Re:Dirty Pages fotograven talk !!

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Gesloten
Arnetteman

Bericht door Arnetteman » ma jan 02, 2006 11:44 am

BOSS schreef:
Steelboy schreef:Alsof bestanden op CD veilig zijn... na 5 jaar "sorry, cannot read from disc"

Binnenkort ook maar eens een externe HD aanschaffen met massa's opslaggeheugen :arms:
tsja als je de CD's bij de Aldi koopt.........
Ik heb hier CD's van 8 jaar oud zonder centje pijn. Je moet uitkijken met labels plakken en agressieve stiften.

@Floris, met een goede viewer kun je tag's batchen en aan je foto's hangen.

dussssss©
Aldi reut heb ik niet, uitsluitend goede merken bij de goede computerzaken gekocht.

Heb je ook een naam van een goede viewer en moet je die batches dan aan elke foto apart hangen of kun je ook in 1 keer een hele bult foto's selecteren die een zelfde batch hebben? Anders wordt het wel teringveel werk en aangezien de kerstvakantie voorbij is heb ik alleen de avonden en de weekenden..... :)

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma jan 02, 2006 11:45 am

BOSS schreef: tsja als je de CD's bij de Aldi koopt.........
Ik heb hier CD's van 8 jaar oud zonder centje pijn. Je moet uitkijken met labels plakken en agressieve stiften.
Gelukkig niet.

Probleem blijft echter dat die optische laag van een CDR toch slijt...

Luc

Bericht door Luc » ma jan 02, 2006 11:55 am

't Is misschien in de massa verloren gegaan, daarom herhaal ik het maar even:

Ik heb voor het nieuwe jaar volgend kado gekregen:
Sony Cyber-shot DSC-S80

Als absolute leek in de materie zou ik van de kenners hier graag horen wat zij ervan denken, wat mag ik hiervan verwachten?
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » ma jan 02, 2006 12:01 pm

Net als Plons ben ik erg te spreken over iView. Snel, overzichtelijk en makkelijk om hier je database mee te ordenen en in te delen. Overigens voor iedereen die het nog niet doet; gebruik de mogelijkheid om meta-data aan je fotos toe te voegen! Scheelt je een hoop werk in een later stadium. Hoeft dus niet per foto specifiek (al probeer ik dit bij de GOEDE foto's wel direct te doen), kan bv per event of wat dan ook.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma jan 02, 2006 12:05 pm

Een batch, is de naam voor een hele bups foto's, een tag is de omschrijving die je er aan hangt.

Ik werk zelf veel met CS en de filebrowser, mooier is CS2 en Bridge(binnenkort!!)
Iview werkt ook goed, ik ken alleen niet de nieuwste versie.

Volgens mij kan je met Iview ook een database aanmaken waarbij er altijd een kleine previewe op je HD blijft staan die verwijst naar het orginele bestand, op een externe HD of een genummerde DVD.

Zelf werk ik gewoon met een map met DVD's. Als ik 4 gb aan foto's heb schrijf ik 3 DVD's, 1 hier in de kluis en 1 bij mijn ouders en 1 naar de klant. Ik heb 1 map op mijn HD met "pictures" daarin weer mappen per job/sessie/gebeurtenis.
Ik schiet niet die hoeveelheden dant ik het overzicht kwijtraak.
En als fotograaf zijnde heb ik een prima fotografisch geheugen en wet elke foto precies te vinden.

Je kan ook een online back-up maken van je beste foto's, relatief goedkoop en je kan overal en altijd bij je beelden. Dit is ook te beveiligen. Flickr bijv.

Tevens ben ik iemand die makkelijk beelden weggooit die ik toch nooit meer zal gebruiken, ik schiet veel maar flikker ook een hoop weer weg. Ik bewaar alleen het beste.

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma jan 02, 2006 12:09 pm

Luc schreef:'t Is misschien in de massa verloren gegaan, daarom herhaal ik het maar even:

Ik heb voor het nieuwe jaar volgend kado gekregen:
Sony Cyber-shot DSC-S80

Als absolute leek in de materie zou ik van de kenners hier graag horen wat zij ervan denken, wat mag ik hiervan verwachten?
Net als alle ander 60 miljoen digtiale camera's maakt ook deze technisch goede foto's. Ik zou mij als ik jou was geen zorgen maken over de kwaliteit(belichting/scherpte), de creativiteit heb je zelf in de hand.

en het mooie van digitaal is; je kan zoveel schieten/experimenteren als je wilt, het kost geen cent extra.
Ik zou zeggen: "SHOOT" en laat de resultaten hier zien dan kunnen wij ook weer eens lachen :arms:

dussssss©
DE site

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » ma jan 02, 2006 12:22 pm

BOSS schreef:Een batch, is de naam voor een hele bups foto's, een tag

Je kan ook een online back-up maken van je beste foto's, relatief goedkoop en je kan overal en altijd bij je beelden. Dit is ook te beveiligen. Flickr bijv.

dussssss©
Flickr heb ik ook, maar dat wist je vast al. Verder heb ik 1 GB ruimte op mijn ftp server waar ik mijn site op heb draaien, kan daar ook altijd wat op gooien zonder dat er extra veel dataverkeer in rekening wordt gebracht.

