Keuze van fiets

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Sigma
Keuze van fiets

Bericht door Sigma » do mei 18, 2006 6:35 am

Heya ;)

Om als noob hier even in huis te vallen: ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb een jaar of 14/15 geleden, in de tijd dat verende voorvorken nog hoofden deden omdraaien, manitou vorken nog bevrozen en achtervering letterlijk maar een veer was nog downhill gereden, ik ben toen gestopt omdat ik bij het leger ging en daar mijn kicks ging halen.

Na het leger overgestapt op motorrijden maar daar nu ook mee gestopt wegens problemen met de rug.

Als alternatief was ik nu zinnens terug een bike te kopen, gebruik zou zijn

* Bakker/school gebruik
* af en toe een beetje gaan gek doen in het zonienwoud/ de Ardennen
* Eens proberen in zo een skateparkje
* Vooral; mee met mijn oudste zoon (6jaar) als hij gaat trainen op BMX parcours (rijdt wedstrijden) het is soms moeilijk iets uit te leggen aan zo een kind als je het zelf niet kan voordien qua lijnen, en techniek

budget is niet gigantisch, vorig jaar net huis gekocht en nog een beetje aan het recupereren.... lets say tussen de 1000 en 1500€

Waar moet ik nu op besparen? goed frame (eventueel fully) met een mindere montage of toch wat minder frame nemen?

Ik was vroeger nogal een sloopvogel en heb geneog naar de klote geholpen om een oud ijzerhandelaar gelukkig te maken

zo uit het hoofd: 2 frames, 1 stuur, meerdere zadelpennen, meerdere wielen...nu lijken de spullen wel kwalitiatief meer gemaakt te worden voor mishandeling en kan je een LX groepje van toen niet meer vergelijken met 1 van nu maar goede raad zou dus toch welkom zijn.

Momenteel denk ik aan een Kona coiler of stinky...zijn ietsje duurder maar in Duitsland wel binnen het budget te vinden...

Alle goede raad is dus welkom, als ik de tijd vind zal ik eens de foto's van mijn oude fiets zoeken

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » do mei 18, 2006 7:26 am

Als je vooral op BMX banen wil gaan rijden waarom dan geen hardtail? Je hebt geen fully nodig om in het bos te rijden en er zijn zat freeride hardtails op het moment. Als ik het zo hoor zal je met een hardtail blij zijn en ook qua budget. Ik weet precies wat je bedoeld met die tijd waarin je downhill hebt gereden. Vlak na die periode ben ik verslaafd geraakt aan DH, maar de fietsen van tegenwoordig zijn niet meer te vergelijken met toen. Ik ben op een gegeven moment ook weer hardtail gaan rijden en heb er heel veel plezier van (ik rij nu op een 24 Le Toy 4). Je kan er alles mee doen als je maar een beetje vering in je benen hebt. Afgezien van echte 4X fullies zijn naar mijn mening de meeste fullies maar traag op de BMX baan. Ik denk, als ik jouw verhaal zo lees, dat je een hardtail freerider nodig hebt met misschien een vork met maximaal 130 mm veerweg.

Succes met je zoektocht :)

Rabelista

Bericht door Rabelista » do mei 18, 2006 7:51 am

Wat eventueel ook een goede optie zou kunnen zijn.
Is een cube flying circus 2006.
Ik heb zelf de 2005 versie.

Afbeelding

De Cube Flying Cricus 2006 kost 1049 euro.
Dus wel ongeveer tussen jouw budget.

Of wilt je echt meer een street bike?
Met geen vering, singlespeed, enzovoort?

