. Zo zijn er de cranks én natuurlijk de ruimte voor de achterband. De knikken wou ik per ce op een bepaalde manier laten ogen én vooral over de gehele lengte een ronde buis.

Darren heeft de buizen geheel volgens mijn tekening laten maken bij een con-culega frame bouwer in Bolzano (www.rewel.com), welke echter dus wel flink hun tijd er voor namen.

Mooi om te zien wat een framebouwer zoals Darren bij houdt tijdens het bouwen. Zo had hij een compleet dossier met emails, tekeningen en foto's in mijn geval van hoe ik e.e.a. duidelijk heb proberen te maken. Daarnaast een aantal schetsen door hemzelf gemaakt tijdens het bouwen, met daarop de las-volgorden en richtingen om een zo recht mogelijk frame te krijgen gedurende het lasproces. Voorzien van kleine pijltjes had hij van elke lasverbiding een schets om zodoende voor het archief een duidelijke 'vingerafdruk' te hebben van hoe het frame zich gedroeg tijdens het lassen.

Alle details zijn uitgekomen zoals gepland. En jah, dat gaat over de kleinste, ogenlijk nutteloze details. Alles was dan ook écht tot op de laatste mm uitgetekend en bepaald. Deste fraaier is het dan ook te zien dat eigenlijk alles 100% uit is gekomen zoals ik het in mijn hoofd had.

Nog twéé dingen te doen;

-het door mij zelf gemaakte balhoofdplaatje monteren op het frame:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


- BB huis wat nabewerken zodat de PhilWood EBB perfect paste:

Afbeelding


Nu eindelijk 100% klaar en gereed om opgebouwd te worden voor de beurs in Milaan. Jah sorry, ik moest van dit 'mooi!' moment tóch een foto hebben. En waar nu beter dan vanuit de olijvenboomgaard van Darren Crisp zelve, met op de achtergrond Castiglion Fiorentino.

Afbeelding


De fiets zou samen met een 29er van Darren persoonlijk (eveneens voorzien van mijn balhoofdplaatje :) ) een racefiets, raceframe en los mtb frame op de Milan Bike Show komen te staan gedurende de afgelopen weekend (vrijdag tot en met maandag). Aan Ruben en mij nu de taak de singlespeed op te bouwen. Liefst in één keer goed en rijdbaar uiteraard. Het werd donkerder en donkerder... de fiets zelf zat zo in elkaar, maar met de remgrepen/kabels had ik beduidend meer moeite. Uiteindelijk besloten e.e.a. maar zodanig te monteren dat het voor de beurs 'goed genoeg was' en wat dus de aanleiding is van mn sleutelwerk vandaag nog thuis.

Enfin;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Om 0.30u de fiets met niet echt goed werkende toch 'afgerond' en te bed gegaan. 's Ochtends om 4.00u was Darren, zonder slaap, reeds vertrokken naar Milaan. Wij reden die donderdagochtend terug naar ons appartement in Zwitserland om vervolgens maandag 18 september j.l. naar Milaan te gaan om de fiets al daar aan het einde van de show op te halen.

Afbeelding

Afbeelding


Rond 17.00u liep de beurs ten einde en was het moment daar om de fiets mee te nemen. Darren demonteerde de fiets van de standaard en kon het niet na laten om, ondanks slechts 1 pedaal gemonteerd was, het zadel inmiddels gedemonteerd (tijdelijk zadel van hem) en de banden amper lucht hadden, een ritje door de hal te maken. Bij teruggave de woorden 'now its officially passed the quality control and you can take it home with you'. De velen nachten doorwerken zonder slaap en de nodige biertjes tijdens de beurs hadden Darren redelijk mak gemaakt maar de ras-Texaan wist nog voldoende scherp te blijven en met een méér dan tevreden gevoel namen we daar afscheid van elkaar en hij van de fiets.

Resumé; vanaf begin mei tot op heden dagelijks bezig geweest met dit project en het is eigenlijk wat 'raar' om het nu daadwerkelijk voltooid hier naast me te zien staan. Ondanks de kosten die er voor gemaakt zijn is het gehele project het méér dan waard geweest. Heb veel geleerd en ervaring op gedaan en een aantal schitterende dagen achter de rug vol herinneringen. Ik zal nog lang terug denken aan de afgelopen dagen en alles wat vooraf ging aan de voltooiing van dit projectje.

Zaterdag staat de eerste rit gepland; de eerste rondjes door de straat zijn echter inmiddels verreden en het concept zoals uitgedacht (stijf wat aandrijf-lijn edoch comfortabel in hoogte) lijkt uit gekomen te zijn. In elk geval wat de stijfheid betreft zit dat wel snor. Het comfort zal zich gedurende eerste rit moeten openbaren.
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » wo sep 20, 2006 10:37 pm

We zullen met een spec listje beginnen:

Vork: 1 1/8" LeCadre starre vork uit Columbus CrMo buis, prouldy made in Holland
Stuurpen: Custom-made Rick Hunter (www.huntercycles.com), lugloos gesoldeerde CrMo 1 1/8" quill-type stuurpen, ter vervanging voor de toekomstige 'Goosneck' stuurpen.
Stuur: WTB Dirt Drop bar
Headset: Chris King 1 1/8" 2Nut
Remgrepen: DiaCompe voor V-brakes
Remmen: Avid BB7 mechanisch, Ø160mm v+a
Naven: PhilWood KissOff SLR
Spaken: DT Competition 2.0-1.8 v.z.v. messing nippels
Freewheel: White Industries Eno, 18t
Cranks: White Industries ENO, 175 mm
Tandwiel: Boone Ti, 36t voor White Ind. Eno crank
Ketting: Sram PC99 met PowerLink
Trapas: PhilWood Ti, 68x123mm
Pedalen: Time Atac
Zadelpen: Crisp 3al/2.5v Ti, Ø30.9 specifiek voor dit frame gebouwd
Zadelpenklem: Hope Ø34.9
Zadel: Fizik Aliante Carbon/Ti
Banden: Sworks FastTrak 2.00"

Afbeelding

Afbeelding


Erg mooi uitgekomen; ogenschijnlijk simpel en misschien is het dat ook. In elk geval rank en slank, geen onzinnige vormen:

Afbeelding

Afbeelding



Enkele detail shots:

BB huis met de op de achterkant geplaatste set-screws;

Afbeelding


Ik wou dit type dropout, daarnaast moest deze zondanig aan de buizen bevestigd worden dat ze min of meer 'in' de buizen zouden vallen, in plaats van dat de dropout 'achter aan het frame' gelast werden. Het is erg lastig om iets zo kort op een rand van een vorm te lassen (kapje van de dropout), zonder dat de rand helemaal inkartelt door de hitte. Darren is een vakman:

Afbeelding

Afbeelding



http://i7.photobucket.com/albums/y292/c ... /32310.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y292/c ... /32313.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y292/c ... /32314.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y292/c ... /32316.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y292/c ... /32322.jpg


Nou jah.. ik kan er nog wel uren over lullen... over elk klein pietluttig detailtje. In elk geval is het zoals ik het in mn hoofd had en dat lijkt tot dusver nog gewerkt te hebben ook. Nu het fietsen zelf nog ;) Moest je nog iets willen weten, vragen staat vrij.
---www.cjmedia.nl---

Plaats reactie