Toen ik begin mei met Darren Crisp over mijn Ti project in gesprek kwam, werd er een indicatieve prijs opgesteld. Ten tijde van de definitieve order een paar weken later, was Darren genoodzaakt toch een prijsstijging (deels) door te voeren.
Dit kwam in mij geval voort uit in elk geval twéé dingen:
-de cnc bewerkte balhoofdsbuis zou duurderder worden dan de standaard, eigenlijk logisch - ook geen probleem
-de prijsstijging van het titanium was zo groot (Darren moest voor mijn frame delen (dropouts/bracket/etc) bestellen, normaal besteld hij die ook, maar nu zijn die dus duurder).
Dit kwam neer op minimaal 300 dollar extra. Omdat Darren het eigenlijk niet fair vond (ondernemers risico ?) om dit ná een afgesproken prijs door te berekenen, steldde hij voor om het te delen. Uiteraard daarmee accoord gegaan.
De dropouts, bracket shell en andere kleine draai/freesdelen van mijn frame zijn gemaakt door Mark Norstad, Paragon Machine Works. Op zijn website staat eea ook uitgelegd.
www.paragonmachineworks.com
Vanuit mijn dagelijkse werk merk ik ook dat in alles de prijzen stijgen. RVS is enorm duur... en recent zijn ook de prijzen van koper en messing enorm geëxplodeerd.
Vraag en aanbod? Zeker weten.. maar ik denk dat er stiekem ook wat meer in prijs gestegen wordt dan feitelijk nodig is. Hoe meer mensen het materiaal in handen krijgen, hoe meer keren dat er extra over gerekend gaat worden. Iedereen bouwt namelijk een bepaalde overwaarde in zijn prijsstijging in. Volgens mij gebeurd het maar al te vaak dat als een bedrijf in inkoop 10% duurder uit is, hij dan 15% prijsstijging doorberekend aan zijn klant.