200 mm schijven
Moderator:Beheerders
Is het nuttig van een 200 mm remschijf te plaatsen op een DJ3 met gewone drop outs, dus geen steekas?
Worden bij grotere remschijven de wielen of de vork extra belast? of allebei?
Is 200 mm enkel nuttig bij DH en niet bij lokale freeride en dirt en street?
Worden bij grotere remschijven de wielen of de vork extra belast? of allebei?
Is 200 mm enkel nuttig bij DH en niet bij lokale freeride en dirt en street?
Laatst gewijzigd door Fry op zo apr 16, 2006 11:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben van mening dat 200mm schijven te groot zijn voor dirt en street, zoveel remkracht heb je simpelweg niet nodig. Ook wordt je vork zeker zwaarder belast met een 200mm schijf. Twee vrienden van me hebben allebei hun DJ3 zonder steekas gebroken op de arch. Ze reden allebij met een 200mm schijf. Trek zelf je conclusie... 

De vork op de foto is wel aan de andere kant gebroken dan waar de schijf zit als ik het goed zie? zou ook wel andere oorzaak kunnen hebben lijkt me dan.
Heb tijdje met psylo gereden met 200mm schijven deed het prima, maar is ook net waar je het voor gebruikt en of het dan nodig is 200mm schijven.
Heb tijdje met psylo gereden met 200mm schijven deed het prima, maar is ook net waar je het voor gebruikt en of het dan nodig is 200mm schijven.
keybone collector!!!
Opzich is het wel logisch want de kracht die op de arch komt is erg groot als je een grotere schijf monteert. Hij trekt echt aan de linkerkant.
Ik zou het niet doen omdat het ook gewoon echt niet nodig is. Goed ontluchte remmen en ontvette schijven werken gewoon vrij goed.
Ik zou het niet doen omdat het ook gewoon echt niet nodig is. Goed ontluchte remmen en ontvette schijven werken gewoon vrij goed.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
Nou moet ik wel zeggen dat die andere persoon en ik wel veel voorwielpirouettejes deden ermee waardoor de arch veel stress krijgt te verduren.
De vork brak dan ook bij zo'n pirouette als een stuk plastic.
Toch zou ik het niet doen, voor street en dirt merk je er geen ruk van, je vork levensduur verwachting gaat wat omhoog en je bent nog goedkoper uit ook
De vork brak dan ook bij zo'n pirouette als een stuk plastic.
Toch zou ik het niet doen, voor street en dirt merk je er geen ruk van, je vork levensduur verwachting gaat wat omhoog en je bent nog goedkoper uit ook

mja kijk,
Met een 160 mm schijf moet er op een kleinere schijf geremd worden, het wiel kan daardoor meer kracht op de remklauw en dus ook de vork uitoefenen.
Maar een 200 mm schijf zorgt ervoor dat de remklauw mss zelf minder kracht moet weerstaan, maar de remklauw zit wel verder van de vork en kan dus meer moment uitoefenen?
Ben ik hier fout met mijn redenering?
Met een 160 mm schijf moet er op een kleinere schijf geremd worden, het wiel kan daardoor meer kracht op de remklauw en dus ook de vork uitoefenen.
Maar een 200 mm schijf zorgt ervoor dat de remklauw mss zelf minder kracht moet weerstaan, maar de remklauw zit wel verder van de vork en kan dus meer moment uitoefenen?
Ben ik hier fout met mijn redenering?
Eeeh lijkt me wel hoor!walter schreef:Kracht x arm, daardoor lood om oud ijzer.
Meer kracht als blokeren lukt niet
Op het moment dat t voorwiel blokkeert treed er geen kracht overbrenging op van de schijf naar de vork! T wiel glijd over de weg! je remt niet op de schijf maar op de band.
Er treedt een grote kracht op NET tegen blokkeren aan. T wiel blijft dan wel rollen en je kunt dus nog wel remmen.
Nee, onzin, je maakt een redenatiefout.
Een grotere schijf kan een grotere remkracht ontwikkelen, zondermeer.
Maar door de beperking van het OTB fenomeen, of door de beperkte grip zal het systeem nooit in staat zijn die krachten te ontplooien.
Wel heeft een grotere schijf meer uithoudingsvermogen, maar dat staat los van het krachtenspel.
Een grotere schijf kan een grotere remkracht ontwikkelen, zondermeer.
Maar door de beperking van het OTB fenomeen, of door de beperkte grip zal het systeem nooit in staat zijn die krachten te ontplooien.
Wel heeft een grotere schijf meer uithoudingsvermogen, maar dat staat los van het krachtenspel.
Het is in ieder geval zeker dat een 200mm overkill is, ik heb geen idee waar je die voor nodig hebt. Ik rij op een HT met alleen een 160mm achter in Willingen en geen voorrem. Handig is anders maar met een 160mm voor en achter moet je zeker goed zitten of je moet je remmen onluchten, ontvetten of je blokken opschuren of uitkoken.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
Ergens hierboven riep ik al dat dit ook heel goed veroorzaakt kan worden doordat in de ene poot de veer, en in de andere de demper zit.BiKeRbOi schreef:Cannibal schreef:Lijkt me ook meer dan voldoelde.
Nog even ter illustratie![]()
dat heb ik ook gehad, maar ik reed zonder voorrem, dus daar kan het niet aan liggen
Geen idee of dat bij de DJ3 uit dat jaar ook zo is, maar waarschijnlijk wel.
Wij willen alles lichter, de fabrikant wil alles goedkoper (en wij ook).
De keuze voor 1 veer en 1 demper ligt dan voor de hand.
Simpeler, lichter, goedkoper.
Maar veer en rebound demper werken tegengesteld, en dat bij ieder bultje.
De as en de arch vormen de verbinding die al die wisselende krachten moeten opvangen.
- MasterDisaster
Speling was misschien/waarschijnlijk al aanwezig, maar je had er nooit zo op gelet ?
Naafje stellen en verder remmen?
Of vaste lagers, dan gaat 't knaken kosten.
Ook voor lagers en naafjes maakt de afmeting vd schijf geen verschil.
Wel zou ik altijd een goede snelspanner gebruiken, steekas is natuurlijk ideaal, als 't echt vast moet zitten.
Naafje stellen en verder remmen?
Of vaste lagers, dan gaat 't knaken kosten.
Ook voor lagers en naafjes maakt de afmeting vd schijf geen verschil.
Wel zou ik altijd een goede snelspanner gebruiken, steekas is natuurlijk ideaal, als 't echt vast moet zitten.