200 mm schijven

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm
200 mm schijven

Bericht door Fry » za apr 15, 2006 3:06 pm

Is het nuttig van een 200 mm remschijf te plaatsen op een DJ3 met gewone drop outs, dus geen steekas?

Worden bij grotere remschijven de wielen of de vork extra belast? of allebei?
Is 200 mm enkel nuttig bij DH en niet bij lokale freeride en dirt en street?
Laatst gewijzigd door Fry op zo apr 16, 2006 11:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.

enpro
Berichten:349
Lid geworden op:wo dec 14, 2005 11:37 pm
Locatie:venray
Contacteer:

Bericht door enpro » za apr 15, 2006 3:07 pm

Of het echt nuttig vraag ik me ook af maar het ziet er iig wel gaaf uit van die boombiggy schijven op je bike 8)

Ik weet wel dat een maat van me niet normaal kan remmen in een manual omdat het gewoon niet te doseren is.
Je hebt mensen en je hebt potloden........

Gebruikersavatar
Cannibal
Berichten:1112
Lid geworden op:vr dec 07, 2001 5:17 pm

Bericht door Cannibal » za apr 15, 2006 4:37 pm

Ik ben van mening dat 200mm schijven te groot zijn voor dirt en street, zoveel remkracht heb je simpelweg niet nodig. Ook wordt je vork zeker zwaarder belast met een 200mm schijf. Twee vrienden van me hebben allebei hun DJ3 zonder steekas gebroken op de arch. Ze reden allebij met een 200mm schijf. Trek zelf je conclusie... ;)

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » zo apr 16, 2006 11:29 am

dan denk ik dat ik voor 160 mm of 180 mm schijven ga

Gebruikersavatar
Cannibal
Berichten:1112
Lid geworden op:vr dec 07, 2001 5:17 pm

Bericht door Cannibal » zo apr 16, 2006 11:40 am

Lijkt me ook meer dan voldoelde.

Nog even ter illustratie ;)

Afbeelding

Gebruikersavatar
jojo
Berichten:4092
Lid geworden op:ma feb 03, 2003 5:55 pm
Locatie:Groningen

Bericht door jojo » zo apr 16, 2006 11:59 am

De vork op de foto is wel aan de andere kant gebroken dan waar de schijf zit als ik het goed zie? zou ook wel andere oorzaak kunnen hebben lijkt me dan.

Heb tijdje met psylo gereden met 200mm schijven deed het prima, maar is ook net waar je het voor gebruikt en of het dan nodig is 200mm schijven.
keybone collector!!!

Gebruikersavatar
Cannibal
Berichten:1112
Lid geworden op:vr dec 07, 2001 5:17 pm

Bericht door Cannibal » zo apr 16, 2006 5:24 pm

Als je goed kijkt zie je aan de schijf kant ook een scheur zitten die al voor de helft door de arch gaat. Maar het kan idd ook een andere reden hebben. Wel toevallig dat twee mensen die ik ken dezelfde vork breken en allebei 200mm schijven rijden.

Gebruikersavatar
jojo
Berichten:4092
Lid geworden op:ma feb 03, 2003 5:55 pm
Locatie:Groningen

Bericht door jojo » zo apr 16, 2006 6:57 pm

Ja zie het idd, had ik niet gezien...

ja is toeval of het ligt idd aan de schijven, zul je niet snel weten.
keybone collector!!!

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door N I E L S » zo apr 16, 2006 8:06 pm

Opzich is het wel logisch want de kracht die op de arch komt is erg groot als je een grotere schijf monteert. Hij trekt echt aan de linkerkant.
Ik zou het niet doen omdat het ook gewoon echt niet nodig is. Goed ontluchte remmen en ontvette schijven werken gewoon vrij goed.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

SebaZ
Berichten:191
Lid geworden op:ma mei 17, 2004 9:16 pm
Locatie:Alphen aan den Rijn

Bericht door SebaZ » zo apr 16, 2006 9:15 pm

Nou moet ik wel zeggen dat die andere persoon en ik wel veel voorwielpirouettejes deden ermee waardoor de arch veel stress krijgt te verduren.
De vork brak dan ook bij zo'n pirouette als een stuk plastic.

