Ketting

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Mr. C
Berichten:8
Lid geworden op:zo apr 02, 2006 4:13 pm
Ketting

Bericht door Mr. C » zo apr 02, 2006 4:16 pm

Gezocht : Professionele tips om chainsuck te voorkomen.
Drunense duinen vandaag was voor veel bikers ellende door de enorme modder wat chainsuck veroorzaakte.

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo apr 02, 2006 4:26 pm

Je geeft zelf het probleem al aan lijkt mij..............

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Mr. C
Berichten:8
Lid geworden op:zo apr 02, 2006 4:13 pm

Bericht door Mr. C » zo apr 02, 2006 5:36 pm

Modder ? lijkt me dat dit soort fietsen hier toch tegen moet kunnen.
Ketting en tandwielen zijn piekobello in orde. Santos pretendeert met hun nieuwe product om kettingen te smeren ( wax) dit te kunnen voorkomen, iemand ervaring mee ?

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » zo apr 02, 2006 8:30 pm

Wax is in de regel niet geweldig. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar ik moet ook zeggen dat olie me prima bevalt. Het is vooral de nieuwe ketting goed te ontdoen van zijn machinale vet. Dat vet is een soort bewaarvet voor de ketting. Zoals het water bij de dopertjes. Dat vet is geen smeer middel. Zelf reinig mijn ketting met een schone doek met wat wasbenzine. Dan een op iedere schakel een druppeltje olie. De olie die ik gebruik is van Shimano. In een kleine flacon met een handige dop. Nadat ik de olie heb verdeelt door een paar keer rond te trappen en te schakelen, haal ik het overtollige ervanaf. Klaar is de ketting. Te veel olie trekt te veel vuil aan en dan wordt het een smurrie boel. Te weing olie en de boel gaat piepen. Bij hevige modder, type blubber, het zelfde doen, maar dan met olie die geschikt is voor moderige condities. In alle andere gevallen gewoon normale olie gebruiken.

Spuitbussen (Teflon spray, Cyclon course spray) kan ook, maar meestal heb je dan alles onder de olie zitten. Let dan ook op schijfremmen, die hebben niet graag olie op de schijven.

Als je last hebt van veel chainsuck in het algemeen, kan dit aan de kettinglijn liggen, een vaste schakel of slecht gemonteerde ketting. Let ook op bramen bij de tandwielen voor. Deze houden de ketting vast en trekken deze mee omhoog. Tijdens modderige condities, schakel niet onder kracht , maar iets eerder voor de hindernis, rij door waterplassen om alles weer "schoon" te rijden. In het ergste geval thuis blijven :evil: ;)

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Gebruikersavatar
Het TUIG
Berichten:2812
Lid geworden op:zo okt 12, 2003 10:12 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » zo apr 02, 2006 9:55 pm

Gewoon als die versnellingen eraf halen!
Probleem gegarandeerd weg!
Drunense Duinen,Dorst,Amerongen en zelfs op de Posbank ga je die versnellingen niet missen!
Dus:One to do it all!

Singlepeed rules!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

FREAKaZOID
Berichten:1935
Lid geworden op:ma okt 14, 2002 1:15 pm
Locatie:Amsterdam
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » di apr 04, 2006 10:50 am

Sinds ik met mijn truvative stylo rond fiets met een middelste blad van TA heb ik ook tijdens de veel modder dagen (en dat was oa. het afgelopen weekend) nihil last van chain suck. Goede tandbladen, goed afstellen moeten het verschil maken denk ik.

Oja en supreme black is op dit moment voor mij het fijnste smeermiddel, k gebruik er veel van maar t werkt in mijn ogen wel

goofy2
Berichten:580
Lid geworden op:ma dec 13, 2004 4:20 pm
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Bericht door goofy2 » di apr 04, 2006 11:53 am

Supreme black gebruik ik nu een tijdje op mijn racefiets. Werkt inderdaad prima zolang je er maar veel van gebruikt. Het is er ook zo vanaf vooral bij regen. Na iedere rit nieuw lading erop. Het schoonmaken is wel erg eenvoudig.

