Tacxen slecht voor je achterwiel?
Moderator:Beheerders
-
- Berichten:1023
- Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm
Een kameraad van me kon onlangs zijn gebruikte racewiel niet verkopen, toen de potentiele koper zag dat het wiel gebruikt was op een Tacx. Hij zei dat het achterwiel in een Tacx erg ongustig zijdelings belast wordt, omdat het wiel tijdens (met name op hoog vermogen en lage TF) eigenlijk zijdelings wil bewegen, maar niet over de rol kan 'schuiven'.
Nu denk ik: Jazeker, het wiel zal wringen, maar: Een fietswiel wordt in een bocht ook zijdelings belast!
Is het een onzin-argument of is Tacxen echt slecht voor je achterwiel en is het daarom verstandig een apart "Tacxwiel" te gebruiken?
Ik ben benieuwd naar de reacties!
Groet, Lars
Nu denk ik: Jazeker, het wiel zal wringen, maar: Een fietswiel wordt in een bocht ook zijdelings belast!
Is het een onzin-argument of is Tacxen echt slecht voor je achterwiel en is het daarom verstandig een apart "Tacxwiel" te gebruiken?
Ik ben benieuwd naar de reacties!
Groet, Lars
Wiel schuift niet, maar rolt.
En op mijn tacx kan ik mijn wiel laten slippen, iets dat mij op de weg niet lukt, jammer genoeg.
Daaruit kan je concluderen dat een wiel op de tacx minder grip heeft, ook zijdelings.
MTB'ers zijn liefhebbers van indianenverhalen, wielrenners zijn nog erger.
Hoeveel wielrenners zijn er niet die ieder jaar een nieuw frame kopen, omdat de stijfheid er uit is ?
Wel goed voor de handel
Iig, dit lijkt me weer zo'n klok-klepel verhaal.
Er zal best wel eens een achterwiel zijn gesneuveld op een Tacx, maar dat gebeurd op 't fietspad ook.
Dus ook nooit meer een wiel kopen waarmee is gereden op 't fietspad ?
En op mijn tacx kan ik mijn wiel laten slippen, iets dat mij op de weg niet lukt, jammer genoeg.
Daaruit kan je concluderen dat een wiel op de tacx minder grip heeft, ook zijdelings.
MTB'ers zijn liefhebbers van indianenverhalen, wielrenners zijn nog erger.
Hoeveel wielrenners zijn er niet die ieder jaar een nieuw frame kopen, omdat de stijfheid er uit is ?
Wel goed voor de handel

Iig, dit lijkt me weer zo'n klok-klepel verhaal.
Er zal best wel eens een achterwiel zijn gesneuveld op een Tacx, maar dat gebeurd op 't fietspad ook.
Dus ook nooit meer een wiel kopen waarmee is gereden op 't fietspad ?
De clou ligt in het vastzetten van de achteras. Daardoor zal het frame anders buigen bij belasting dan onder normaal gebruik.
Dat het achterwiel enigzins raar belast wordt kan kloppen: je zit immers niet meer op je achterwiel maar op je achteras en het wiel zwabbert er zo'n beetje bij. Dit is ook de reden dat Walter zijn achterwiel kan laten slippen op de Tacx.
Dat het wiel grotere krachten krijgt te verduren dan op de normale weg, lijk mij echter heel sterk
Tacx heeft hiermee overigens wel een nieuw vocabulaire in de wereld gezet:
-tacxwiel
-tacxen (=op de tacx rijden)
-tacxuurtje
-tacxfiets
etc...
Dat het achterwiel enigzins raar belast wordt kan kloppen: je zit immers niet meer op je achterwiel maar op je achteras en het wiel zwabbert er zo'n beetje bij. Dit is ook de reden dat Walter zijn achterwiel kan laten slippen op de Tacx.
Dat het wiel grotere krachten krijgt te verduren dan op de normale weg, lijk mij echter heel sterk
Tacx heeft hiermee overigens wel een nieuw vocabulaire in de wereld gezet:
-tacxwiel
-tacxen (=op de tacx rijden)
-tacxuurtje
-tacxfiets
etc...
-
- Berichten:1023
- Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm
...dat leek mij dus ook. Blijft het feit dat mijn kameraad zijn cosmics niet kwijtraakte
Frames lijken trouwens af en toe wel angstig te flexen vanwege het feit dat de as opgesloten zit. Vooral mijn oude TCR week aardig tijdens de krachttraining. Mijn nieuwe Klein is wat dat betreft beter! Ik heb overigens zo'n nieuwe gele Tacx en die zijn slapper dan de oude blauwe. Volgens Tacx is dat bewust, om het natuurlijke fietsgevoel te nabootsen, maar da's echt onzin...
Groet, Lars
/off topic: kennen jullie ook de term "Tacxlopen"? Dat is staand op de pedalen Tacxen, zonder zadel en stuur aan te raken met je benen/handen. Gegarandeerde total-body-workout, zelfs goed voor je lachspieren

