Tacxen slecht voor je achterwiel?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
De Lars Cuevas
Tacxen slecht voor je achterwiel?

Bericht door De Lars Cuevas » ma feb 20, 2006 11:28 am

Een kameraad van me kon onlangs zijn gebruikte racewiel niet verkopen, toen de potentiele koper zag dat het wiel gebruikt was op een Tacx. Hij zei dat het achterwiel in een Tacx erg ongustig zijdelings belast wordt, omdat het wiel tijdens (met name op hoog vermogen en lage TF) eigenlijk zijdelings wil bewegen, maar niet over de rol kan 'schuiven'.

Nu denk ik: Jazeker, het wiel zal wringen, maar: Een fietswiel wordt in een bocht ook zijdelings belast!

Is het een onzin-argument of is Tacxen echt slecht voor je achterwiel en is het daarom verstandig een apart "Tacxwiel" te gebruiken?

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Groet, Lars

walter

Bericht door walter » ma feb 20, 2006 1:34 pm

Wiel schuift niet, maar rolt.
En op mijn tacx kan ik mijn wiel laten slippen, iets dat mij op de weg niet lukt, jammer genoeg.
Daaruit kan je concluderen dat een wiel op de tacx minder grip heeft, ook zijdelings.
MTB'ers zijn liefhebbers van indianenverhalen, wielrenners zijn nog erger.
Hoeveel wielrenners zijn er niet die ieder jaar een nieuw frame kopen, omdat de stijfheid er uit is ?
Wel goed voor de handel ;)
Iig, dit lijkt me weer zo'n klok-klepel verhaal.
Er zal best wel eens een achterwiel zijn gesneuveld op een Tacx, maar dat gebeurd op 't fietspad ook.
Dus ook nooit meer een wiel kopen waarmee is gereden op 't fietspad ?

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma feb 20, 2006 1:57 pm

De clou ligt in het vastzetten van de achteras. Daardoor zal het frame anders buigen bij belasting dan onder normaal gebruik.

Dat het achterwiel enigzins raar belast wordt kan kloppen: je zit immers niet meer op je achterwiel maar op je achteras en het wiel zwabbert er zo'n beetje bij. Dit is ook de reden dat Walter zijn achterwiel kan laten slippen op de Tacx.
Dat het wiel grotere krachten krijgt te verduren dan op de normale weg, lijk mij echter heel sterk

Tacx heeft hiermee overigens wel een nieuw vocabulaire in de wereld gezet:
-tacxwiel
-tacxen (=op de tacx rijden)
-tacxuurtje
-tacxfiets
etc...

walter

Bericht door walter » ma feb 20, 2006 2:04 pm

Hoe dan ook, m'n wiel kan slippen.
Krachten op het wiel kunnen dus nooit zo groot worden als op de weg, waar het wiel "niet" kan slippen.

En die nieuwe woorden mogen wat mij betreft zo de dikke van Dale in.
Taal in beweging. (op een Tacx ? )

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » ma feb 20, 2006 2:19 pm

...dat leek mij dus ook. Blijft het feit dat mijn kameraad zijn cosmics niet kwijtraakte :(

Frames lijken trouwens af en toe wel angstig te flexen vanwege het feit dat de as opgesloten zit. Vooral mijn oude TCR week aardig tijdens de krachttraining. Mijn nieuwe Klein is wat dat betreft beter! Ik heb overigens zo'n nieuwe gele Tacx en die zijn slapper dan de oude blauwe. Volgens Tacx is dat bewust, om het natuurlijke fietsgevoel te nabootsen, maar da's echt onzin...

