29" riders & friends, help a brother out! (KNWU)

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Cloxxki
29" riders & friends, help a brother out! (KNWU)

Bericht door Cloxxki » di jan 24, 2006 3:40 pm

De KNWU (nou ja, een "commissie") heeft voor 2006 ineens besloten dat wielen in MTB races niet meer groter dan 26" mogen zijn. Dit nadat, conform nog altijd geldende UCI reglement, in 2004 en 2005 de reglementen wel ruimte daartoe 29" lieten.
Dit treft meerdere DP'ers, en in mijn geval heb ik zelfs geeneens een 26" fiets meer, als ik daar al op zou willen rijden.

Algemeen bekend is dat sommige mensen in de sport een hekel hebben aan veldrijders, vooral als ze harder gaan dan MTB's. Ze denken dat die fietsen een oneerlijk voordeel geven, terwijl de MTB niet voor niets is uitgevonden voor het hard rijden over ruig terrein...
Aangezien 26" puur een historisch ontstane maat voor MTB's is, en niks te maken heeft met wat het handigst is, was mijns inziens een betere oplossing was geweest om voor MTB races dikke banden (40 of 45mm) banden te verplichten. Dat is immers wat een MTB van een veldrijder onderscheidt : de brede banden. Bij veldrijders is de wielmaat min of meer vrij, maar is 35mm de maximum bandbreedte. Geen MTB'er die dáár mee wil rijden natuurlijk, je rammelt kapot, rijdt zó lek en hebt amper grip of tractie. Leuk voor veldrijden over egale brede paden, maar echt MTB'en...nee dank je!

Zouden jullie misschien een mailtje aan de KNWU will sturen dat het unfair is om mensen die in de afgelopen 2 jaar dat 29" legaal was een fiets hebben gekocht, de sport nu onmogelijk te maken, of op kosten te jagen?
Vermeld vooral dat banddikte het verschil tussen MTB en cross moet bepalen, en als parcoursen ruiger waren, het nooit een issue was geweest.
Dat 29" gewoon MTB's zijn, misschien wel meer dan 26" ooit was.
Dat de UCI niet voor niets 29" is gaan toestaan, zij het met ene onhandige regel. Dat het nu eenmaal een wielmaat in opkomst is, die niet door regels ingedamd zal worden en alleen maar ongewenste verdeeldheid zal zaaien. Ontwikkeling hoort er bij, en deze ontwikkeling zat er al sinds de keuze voor 26" aan te komen. Er worden elke maand meer 29"ers verkocht, en dus minder 26"ers.

Verzoek de KNWU zsm de regel om te draaien of aan te passen, zodat alle MTB's gewoon inzetbaar blijven.
Zeker langere rijders hebben een oneerlijk nadeel als ze verplicht worden met disproportioneel kleine wielen moeten rijden, al zullen sommige lange rijders hun voorkeur blijven houden.

Stuur je mail (wel netjes blijven natuurlijk) aan : info@knwu.nl

Onderwerp "Klacht aanpassing MTB reglement uitsluiting 29" MTB's"
Mail hoeft niet perse lang, als je maar duidelijk maakt het niet eens te zijn met de manier waarop ineens onaangekondigd en zonder legitieme reden regels aangepast worden zonder rekening te houden met reeds bestaande legitieme volbloed MTB's.

Hubert en English Bob en ikzelf gingen u voor, en danken jullie voor je steun, ook als je helemaal geen wedstrijden rijdt en nooit wilt gaan rijden.

Tot deze regel teruggedraaid is, heb ik mijn licentie op laten zeggen
:(

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Jan Gerrit

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di jan 24, 2006 4:28 pm

Hoewel ik altijd kritische vragen stel bij het nut, ben ik absoluut voor vrijlating van de regels wat betreft wieldiameter...

De parcoursen moeten de fietsen bepalen, niet andersom!

