New Toy: Phil Wood 29-er

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:
New Toy: Phil Wood 29-er

Bericht door JJ » zo mar 12, 2006 8:26 pm

Taadaa!!!

Mijn nieuwe bike, vers overgevlogen uit de States:

Afbeelding

Staal, 29 inch, lekker.

Testgereden in de omgeving van San Francisco, maar ook al een krakende Alleycat over de weg van 80 km achter de kiezen.

Eerste indruk: Rolt zalig, stuurt vertrouwd, minder lichtvoetig dan mijn On One maar ik moet hem nog proberen op wat vertrouwder terrein om echt een goede indruk te krijgen.

Frame is gebouwd by Sycip, waar Phil Wood zijn stalen frames laat bouwen (in tegenstelling tot de Ti frames, die bij IF worden gemaakt).

Frame is gebouwd rond een 44 cm Pace RC31, dus rond een '26 inch' vork. Heb ik gedaan omdat ik in deze fiets toch nooit een verende unit zal zetten en de kleinere inbouwhoogte van deze vork vind ik wat beter ogen.

Een Phil Wood frame koop je als set, met naven en een EBB unit. Beide zijn bewerkt tot SLR uitvoeringen, dus iets lichter dan de standaard naven en EBB.

Afbeelding
Velgen vooralsnog de 28" Mavic A317 disc velgen, omdat de Salsa 29" velg nog niet leverbaar was.

Hayes remmen van mijn Onone, WI crank en freewheel, Boone ring en Thomson stuurpen en zadelpen. Zadel is tijdelijk en de Jones bar maakt hem af.

Afbeelding

In Amerika nog rondgereden met mijn riser, die ik in eerste instantie ook op de fiets gepland had, maar na een tijd met een Jonesbar op mijn OnOne getoerd te hebben vond ik teruggaan naar de riser niet echt fijn. Vooral tijdens de klimmen mis je de breedte van het stuur, en ook de handpositie is op de Jones bar echt fijner (Hype or not..)

Afbeelding

Oh ja, de kleur is rootbeer, gekozen uit nostalgische overwegingen. Mijn eertse echte MTB, een Trek 990, was rootbeer en sindsdien ben ik op de een of andere manier gek van die kleur. De uitvoering op de Phil Wood is met de unieke Sycip touch, zoals op de foto's wel enigzins te zien is (egale kleur met daaroverheen een metallic clear coat).

Het is nog even wachten op de goede grips, dan zal ik hem ook wegen. Het grappige is dat na het opbouwen Hubert erg verbaasd was over het gewicht, dat alles mee lijkt te vallen. Tuurlijk, een fiets van staal in deze maat zal nooit echt licht worden, maar zwaar is anders.

Wat me ook meeviel was de stijfheid van het frame in de bracket. Je weet toch niet hoe het uit gaat vallen en het viel mij eerlijk gezegd mee.

Binnenkort maar eens laten testrijden door wat meer ervaren 29" piloten en kijken wat die er van zeggen..

Maar tot nu toe: project geslaagd ;)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo mar 12, 2006 8:43 pm

Die is uh... af JJ... valt niet veel op aan te merken. De verhouding van hoogte-zadelpen met de rest van de fiets oogt ook gewoon zoals het hoort. Erg mooi geheel en uiteraard een bulletproof afmontage, maar ik had dan ook niet anders verwacht van je.
---www.cjmedia.nl---

Peter V

Bericht door Peter V » zo mar 12, 2006 9:00 pm

..
..
..
..
..

Sprakeloos...

Hubert !

Bericht door Hubert ! » zo mar 12, 2006 9:59 pm

Hij is door Jeff Jones persoonlijk goedgekeurd trouwens .......... ;)

Pottser

Bericht door Pottser » zo mar 12, 2006 10:03 pm

hij is erg mooi geworden. Die rootbeer-kleur is fantastisch. De voorvorkkeuze is ook erg goed. Veel plezier ermee.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » zo mar 12, 2006 10:51 pm

Da's mooi man!
Heb je er voor mij ook een meegenomen?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Tall Boy Bram

Re: New Toy: Phil Wood 29-er

Bericht door Tall Boy Bram » zo mar 12, 2006 11:03 pm

JJ schreef:mijn On One
Jouw On-One, wat doe je daar nu mee? Want die is flink geamputeerd zie ik... Betekend dat de shredder voor hem of krijgt ie een plaatstje boven het bed en mag ie daar van zijn pensioen gaan genieten of had je een andere bestemming in gedachten?