Sigma

Bericht door Sigma » do mei 18, 2006 8:05 am

sherlock schreef:Als je vooral op BMX banen wil gaan rijden waarom dan geen hardtail? Je hebt geen fully nodig om in het bos te rijden en er zijn zat freeride hardtails op het moment. Als ik het zo hoor zal je met een hardtail blij zijn en ook qua budget. Ik weet precies wat je bedoeld met die tijd waarin je downhill hebt gereden. Vlak na die periode ben ik verslaafd geraakt aan DH, maar de fietsen van tegenwoordig zijn niet meer te vergelijken met toen. Ik ben op een gegeven moment ook weer hardtail gaan rijden en heb er heel veel plezier van (ik rij nu op een 24 Le Toy 4). Je kan er alles mee doen als je maar een beetje vering in je benen hebt. Afgezien van echte 4X fullies zijn naar mijn mening de meeste fullies maar traag op de BMX baan. Ik denk, als ik jouw verhaal zo lees, dat je een hardtail freerider nodig hebt met misschien een vork met maximaal 130 mm veerweg.

Het gaat me niet echt om snelle tijden te zetten op de BMX baan, maar eerder wat demonstreren voor mijn zoontje en wat jumpen... ik zal idd wel geen fully echt nodig hebben maar als versleten vent van +30 wil je wat comfort :D

Rabelista

Bericht door Rabelista » do mei 18, 2006 8:09 am

Sigma schreef:
sherlock schreef:Als je vooral op BMX banen wil gaan rijden waarom dan geen hardtail? Je hebt geen fully nodig om in het bos te rijden en er zijn zat freeride hardtails op het moment. Als ik het zo hoor zal je met een hardtail blij zijn en ook qua budget. Ik weet precies wat je bedoeld met die tijd waarin je downhill hebt gereden. Vlak na die periode ben ik verslaafd geraakt aan DH, maar de fietsen van tegenwoordig zijn niet meer te vergelijken met toen. Ik ben op een gegeven moment ook weer hardtail gaan rijden en heb er heel veel plezier van (ik rij nu op een 24 Le Toy 4). Je kan er alles mee doen als je maar een beetje vering in je benen hebt. Afgezien van echte 4X fullies zijn naar mijn mening de meeste fullies maar traag op de BMX baan. Ik denk, als ik jouw verhaal zo lees, dat je een hardtail freerider nodig hebt met misschien een vork met maximaal 130 mm veerweg.

Het gaat me niet echt om snelle tijden te zetten op de BMX baan, maar eerder wat demonstreren voor mijn zoontje en wat jumpen... ik zal idd wel geen fully echt nodig hebben maar als versleten vent van +30 wil je wat comfort :D
Dan zou ik niet gaan voor de cube.
Daar zit je dit bij je stuur en je rug doet er pijn van.
Maar is perfect voor dirt jumps enz

Nami

Bericht door Nami » do mei 18, 2006 8:12 am

:o

Afbeelding

Sigma

Bericht door Sigma » do mei 18, 2006 8:46 am

Nami schreef::o

Afbeelding

kosta?

Nami

Bericht door Nami » do mei 18, 2006 9:03 am

weet ik niet :|
de lokale ghost dealer kan wel even in zijn boekje kijken denk ik... ;)

Sigma

Bericht door Sigma » do mei 18, 2006 9:21 am

Afbeelding

Weet niet of het wat is en wat hij kost maar het ziet er 8) uit

Nami

Bericht door Nami » do mei 18, 2006 9:27 am

Die fiets is ook vet inderdaad, maar dat heb je lang niet nodig als je wilt gaan crossen. Maar het is natuurlijk altijd leuk om er een te hebben, dan kun je ook nog eens iets heftigers uitvoeren.

Sigma

Bericht door Sigma » do mei 18, 2006 9:40 am

Nami schreef:Die fiets is ook vet inderdaad, maar dat heb je lang niet nodig als je wilt gaan crossen. Maar het is natuurlijk altijd leuk om er een te hebben, dan kun je ook nog eens iets heftigers uitvoeren.
Als iedereen maar moest kopen wat je echt nodig hebt reden we net als in de vroegere DDR allemaal met een Trabantje :lol:

Zoals je zegt: leuk om te hebben, en leuk om die 1 of 2 keer per jaar eens ergens mee naar toe te nemen waar je het wel nodig hebt.