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di jan 24, 2006 4:41 pm

Ik vind jullie wel zielig. Op een schaal van 1 tot 10 toch zeker wel 9,5. Ik zal daarom een mailtje uit laten gaan met de strekking dat ze op moeten houden met dat rotzakkerige gedoe, de bullys!

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di jan 24, 2006 5:09 pm

Done!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di jan 24, 2006 6:08 pm

Wij dank u!

wie meer?

Pottser

Bericht door Pottser » di jan 24, 2006 6:55 pm

Ik doe dit vanavond nog. Ik rijd vrijwel geen wedstrijden, maar snap niet waarom de KNWU via deze regels de ontwikkeling van de mountainbikesport wil bevriezen. Ik ben zelf betrokken geweest bij de start van Stichting Holland ATB, in een periode voor de KNWU zich bezighield met deze sport. Ik kan mij nog de gesprekken met de KNWU herinneren over hun rol van deze discipline. De NORBA in vs is zo gek nog niet.

Ik stuur dus graag een berichtje en ben ook bereid om eventueel op bezoek te gaan bij de KNWU om verder te spreken over deze dwaling van de commissie.

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » di jan 24, 2006 9:20 pm

Mail = gestuurd.

Rinse

(nu wil ik wel binnenkort eens een 29" ergens testen, geared of ss maakt niet uit.)

Heb vroeger wel's op een Nishiki Bigfoot gereden, maar daar was ik niet echt over te spreken. Bijvoorbeeld xc meeting op de Veluwe, valt dat te regelen?
Laatst gewijzigd door Rinse Appelstroop op di jan 24, 2006 9:51 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Whoop Whoop!

Hubert !

Bericht door Hubert ! » di jan 24, 2006 9:21 pm

@ Pottser,

Goooooeeeed bezig !

Rinse ooooook natuurlijk ;)

wictor

Bericht door wictor » wo jan 25, 2006 9:36 am

mailtje ---> de deur (server) uit

Ik hoop voor jullie dat al het geklaag wat uithaalt. Anders is er alleen nog Arnhem en Doorwerth om te rijden!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo jan 25, 2006 10:35 am

Klasse gasten!

Rinse, pik me eens op richting een vaste route, ik heb reservefietsen in je maat, je hebt keus!

Wictor, in de Bollenstreek rijden wat fietsen in jouw maat rond, en English Bob is ruilt bijna zijn kinderen voor een krat Grolsch! Zijn 18" Inbred moet je écht meegemaakt hebben, Hubert's 21" was best een openbaring voor me (al had ik een deel van de specs zelf bedacht).

Meer behulpzame broeders?

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » wo jan 25, 2006 2:58 pm

Mail----> verzonden.
Ich Heisse Super Fantastisch!

Gène

Bericht door Gène » wo jan 25, 2006 4:36 pm

Nou, ik vind het prima dat ze die regel hebben terug gebracht. Niet gaan zeuren, maar 26" is nou eenmaal mountainbike en 29" veldrit fiets achtige formaten

:evil:

mzzl
Gene
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » wo jan 25, 2006 5:16 pm

Sprak Géne, die in zijn onderschrift "Inovate or die" heeft genoteerd.

:lol:

Ik zeg niet dat het dé toekomst heeft, maar het is zeker geen slecht concept.
Ich Heisse Super Fantastisch!

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » wo jan 25, 2006 7:43 pm

Cloxxki schreef:Klasse gasten!

Rinse, pik me eens op richting een vaste route, ik heb reservefietsen in je maat, je hebt keus!

Wictor, in de Bollenstreek rijden wat fietsen in jouw maat rond, en English Bob is ruilt bijna zijn kinderen voor een krat Grolsch! Zijn 18" Inbred moet je écht meegemaakt hebben, Hubert's 21" was best een openbaring voor me (al had ik een deel van de specs zelf bedacht).

Meer behulpzame broeders?
Ik zeg Cloxxki: de xc meeting in bijv. schoorl of veluwe binnenkort. Maar jou ophalen gaat wat moeilijk worden, is heel ver uit de richting.

