"nieuwe" XC fiets.

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Grobbebol
"nieuwe" XC fiets.

Bericht door Grobbebol » vr jun 02, 2006 8:51 pm

Het was alweer even geleden dat ik een fietsje had gebouwd en aangezien ik nog wat spul had liggen in de vorm van een XTR groep was de tijd rijp om daar eens mee te gaan stoeien. Het moest niet te alledaags worden, totaal niet 1000 in een dozijn lijken en retro is in dus dat dan weer wel 8) .
Ik kwam een foto tegen op het net van een Klein Attitude uit '92 en die kleuren vond ik helemaal top dus hop...met frame en vork naar de spuiter en hem ervan overtuigd dat ik dit toch echt zo wil hebben :lol: .
Het resultaat mag er zijn. Ik heb de vork ingebouwd en als stuurpen een Ritchey WCS OS gebruikt. Omdat het een niet bestaand model is geworden (dit is een Pulse comp frame) heb ik er mijn eigen interpetatie (mooi woord he, opgezocht hahaha) op het type losgelaten en er Pulse XTR van laten maken.

Afbeelding
Voor de oplettende kijker: de vork is inderdaad een Reba race poplock.

Tijd voor de wielen. Ik heb gekozen voor sterke velgen met sterke spaken, zeker niet de lichtste combi maar dit gaat echt niet stuk. De spaken zijn van DT met prolock nippels en de velgen zijn Rigida Grizzly's. Dit alles is om een setje XTR M950 naven geregen en alle spaken zijn met de spanningsmeter nagemeten. Deze set gaat niet stuk, gegarandeerd door mijzelf!
Vervolgens de rest van de XTR groep erbij gepakt en naar hartelust her en der wat delen aan de fiets gehangen.
Afbeelding

vandaag even de rest afgemaakt, er was niet veel overmaar banden doen toch heel wat he ;) .
Zadelpen en zadel gemonteerd, nog even de poetslap erover en klaar :arms: ...
Afbeelding

De vork is ontdaan van alle stickers en ziet er erg retro uit met alleen Klein op de onderpoten, helemaal TOP in mijn ogen :sigh:
Afbeelding

Morgenochtend maar eens even proberen, zal een straf zijn hehehe...

Ow, dit was het origineel:
Afbeelding

Thnx for watching ;)
Voor de nieuwsgierigen: www.bikepaint.nl

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » vr jun 02, 2006 9:18 pm

Oud Klein frame met nieuwe Reba?
Ziet er zeker vet uit!

Echt ''retro'' vind ik hem er niet uitzien maar hij mag er absoluut zijn!
Toppertje!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » vr jun 02, 2006 10:30 pm

Erg stoer hoor met die Reba. Misschien is het een beetje Heilligschennis, maar er gaaf. Veel plezier er mee!
Ich Heisse Super Fantastisch!

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » di jun 06, 2006 7:22 pm

Zondag eens even proefgetrapt om te kijken of alles wel zat zoals het hoorde. Ik heb dus wat dingetjes aangepast en veranderd:

Het balhoofd bleef speling houden, wat ik ook probeerde. Ik heb eigenlijk nooit probs gekend met dit type van Pro met naaldlagers maar iets is er niet in de haak. Nu zit er een vastgelagerd Cane Creek stel in en die voldoet wel naar wens.

De achterrem is ZO krachtig dat het frame er zwak van wordt, zo zwak dat alle remkracht verloren gaat. Ik heb er nu dus een niet zo mooie maar wel effectieve en dat is het belangrijkste ja toch niet dan carbon booster opzitten van Shimano. Had ik nog liggen dus eigenlijk had ik het meteen kunnen doen maar je wil toch een beetje de looks goed hebben he :cry:

Verder wat kleine afsteldingetjes zoals de kabels en het natrekken van de crankbouten. De vork is helemaal TOP alleen wat zwaar maar dat is niet te merken tijdens het rijden.

Maandag met een collega en zijn neef bij Vaassen een heel mooi singletrack parcour afgelegd. Alles zat erin, mul zand, klimmen, dalen en vlak...heel geslaagde rit en de fiets doet het perfect!
Remmen zijn nu gelijk en niente speling op het balhoofd.
De vork is echt een aanrader, zeker met de lock-out op het stuur. Voordeel is dat de lock-out echt goed "afblaasd" zodat je eigenlijk gewoon constant met vaste vork kan rijden, beter dan de oude Rock Shoxen.
Op het moment dat het wat ruiger wordt kan je zonder je hand van het stuur te halen de vork openen en gaaaaan...

Al met al een geslaagde fiets en hij gaat zeker misbruikt worden.
;)

Erikje

Bericht door Erikje » di jun 06, 2006 9:13 pm

Xircuit schreef:Erg stoer hoor met die Reba. Misschien is het een beetje Heilligschennis, maar er gaaf. Veel plezier er mee!
Beetje? :evil: (omdat het 06-06-06 is...)

Erikje

tist

Bericht door tist » di jun 06, 2006 9:17 pm

Je doet met je eigen fiets wat je wil hé. Ik vind hem alvast mooi & proper!
Je moet er voor zijn.

Mvg

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » wo jun 07, 2006 10:09 am

Hallo Grobbebol,

Ik vind het zeker een geslaagde poging om van een op zich weinig memorabele Pulse Comp toch wat leuks te maken. Een sympathieke knipoog ;) naar Klein's vd 'hey days'.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » wo jun 07, 2006 5:17 pm

zo'n foute kleur stelling, nog meer dan toen dat het gewoon helemaal top is.
Beter (understatement) dan een willekeurige mat zwarte aziaat.

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » wo jun 07, 2006 5:48 pm

Ik dank u allen voor de lovende woorden :D

Shark

Re: "nieuwe" XC fiets.

Bericht door Shark » do jun 08, 2006 10:36 pm

Grobbebol schreef: (dit is een Pulse comp frame)
Weet je het zeker? Ik dach dat de kabels bij alle Kleins door 't frame liepen, ook het balhoofd lijkt mij niet echt Klein.

De dropouts daarintegen weer wel.

Trek Y33

Re: "nieuwe" XC fiets.

Bericht door Trek Y33 » do jun 08, 2006 11:07 pm

Shark schreef:
Grobbebol schreef: (dit is een Pulse comp frame)
Weet je het zeker? Ik dach dat de kabels bij alle Kleins door 't frame liepen, ook het balhoofd lijkt mij niet echt Klein.

De dropouts daarintegen weer wel.
Afbeelding 8)

Shark

Bericht door Shark » vr jun 09, 2006 7:34 am

Da's dan ook weer duidelijk! :oops:

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » zo jun 11, 2006 4:23 pm

Zoals al aangegeven was is dit inderdaad een Klein maar wel 1 van de eerste die niet uit Gary zijn eigen keuken kwam. Goedkopere Taiwanese frames zijn ook voor Klein gemaakt (overigens pas vanaf het moment dat Trek het overnam) om de goedkopere markt aan te trekken. Dit was de eerste Pulse, later is er nog een serie geweest met de kabels binnendoor en duurdere afmontage.

Dus het is een klein beetje een Klein :lol:

Plaats reactie