snelspanners

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Jurriaan
snelspanners

Bericht door Jurriaan » ma apr 17, 2006 8:37 pm

is dit wat? (behalve 40gram lichter dan mijn huidige setje snelspanners)
blijven de wielen goed vast zitten?
Afbeelding

Of toch vooral bij Shimano blijven?

Urnyke
Contacteer:

Bericht door Urnyke » di apr 18, 2006 11:16 am

Dit is toch geen snelspanner?

Snel is een hendel die je dicht klapt en het wiel zit vast!

Dit is schroeven en dus niet snel!

Maar echt vastzitten doet dit niet, een rare bocht waarbij zijwaarste krachten op het wiel komen zorgen voor een scheef wiel in het frame!

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » di apr 18, 2006 11:32 am

Shimano's de deur uit en Tune AC16/17 kopen Jurr

walter

Bericht door walter » di apr 18, 2006 11:46 am

Die Shimano's klemmen wel beter...
Die schroefdingen niet gebruiken, tenzij je tandheelkundige zorg goed is afgedekt bij je ziektenkostenverzekering...

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di apr 18, 2006 11:55 am

Ik meen dat Daniel die bewuste Slow Releases in zijn 4X wielen heeft zitten... dus om nou direct te roepen dat je er een goede verzekering bij nodig hebt...

walter

Bericht door walter » di apr 18, 2006 12:00 pm

Sommigen leven graag op 't randje.
Mijn WI naaf lijkt ook zo'n slowrelease (mooi woord) inbus systeem te heben, alleen zit daar een M10 bout achter :D

Nixol
Contacteer:

Bericht door Nixol » di apr 18, 2006 1:30 pm

Urnyke schreef: Maar echt vastzitten doet dit niet, een rare bocht waarbij zijwaarste krachten op het wiel komen zorgen voor een scheef wiel in het frame!
walter schreef: Die schroefdingen niet gebruiken, tenzij je tandheelkundige zorg goed is afgedekt bij je ziektenkostenverzekering...
Dit is de grootste BULLSHIT die ik ooit gehoord heb, mag ik eens vragen waarom een snelspanner die je met een hendeltje vastzet BETER vastzit als een as die je met een steeksleutel of een inbussleutel vastzet.

Dit zou in theorie zelfs nog beter vast moeten zitten als een snelspanner, want je kan deze immers met een momentsleutel aandraaien, als je daar de behoefte voor voelt. En het hendeltje blijft maar gokken.

Aldus een gebruiker die al 4 jaar met deze assen rijd!

walter

Bericht door walter » di apr 18, 2006 1:54 pm

Dus door die momentsleutel klemt 't beter ?
Over BULLSHIT gesproken.

M5 schroefdraad, wrijving, torsie, daar blijft weinig klemkracht over.
Maar blijkbaar genoeg voor jou.

Nixol
Contacteer:

Bericht door Nixol » di apr 18, 2006 2:07 pm

M5 schroefdraad --> schroefdraad is hetzelfde als van een snelspanner!
wrijving --> begin en einddoppen zijn hetzelfde als een snelspanner!
torsie --> vertel, je draait toch gewoon hele lange bout aan? knappe man als jij hem kan laten torderen!

Maar blijkbaar genoeg voor jou --> en voor meer dan 10.000 grammenneukers, enig verschil is het gewicht verders geen nadelen, het iets langzamer banden verwisselen daargelaten!

Ik durf zelfs te beweren dat de voorkant van je fiets er stijver van wordt!

walter

Bericht door walter » di apr 18, 2006 2:13 pm

Nixol schreef:M5 schroefdraad --> schroefdraad is hetzelfde als van een snelspanner!
wrijving --> begin en einddoppen zijn hetzelfde als een snelspanner!
torsie --> vertel, je draait toch gewoon hele lange bout aan? knappe man als jij hem kan laten torderen!

Maar blijkbaar genoeg voor jou --> en voor meer dan 10.000 grammenneukers, enig verschil is het gewicht verders geen nadelen, het iets langzamer banden verwisselen daargelaten!

