Nieuwe Fiets voor Nico Vink: Trek Session 10
Moderator:Beheerders
- Arnetteman
- Berichten:3004
- Lid geworden op:ma jul 21, 2003 11:44 am
- Locatie:Roden
Gisteren in Spa geweest waar o.a. Irmo (adrenalin sports) en ik een primeur hebben gehad. Sander Gijs, de mecanicien van Nico had net zaterdag de nieuwe fiets van Nico in elkaar gezet. Momenteel dus de enige volledig opgebouwde Trek Session 10 ter wereld.
Een zeer fraai wit frame met een mooie witte RS Boxxer, XO trigger en carbo short cage. E13 chainguide, Truvativ Holzfeller stem, bar en cranks, Fizik zadel, en nog meer moois.
Op korte termijn zal ik even wat foto's posten waar Nico met zijn fiets staat te posen en af te stellen.
Een zeer fraai wit frame met een mooie witte RS Boxxer, XO trigger en carbo short cage. E13 chainguide, Truvativ Holzfeller stem, bar en cranks, Fizik zadel, en nog meer moois.
Op korte termijn zal ik even wat foto's posten waar Nico met zijn fiets staat te posen en af te stellen.
Dus gewoon een primeur voor NL en BE en zeker niet de enigst
http://www.nsmb.com/gear/trek_07_05.php
22-05-2006
Deze dus... maar dan niet met een BoXXer.. dus niet de enige in wereld.

The 2006 Trek Session 10. You are correct sir - 10 inches of travel.
Lijk me niet dat ze er van die maar een hebben opgebouwd. Zullen er echt wel meer zijn. So don't believe the hype. Als er iets mee mis zou of kapot zou gaan moeten ze toch wel weer een nieuwe hebben.
Deze is van Andrew Shandro.

Behold CTE: the Chain Torque Eliminator.


Andrew Shandro telling us about his new bike
Good bones: the Session 10 displays nice smooth lines
The biggest news from Trek is the re-launch of a dedicated, balls-out, long-travel bike. The Session 10 is low-slung and sultry and it benefits from a significant Trek innovation that's been around for a while: CTE.
CTE refers to the chain torque eliminator and it first appeared on Scott Sharples' downhill rig six years ago. It's been resurrected and put to good use on the Session 10. Trek wanted to utilize a high forward pivot on the 10 but they realized this would compromise pedalling and produce unbearable bob. The CTE aligns the chain path with the pivot line and virtually illuminates the bob that's characteristic of many single pivot bikes (particularly those with a chainline above the chainline). The parallelogram chain path eliminates chain growth as well. I rode a 10 all day today as well as during a testing session on the Shore 6 weeks ago, and I have to say the CTE is immediately felt and highly effective. I kept expecting the bob and suck that often accompanies single pivot bikes, but it was not to be found.
The development of the Session 10 was not done in a vacuum. Joel Smith from Manitou talked to us about the fact that much of their rear shock development happens without any knowledge of the final application; they don't know the leverage ratio, the suspension config. or even the target market for the bikes the rear shock will end up on at the beginning of the product cycle. In this case, Manitou and Trek worked together to produce a platform that would be ideally suited to shock and vice versa. First off, Trek engineers went to Manitou to find out the ideal leverage ratio. Manitou has calculated the the optimum leverage ratio for a rear shock on a long travel bike is 2.7:1. That means that for every inch of stroke, the rear wheel arcs through 2.8" of travel. In this case, 3.5" of stroke x 2.7 = 9.45" of travel. A higher leverage ratio produces a shock that lacks small bump compliance (as well as blown-up shocks), while a lower leverage ratio fails to ramp up appropriately. The Session 10 nails that mark and is likely one of the secrets behind the supple, forgiving ride.
The Session 10 was designed (by ACG, the Advanced Concepts Group) and manufactured in Waterloo, Wisconsin. Much of the real-world testing was dumped on Andrew Shandro's plate and he has a huge stake in the finished product. The low BB is a Shandro trademark, as is the fine pedalling capability. The 10 has been through at least four prototyping stages over the course of a year, and Shandrew has ridden them all and pushed for tweaks. Unfortunately, Tough Guy laid it down in the Boneyard on the first day of the camp, sliding across a sharp rock that cut him so deeply he needed stitches inside and out. He also tweaked his thumb, so he'll be sitting out for a week or so.
22-05-2006
Deze dus... maar dan niet met een BoXXer.. dus niet de enige in wereld.

