Nieuwe Fiets voor Nico Vink: Trek Session 10

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arnetteman
Berichten:3004
Lid geworden op:ma jul 21, 2003 11:44 am
Locatie:Roden
Nieuwe Fiets voor Nico Vink: Trek Session 10

Bericht door Arnetteman » ma mei 22, 2006 6:04 pm

Gisteren in Spa geweest waar o.a. Irmo (adrenalin sports) en ik een primeur hebben gehad. Sander Gijs, de mecanicien van Nico had net zaterdag de nieuwe fiets van Nico in elkaar gezet. Momenteel dus de enige volledig opgebouwde Trek Session 10 ter wereld.

Een zeer fraai wit frame met een mooie witte RS Boxxer, XO trigger en carbo short cage. E13 chainguide, Truvativ Holzfeller stem, bar en cranks, Fizik zadel, en nog meer moois.

Op korte termijn zal ik even wat foto's posten waar Nico met zijn fiets staat te posen en af te stellen.

Gebruikersavatar
jojo
Berichten:4092
Lid geworden op:ma feb 03, 2003 5:55 pm
Locatie:Groningen

Bericht door jojo » ma mei 22, 2006 6:05 pm

geen praatjes maar foto's!!
keybone collector!!!

Gebruikersavatar
simon-ffc
Berichten:448
Lid geworden op:ma jun 27, 2005 7:10 pm

Bericht door simon-ffc » ma mei 22, 2006 6:38 pm

Ik denk als zijn pink echt goed genezen is dat hij volgende week in Willingen wel eens een heel mooi resultaat kan neerzetten.Ik ga allessinds kijken
Wie weet dit weekend al in Ft. William

TheBigLjeweetwel

Dus gewoon een primeur voor NL en BE en zeker niet de enigst

Bericht door TheBigLjeweetwel » ma mei 22, 2006 7:13 pm

http://www.nsmb.com/gear/trek_07_05.php

22-05-2006

Deze dus... maar dan niet met een BoXXer.. dus niet de enige in wereld.

Afbeelding

The 2006 Trek Session 10. You are correct sir - 10 inches of travel.

Lijk me niet dat ze er van die maar een hebben opgebouwd. Zullen er echt wel meer zijn. So don't believe the hype. Als er iets mee mis zou of kapot zou gaan moeten ze toch wel weer een nieuwe hebben.

Deze is van Andrew Shandro.

Afbeelding
Behold CTE: the Chain Torque Eliminator.
Afbeelding

Afbeelding

Andrew Shandro telling us about his new bike

Good bones: the Session 10 displays nice smooth lines

The biggest news from Trek is the re-launch of a dedicated, balls-out, long-travel bike. The Session 10 is low-slung and sultry and it benefits from a significant Trek innovation that's been around for a while: CTE.


CTE refers to the chain torque eliminator and it first appeared on Scott Sharples' downhill rig six years ago. It's been resurrected and put to good use on the Session 10. Trek wanted to utilize a high forward pivot on the 10 but they realized this would compromise pedalling and produce unbearable bob. The CTE aligns the chain path with the pivot line and virtually illuminates the bob that's characteristic of many single pivot bikes (particularly those with a chainline above the chainline). The parallelogram chain path eliminates chain growth as well. I rode a 10 all day today as well as during a testing session on the Shore 6 weeks ago, and I have to say the CTE is immediately felt and highly effective. I kept expecting the bob and suck that often accompanies single pivot bikes, but it was not to be found.



The development of the Session 10 was not done in a vacuum. Joel Smith from Manitou talked to us about the fact that much of their rear shock development happens without any knowledge of the final application; they don't know the leverage ratio, the suspension config. or even the target market for the bikes the rear shock will end up on at the beginning of the product cycle. In this case, Manitou and Trek worked together to produce a platform that would be ideally suited to shock and vice versa. First off, Trek engineers went to Manitou to find out the ideal leverage ratio. Manitou has calculated the the optimum leverage ratio for a rear shock on a long travel bike is 2.7:1. That means that for every inch of stroke, the rear wheel arcs through 2.8" of travel. In this case, 3.5" of stroke x 2.7 = 9.45" of travel. A higher leverage ratio produces a shock that lacks small bump compliance (as well as blown-up shocks), while a lower leverage ratio fails to ramp up appropriately. The Session 10 nails that mark and is likely one of the secrets behind the supple, forgiving ride.