Ik durf zelfs te beweren dat de voorkant van je fiets er stijver van wordt!
Torsie, inderdaad.
Ik draai m'n snelspanners nooit vast, bij mij zit er zo'n handig hendeltje aan ;)
Dat hendeltje rekt het stalen asje op, waardoor er een slordige 5000N klemkracht ontstaat.
Genoeg voor mij.

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » di apr 18, 2006 2:14 pm

5000N??? das wel veel toch? :D

walter

Bericht door walter » di apr 18, 2006 2:18 pm

Faxmulder schreef:5000N??? das wel veel toch? :D
Ik stond er ook van te kijken.
"Bike" heeft vorig jaar een snelspanner testje gedaan, reuze interessant.
Vooral omdat er geen Duits product won, maar de standaard Shimano en Mavic snelspanners.
Let wel, nadruk lag op klemkracht, niet op gewicht.

Nixol
Contacteer:

Bericht door Nixol » di apr 18, 2006 2:28 pm

Kom eens onder je steen vandaan, en lees dit topic op mtbr eens, misschien steek je er nog iets van op!

http://forums.mtbr.com/showthread.php?t ... ht=bolt-on

walter

Bericht door walter » di apr 18, 2006 2:53 pm

Hé struisvogel, jij mag best meer waarde hechten aan een (chauvinistisch)forum dan aan een laboratorium onderzoek.
Ik ga je echt niet dwingen met (Shimano) snelspanners te rijden.
Dit is een forum, en ik heb mijn zegje gedaan.
Ook heb ik nog geprobeerd jou te overtuigen, maar verder ga ik echt niet.
Ieder z'n ding, veel plezier ermee.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di apr 18, 2006 4:24 pm

Damn! Jurriaan wordt nu echt een weightweenie...

Dát had je voor een jaar terug eens moeten roepen!
Ich Heisse Super Fantastisch!

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di apr 18, 2006 9:03 pm

@ xircuit, ssssst. (Leuk man grammen jagen maar voor een jaar terug had ik je inderdaad voor gek verklaart. Een oude bekende kwam ik voor een week of wat terug en die zei rij jij nog steeds freeride achtig. Euh dacht ik toen, ja waaorm eigenlijk)

@steelboy, Daniel is toch die gozer van het DP team? En die doet springen e.d. met dit soort snelspanners?

@Walter, maar met welke kracht je dit soort slow reales vast zet is dus niet bekend.

Voor 10 euro is het het proberen waard, Tune kost 80euro, alleen als dat me mijn voortanden kost dan is 10euro veel en 80 weinig.

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo apr 19, 2006 7:11 am

het nadeel van deze dingen lijkt me dat je er ook aan draait. Dat kost veel wrijving en die wrijving wordt alleen maar meer als je hem strak wil aandraaien. Een snelspanner heeft daar minder last van aangezien de kracht daar alleen recht op de pat van het frame komt. Hier zit er ook wrijving van het aandraaien bij. Bij eenzelfde moment zal een snelspanner dus meer kracht op de pat uitoefenen.

Mij lijkt het niet zo handig aangezien je dan eigenlijk net geen snelspanner hebt en ook net geen bolt on. Dus wel het nadeel van de snelspanner als het gaat om de preload op de lagers en het nadeel van de bolt on dat je altijd gereedschap moet bij je hebben. Voordeel is natuurlijk wel dat je wat gewicht scheelt.

Iemand hier ervaring met de fun bolts van chris king? Die wegen volgens mij nog minder aangezien die niet door de gehele as gaan.

Just my 0,02 cents

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo apr 19, 2006 10:21 am

Niet om de vijandige discussie aan te wakkeren maar een QR heeft natuurlijk wel een voordeel, ze heeft een punt waar ze eerst overheen moet om los te komen. Als een losse as los komt gaat ie ook echt los. Ik zou eerder voor een echte bolt-on gaan maar dat is natuurlijk wel een stuk zwaarder.