Rinse
Whoop Whoop!

Pottser

Bericht door Pottser » wo jan 25, 2006 7:59 pm

[quote="Gène"]Nou, ik vind het prima dat ze die regel hebben terug gebracht. Niet gaan zeuren, maar 26" is nou eenmaal mountainbike en 29" veldrit fiets achtige formaten /quote]

Ik denk dat de argumenten van de KNWU voor dit besluit niet veel verder komen dan deze. Het wordt waarschijnlijk dus nog een forse kluif voor de KNWU om uit te leggen waarom de regels zijn aangepast. Ben erg benieuwd naar hun formele antwoord op onze vragen en erg benieuwd of de commissie een gesprek wil aangaan.

dré

Bericht door dré » wo jan 25, 2006 9:45 pm

Het lijkt me het beste als ze de regels helemaal afschaffen (hulpmotor natuurlijk niet toegestaan). Al die regels staan de ontwikkeling van de fiets enorm in de weg. Behalve dat de fietsen tegenwoordig betrouwbaarder zijn geworden is er sinds 1935 bijzonder weinig veranderd aan de fiets. Grote wielen? daar is het mee begonnen. Triple cranks?Volgens mij al voor de oorlog. Fiets van een kilootje of 7???60 jaar geleden.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo jan 25, 2006 9:51 pm

Ik vind het verbijsterend hoe een organisatie die het beste met rijders en de sport voor heeft, een toevalligheid uit de fietsgeschiedenis tot regel verheft, ook als die toevalligheid inmiddels achterhaald is. Toevallig waren de eerste MTB's 26", wat een makkelijk verschil gaf met de veldrijders waar ALLE MTB pioniers voor die tijd mee reden.

Stadsfietsen gebruiken vaak 700c velgen. Racefietsen en Veldrijders gebruiken vaak 700c velgen. Dus alle Racefietsen en Veldrijders ZIJN Stadfietsen? En omdat 29" een 700c velg gebruikt IS het een veldrijder? Een 650c triatlonfiets IS een mountainbike? Alle kinderfietsen met 26" ZIJN hardcore mountainbikes?

Grow up.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo jan 25, 2006 10:43 pm

Cloxxki schreef:Ik vind het verbijsterend hoe een organisatie die het beste met rijders en de sport voor heeft, een toevalligheid uit de fietsgeschiedenis tot regel verheft, ook als die toevalligheid inmiddels achterhaald is. Toevallig waren de eerste MTB's 26", wat een makkelijk verschil gaf met de veldrijders waar ALLE MTB pioniers voor die tijd mee reden.

Stadsfietsen gebruiken vaak 700c velgen. Racefietsen en Veldrijders gebruiken vaak 700c velgen. Dus alle Racefietsen en Veldrijders ZIJN Stadfietsen? En omdat 29" een 700c velg gebruikt IS het een veldrijder? Een 650c triatlonfiets IS een mountainbike? Alle kinderfietsen met 26" ZIJN hardcore mountainbikes?

Grow up.

24" wielen en 165mm cranks... dát is pas hardcore!

Power to the 24 inches!
---www.cjmedia.nl---

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » do jan 26, 2006 12:01 pm

MTB is 26" PUNT.
En dus niet 28" wielen met 29" banden of wat men allemaal bedenkt.

Terecht dat de KNWU terug komt op een eerder ingevoerde regel. Dat pleit voor de KNWU. Ik had nooit gedacht dat nog eens over de KNWU te zeggen.

vb: F1 is F1 en daar rijden ze ook niet met een weet ik veel welke snellere auto rond.