Frames lijken trouwens af en toe wel angstig te flexen vanwege het feit dat de as opgesloten zit. Vooral mijn oude TCR week aardig tijdens de krachttraining. Mijn nieuwe Klein is wat dat betreft beter! Ik heb overigens zo'n nieuwe gele Tacx en die zijn slapper dan de oude blauwe. Volgens Tacx is dat bewust, om het natuurlijke fietsgevoel te nabootsen, maar da's echt onzin...
Groet, Lars
/off topic: kennen jullie ook de term "Tacxlopen"? Dat is staand op de pedalen Tacxen, zonder zadel en stuur aan te raken met je benen/handen. Gegarandeerde total-body-workout, zelfs goed voor je lachspieren

Ik heb een Tacx juist gekocht omdat ik het rijden op de weg zo ontiegelijk saai vond. Ik vind het ideaal, midden in de woonkamer voor de TV
Dat slippen ken ik ook, maar dat is op zich logisch omdat het materiaal van de 'rol' veel minder wrijvingsweerstand biedt dan een stukje asfalt. Rol iets dichter bij het wiel zetten zou ik zeggen... Maar pas hiermee op, ik heb van de week een binnenband lek gereden omdat de rol te dicht op mijn achterwiel zat.

Dat slippen ken ik ook, maar dat is op zich logisch omdat het materiaal van de 'rol' veel minder wrijvingsweerstand biedt dan een stukje asfalt. Rol iets dichter bij het wiel zetten zou ik zeggen... Maar pas hiermee op, ik heb van de week een binnenband lek gereden omdat de rol te dicht op mijn achterwiel zat.
"hmm na een regen rit lijkt die tacx toch niet zo'n slecht alternatief"
kijk ik heb er toch weer even over nagedacht en blijf denken: die regen liever dan een saai uurtje op de tacx.
Trouwens ik slijt m'n frame liever op de weg dan op een tacx. Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn.
mzzl
Gène
kijk ik heb er toch weer even over nagedacht en blijf denken: die regen liever dan een saai uurtje op de tacx.
Trouwens ik slijt m'n frame liever op de weg dan op een tacx. Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Zou kunnen. Maar een fiets moet op de weg ook opstakels verwerken en op de taxc niet. Feit is wel dat het frame zegmaar stil blijft staan en jij wel de natuurlijke fietsbeweging wil maken met je fiets. Reken ermaar op dat het hele krachten spel dus veranderd. Volgens mij wordt het frame dan namelijk extreem getordeerd en krijgen de uitvaleinden het het best zwaar te verduren. Helemaal als je ook nog op je fiets staand gaat trappen tijdens het taxcen. Misschien een reden waarom Tacx de stijfheid van de tacx heeft verlaagd zodat het frame gespaard wordtPino schreef:Het frame wordt zeker minder belast dan op de weg, volgens onze Duitse vrienden van "Tour".De Lars Cuevas schreef: Frames lijken trouwens af en toe wel angstig te flexen vanwege het feit dat de as opgesloten zit.

Dat het wiel slechter zou worden kan ik mij niet voorstellen want de band kan tenminste nog zijdelings verschuiven door de flex in het hele systeem. Maar misschien dat de as wel zodanig belast gaat worden dat de lagers het niet trekken??? Maar dan moet je hem wel heel veel gebruiken denk ik wil je daar last van krijgen.
Ik zal je uit de droom helpen. Vorig jaar was er een duurzaamheidstest van mtb frames. De stijfheid gaat weldegelijk achteruit. Ik stond ook met mijn oren te wapperen maar het is echt zo. Getest werden, carbon frames, stalen frame en alu-scandium frame. Het alu frame had na een jaar gebruikt te zijn 6% van zijn stijfheid verloren. Het hoogste van allemaal. Oorzaak is microscheurvorming en dat kan weer te maken hebben met fabrikageproces/materiaal en gebruik. Staal kwam op de tweede plaats en carbon op de eerste behalve de scott scale frame die iets van 4% verloor ongeveer.walter schreef:Wiel schuift niet, maar rolt.
MTB'ers zijn liefhebbers van indianenverhalen, wielrenners zijn nog erger.
Hoeveel wielrenners zijn er niet die ieder jaar een nieuw frame kopen, omdat de stijfheid er uit is ?
Wel goed voor de handel
Iig, dit lijkt me weer zo'n klok-klepel verhaal.
?

