Sla nu je slag!

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
BOSS
Contacteer:
Sla nu je slag!

Bericht door BOSS » wo aug 30, 2006 7:11 pm

Ik ben blij dat ik net in TI geinvesteerd heb..........dat is op dt moment safer dan in aandelen

Afbeelding

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Sjef

Bericht door Sjef » do aug 31, 2006 8:59 am

Maar of Ti pennen in je botten nou ook onder investeren vallen vraag ik me toch af hoor. Tenzij je het weer gaat verpatsen natuurlijk.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do aug 31, 2006 9:15 am

Toen ik begin mei met Darren Crisp over mijn Ti project in gesprek kwam, werd er een indicatieve prijs opgesteld. Ten tijde van de definitieve order een paar weken later, was Darren genoodzaakt toch een prijsstijging (deels) door te voeren.

Dit kwam in mij geval voort uit in elk geval twéé dingen:

-de cnc bewerkte balhoofdsbuis zou duurderder worden dan de standaard, eigenlijk logisch - ook geen probleem
-de prijsstijging van het titanium was zo groot (Darren moest voor mijn frame delen (dropouts/bracket/etc) bestellen, normaal besteld hij die ook, maar nu zijn die dus duurder).

Dit kwam neer op minimaal 300 dollar extra. Omdat Darren het eigenlijk niet fair vond (ondernemers risico ?) om dit ná een afgesproken prijs door te berekenen, steldde hij voor om het te delen. Uiteraard daarmee accoord gegaan.

De dropouts, bracket shell en andere kleine draai/freesdelen van mijn frame zijn gemaakt door Mark Norstad, Paragon Machine Works. Op zijn website staat eea ook uitgelegd.

www.paragonmachineworks.com

Vanuit mijn dagelijkse werk merk ik ook dat in alles de prijzen stijgen. RVS is enorm duur... en recent zijn ook de prijzen van koper en messing enorm geëxplodeerd.

Vraag en aanbod? Zeker weten.. maar ik denk dat er stiekem ook wat meer in prijs gestegen wordt dan feitelijk nodig is. Hoe meer mensen het materiaal in handen krijgen, hoe meer keren dat er extra over gerekend gaat worden. Iedereen bouwt namelijk een bepaalde overwaarde in zijn prijsstijging in. Volgens mij gebeurd het maar al te vaak dat als een bedrijf in inkoop 10% duurder uit is, hij dan 15% prijsstijging doorberekend aan zijn klant.
---www.cjmedia.nl---

didadunlop

Bericht door didadunlop » do aug 31, 2006 11:28 am

yups. Ik denk wel dat zo gaat als de kerfs zegt. Hoe meer tussenhandelaren hoe meer kosten. Daarnaast wil iedereen natuurlijk een graantje meepikken van de grote vraag naar ti. Jammer dat de kleinere afnemers daar de dupe van zijn.

Een tijdje geleden was er toch een topic hoe men op een goedkopere manier (al la raffineren) ti kon maken? Weet iemand hoe ver het is met die techniek?

Ach ja gewoon weer lekker met staal gaan bouwen. Werkt goed zat voor de gemiddelde mens..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do aug 31, 2006 12:38 pm

Sjef schreef:Maar of Ti pennen in je botten nou ook onder investeren vallen vraag ik me toch af hoor. Tenzij je het weer gaat verpatsen natuurlijk.
ouch, die is onder de gordel 8)

Het is trouwens geen TI, maar 1 of andere legering waar ze botten mee vast zetten. De chirurg wist het ook niet precies......................twijfelachtig toch?

dussssssss©
DE site

didadunlop

Bericht door didadunlop » do aug 31, 2006 1:02 pm

als die pen eruit gaat moet je hem gebruiken in een custom frame. Laten frezen tot een headbadge ofzo...:D Custum made bottle cage?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

BLRacing

Bericht door BLRacing » vr sep 01, 2006 8:55 pm

Vorig jaar augustus ofzo besteedde ik hier al een topic over. Materiaalprijzen exploderen op dit moment. Ik werk zelf in de aerospace business en zelfs bedrijven als onze stork/fokker hebben moeite met het binnenhalen van koolstofweefsels. Zoveel moeite dat ze een productiestop hebben moeten inlassen.