The 2006 Trek Session 10. You are correct sir - 10 inches of travel.
Lijk me niet dat ze er van die maar een hebben opgebouwd. Zullen er echt wel meer zijn. So don't believe the hype. Als er iets mee mis zou of kapot zou gaan moeten ze toch wel weer een nieuwe hebben.
Deze is van Andrew Shandro.

Behold CTE: the Chain Torque Eliminator.


Andrew Shandro telling us about his new bike
Good bones: the Session 10 displays nice smooth lines
The biggest news from Trek is the re-launch of a dedicated, balls-out, long-travel bike. The Session 10 is low-slung and sultry and it benefits from a significant Trek innovation that's been around for a while: CTE.
CTE refers to the chain torque eliminator and it first appeared on Scott Sharples' downhill rig six years ago. It's been resurrected and put to good use on the Session 10. Trek wanted to utilize a high forward pivot on the 10 but they realized this would compromise pedalling and produce unbearable bob. The CTE aligns the chain path with the pivot line and virtually illuminates the bob that's characteristic of many single pivot bikes (particularly those with a chainline above the chainline). The parallelogram chain path eliminates chain growth as well. I rode a 10 all day today as well as during a testing session on the Shore 6 weeks ago, and I have to say the CTE is immediately felt and highly effective. I kept expecting the bob and suck that often accompanies single pivot bikes, but it was not to be found.
The development of the Session 10 was not done in a vacuum. Joel Smith from Manitou talked to us about the fact that much of their rear shock development happens without any knowledge of the final application; they don't know the leverage ratio, the suspension config. or even the target market for the bikes the rear shock will end up on at the beginning of the product cycle. In this case, Manitou and Trek worked together to produce a platform that would be ideally suited to shock and vice versa. First off, Trek engineers went to Manitou to find out the ideal leverage ratio. Manitou has calculated the the optimum leverage ratio for a rear shock on a long travel bike is 2.7:1. That means that for every inch of stroke, the rear wheel arcs through 2.8" of travel. In this case, 3.5" of stroke x 2.7 = 9.45" of travel. A higher leverage ratio produces a shock that lacks small bump compliance (as well as blown-up shocks), while a lower leverage ratio fails to ramp up appropriately. The Session 10 nails that mark and is likely one of the secrets behind the supple, forgiving ride.
The Session 10 was designed (by ACG, the Advanced Concepts Group) and manufactured in Waterloo, Wisconsin. Much of the real-world testing was dumped on Andrew Shandro's plate and he has a huge stake in the finished product. The low BB is a Shandro trademark, as is the fine pedalling capability. The 10 has been through at least four prototyping stages over the course of a year, and Shandrew has ridden them all and pushed for tweaks. Unfortunately, Tough Guy laid it down in the Boneyard on the first day of the camp, sliding across a sharp rock that cut him so deeply he needed stitches inside and out. He also tweaked his thumb, so he'll be sitting out for a week or so.
die fiets ziet er gruwelijk mooi uit,Allemaal super top onderdelen vooral die achterdemper ziet er super strak uit en zeker 1 van de duurste achterdempers die er zijn.Het frame ziet er heel mooi uit en gemaakt,Zeker DH waardig om mee rond te scheuren in wedstrijden.Nico veel plezier met je nieuwe wedstrijd fiets 

- Arnetteman
- Berichten:3004
- Lid geworden op:ma jul 21, 2003 11:44 am
- Locatie:Roden