Deze ziet er wel lekker uit maar ik moet er wel aan wennen, ik ken jou alleen maar in gezelschap met de On-One. Dus dit riekt een beetje naar "buiten de deur neuken".... :roll: ;)

Veel plezier met je PW

TBB

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » zo mar 12, 2006 11:27 pm

Fraai! Echt mooi!

Deze staat tenminste nog mooi inverhouding, op het eerste oog zou ik niet zeggen dat het een 29er is. Persoonlijk zou ik voor een andere vork gaan, staal en carbon kan ik niet echt rijmen, maar het zal vast bere goed functioneren.

Goede kleur ook!
Ich Heisse Super Fantastisch!

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » ma mar 13, 2006 6:48 am

Zeer mooie bike, en leuk dat je hem persoonlijk bent gaan halen :)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma mar 13, 2006 7:56 am

mooi toch, een fiets voor je leven!!!

dusssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

wictor

Bericht door wictor » ma mar 13, 2006 8:13 am

:shock: Grandioos. Echt een mooie fiets, en dan ook gelijk helemaal af!

Exar

Bericht door Exar » ma mar 13, 2006 9:53 am

Ziet er goed uit! Met jouw zadelhoogte lijkt het net een normale maat, knap staaltje optisch bedrog. Dat je dan moet grijpen naar onheilige middelen als 29" wielen... vooruit dan maar.

Na San Francisco valt Amersfoort weer een beetje tegen zeker?

P.S. Rootbeer is alleen goed als kleur, het is namelijk niet te zuipen!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma mar 13, 2006 11:10 am

Als je je bedenkt weet ik nog wel iemand die er perfect op past en hem wel voor een prikkie over wil nemen... :lol:

Gaaf ding man, inderdaad net zulke mooie verhoudingen als op voorhand gehoopt.

Als je wat langer met de PW gereden hebt zul je de lichtvoetigheid van de On-One op den duur gaan zien als het zenuwachtige paard dat een onverwachte tik op de billen krijgt. Te korte chainstays voor iemand met jouw zadelhoogte, te korte bovenbuis, veel stuur maar weinig tempo. 8)

Zorg dat je genoeg kurken grips laat komen! Hopelijk komt de Titec alu versie van de H-Bar snel uit, zodat een fijn stuur voor mee mensen een betaalbare optie wordt. Hoewel, een fiets kost een veelvoud, en het Ti stuur voegt zoveel toe dat het het geld naar mijn idee gewoon waard is.

Ik ben super benieuwd naar de Slasa velgen. Hmmmm, volop breed, toch mooi licht, en goed sterk...

wictor

Bericht door wictor » ma mar 13, 2006 11:20 am

Exar schreef:Rootbeer is alleen goed als kleur, het is namelijk niet te zuipen!
Hangt er van af. A&W gaat nog wel...de meeste 'merkloze' meuk is echt verschrikkelijk. Zit ook 40 g suiker per blikje in of zo. :cry:

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma mar 13, 2006 11:23 am

Ik vind em erg mooi en ben benieuwd naar de kleur 'in het echie'

Zoals iedereen al aangeeft: de verhoudingen kloppen!

(persoonlijk had ik echter eerder voor een Sycip logo op de fiets gekozen :))

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma mar 13, 2006 12:48 pm

@ JJ

Kom je naar de Posbank a.s. Zondag?

en zo ja, neem je 'm dan ook mee?

EDIT: Ja dus, laat maar
Ich Heisse Super Fantastisch!

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » ma mar 13, 2006 3:53 pm

een woord: schitterend
Ijzeren paarden eten geen haver....

dré

Bericht door dré » ma mar 13, 2006 4:52 pm

enge poser! :D

echte :arms: mooi

zo maar een vitrine laten bouwen voor dat ding, zonde als tie vies wordt

cowgod

Bericht door cowgod » ma mar 13, 2006 8:17 pm

inderdaad, zoals hierboven al meerdere malen neergezet: Fantastisch!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma mar 13, 2006 8:38 pm

Jullie maken me verlegen :oops:

Valt me mee dat er meer mensen zijn die het rootbeer goed keuren (de kleur, de smaak ken ik niet en wil ik zo te horen ook niet kennen..).