Kent er iemand van jullie trouwens degelijke Duitse 2de hands sites a la speurders of marktplaats? want 2dehands vind je hier erg weinig in B en NL

Sigma

Bericht door Sigma » do mei 18, 2006 9:41 am

Sigma schreef:
Weet niet of het wat is en wat hij kost maar het ziet er 8) uit

2499€ dus

Nami

Bericht door Nami » do mei 18, 2006 11:03 am

Sigma schreef:Kent er iemand van jullie trouwens degelijke Duitse 2de hands sites a la speurders of marktplaats? want 2dehands vind je hier erg weinig in B en NL
Duitsland heeft veel online shops, maar die zijn niet 2e hands.
Check hier: duitse online shops.

Sigma

Bericht door Sigma » do mei 18, 2006 12:07 pm

Iemand hier ervaring mee?

Cycletool ground control 24-Gang Shimano XT (Schaltwerk) und Micro Shift Umwerfer Shimano-Acera rapid fire Schaltbremsgriffe ( Daumen/Zeigefinger) hochwertiger, vollgefederter, wärmebehandelter, hydro-formed 4-Gelenk 7005 Aluminium Rahmen , Farbe: schwarz, gepulvert, Rahmengröße 18 Zoll, empf. Körpergröße 165-185 cm, 26 Zoll Alu-Hochschulter-Hohlkammer Felgen mit 2,1 Kenda Bereifung, mech. Shimano-Deore Scheibenbremsen vorn und hinten, Zoom CH-1000 AMS upside down Federgabel 110 mm Federweg, Vorspannung einstellbar, 20 mm Steckachse Kindshock Federbein, Vorspannung und Zugstufendämpfung einstellbar, 120 mm Federweg , Novatec Steckachsnabe vorn, Promax Nabe hinten, Truvativ-Alukurbeln, Innenlager Deore Qualität, Alu-Ahead Vorbau Alu-DH-Lenker Alu-Patentsattelstütze Catrige Steuerkopflager, Gewicht netto ca. 13,9 kg,
VK 1299,- EUR

Afbeelding

of deze? Al is dat mischien een beetje te
Cycletool, Mod.: DH pro, Einsteiger Enduro / DH, 27-Gang Shimano XT (Schaltwerk) und Deore Umwerfer Micro Shift Drehgriff hochwertiger, vollgefederter, wärmebehandelter, eingelenk 7005 Aluminium DH-Rahmen mit verschraubtem Satteldom, Farbe: Marine-schwarz (Sehr dunkles blau, fast schwarz) gepulvert, Rahmengröße 18,5 Zoll, Teflon Rahmen-Hauptlager, 26 Zoll Hochschulter-Hohlkammer Felgen mit 2,35er Kenda Kinetics DH-Bereifung, 20 mm Steckachse vorn Shimano Deore Scheibenbremsen, 160 mm Bremsscheiben vorn und hinten ( beste mechanische Scheibenbremse !) Zoom DH-upsidedown-Steckachsen-Federgabel 110 mm Federweg, Carbon-Optik DNM Kind Shock Federbein, Vorspannung einstellbar, 100 mm Federweg,(realisierbarer Federweg bis 180 mm) , Romax-Alukurbeln, Innenlager Deore Qualität, Alu-Ahead Vorbau DH-Lenker Alu-Patentsattelstütze Catrige Steuerkopflager, Gewicht netto ca. 17 kg
empf. VK 1399,- EUR

Afbeelding
Op ebay.de gaat deze laatste voor 799€

lijkt me toch erg goedkoop voor een xt afgemonteerde fiets... maw: gaat er buiten de versnellingen nog iets heel zijn aan deze nfiets na een paar maanden abuse? :angelnot:

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do mei 18, 2006 1:19 pm

Nee...

en

nee...

Alleen een XT achterderailleur wil niet direct zeggen een complete XT afmontage.