Sander Gijs en Nico vertelden mij dat de fiets nog wat getuned gaat worden, o.a. titanium bouten. Nico heeft de Session 10 gisteren dus opgehaald en afgesteld. In Chaudfontaine heeft hij later op de dag nog een testrun gedaan.
Vandaag vertrek Nico naar Fort William. Hij gaat het ondanks zijn gebroken pink proberen. Hij had nog aardig last van zijn pink maar met goed intapen probeerde hij wel fatsoenlijk mee te doen in Fort William.
Gezien de drukke periode van wereldbekerwedstrijden komt dit letsel zeer slecht uit. Komend weekend Schotland, weekend daarna Willingen en dat terwijl hij het seizoen zo goed begon. Hij baalde er zelf behoorlijk van maar was er op zich wel vrij nuchter onder.
In ieder geval is hij erg blij met zijn nieuwe fiets.
- Arnetteman
- Berichten:3004
- Lid geworden op:ma jul 21, 2003 11:44 am
- Locatie:Roden
moet je toch echt beter kijken, ik zie een andere demper, andere chainguide, andere achterderailleur, ander zadel, andere cranks, andere remmen, ander stuur, andere stuurpen, andere banden, andere pedalen, en idd, andere vork.
Op Nico zijn fiets staat ook nog eens Session 10 op en op die andere niet.
Dus wel degelijk een wereld van verschil.
Op Nico zijn fiets staat ook nog eens Session 10 op en op die andere niet.
Dus wel degelijk een wereld van verschil.
- Hydraulic_Pimp
- Berichten:1132
- Lid geworden op:zo okt 14, 2001 11:09 am
- Locatie:ieper; België
Re: Nieuwe Fiets voor Nico Vink: Trek Session 10
Ik dacht er al enkele volledig opgebouwde op RM gestaan hebben hoor, oa in israel en de andere was in noorwegen of denemarken of zoietsArnetteman schreef:Momenteel dus de enige volledig opgebouwde Trek Session 10 ter wereld.

- Steel Farmer
- Berichten:447
- Lid geworden op:zo apr 18, 2004 3:14 pm
- Locatie:den hoorn
- Contacteer:
Klopt ja, vind ze zelf ook wel gaaf
http://www.bontrager.com/Mountain/Wheel ... _popup.php
alleen jammer dat het complete wielen zijn...
http://www.bontrager.com/Mountain/Wheel ... _popup.php
alleen jammer dat het complete wielen zijn...
- cHoc
- Berichten:1079
- Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
- Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)
en dit is????Steel Farmer schreef:Klopt ja, vind ze zelf ook wel gaaf
http://www.bontrager.com/Mountain/Wheel ... _popup.php
alleen jammer dat het complete wielen zijn...
http://www.bontrager.com/Mountain/Compo ... /21295.php
shoot me again, I ain't dead yet
- Steel Farmer
- Berichten:447
- Lid geworden op:zo apr 18, 2004 3:14 pm
- Locatie:den hoorn
- Contacteer:
Re: Nieuwe Fiets voor Nico Vink: Trek Session 10
Je bedoelt deze ?Hydraulic_Pimp schreef: Ik dacht er al enkele volledig opgebouwde op RM gestaan hebben hoor, oa in israel en de andere was in noorwegen of denemarken of zoiets


gooi je imago weg
Volgens mij is Nico's frame ook iets anders bij de bracketarea, iets langer en dikker dan die van Shandro, zal dus idd wel een proto zijn...Arnetteman schreef:moet je toch echt beter kijken, ik zie een andere demper, andere chainguide, andere achterderailleur, ander zadel, andere cranks, andere remmen, ander stuur, andere stuurpen, andere banden, andere pedalen, en idd, andere vork.
Op Nico zijn fiets staat ook nog eens Session 10 op en op die andere niet.
Dus wel degelijk een wereld van verschil.
Bikepark Groningen
Gaat dat ook al samen tegenwoordig? Vind 10 toch wel veel.downhillbiker schreef:Wat maakt het nou uit of die van Nico speciaal gecustomized is dan die van Andrew.Alle trek seission 10 zijn gemaakt om van grote hoogtes te kunnen droppen.het wordt niets voor niets the ultimate drop bike genoemd door Trek en het is ook zeker geschikt voor Downhill race.
Maarja met de skills van Nico.. zal voor hem ook niet zo veel problemen geven denk ik.
:: Turner DHR / Turner 4X / Turner Flux ::