Gène

Bericht door Gène » do jan 26, 2006 12:34 pm

Kijk dat Specialized de slogan innovate or die heeft, heeft vooral betreking op de bouw van fietsen/frames en ontwerp in acessiores. Schijnbaar zien ze er (nog) niet veel in om 29" mountainbikes aan te bieden. 8)

Wat Jurriaan al zegt, zo denk ik er ook over. Dat fietsen al zolang als dat ze bestaan dezelfde vorm hebben, wil gewoon zeggen dat die vorm het beste werkt. Tuurlijk zijn er al tich andere vormen ontwikkeld, maar waarom blijven die oer vormen dan terug komen?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima dat mensen mtben met 29" wielen. Maar voor mij is het als een "race fiets" met een straight bar: het is geen race fiets meer. Dat zelfde geld voor mountainbikes met 29". Voor mij zijn dat geen mountainbikes meer. Het zijn kruisingen van. Net als een dirt/ dh bak met 24"wielen.

Dat de KNWU terug komt op haar regels, vind ik dapper. Ze zijn al niet de meest gerespecteerde vereniging binnen onze wereld. Maar misschien zijn ze wat snel geweest met de invoering van deze regels. Dit geld ook voor de UCI. Zoveel renners heb ik niet gespot met een 29" bike, anders werd er niet genoeg over geschreven.

Dus jongens, ik hoop dat jullie de bonnetjes nog hebben en die 29" fiets kunnen inleveren :evil: ;) :arms:

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do jan 26, 2006 12:38 pm

26" is een kinderfiets, PUNT. Kan ik ook zeggen, is meer waar dan wat jij zegt.

Een 650c en 700c racefiets zijn ook beiden een racefiets. Zo ook een 29" MTB.

Definitie 29" : 700c velgen met DIKKE banden. Het is geen veldrijder, ook geen klasse apart, het is een MTB. Je rijdt ermee als een MTB, het is zelfs op een foto niet te onderscheiden van een MTB.

If it waggles like a duck, and it quaks like a duck, it's a duck!

Fascinerend niet, hoe toen de 29" fiets op het strijdtoneel verscheen, je massaal hoorde "ain't never gonna work". Net als met vering, schijfremmen, tubeless, etc. Nu dan, als het eenmaal dreigt ingeburgerd te raken, schreeuwen 26" holdouts moord en doodslag "oneerlijk voordeel!".

Er was nooit een bike zó "mountain" als een 29" MTB.
Het beklimt steilere bergen, daalt af van steilere bergen, neemt bochten harder en gaat niet kansloos over de kop in een beetje mul zand.

Oneerlijk voordeel? Als je liever met een inferieur ontwerp rondrijdt, jouw keus...
Het IS niet eens een ontwerp, maar gewoon een kinderwielmaat waar wat stonede hippies mee aan het kutten gingen om een berg af te storten. Voor hetzelfde geld was het 24" geweest, omdat cruiser zo gebouwd waren. Of misschien had Ritchey een erfenis gehad en daarvan een 700c MTB band op de markt gebracht.
Dan zat je nu misschien te blèren dat Dirt Jumpers geen echte fietsen zijn, omdat ze kinderwielen gebruiken. Dat trialers mietjes zijn.
Denk je werkelijk waar dat als er in 1976 een 29" MTB band gemaakt was ipv aan te kutten met cruiserbanden zonder goede noppen, dat jij nu 26" zou rijden? De HEILIGE wielmaat voor MTB's toch wel boven was komen drijven? Yeah right, dat is vast waarom 29" nu het eenmaal beschikbaar is zo hard verkoopt, in het land waar de MTB uitgevonden is toen er in NL weinig meer offroad gereden werd dan door een gladgewalst weiland op racefietsen.

Of misschien zouden mensen op fietsen gewoon relaxed doen ipv elkaar het licht in de ogen niet gunnen.

Grow up dude! Zijn je andere 4400 posts ook van dat caliber, of werk je nog naar een piek toe?

Z-Blocker

Bericht door Z-Blocker » do jan 26, 2006 12:49 pm

60.9cm is de ideale diameter!!!!!
Al de rest is brol, f0k de 26.1 insj :x :o
Steelboy schreef:De parcoursen moeten de fietsen bepalen, niet andersom!
Steelboy heeft heel erg gelijk vind ik...