Beter kijk je naar bv een Kona Dawg of een Cannondale Prophet of iets vergelijkbaars met 100 a 120 mm veerweg...

downhillbiker

Bericht door downhillbiker » do mei 18, 2006 2:30 pm

Zowie zo als je het zo bekijkt,lijken mij dat die fietsen na aankoop nog geen eens 2 jaar volhouden of heel blijven.Ik vindt die Ghost of cube er veel beter uit zien en beter afgemonteert dan die Cycletool fietsen die staan afgebeeld.Een DNM demper is nog niet beter dan de Vanilla R tenzij het een DNM met Piggyback is.Het is niet bepaald mijn keuze mountainbikes.Wees verstandig en koop fietsen zoals die ghost of Cube of andere merken zoals Kona enz.Dan heb je voor dat zelfde bedrag een betere en goede afmontage waar je veel plezier zal beleven en een veiliger gevoel.Maar ja je moet het zelf weten en het is jouw geld

Sigma

Bericht door Sigma » do mei 18, 2006 4:18 pm

Kreeg net een aanbod voor een 2004 Kona Hoss, net nagekeken voor 550€ maar daar krijg ik nog wel wat van af.

Mischien daar ff mee beginnen en later kijken of een fully de moeite loont?

Nami

Bericht door Nami » do mei 18, 2006 4:36 pm

mooie fiets
zelfs nog geschikt om mee te toeren, genoeg versnellingen

thomasmb
Contacteer:

fiets

Bericht door thomasmb » do mei 18, 2006 4:55 pm

Ik zou als ik u was voor nen dual bike gaan , ge kunt er met race op een parcour , fatsoenlijk springe , rijd gwn goed op straat ook ( downhill nie /cry ) en ja voor skateparkjes te doen kunt ge best ook nen dual bike ebbe da gaat het best , en 1500€ is een mooi budget , ik heb mezelf een degelijk dual fietsje kunne aankope , custom build en echt goei materiaal voor dat budget bij ABC fiets in wilrijk dus zeker daar is gaan kijke zou ik zo zegge

Sigma

Re: fiets

Bericht door Sigma » do mei 18, 2006 5:29 pm

thomasmb schreef:Ik zou als ik u was voor nen dual bike gaan , ge kunt er met race op een parcour , fatsoenlijk springe , rijd gwn goed op straat ook ( downhill nie /cry ) en ja voor skateparkjes te doen kunt ge best ook nen dual bike ebbe da gaat het best , en 1500€ is een mooi budget , ik heb mezelf een degelijk dual fietsje kunne aankope , custom build en echt goei materiaal voor dat budget bij ABC fiets in wilrijk dus zeker daar is gaan kijke zou ik zo zegge
Die dualls zijn zo een kleine frames, en ik ben 1m90...is dat niet lastig?

Pieter en zijn V10

Bericht door Pieter en zijn V10 » do mei 18, 2006 5:50 pm

neem je een large
FF goed zoeken en maten vergelijken.
En ze zijn ook niet voor comfort gemaakt.

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » do mei 18, 2006 7:29 pm

bij www.roseversand.nl heb je een stiffee FR voor 1399

de stiffee FR is een goede fully voor een goede prijs, afgemontweerd met hone parts, en 130mm vering voor en achter
voor de verdere specs moet je ff op de site kijken

EDIT: ik zie net dat ze em niet meer hebben

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » do mei 18, 2006 10:30 pm

alles leuk en aardig,maar laat aub die CYCLETOOL-fietsen
gauw staan...........heb ze enkele keren''in de echt''gezien.......... :lol: :o
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

downhillbiker

Bericht door downhillbiker » do mei 18, 2006 11:03 pm

In winterberg heb ik ook een paar 4x fietsen van Cycletool gezien,zag er wel redelijk uit.Ik mocht van die lui er zelfs op rijden op het oefenparcourse,Best wel stevige fietsen en niet gek voor 1300 euro voor een Cycletool 4x niet dat ik er 1 heb ofzo.Maar het is jouw keuze,wij geven je alleen advies wat verstandig is of niet te kopen. ;)

raggertje

Re: Keuze van fiets

Bericht door raggertje » vr mei 19, 2006 11:01 am

Sigma schreef:Heya ;)

Na het leger overgestapt op motorrijden maar daar nu ook mee gestopt wegens problemen met de rug.
Zou ik toch voor een fully gaan...

Heb zelf ook niet zo'n beste rug :cry: en dan toch altijd weer blij dat ik op die fully zit... :lol:

maar wil nu toch wel een hardtail 4x voor erbij :?

Plaats reactie