Groet, Lars

/off topic: kennen jullie ook de term "Tacxlopen"? Dat is staand op de pedalen Tacxen, zonder zadel en stuur aan te raken met je benen/handen. Gegarandeerde total-body-workout, zelfs goed voor je lachspieren :)

wictor

Bericht door wictor » ma feb 20, 2006 6:03 pm

Als dat HOGE Cosmics zijn moet jouw kameraad mij maar eens bellen, Lars. Zeker als het Cosmics met witte stickers zijn! :o

Gène

Bericht door Gène » ma feb 20, 2006 6:12 pm

Rollenbank is volgens mij de oplossing wanneer je de tacx niet vertrouwd. Ik vind het ook geen fijn apparaat. Maar das meer omdat het hele rijden op een tacx buitegewoon saai is. Kun je nog beter gaan spinnen in een sportschool.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Scaluner

Bericht door Scaluner » ma feb 20, 2006 6:49 pm

Ik heb een Tacx juist gekocht omdat ik het rijden op de weg zo ontiegelijk saai vond. Ik vind het ideaal, midden in de woonkamer voor de TV :)

Dat slippen ken ik ook, maar dat is op zich logisch omdat het materiaal van de 'rol' veel minder wrijvingsweerstand biedt dan een stukje asfalt. Rol iets dichter bij het wiel zetten zou ik zeggen... Maar pas hiermee op, ik heb van de week een binnenband lek gereden omdat de rol te dicht op mijn achterwiel zat.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » ma feb 20, 2006 8:47 pm

Taxc is fijn, even dom een uurtje trappen.
En na 45minuten denk ik, klote is er nog geen uur voorbij. Goed voor de discipline zullen we maar zeggen.

Mijn MCR flext toch wel, dus dat past prima op een taxc.

Pino

Bericht door Pino » ma feb 20, 2006 9:43 pm

De Lars Cuevas schreef: Frames lijken trouwens af en toe wel angstig te flexen vanwege het feit dat de as opgesloten zit.
Het frame wordt zeker minder belast dan op de weg, volgens onze Duitse vrienden van "Tour".

Gène

Bericht door Gène » di feb 21, 2006 7:33 pm

"hmm na een regen rit lijkt die tacx toch niet zo'n slecht alternatief"

kijk ik heb er toch weer even over nagedacht en blijf denken: die regen liever dan een saai uurtje op de tacx.

Trouwens ik slijt m'n frame liever op de weg dan op een tacx. Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

BLRacing

Bericht door BLRacing » di feb 21, 2006 10:46 pm

Pino schreef:
De Lars Cuevas schreef: Frames lijken trouwens af en toe wel angstig te flexen vanwege het feit dat de as opgesloten zit.
Het frame wordt zeker minder belast dan op de weg, volgens onze Duitse vrienden van "Tour".
Zou kunnen. Maar een fiets moet op de weg ook opstakels verwerken en op de taxc niet. Feit is wel dat het frame zegmaar stil blijft staan en jij wel de natuurlijke fietsbeweging wil maken met je fiets. Reken ermaar op dat het hele krachten spel dus veranderd. Volgens mij wordt het frame dan namelijk extreem getordeerd en krijgen de uitvaleinden het het best zwaar te verduren. Helemaal als je ook nog op je fiets staand gaat trappen tijdens het taxcen. Misschien een reden waarom Tacx de stijfheid van de tacx heeft verlaagd zodat het frame gespaard wordt :o . Geen gek idee hoor want ik heb ook een tacx gehad en je kon toch wel merken dat het frame aardig stond te flexen.
Dat het wiel slechter zou worden kan ik mij niet voorstellen want de band kan tenminste nog zijdelings verschuiven door de flex in het hele systeem. Maar misschien dat de as wel zodanig belast gaat worden dat de lagers het niet trekken??? Maar dan moet je hem wel heel veel gebruiken denk ik wil je daar last van krijgen.

