Dit treft meerdere DP'ers, en in mijn geval heb ik zelfs geeneens een 26" fiets meer, als ik daar al op zou willen rijden.
Algemeen bekend is dat sommige mensen in de sport een hekel hebben aan veldrijders, vooral als ze harder gaan dan MTB's. Ze denken dat die fietsen een oneerlijk voordeel geven, terwijl de MTB niet voor niets is uitgevonden voor het hard rijden over ruig terrein...
Aangezien 26" puur een historisch ontstane maat voor MTB's is, en niks te maken heeft met wat het handigst is, was mijns inziens een betere oplossing was geweest om voor MTB races dikke banden (40 of 45mm) banden te verplichten. Dat is immers wat een MTB van een veldrijder onderscheidt : de brede banden. Bij veldrijders is de wielmaat min of meer vrij, maar is 35mm de maximum bandbreedte. Geen MTB'er die dáár mee wil rijden natuurlijk, je rammelt kapot, rijdt zó lek en hebt amper grip of tractie. Leuk voor veldrijden over egale brede paden, maar echt MTB'en...nee dank je!
Zouden jullie misschien een mailtje aan de KNWU will sturen dat het unfair is om mensen die in de afgelopen 2 jaar dat 29" legaal was een fiets hebben gekocht, de sport nu onmogelijk te maken, of op kosten te jagen?
Vermeld vooral dat banddikte het verschil tussen MTB en cross moet bepalen, en als parcoursen ruiger waren, het nooit een issue was geweest.
Dat 29" gewoon MTB's zijn, misschien wel meer dan 26" ooit was.
Dat de UCI niet voor niets 29" is gaan toestaan, zij het met ene onhandige regel. Dat het nu eenmaal een wielmaat in opkomst is, die niet door regels ingedamd zal worden en alleen maar ongewenste verdeeldheid zal zaaien. Ontwikkeling hoort er bij, en deze ontwikkeling zat er al sinds de keuze voor 26" aan te komen. Er worden elke maand meer 29"ers verkocht, en dus minder 26"ers.
Verzoek de KNWU zsm de regel om te draaien of aan te passen, zodat alle MTB's gewoon inzetbaar blijven.
Zeker langere rijders hebben een oneerlijk nadeel als ze verplicht worden met disproportioneel kleine wielen moeten rijden, al zullen sommige lange rijders hun voorkeur blijven houden.
Stuur je mail (wel netjes blijven natuurlijk) aan : info@knwu.nl
Onderwerp "Klacht aanpassing MTB reglement uitsluiting 29" MTB's"
Mail hoeft niet perse lang, als je maar duidelijk maakt het niet eens te zijn met de manier waarop ineens onaangekondigd en zonder legitieme reden regels aangepast worden zonder rekening te houden met reeds bestaande legitieme volbloed MTB's.
Hubert en English Bob en ikzelf gingen u voor, en danken jullie voor je steun, ook als je helemaal geen wedstrijden rijdt en nooit wilt gaan rijden.
Tot deze regel teruggedraaid is, heb ik mijn licentie op laten zeggen

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
Jan Gerrit