Toch zou ik het niet doen, voor street en dirt merk je er geen ruk van, je vork levensduur verwachting gaat wat omhoog en je bent nog goedkoper uit ook :)

Gebruikersavatar
walter
Berichten:653
Lid geworden op:vr feb 14, 2003 4:56 pm

Bericht door walter » di apr 18, 2006 11:45 am

En wanneer ik met een 160 of 180 schijf m'n voorwiel blokkeer is de kracht op de vork minder dan bij een 200 schijf :roll:
Links vering en rechts demping lijkt me een veel groter probleem voor de levensduur vd vork, maar ja, het moet ieder jaar een stukje lichter.

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » di apr 18, 2006 12:09 pm

mja kijk,

Met een 160 mm schijf moet er op een kleinere schijf geremd worden, het wiel kan daardoor meer kracht op de remklauw en dus ook de vork uitoefenen.

Maar een 200 mm schijf zorgt ervoor dat de remklauw mss zelf minder kracht moet weerstaan, maar de remklauw zit wel verder van de vork en kan dus meer moment uitoefenen?

Ben ik hier fout met mijn redenering?

Gebruikersavatar
walter
Berichten:653
Lid geworden op:vr feb 14, 2003 4:56 pm

Bericht door walter » di apr 18, 2006 2:04 pm

Kracht x arm, daardoor lood om oud ijzer.
Meer kracht als blokeren lukt niet, en blokkeren kan ook met een goede 160mm schijf.
Hierbij dus meteen de vraag wat de echte reden is van het "verboden voor grote schijven" verhaal.

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » di apr 18, 2006 2:07 pm

walter schreef:Kracht x arm, daardoor lood om oud ijzer.
Meer kracht als blokeren lukt niet, en blokkeren kan ook met een goede 160mm schijf.
Hierbij dus meteen de vraag wat de echte reden is van het "verboden voor grote schijven" verhaal.
precies ! wat is de echte reden ?

Gebruikersavatar
Faxmulder
Berichten:3156
Lid geworden op:zo nov 23, 2003 4:07 pm
Locatie:Lake District (UK)

Bericht door Faxmulder » di apr 18, 2006 2:12 pm

walter schreef:Kracht x arm, daardoor lood om oud ijzer.
Meer kracht als blokeren lukt niet
Eeeh lijkt me wel hoor!
Op het moment dat t voorwiel blokkeert treed er geen kracht overbrenging op van de schijf naar de vork! T wiel glijd over de weg! je remt niet op de schijf maar op de band.

Er treedt een grote kracht op NET tegen blokkeren aan. T wiel blijft dan wel rollen en je kunt dus nog wel remmen.

Gebruikersavatar
walter
Berichten:653
Lid geworden op:vr feb 14, 2003 4:56 pm

Bericht door walter » di apr 18, 2006 2:16 pm

Klopt, maar omdat je met een 160mm schijf ook tot blokkeren kan komen (en dus ook er net voor) zal die kracht bij een grotere schijf ook niet groter zijn...
De grip vd voorband, of het OTB moment zijn hier de beperkende factor, en die staan los van de afmeting vd remschijf.

Gebruikersavatar
jojo
Berichten:4092
Lid geworden op:ma feb 03, 2003 5:55 pm
Locatie:Groningen

Bericht door jojo » di apr 18, 2006 2:34 pm

Op het punt van blokkeren is de kracht evengroot of nul, maar vlak voor het blokkeren wanneer je vol remt is de kracht natuurlijk groter bij een grotere schijf.

of te wel wat al vaak is gezegt, kracht x arm
keybone collector!!!