Van mijn OnOne heb ik alleen de remmen en het zadel afgehaald, maar remmen heb ik nog liggen en het zadel gaat terug, dus dan rijdt die ook weer. Of ik er nog veel op ga rijden? Volgens een aantal verstokte 29-ers hier niet meer, ikzelf denk echter van wel. Laat me in ieder geval nog een tijdje in die waan..

En inderdaad zijn de verhoudingen precies als dat ik gehoopt had dat ze zouden worden. Mijn eerste MTB waar het klopt, eigenlijk mijn enige probleem met 26-ers.

Die Jonas bar moeten echt meer mensen gaan proberen. Mensen die willen kunnen er wel eens 1 lenen, je weet echt niet wat je overkomt (komen 10 sets grips deze kant op Clox..)

Wat Hubert zegt is idd waar, hij is goedgekeurd door Jeff Jones, al weet je natuurlijk nooit of ie de waarheid zegt of dat hij zegt wat mij happy maakt. Toen ik vertelde dat ik net een Sycip frame had gehaald wilde hij hem meteen zien en na hem in elkaar gezet te hebben zet ie meteen het zadel omlaag en springt erop. Te groot en te lang voor hem natuurlijk, maar hij trapte er enthousiast op weg. Na een paar rondjes door zijn tuin en van wat trappetjes af doet ie zijn verplichte normale en neus hops, springt er vanaf en gaat bezorgt naar de vork zitten kijken. "Nice ride' zegt ie, maar hij voegt er meteen aan toe:

'My only concern is this vork. It feels good, but I think I can break this fork right here'

En woord bij daad voegend springt ie weer op de fiets en begint aan een serie neus hops. Na een paar keer hoppen springt ie weer van de fiets en begint enthousiast met ingekepen rem met de fiets verticaal op de vork te duwen.

Mijn reactie hierop (wetende dat er een Truss vork klaar ligt die er precies in zou passen ;) ) is dat ie die vork vooral moet breken, 'but don't break your teeth..'

Uiteindelijk houdt ie op met douwen, bang dat het hem een vork zal kosten waarschijnlijk :) Hij voegt nog wel toe dat als de vork iets meer offset zou hebben het een goede optie voor zijn frames zou zijn..

Blij als een kind neem ik mijn bike weer in ontvangst. Niet dat ik die man verheerlijk of zo, maar door de natte dromen die Hubert de hele week van hem had ben ik toch anders naar de man gaan kijken.

JJ (what's in a name :D )
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma mar 13, 2006 10:33 pm

mooie garantie.... als die vork nu als nog breekt gewoon Jeff de schuld geven. Ideaal.
---www.cjmedia.nl---

wictor

Bericht door wictor » di mar 14, 2006 9:31 am

Haha. Leuk verhaal achter de fiets, JJ.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di mar 14, 2006 10:18 am

JJ schreef:Die Jonas bar moeten echt meer mensen gaan proberen.

Jonas bar? :lol: Ik dacht dat ze GayBars heette? 8)

Maar ik ben zeer benieuwd, ik ben verstokt Dirt Drop liefhebber en ik merk steeds vaker dat ik een écht plat stuur (5-6 graden buiging) beperkt vind. Dirt Drop heeft als nadeel dat je exotische stuurpen configuraties nodig hebt, bij een Jones bar kan je met goed beschikbaar spul uit de voeten.
---www.cjmedia.nl---

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di mar 14, 2006 10:26 am

DeKerf's schreef:Maar ik ben zeer benieuwd, ik ben verstokt Dirt Drop liefhebber en ik merk steeds vaker dat ik een écht plat stuur (5-6 graden buiging) beperkt vind. Dirt Drop heeft als nadeel dat je exotische stuurpen configuraties nodig hebt, bij een Jones bar kan je met goed beschikbaar spul uit de voeten.
En je zit vast aan raceremgrepen met je dirtdrop en bijbehorende remmen...

walter

Bericht door walter » di mar 14, 2006 10:29 am

Mooie fiets !
En die 29"wielen tonen wel een stuk beter bij maatje XXL.
Kleur is ook OK.
(toen ik een auto had in die kleur, noemde iedereen het een poepkleur, maar op een frame komt 't veel beter tot z'n recht ;) )
Zonder gekheid, ziet er erg mooi uit.
Ben benieuwd of je nog kan fietsen met al die veren in je reet :D

Plaats reactie