Ik sta op het punt Funbolts en een HD te bestellen voor mijn achterwiel in de M3. Helaas moet je wel 'open' dropouts hebben want de schroefdraad is breder dan de dropout zelf.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Gène

Bericht door Gène » wo apr 19, 2006 11:15 am

Heeft het wel zin om hier grammen op te gaan jagen. Kun je niet beter dat geld investeren in echte gewicht winsten??

Ik durf te wedden dat je met andere onderdelen verder bent dan met die lousy 5 gram (het zullen er wel meer zijn) dat je nu ermee wint. Kijk eens bv naar je stuurpen, stuur, banden, crank, zadelpen, zadel.

mzzl
Gene
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo apr 19, 2006 12:03 pm

Of kijk naar je frame... :roll:

walter

Bericht door walter » wo apr 19, 2006 12:07 pm

Nog ff over die klemkracht van deze slowreleases.
Het probleem is de wrijving in het schroefdraad bij strak aandraaien en de torsie van de lange dunne schroef.
Doordat je de lange dunne schroef tordeert zal je 'm nooit zo strak aan kunnen draaien als iets met korte boutjes, die in het uiteinde van de as geschroeft worden.

Verder zorgt de torsie van die lightweightslowrelease er ook nog eens voor dat de zaak zichzelf wil losdraaien.
Je windt de schroef als het ware op. Daardoor wort hij ook iets korter.
Door het opdraaien wil hij terugdraaien.
Draait hij terug, dan wordt ie dus ietsjes langer, daar gaat je klemkracht.
Met een lagervet tussen het draad kan je wat winst behalen in de verhouding tussen wrijving-torsie en klemkracht, maar echt strak krijg je een M5 boutje nooit vast.
Daarom liever iets met dikkere bouten.

Een QR span je op. De spanning in de as helpt juist om de zaak op z'n plek te houden, zelf als 't af en toe wat zou gaan bewegen.
Hier een verhaaltje

Opm: Linkje geplakt.
Laatst gewijzigd door walter op wo apr 19, 2006 1:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » wo apr 19, 2006 12:41 pm

Gène schreef:Heeft het wel zin om hier grammen op te gaan jagen. Kun je niet beter dat geld investeren in echte gewicht winsten??

Ik durf te wedden dat je met andere onderdelen verder bent dan met die lousy 5 gram (het zullen er wel meer zijn) dat je nu ermee wint. Kijk eens bv naar je stuurpen, stuur, banden, crank, zadelpen, zadel.

mzzl
Gene
stuurpen, stuur, banden, zadelpen al gehad. ander zadel verdraagt mijn kont niet. Elke 40gram minder zijn er weer 40 zeg ik maar.

Dit produkt lijkt niet veel te zijn. Opzoek naar iets beters tegne een redelijke prijs. Dit zouden 40 goedkope grammen zijn die ik dan bespaarde. (als ik op elk onderdeel 40gram voor deze prijs kon besparen)

Snorro

Bericht door Snorro » wo apr 19, 2006 3:23 pm

walter schreef:
Faxmulder schreef:5000N??? das wel veel toch? :D
Ik stond er ook van te kijken.
"Bike" heeft vorig jaar een snelspanner testje gedaan, reuze interessant.
Vooral omdat er geen Duits product won, maar de standaard Shimano en Mavic snelspanners.
Let wel, nadruk lag op klemkracht, niet op gewicht.
5000N = 500kg dat lijkt me erg stug. 500N = 50 kg mwah zou kunnen

TuneBrother

Bericht door TuneBrother » wo apr 19, 2006 3:32 pm

Afbeelding
Als ik dit zie denk ik niet dat 10 euro veel is ;)
Kan alleen niet vinden wat het wel kost (of weegt).
Of-the-shelf is dialed for the masses, Principia tubing is dialed for performance!

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo apr 19, 2006 3:41 pm

Yes, anti diefstal moeren. Kunnen ze je Bling-Bling rimz niet meer jatten..:)

Ik het sleuteltje wel graag wat dikker uitgevoerd willen zien. Op de eenof andere manier heb ik het gevoel dat dit ding verschuift en dat je dan je hand ergens op gaat spietsen als je een beetje kracht zet (hetzelfde als die pedalen die je met een allen key moet losbreken)

Plaats reactie