Ga het ook maar eens testen op de mtb die heeft nu wel erg veel last van chainsuck wanneer ik op het middelste blad rij. Ik ontdekte op mijn buitenste blad(TA) dat de plugs iets uitsteken. Die ga ik binnenkort maar eens afvijlen. Ik merkte dat in de zwaarder versnelling bij het rijden op het middelste blad de ketting licht tegen het buitenste blad aanliep bij ieder plug (4stuks) blijft de ketting dan een beetje "plakken" en wanneer het echt mis gaat chainsuck veroorzaken.

Bij mijn vorige bike had ik last van chainsuck doordat de achter derailleur de ketting niet op voldoende spanning hield. De ketting blijft bij veel vuil dan makkellijk "plakken".

Gebruikersavatar
Xircuit
Berichten:3504
Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di apr 04, 2006 4:14 pm

1. Goede bladen kopen
2. Goed smeren (als het echt modderig is, VEEL olie, maar alles met mate)*
3. Controleer de bladen op braampjes en dergelijke
4. Goed afstellen
5. Goede versnellingen rijden (!)
6. Als het dan nog niet goed is:

Afbeelding

Anti-Chain-Suck-plaatje. Maar waar je die kunt krijgen, I don't know!


* Black Supreme werkt overgens erg goed, maar blijft bij natte omstandig heden niet optimaal zitten. Dus dan gooi ik er ook nog een beetje normale olie overheen.
Ich Heisse Super Fantastisch!

Billabong
Berichten:27
Lid geworden op:za jul 17, 2004 4:01 pm

Bericht door Billabong » do apr 13, 2006 2:23 pm

ik heb net een nieuwe la pierre gekocht. Deze was ook in het bezit van dit zogezegde anti-chain-suck plaatje. Na de tweede rit heb ik het er echter afgegooid. Het voorkwam het namelijk niet, de ketting bleef hangen, werd tot boven het plaatje getrokken en bleef daar klemvast zitten. je kon er dan alle kracht van de wereld opzetten de ketting bleef zitten waar ze zat. Dan moet je het plaatje eraf vijzen om de ketting ervan tussenuit te krijgen.
In mijn fietsenhandel zeiden ze ook dat dit pure kitch was.

Mr. C
Berichten:8
Lid geworden op:zo apr 02, 2006 4:13 pm

Chain

Bericht door Mr. C » vr apr 14, 2006 4:55 pm

Ik heb vandaag de KMC X9SL gold gemonteerd. Voor 70 euries mag je toch verwachten dat je een ketting hebt die waar maakt wat ze beloofd. Ik hou je op de hoogte.

Mr. C
Berichten:8
Lid geworden op:zo apr 02, 2006 4:13 pm

chain

Bericht door Mr. C » vr apr 14, 2006 4:56 pm

PS tandwielen waren oke, toch maar gepolijst.

Mr. C
Berichten:8
Lid geworden op:zo apr 02, 2006 4:13 pm

test geslaagd voor KMC

Bericht door Mr. C » zo apr 16, 2006 10:35 am

Zojuist een 30 km door de vette moddr gereden. De bossen waren zeik en zeik nat en de paden een grote dras. De ketting is waarschijnlijk de oorzaak van de chainsuck geweest. Slechts één keer vast toen ik tot over de assen in de modder stond en de direilleur niet meer te zien was, daar is niets op gebouwd lijkt me.

KMC heeft zich wat mij betreft bewezen. Ik kruip de wasmachine in.

sorcees
Berichten:42
Lid geworden op:do okt 13, 2005 10:43 pm

Bericht door sorcees » za apr 22, 2006 8:57 am

Het TUIG schreef:Gewoon als die versnellingen eraf halen!
Probleem gegarandeerd weg!
Drunense Duinen,Dorst,Amerongen en zelfs op de Posbank ga je die versnellingen niet missen!
Dus:One to do it all!

Singlepeed rules!
Zo is dat, en stukken goedkoper ook.
(p.s. en je krijgt dijen als Bos).

sorcees
Berichten:42
Lid geworden op:do okt 13, 2005 10:43 pm

Bericht door sorcees » za apr 22, 2006 8:58 am

sorcees schreef:
Het TUIG schreef:Gewoon als die versnellingen eraf halen!
Probleem gegarandeerd weg!
Drunense Duinen,Dorst,Amerongen en zelfs op de Posbank ga je die versnellingen niet missen!
Dus:One to do it all!