The Session 10 was designed (by ACG, the Advanced Concepts Group) and manufactured in Waterloo, Wisconsin. Much of the real-world testing was dumped on Andrew Shandro's plate and he has a huge stake in the finished product. The low BB is a Shandro trademark, as is the fine pedalling capability. The 10 has been through at least four prototyping stages over the course of a year, and Shandrew has ridden them all and pushed for tweaks. Unfortunately, Tough Guy laid it down in the Boneyard on the first day of the camp, sliding across a sharp rock that cut him so deeply he needed stitches inside and out. He also tweaked his thumb, so he'll be sitting out for a week or so.

downhillbiker

Bericht door downhillbiker » ma mei 22, 2006 7:34 pm

die fiets ziet er gruwelijk mooi uit,Allemaal super top onderdelen vooral die achterdemper ziet er super strak uit en zeker 1 van de duurste achterdempers die er zijn.Het frame ziet er heel mooi uit en gemaakt,Zeker DH waardig om mee rond te scheuren in wedstrijden.Nico veel plezier met je nieuwe wedstrijd fiets :thumbsup:

the joker
Berichten:780
Lid geworden op:vr jun 24, 2005 9:58 am
Locatie:Zutendaal

Bericht door the joker » ma mei 22, 2006 8:14 pm

Zo'n talent als Nico Vink op zo'n fiets met allerlei toponderdelen.
Volgens mij gaat dit voor vuurwerk zorgen tijdens de world cups! 8)
En als zijn pink idd fatsoenlijk genezen is schat ik hem zeer hoog in de einduitslag van Willingen :)
Mowgli leeft

Gebruikersavatar
Arnetteman
Berichten:3004
Lid geworden op:ma jul 21, 2003 11:44 am
Locatie:Roden

Bericht door Arnetteman » ma mei 22, 2006 8:29 pm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sander Gijs en Nico vertelden mij dat de fiets nog wat getuned gaat worden, o.a. titanium bouten. Nico heeft de Session 10 gisteren dus opgehaald en afgesteld. In Chaudfontaine heeft hij later op de dag nog een testrun gedaan.
Vandaag vertrek Nico naar Fort William. Hij gaat het ondanks zijn gebroken pink proberen. Hij had nog aardig last van zijn pink maar met goed intapen probeerde hij wel fatsoenlijk mee te doen in Fort William.
Gezien de drukke periode van wereldbekerwedstrijden komt dit letsel zeer slecht uit. Komend weekend Schotland, weekend daarna Willingen en dat terwijl hij het seizoen zo goed begon. Hij baalde er zelf behoorlijk van maar was er op zich wel vrij nuchter onder.

In ieder geval is hij erg blij met zijn nieuwe fiets.

downhillbiker

Bericht door downhillbiker » ma mei 22, 2006 8:52 pm

zo dat ziet er echt strak uit,alleen het verschil met die van andrew shandrow is, de vork alleen.Nico heeft een Boxxer world cup en die van Andrew heeft een Manitou Travis verder ziet het er heel mooi uit.Ik wens hem veel plezier in Fort william. :thumbsup:

Gebruikersavatar
Arnetteman
Berichten:3004
Lid geworden op:ma jul 21, 2003 11:44 am
Locatie:Roden

Bericht door Arnetteman » ma mei 22, 2006 9:06 pm

moet je toch echt beter kijken, ik zie een andere demper, andere chainguide, andere achterderailleur, ander zadel, andere cranks, andere remmen, ander stuur, andere stuurpen, andere banden, andere pedalen, en idd, andere vork.

Op Nico zijn fiets staat ook nog eens Session 10 op en op die andere niet.

Dus wel degelijk een wereld van verschil.

Gebruikersavatar
Hydraulic_Pimp
Berichten:1132
Lid geworden op:zo okt 14, 2001 11:09 am
Locatie:ieper; België

Re: Nieuwe Fiets voor Nico Vink: Trek Session 10

Bericht door Hydraulic_Pimp » ma mei 22, 2006 9:17 pm

Arnetteman schreef:Momenteel dus de enige volledig opgebouwde Trek Session 10 ter wereld.
Ik dacht er al enkele volledig opgebouwde op RM gestaan hebben hoor, oa in israel en de andere was in noorwegen of denemarken of zoiets :)

Gebruikersavatar
simon-ffc
Berichten:448
Lid geworden op:ma jun 27, 2005 7:10 pm

Bericht door simon-ffc » ma mei 22, 2006 9:17 pm

als ik mij niet vergis was die van shandro toch een pré productie model, een testfiets, maar hij reed er niet veel mee,meer met zijn session 77.
Deze heeft meteen wat meer afwerking en die boxxer erin is veel mooier dan zo'n manitou(persoonlijk hé)
Maar wat voor naven zijn dat?Bontrager :?