Hoe dit komt. 1.) olieprijs. 2.) exploderend gestegen vraag vanuit de luchtvaart, denk aan A380 en de nieuwe boeings die voor 50% uit composiet materiaal gaan bestaan. Ook windturbinebouw groet erg hard nu waar steeds grotere bladen worden gebruikt die alleen maar van koolstof gemaakt kunnen worden. Ook de verschillende oorlogen in de wereld zorgt ervoor dat vervangingsmaterieel geproduceerd moet worden. 3.) Bedrijven zorgen er nu wel voor dat ze een gegarandeerde leverantie hebben voor de komende jaren en leren nu van de fouten die ze hebben gemaakt om hun contracten niet in orde te hebben. Dat betekend gewoon dat diverse bedrijven hele productielijnen in bezet nemen. De koolstoffabrikant is ook wel schuldig hieraan want die had de groei moeten zien aankomen. Andere bedrijven missen hierdoor echt de boot. De fietsindustrie maakt maar een heel klein deel uit van deze tak van sport maar ze krijgen er wel mee te maken natuurlijk.
Onlangs heb ik verschillende invar36 lamineermallen (36% nikkel legering, best wel exotisch metaal) moeten maken. Kiloprijs is 12 euro ex. Druppeltjesgewijs kwam het ruwmateriaal in plaat binnen, 5000 Kg Invar36, en het is zo zeldzaam en duur. Al het afval versturen we weer naar de fabrikant.

Koper wordt tegenwoordig als je niet uitkijkt gewoon uit electriciteitsleidingen gesloopt :roll: en op mijn werk is al een keer een RVS container en alu stafmateriaal ontvreemd. Puur voor het geld.
Als afsluiter; in de werkplaats gaan ze van het geld wat ze krijgen voor aluschroot elk jaar karten. Normaal gezien ga je twee heats rijden ofzo. Bij de materiaalprijzen van nu kunnen ze wel 3 of 4 heats rijden misschien :evil:

free-rider

Bericht door free-rider » zo sep 03, 2006 11:01 pm

ben het er niet helemaal mee eens met dit soort onderwerpen want dingen worden voor 99% afgerekend in US Dollars
en is de afgelopen jaren de prijs niet gestegen van de euro ten opzichtten van de dollar !!!!

want als je dit soort materiaalen voo recycling aanbied krijg je dit te horen !!!!!!

maar als het voor de ene kant geld geld het ook voor de andere kant

maar dat de prijzen stijgen dat klopt
maar dit soort bedrijven moeten wel realistisch blijven
want als een multinational een slecht jaar heb legt het aan de zwakke dollar en als die dan ineens weer omhoog gaat stijgt de omzet cq winst ook ineens

dus ik heb altijd het idee dat dit soort dingen altijd te pas en te onpas als excuus worden gebruikt
fietsen deed ik heel veel, het werd me werk en me passie.
nu heb ik me werk verloren maar die passie raak ik nooit meer kwijt

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma sep 04, 2006 7:05 am

didadunlop schreef:als die pen eruit gaat moet je hem gebruiken in een custom frame. Laten frezen tot een headbadge ofzo...:D Custum made bottle cage?
Hij dient nu als ophanghaak voor de CamelBak.....

dusssssss©
DE site

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » ma sep 04, 2006 12:20 pm

Al Quada sponseren, minder vluchten=minder nieuwe vliegtuigen, de gecrashte worden niet vervangen wegens vlieg-aanslagangst= meer titanium voor fietsen....... :? of spoort mijn redenering niet? :|

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma sep 04, 2006 12:36 pm

Aangezien de luchtvervuiling van 1 persoon retour Los Angeles-Schiphol ongeveer gelijkstaat aan 1 jaar autorijden (alleen wordt er geen belasting/accijns geheven op kerosine) is het minderen van het vliegverkeer een goede actie. Leren mensen misschien ook wel om eigen land te waarderen. Tevens zijn er dan minder vliegtuigen nodig. Dus idd meer titanium voor leuke fietsen (en worden Jeff Jones fietsen misschien betaalbaar..:))

Maar goed het zal wel blijven bij luchtkastelen....

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » ma sep 04, 2006 1:54 pm

Ach ik investeer al jaren in goud, lekkere stabiele belegging.
En na de nodige aanvaringen, tijdens het mountainbiken, met moeder aarde is de investering alleen maar groter geworden.
Maar ik heb nu weer toonbare voortanden. :D
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » di sep 05, 2006 9:19 am

Meer buildings kapot vliegen=meer staal nodig voor wederopbouw=minder single speedfietsen? :shock:

Plaats reactie