Mijn nieuwe bike, vers overgevlogen uit de States:

Staal, 29 inch, lekker.
Testgereden in de omgeving van San Francisco, maar ook al een krakende Alleycat over de weg van 80 km achter de kiezen.
Eerste indruk: Rolt zalig, stuurt vertrouwd, minder lichtvoetig dan mijn On One maar ik moet hem nog proberen op wat vertrouwder terrein om echt een goede indruk te krijgen.
Frame is gebouwd by Sycip, waar Phil Wood zijn stalen frames laat bouwen (in tegenstelling tot de Ti frames, die bij IF worden gemaakt).
Frame is gebouwd rond een 44 cm Pace RC31, dus rond een '26 inch' vork. Heb ik gedaan omdat ik in deze fiets toch nooit een verende unit zal zetten en de kleinere inbouwhoogte van deze vork vind ik wat beter ogen.
Een Phil Wood frame koop je als set, met naven en een EBB unit. Beide zijn bewerkt tot SLR uitvoeringen, dus iets lichter dan de standaard naven en EBB.

Velgen vooralsnog de 28" Mavic A317 disc velgen, omdat de Salsa 29" velg nog niet leverbaar was.
Hayes remmen van mijn Onone, WI crank en freewheel, Boone ring en Thomson stuurpen en zadelpen. Zadel is tijdelijk en de Jones bar maakt hem af.

In Amerika nog rondgereden met mijn riser, die ik in eerste instantie ook op de fiets gepland had, maar na een tijd met een Jonesbar op mijn OnOne getoerd te hebben vond ik teruggaan naar de riser niet echt fijn. Vooral tijdens de klimmen mis je de breedte van het stuur, en ook de handpositie is op de Jones bar echt fijner (Hype or not..)

Oh ja, de kleur is rootbeer, gekozen uit nostalgische overwegingen. Mijn eertse echte MTB, een Trek 990, was rootbeer en sindsdien ben ik op de een of andere manier gek van die kleur. De uitvoering op de Phil Wood is met de unieke Sycip touch, zoals op de foto's wel enigzins te zien is (egale kleur met daaroverheen een metallic clear coat).
Het is nog even wachten op de goede grips, dan zal ik hem ook wegen. Het grappige is dat na het opbouwen Hubert erg verbaasd was over het gewicht, dat alles mee lijkt te vallen. Tuurlijk, een fiets van staal in deze maat zal nooit echt licht worden, maar zwaar is anders.
Wat me ook meeviel was de stijfheid van het frame in de bracket. Je weet toch niet hoe het uit gaat vallen en het viel mij eerlijk gezegd mee.
Binnenkort maar eens laten testrijden door wat meer ervaren 29" piloten en kijken wat die er van zeggen..
Maar tot nu toe: project geslaagd

JJ