Gebruikersavatar
walter
Berichten:653
Lid geworden op:vr feb 14, 2003 4:56 pm

Bericht door walter » di apr 18, 2006 2:48 pm

Nee, onzin, je maakt een redenatiefout.
Een grotere schijf kan een grotere remkracht ontwikkelen, zondermeer.
Maar door de beperking van het OTB fenomeen, of door de beperkte grip zal het systeem nooit in staat zijn die krachten te ontplooien.
Wel heeft een grotere schijf meer uithoudingsvermogen, maar dat staat los van het krachtenspel.

Gebruikersavatar
BiKeRbOi
Berichten:3171
Lid geworden op:vr okt 21, 2005 12:20 pm
Locatie:Zoetoe
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » di apr 18, 2006 3:37 pm

Cannibal schreef:Lijkt me ook meer dan voldoelde.

Nog even ter illustratie ;)

Afbeelding


dat heb ik ook gehad, maar ik reed zonder voorrem, dus daar kan het niet aan liggen

SebaZ
Berichten:191
Lid geworden op:ma mei 17, 2004 9:16 pm
Locatie:Alphen aan den Rijn

Bericht door SebaZ » di apr 18, 2006 5:50 pm

Alleen omdat jij het ook gehad hebt wil nog niet zeggen dat het niet de oorzaak was van mijn gebroken vork en die van een vriend..... :|

Was het ook met DJ III ?

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door N I E L S » wo apr 19, 2006 10:32 am

Het is in ieder geval zeker dat een 200mm overkill is, ik heb geen idee waar je die voor nodig hebt. Ik rij op een HT met alleen een 160mm achter in Willingen en geen voorrem. Handig is anders maar met een 160mm voor en achter moet je zeker goed zitten of je moet je remmen onluchten, ontvetten of je blokken opschuren of uitkoken.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Gebruikersavatar
walter
Berichten:653
Lid geworden op:vr feb 14, 2003 4:56 pm

Bericht door walter » wo apr 19, 2006 12:20 pm

BiKeRbOi schreef:
Cannibal schreef:Lijkt me ook meer dan voldoelde.

Nog even ter illustratie ;)

Afbeelding


dat heb ik ook gehad, maar ik reed zonder voorrem, dus daar kan het niet aan liggen
Ergens hierboven riep ik al dat dit ook heel goed veroorzaakt kan worden doordat in de ene poot de veer, en in de andere de demper zit.
Geen idee of dat bij de DJ3 uit dat jaar ook zo is, maar waarschijnlijk wel.
Wij willen alles lichter, de fabrikant wil alles goedkoper (en wij ook).
De keuze voor 1 veer en 1 demper ligt dan voor de hand.
Simpeler, lichter, goedkoper.

Maar veer en rebound demper werken tegengesteld, en dat bij ieder bultje.
De as en de arch vormen de verbinding die al die wisselende krachten moeten opvangen.

Gebruikersavatar
MasterDisaster
Berichten:175
Lid geworden op:do jun 12, 2003 9:26 pm
Locatie:Leeuwarden

Bericht door MasterDisaster » ma apr 24, 2006 7:37 pm

leuk is dat, heb net een setje avid juic5 203mm binnen voor op mijn viper sickboy met Pike...leuk details tijdens het inremmen heb ik nogal veel speling op me voornaafje gekregen :(

Gebruikersavatar
walter
Berichten:653
Lid geworden op:vr feb 14, 2003 4:56 pm

Bericht door walter » di apr 25, 2006 10:26 am

Speling was misschien/waarschijnlijk al aanwezig, maar je had er nooit zo op gelet ?
Naafje stellen en verder remmen?
Of vaste lagers, dan gaat 't knaken kosten.
Ook voor lagers en naafjes maakt de afmeting vd schijf geen verschil.
Wel zou ik altijd een goede snelspanner gebruiken, steekas is natuurlijk ideaal, als 't echt vast moet zitten.

Gebruikersavatar
mrb-y
Berichten:111
Lid geworden op:di dec 06, 2005 7:02 pm

Bericht door mrb-y » ma mei 08, 2006 2:35 pm

of je neemt gewoon alleen een rem achter :)

Plaats reactie