De stijfheid kan ook ALLEEN afnemen indien er scheurvorming (op welke schaal dan ook) optreedt...BLRacing schreef:Ik zal je uit de droom helpen. Vorig jaar was er een duurzaamheidstest van mtb frames. De stijfheid gaat weldegelijk achteruit. Ik stond ook met mijn oren te wapperen maar het is echt zo. Getest werden, carbon frames, stalen frame en alu-scandium frame. Het alu frame had na een jaar gebruikt te zijn 6% van zijn stijfheid verloren. Het hoogste van allemaal. Oorzaak is microscheurvorming en dat kan weer te maken hebben met fabrikageproces/materiaal en gebruik. Staal kwam op de tweede plaats en carbon op de eerste behalve de scott scale frame die iets van 4% verloor ongeveer.
Dit is ook wat wielrenners vaak bedoelen met een 'slap gereden' frame... Het frame heeft zo vaak op zijn donder gehad, dat het her en der begint te scheuren...
Ja dat weet ik wel. De conclusie van de test was dat frames altijd slap worden bij gebruik maakt niet uit van welk materiaal. En dat klinkt logisch.
Maar dat dit klok-klepel zou zijn wou ik toch even tegenspreken.
Ik had het er vandaag toevallig over met een klant op mijn werk. Hij heeft vorig jaar een koga raceframe frame kapot gereden op een Elite hometrainer
. Gescheurd bij de uitvaleinden.
Daar hij een beer van een kerel is, 110 kg 2.05 lang kan ik dat ook wel geloven. hehehe.
Maar dat dit klok-klepel zou zijn wou ik toch even tegenspreken.
Ik had het er vandaag toevallig over met een klant op mijn werk. Hij heeft vorig jaar een koga raceframe frame kapot gereden op een Elite hometrainer

Daar hij een beer van een kerel is, 110 kg 2.05 lang kan ik dat ook wel geloven. hehehe.
Wanneer dat verhaal van slapper worden steek houdt, dan is scheuren vh frame het enige logische gevolg.
Toch vreemd dat er hier (stalen) frames rondrijden die ouder zijn dan sommige forumleden.
Zouden die niet allang zo slap als een dweil moeten zijn, of gescheurd?
Scheuren kan m.i. alleen wanneer de krachten groter worden als berekend.
Dat er op een Tacx op bepaalde plekken een andere en / of grotere kracht werkt dan op de weg (of naast de weg), lijkt me logisch.
Maar (hoewel door mijn schuld) we dwalen af, het ging om wielen.
Ik zie geen probleem bij de wielen, op onhandige bandenslijtage na.
Toch vreemd dat er hier (stalen) frames rondrijden die ouder zijn dan sommige forumleden.
Zouden die niet allang zo slap als een dweil moeten zijn, of gescheurd?
Scheuren kan m.i. alleen wanneer de krachten groter worden als berekend.
Dat er op een Tacx op bepaalde plekken een andere en / of grotere kracht werkt dan op de weg (of naast de weg), lijkt me logisch.
Maar (hoewel door mijn schuld) we dwalen af, het ging om wielen.
Ik zie geen probleem bij de wielen, op onhandige bandenslijtage na.
Walter, da's absoluut niet vreemd. Zowat alle materialen - met name alu legeringen, maar ook composieten, titanium, en zelfs staal - vermoeien. Als het genoeg keren vervormt treedt er beschadiging van de kristalstructuur van het materiaal op. Hoe lang het duurt voor er dis microscopische scheurtjes optreden is erg afhankelijk van het materiaal zelf. Veel staalsoorten kunnen er beter tegen dan aluminium.
Echter, dat vermoeien is niet zozeer afhankelijk van de kracht (bij te hoge krachten krijg je gewoon plastische vervorming) maar het aantal belastingwisselingen en de vervorming van het materiaal.
Dat verklaart ook waarom een slap wiel meestal eerder last van spaakbreuk heeft dan een strak wiel: de lage spaakspanning laat veel grotere vervormingen toe, waardoor de spaken eerder vermoeien.
Echter, dat vermoeien is niet zozeer afhankelijk van de kracht (bij te hoge krachten krijg je gewoon plastische vervorming) maar het aantal belastingwisselingen en de vervorming van het materiaal.
Dat verklaart ook waarom een slap wiel meestal eerder last van spaakbreuk heeft dan een strak wiel: de lage spaakspanning laat veel grotere vervormingen toe, waardoor de spaken eerder vermoeien.