BLRacing

Bericht door BLRacing » di feb 21, 2006 10:53 pm

walter schreef:Wiel schuift niet, maar rolt.
MTB'ers zijn liefhebbers van indianenverhalen, wielrenners zijn nog erger.
Hoeveel wielrenners zijn er niet die ieder jaar een nieuw frame kopen, omdat de stijfheid er uit is ?
Wel goed voor de handel ;)
Iig, dit lijkt me weer zo'n klok-klepel verhaal.
?
Ik zal je uit de droom helpen. Vorig jaar was er een duurzaamheidstest van mtb frames. De stijfheid gaat weldegelijk achteruit. Ik stond ook met mijn oren te wapperen maar het is echt zo. Getest werden, carbon frames, stalen frame en alu-scandium frame. Het alu frame had na een jaar gebruikt te zijn 6% van zijn stijfheid verloren. Het hoogste van allemaal. Oorzaak is microscheurvorming en dat kan weer te maken hebben met fabrikageproces/materiaal en gebruik. Staal kwam op de tweede plaats en carbon op de eerste behalve de scott scale frame die iets van 4% verloor ongeveer. :D

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo feb 22, 2006 8:52 am

BLRacing schreef:Ik zal je uit de droom helpen. Vorig jaar was er een duurzaamheidstest van mtb frames. De stijfheid gaat weldegelijk achteruit. Ik stond ook met mijn oren te wapperen maar het is echt zo. Getest werden, carbon frames, stalen frame en alu-scandium frame. Het alu frame had na een jaar gebruikt te zijn 6% van zijn stijfheid verloren. Het hoogste van allemaal. Oorzaak is microscheurvorming en dat kan weer te maken hebben met fabrikageproces/materiaal en gebruik. Staal kwam op de tweede plaats en carbon op de eerste behalve de scott scale frame die iets van 4% verloor ongeveer. :D
De stijfheid kan ook ALLEEN afnemen indien er scheurvorming (op welke schaal dan ook) optreedt...

Dit is ook wat wielrenners vaak bedoelen met een 'slap gereden' frame... Het frame heeft zo vaak op zijn donder gehad, dat het her en der begint te scheuren...

BLRacing

Bericht door BLRacing » wo feb 22, 2006 8:35 pm

Ja dat weet ik wel. De conclusie van de test was dat frames altijd slap worden bij gebruik maakt niet uit van welk materiaal. En dat klinkt logisch.
Maar dat dit klok-klepel zou zijn wou ik toch even tegenspreken.

Ik had het er vandaag toevallig over met een klant op mijn werk. Hij heeft vorig jaar een koga raceframe frame kapot gereden op een Elite hometrainer :nasty: . Gescheurd bij de uitvaleinden.
Daar hij een beer van een kerel is, 110 kg 2.05 lang kan ik dat ook wel geloven. hehehe.

walter

Bericht door walter » do feb 23, 2006 11:04 am

Wanneer dat verhaal van slapper worden steek houdt, dan is scheuren vh frame het enige logische gevolg.
Toch vreemd dat er hier (stalen) frames rondrijden die ouder zijn dan sommige forumleden.
Zouden die niet allang zo slap als een dweil moeten zijn, of gescheurd?
Scheuren kan m.i. alleen wanneer de krachten groter worden als berekend.
Dat er op een Tacx op bepaalde plekken een andere en / of grotere kracht werkt dan op de weg (of naast de weg), lijkt me logisch.
Maar (hoewel door mijn schuld) we dwalen af, het ging om wielen.
Ik zie geen probleem bij de wielen, op onhandige bandenslijtage na.

wictor

Bericht door wictor » vr feb 24, 2006 9:02 am

Walter, da's absoluut niet vreemd. Zowat alle materialen - met name alu legeringen, maar ook composieten, titanium, en zelfs staal - vermoeien. Als het genoeg keren vervormt treedt er beschadiging van de kristalstructuur van het materiaal op. Hoe lang het duurt voor er dis microscopische scheurtjes optreden is erg afhankelijk van het materiaal zelf. Veel staalsoorten kunnen er beter tegen dan aluminium.

Echter, dat vermoeien is niet zozeer afhankelijk van de kracht (bij te hoge krachten krijg je gewoon plastische vervorming) maar het aantal belastingwisselingen en de vervorming van het materiaal.

Dat verklaart ook waarom een slap wiel meestal eerder last van spaakbreuk heeft dan een strak wiel: de lage spaakspanning laat veel grotere vervormingen toe, waardoor de spaken eerder vermoeien.

Plaats reactie