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do jan 26, 2006 12:58 pm

Klok.. hoe zeer ik je betogen vaak kan volgen en hoe zeer ik het bewonder dat je erg pro bent voor wat dan ook... ik krijg nu toch wel sterk, en steeds meer het gevoel dat je 26" wielen echt als een miskleun ziet. Feit is gewoon dat het zo ontstaan is uit de beschikbare middelen. Daar is niets mis mee, dat is gewoon zow. PUNT. Dat er wellicht ontwikkelingen ontstaan waaruit sommigen méér kunnen halen uit hun fiets of simpelweg er méér plezier aan beleven is eveneens een feit. Dat geldt voor vering, dat geldt voor schijfremmen en dat geldt ook voor grotere wielen.

Ik ben geen tegenstander van grote wielen, absoluut niet.. en ben het ook niet eens met de beredeneringen die ik tot dusver van de KNWU heb door gekregen... maar ik denk dat je wel enorm moet opletten dat je persoonlijk niet doordraaft in je betoog vóór 29ers en daarmee steeds meer als een militant een kruistocht tégen 26" wielen/fietsen/fietsers lijkt te beginnen.

"Er was nooit een bike zó "mountain" als een 29" MTB.
Het beklimt steilere bergen, daalt af van steilere bergen, neemt bochten harder en gaat niet kansloos over de kop in een beetje mul zand. "

"Oneerlijk voordeel? Als je liever met een inferieur ontwerp rondrijdt, jouw keus... "

Dit is subjective as hell and you know it... Het hangt niet ENKEL en alleen samen met de wielmaat.... Dit soort uitspraken ben ik dan ook niet van je gewend.
---www.cjmedia.nl---

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do jan 26, 2006 1:03 pm

Als je een 26x2.0" band hebt, is die 26,5". Meet maar na! 29x2.0" is 29,00".

Specialized verkoopt momenteel wat misschien de beste 29" wedstrijdband is : Fast Trak Pro 29x2.0". Meirhaeghe had er mee gereden in Athene, als hij niet...

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do jan 26, 2006 1:15 pm

Tja, ik raak misshcienw at pissed door de onvolwassen respons op een erg serieus onderwerp.

Kijk, alle volwassenen reden voor snelheids-fietsdisciplines met 700c. De logische stap was voor diezelfde wielen dikke banden te fixen en de bossen in te duiken. Het liep dus anders. Maar een wielmaat bepaalt niet de discipline. Kleine mensen kleine fietsen met dito wielen, en omgekeerd.
Dat in 1976 grote mannen (Gary is 1m90) met kleine fietsen en kleine wielen gingen rijden, was louter gevolg van aanbod, niet van vraag. Alle "volwaardige" MTB's tot 1999 waren op hun creaturen gebaseerd, maar waarom? Nostalgie? Logica? Wetenschap? None of the the above.

Om nu, 30 jaar na dato, ruim een generatie verder, een zomaar 5% langere generatie verder, de eeuw-oude 700c velgen te verbieden voor hardcore offroad-gebruik, dat is gewoon bullocks. Zelfs de UCI zag dat in 2003 in, en gaf voor 2004 wat extra ruimte in de regels.

Als een 29", in nagenoeg alle opzichten meer off-road vaardiger (ontken het, en zet jezelf te kijk) géén MTB acht, wat dan wel? Uber-bike?
Het is alles voor mij van 1m94 wat 26" is voor iemand van 1m75.
Gemiddelde man in 1976 was rond die 1m75, nu is de gemiddelde man in NL 1m88, las ik laatst. Go figure.

Hoe langer de rijder, hoe groter zijn nadeel met 26", zo worden grote talenten reglementair uitgeschakeld. Kleine roadies mogen echter wel met 650c wielen rijden, vindt iedereen logisch.

Plaats reactie