Gebruikersavatar
Steel Farmer
Berichten:447
Lid geworden op:zo apr 18, 2004 3:14 pm
Locatie:den hoorn
Contacteer:

Bericht door Steel Farmer » ma mei 22, 2006 9:27 pm

Klopt ja, vind ze zelf ook wel gaaf
http://www.bontrager.com/Mountain/Wheel ... _popup.php
alleen jammer dat het complete wielen zijn...

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Bericht door cHoc » di mei 23, 2006 7:36 am

Arnetteman schreef:moet je toch echt beter kijken, ik zie een andere demper
neehoor, de demper is gelijk, Manitou Revox.
kiek nog maar eens goed.
shoot me again, I ain't dead yet

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Bericht door cHoc » di mei 23, 2006 7:39 am

Steel Farmer schreef:Klopt ja, vind ze zelf ook wel gaaf
http://www.bontrager.com/Mountain/Wheel ... _popup.php
alleen jammer dat het complete wielen zijn...
en dit is????
http://www.bontrager.com/Mountain/Compo ... /21295.php
shoot me again, I ain't dead yet

Gebruikersavatar
Steel Farmer
Berichten:447
Lid geworden op:zo apr 18, 2004 3:14 pm
Locatie:den hoorn
Contacteer:

Bericht door Steel Farmer » di mei 23, 2006 9:15 am

Waarom kon ik die niet vinden dan?? :whistle: :frusty:

Gebruikersavatar
Lynx
Berichten:766
Lid geworden op:di jun 25, 2002 11:01 am

Re: Nieuwe Fiets voor Nico Vink: Trek Session 10

Bericht door Lynx » di mei 23, 2006 11:01 am

Hydraulic_Pimp schreef: Ik dacht er al enkele volledig opgebouwde op RM gestaan hebben hoor, oa in israel en de andere was in noorwegen of denemarken of zoiets :)
Je bedoelt deze ?

Afbeelding


Afbeelding
gooi je imago weg

Gebruikersavatar
legion
Berichten:4264
Lid geworden op:do sep 12, 2002 9:29 pm
Locatie:Groningen
Contacteer:

Bericht door legion » di mei 23, 2006 12:41 pm

Arnetteman schreef:moet je toch echt beter kijken, ik zie een andere demper, andere chainguide, andere achterderailleur, ander zadel, andere cranks, andere remmen, ander stuur, andere stuurpen, andere banden, andere pedalen, en idd, andere vork.

Op Nico zijn fiets staat ook nog eens Session 10 op en op die andere niet.

Dus wel degelijk een wereld van verschil.
Volgens mij is Nico's frame ook iets anders bij de bracketarea, iets langer en dikker dan die van Shandro, zal dus idd wel een proto zijn...
Bikepark Groningen

the joker
Berichten:780
Lid geworden op:vr jun 24, 2005 9:58 am
Locatie:Zutendaal

Bericht door the joker » do mei 25, 2006 10:24 am

Yup die bike van nico vink is echt wel speciaal gemaakt hoor 8)
Mowgli leeft

downhillbiker

Bericht door downhillbiker » do mei 25, 2006 11:08 am

Wat maakt het nou uit of die van Nico speciaal gecustomized is dan die van Andrew.Alle trek seission 10 zijn gemaakt om van grote hoogtes te kunnen droppen.het wordt niets voor niets the ultimate drop bike genoemd door Trek en het is ook zeker geschikt voor Downhill race.

Gebruikersavatar
Marklesss
Berichten:260
Lid geworden op:zo nov 27, 2005 5:13 pm
Contacteer:

Bericht door Marklesss » do mei 25, 2006 9:09 pm

downhillbiker schreef:Wat maakt het nou uit of die van Nico speciaal gecustomized is dan die van Andrew.Alle trek seission 10 zijn gemaakt om van grote hoogtes te kunnen droppen.het wordt niets voor niets the ultimate drop bike genoemd door Trek en het is ook zeker geschikt voor Downhill race.
Gaat dat ook al samen tegenwoordig? Vind 10 toch wel veel.

Maarja met de skills van Nico.. zal voor hem ook niet zo veel problemen geven denk ik.
:: Turner DHR / Turner 4X / Turner Flux ::

Plaats reactie