Singlepeed rules!
Zo is dat, en stukken goedkoper ook.
(p.s. en je krijgt dijen als Bos, een van onze bekenste en beroemste singlespeeders).

Ramon 73
Berichten:17
Lid geworden op:ma feb 20, 2006 7:29 pm
Locatie:Maastricht

Bericht door Ramon 73 » wo mei 03, 2006 2:19 pm

Alvast GEEN Shimano kettingbladen gebruiken. TA of Raceface hebben weinig tot geen last van chainsuck.
Verder goed smeren, niet overdrijven. Ik begin altijd met een brandschone ketting die gesmeerd is met de lichte finishline olie (rode dop). Als ik merk dat de ketting slechter begint te lopen, gaat onderweg op elke schakel een druppel Finishline for wet/extreme conditions (groene dop). Finishline laat zich ook goed schoonmaken achteraf, gewoon met Dreft en een borstel.
Het leven is als een neus; je moet eruit halen wat erin zit.

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » wo mei 03, 2006 3:14 pm

Ik rij met HS 93 ketting en XT crankbladen en Cassette. Nou heb ik nog geen modder rit gehad, maar last van chainsuck ook niet. Alles is wel nieuw, maar in het verleden weinig last gehad met shimano drivetrain. Schaken (dus naar een groter tandwiel achter) onder kracht (dat gebeurt vrij regelmatig) gaat perfect.

Dus helaas moet ik zeggen dat shitmano niet altijd bagger is. Ik ben der zelfs tevreden over.

mzzl
Gene
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

amigo
Berichten:985
Lid geworden op:zo aug 19, 2001 8:21 pm

Bericht door amigo » za aug 26, 2006 9:33 pm

Het TUIG schreef:Gewoon als die versnellingen eraf halen!
Probleem gegarandeerd weg!
Drunense Duinen,Dorst,Amerongen en zelfs op de Posbank ga je die versnellingen niet missen!
Dus:One to do it all!

Singlepeed rules!
ook op schoorl zeker?? 8)

Gebruikersavatar
Scaluner
Berichten:275
Lid geworden op:ma sep 19, 2005 10:06 pm

Bericht door Scaluner » di aug 29, 2006 7:22 pm

amigo schreef:
ook op schoorl zeker?? 8)
Zondag 17 september, zien=geloven... Het Tuig en ik ook nog op de SS op het parcours van Schoorl. Overal bovenkomen zonder af te stappen en nergens last van chainsuck !!

Gebruikersavatar
dader
Berichten:1523
Lid geworden op:vr jul 22, 2005 9:35 am
Locatie:Almere

Bericht door dader » di aug 29, 2006 7:32 pm

Scaluner schreef:
amigo schreef:
ook op schoorl zeker?? 8)
Zondag 17 september, zien=geloven... Het Tuig en ik ook nog op de SS op het parcours van Schoorl. Overal bovenkomen zonder af te stappen en nergens last van chainsuck !!
Wat is er 17 September?

Gebruikersavatar
Scaluner
Berichten:275
Lid geworden op:ma sep 19, 2005 10:06 pm

Bericht door Scaluner » di aug 29, 2006 7:56 pm

dader schreef:
Wat is er 17 September?
Niks bijzonders, das toevallig een datum dat wij met de SS-fietsen in Schoorl zijn (is normaal voor ons te ver voor een rondje rijden...)

Gebruikersavatar
dader
Berichten:1523
Lid geworden op:vr jul 22, 2005 9:35 am
Locatie:Almere

Bericht door dader » di aug 29, 2006 8:01 pm

Scaluner schreef:
dader schreef:
Wat is er 17 September?
Niks bijzonders, das toevallig een datum dat wij met de SS-fietsen in Schoorl zijn (is normaal voor ons te ver voor een rondje rijden...)
Op die manier, ik kom ook wel even langs.. 8)

Plaats reactie