Ketting
Moderators:JJ, Beheerders
Wax is in de regel niet geweldig. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar ik moet ook zeggen dat olie me prima bevalt. Het is vooral de nieuwe ketting goed te ontdoen van zijn machinale vet. Dat vet is een soort bewaarvet voor de ketting. Zoals het water bij de dopertjes. Dat vet is geen smeer middel. Zelf reinig mijn ketting met een schone doek met wat wasbenzine. Dan een op iedere schakel een druppeltje olie. De olie die ik gebruik is van Shimano. In een kleine flacon met een handige dop. Nadat ik de olie heb verdeelt door een paar keer rond te trappen en te schakelen, haal ik het overtollige ervanaf. Klaar is de ketting. Te veel olie trekt te veel vuil aan en dan wordt het een smurrie boel. Te weing olie en de boel gaat piepen. Bij hevige modder, type blubber, het zelfde doen, maar dan met olie die geschikt is voor moderige condities. In alle andere gevallen gewoon normale olie gebruiken.
Spuitbussen (Teflon spray, Cyclon course spray) kan ook, maar meestal heb je dan alles onder de olie zitten. Let dan ook op schijfremmen, die hebben niet graag olie op de schijven.
Als je last hebt van veel chainsuck in het algemeen, kan dit aan de kettinglijn liggen, een vaste schakel of slecht gemonteerde ketting. Let ook op bramen bij de tandwielen voor. Deze houden de ketting vast en trekken deze mee omhoog. Tijdens modderige condities, schakel niet onder kracht , maar iets eerder voor de hindernis, rij door waterplassen om alles weer "schoon" te rijden. In het ergste geval thuis blijven

mzzl
Gène
Spuitbussen (Teflon spray, Cyclon course spray) kan ook, maar meestal heb je dan alles onder de olie zitten. Let dan ook op schijfremmen, die hebben niet graag olie op de schijven.
Als je last hebt van veel chainsuck in het algemeen, kan dit aan de kettinglijn liggen, een vaste schakel of slecht gemonteerde ketting. Let ook op bramen bij de tandwielen voor. Deze houden de ketting vast en trekken deze mee omhoog. Tijdens modderige condities, schakel niet onder kracht , maar iets eerder voor de hindernis, rij door waterplassen om alles weer "schoon" te rijden. In het ergste geval thuis blijven

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
-
- Contacteer:
Sinds ik met mijn truvative stylo rond fiets met een middelste blad van TA heb ik ook tijdens de veel modder dagen (en dat was oa. het afgelopen weekend) nihil last van chain suck. Goede tandbladen, goed afstellen moeten het verschil maken denk ik.
Oja en supreme black is op dit moment voor mij het fijnste smeermiddel, k gebruik er veel van maar t werkt in mijn ogen wel
Oja en supreme black is op dit moment voor mij het fijnste smeermiddel, k gebruik er veel van maar t werkt in mijn ogen wel
Supreme black gebruik ik nu een tijdje op mijn racefiets. Werkt inderdaad prima zolang je er maar veel van gebruikt. Het is er ook zo vanaf vooral bij regen. Na iedere rit nieuw lading erop. Het schoonmaken is wel erg eenvoudig.
Ga het ook maar eens testen op de mtb die heeft nu wel erg veel last van chainsuck wanneer ik op het middelste blad rij. Ik ontdekte op mijn buitenste blad(TA) dat de plugs iets uitsteken. Die ga ik binnenkort maar eens afvijlen. Ik merkte dat in de zwaarder versnelling bij het rijden op het middelste blad de ketting licht tegen het buitenste blad aanliep bij ieder plug (4stuks) blijft de ketting dan een beetje "plakken" en wanneer het echt mis gaat chainsuck veroorzaken.
Bij mijn vorige bike had ik last van chainsuck doordat de achter derailleur de ketting niet op voldoende spanning hield. De ketting blijft bij veel vuil dan makkellijk "plakken".
Ga het ook maar eens testen op de mtb die heeft nu wel erg veel last van chainsuck wanneer ik op het middelste blad rij. Ik ontdekte op mijn buitenste blad(TA) dat de plugs iets uitsteken. Die ga ik binnenkort maar eens afvijlen. Ik merkte dat in de zwaarder versnelling bij het rijden op het middelste blad de ketting licht tegen het buitenste blad aanliep bij ieder plug (4stuks) blijft de ketting dan een beetje "plakken" en wanneer het echt mis gaat chainsuck veroorzaken.
Bij mijn vorige bike had ik last van chainsuck doordat de achter derailleur de ketting niet op voldoende spanning hield. De ketting blijft bij veel vuil dan makkellijk "plakken".
- Xircuit
- Contacteer:
1. Goede bladen kopen
2. Goed smeren (als het echt modderig is, VEEL olie, maar alles met mate)*
3. Controleer de bladen op braampjes en dergelijke
4. Goed afstellen
5. Goede versnellingen rijden (!)
6. Als het dan nog niet goed is:

Anti-Chain-Suck-plaatje. Maar waar je die kunt krijgen, I don't know!
* Black Supreme werkt overgens erg goed, maar blijft bij natte omstandig heden niet optimaal zitten. Dus dan gooi ik er ook nog een beetje normale olie overheen.
2. Goed smeren (als het echt modderig is, VEEL olie, maar alles met mate)*
3. Controleer de bladen op braampjes en dergelijke
4. Goed afstellen
5. Goede versnellingen rijden (!)
6. Als het dan nog niet goed is:
Anti-Chain-Suck-plaatje. Maar waar je die kunt krijgen, I don't know!
* Black Supreme werkt overgens erg goed, maar blijft bij natte omstandig heden niet optimaal zitten. Dus dan gooi ik er ook nog een beetje normale olie overheen.
Ich Heisse Super Fantastisch!
ik heb net een nieuwe la pierre gekocht. Deze was ook in het bezit van dit zogezegde anti-chain-suck plaatje. Na de tweede rit heb ik het er echter afgegooid. Het voorkwam het namelijk niet, de ketting bleef hangen, werd tot boven het plaatje getrokken en bleef daar klemvast zitten. je kon er dan alle kracht van de wereld opzetten de ketting bleef zitten waar ze zat. Dan moet je het plaatje eraf vijzen om de ketting ervan tussenuit te krijgen.
In mijn fietsenhandel zeiden ze ook dat dit pure kitch was.
In mijn fietsenhandel zeiden ze ook dat dit pure kitch was.
test geslaagd voor KMC
Zojuist een 30 km door de vette moddr gereden. De bossen waren zeik en zeik nat en de paden een grote dras. De ketting is waarschijnlijk de oorzaak van de chainsuck geweest. Slechts één keer vast toen ik tot over de assen in de modder stond en de direilleur niet meer te zien was, daar is niets op gebouwd lijkt me.
KMC heeft zich wat mij betreft bewezen. Ik kruip de wasmachine in.
KMC heeft zich wat mij betreft bewezen. Ik kruip de wasmachine in.
sorcees schreef:Zo is dat, en stukken goedkoper ook.Het TUIG schreef:Gewoon als die versnellingen eraf halen!
Probleem gegarandeerd weg!
Drunense Duinen,Dorst,Amerongen en zelfs op de Posbank ga je die versnellingen niet missen!
Dus:One to do it all!
Singlepeed rules!
(p.s. en je krijgt dijen als Bos, een van onze bekenste en beroemste singlespeeders).
Alvast GEEN Shimano kettingbladen gebruiken. TA of Raceface hebben weinig tot geen last van chainsuck.
Verder goed smeren, niet overdrijven. Ik begin altijd met een brandschone ketting die gesmeerd is met de lichte finishline olie (rode dop). Als ik merk dat de ketting slechter begint te lopen, gaat onderweg op elke schakel een druppel Finishline for wet/extreme conditions (groene dop). Finishline laat zich ook goed schoonmaken achteraf, gewoon met Dreft en een borstel.
Verder goed smeren, niet overdrijven. Ik begin altijd met een brandschone ketting die gesmeerd is met de lichte finishline olie (rode dop). Als ik merk dat de ketting slechter begint te lopen, gaat onderweg op elke schakel een druppel Finishline for wet/extreme conditions (groene dop). Finishline laat zich ook goed schoonmaken achteraf, gewoon met Dreft en een borstel.
Het leven is als een neus; je moet eruit halen wat erin zit.
Ik rij met HS 93 ketting en XT crankbladen en Cassette. Nou heb ik nog geen modder rit gehad, maar last van chainsuck ook niet. Alles is wel nieuw, maar in het verleden weinig last gehad met shimano drivetrain. Schaken (dus naar een groter tandwiel achter) onder kracht (dat gebeurt vrij regelmatig) gaat perfect.
Dus helaas moet ik zeggen dat shitmano niet altijd bagger is. Ik ben der zelfs tevreden over.
mzzl
Gene
Dus helaas moet ik zeggen dat shitmano niet altijd bagger is. Ik ben der zelfs tevreden over.
mzzl
Gene
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!