Luc

Bericht door Luc » ma jan 02, 2006 12:29 pm

Thx Boss.
In dit topic lijken me vooral mensen te zitten die toch vrij intensief met fotografie bezig zijn, maar hier leek me toch de beste plaats om die vraag te stellen.
Ik ken dus zelf letterlijk absoluut niets van fotografie en heb ook geen enkele ambitie in die richting. Maar ik heb dit dus nu gekregen en kan dus nu best toch een beetje proberen te weten wat ik doe om 'em een beetje goed te gebruiken. Er zijn op deze camera 7 van die preset instellingen (landschap, zee, sneeuw, grote landscappen, portret, binnen, buiten, kaarslicht, dag, nacht e.d.). Mag ik ervan uitgaan dat die settings in eerste instantie wel voldoende/goed genoeg zijn voor de occasionele plaatjesmaker die ik ben?

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » ma jan 02, 2006 12:41 pm

Lijkt me voldoende Luc, maar ga voor de gein ook eens experimenteren op de manual stand. Beeste spelen met sluitertijd en diafragma. Op die manier leer je je camera vaak wel beter kennen en is goed voor de basiskennis.

Over het algemeen weet ik in ieder geval wel dat die cybershot camera's best goed spul is. Klein, goede foto's e.d.

Veel plezier ermee.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma jan 02, 2006 1:00 pm

Luc schreef:Thx Boss.
In dit topic lijken me vooral mensen te zitten die toch vrij intensief met fotografie bezig zijn, maar hier leek me toch de beste plaats om die vraag te stellen.
Ik ken dus zelf letterlijk absoluut niets van fotografie en heb ook geen enkele ambitie in die richting. Maar ik heb dit dus nu gekregen en kan dus nu best toch een beetje proberen te weten wat ik doe om 'em een beetje goed te gebruiken. Er zijn op deze camera 7 van die preset instellingen (landschap, zee, sneeuw, grote landscappen, portret, binnen, buiten, kaarslicht, dag, nacht e.d.). Mag ik ervan uitgaan dat die settings in eerste instantie wel voldoende/goed genoeg zijn voor de occasionele plaatjesmaker die ik ben?
persoonlijk vind ik die standen erg overbodig, ik heb zelf een ixusje(compact digitaaltje) en daar zitten ook van die standen op.
Ik heb hem altijd op "M" staan en hij doet alles automatisch.

Enige voorkeuze stand die ik gebruik is macro.
Verder gebruik ik veel de "slow" flitsstand waarbij de camera naast het flitsen ook de achtergrond goed belicht en niet zwart maakt. Dit resulteert dikwijls in deels scherpe en deels bewogen beelden, maar voor huis/tuin en keuken kiekjes is dit wel grappig.

Luc, je moet voor de gein eens in al deze standen dezelfde foto maken en daarnaast ook in de automaat stand de diverse flitsstanden testen.
Je kunt dan precies zien wat de camera doet. Bij landschap stelt hij scherp op oneindig. Bij sport kiest hij een snelle sluitertijd. Bij sneeuw zal hij ervoor zorgen dat de sneeuw wit wordt en niet blauw of grijs. etc.

Eigenlijk zijn deze standen voor mensen die er de ballen verstand van hebben, prima voor jou dus! Wat wel handig is om te weten is wat deze standen nou precies doen en welk resultaat het oplevert. En niet vergeten de kaarslichtstand weer uit te zetten als je naar buiten gaat.............

Kwestie van proberen

dusssss©
DE site

Aerial

Bericht door Aerial » ma jan 02, 2006 2:32 pm

@Aerial; Ook een mooie en goede camera (E-1) lijkt me, helaas nog nooit "in het wild" gespot. Werkt die anti-stof toestand een beetje?
Zal wel, aangezien ik nog nooit stof op men sensor gehad heb. (en ik wissel toch wel vaak van lenzen) ;)

En je spot ze ook niet in het wild, je bent meestal te druk bezig met het voorzichtig verwisselen van je lens of het afdekken van je camera voor het slechte weer.
(dat laatste buiten die x000 € (waarbij x > 2 ) camera's gerekend dan. :shutup: :sigh: )
Laatst gewijzigd door Aerial op di jan 03, 2006 2:37 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Luc

Bericht door Luc » ma jan 02, 2006 3:29 pm

Boss, ik was inderdaad al op het idee gekomen om in al die verschillende standen eens dezelfde foto te nemen om het verschil te zien. En de rest is een kwestie van ervaring opdoen natuurlijk.
Ik heb nu enkel nog een Memorystick nodig met voldoende capaciteit. Die was uiteraard niet bij de camera meegeleverd. Hij gebruikt Memorystick Duo (Pro) en ik had zo al een 32Mb kaartje van bij m'n SonyEricsson P910i GSM maar dat is wat weinig voor foto's. Ik heb al wat rondgezocht naar prijzen voor een 1 of 2 Gb kaartje en ben daarbij op een i-net shop gekomen met basis in Rotterdam: http://www.memoryshop.be/
Zij lijken interessante prijzen te hebben, maar zijn ze ook een beetje betrouwbaar?

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » ma jan 02, 2006 3:52 pm

@luc; National Geographic heeft een goede fotogids. Aanrader om te kopen wil je je een beetje verdiepen in fotografie.

Mbt die shop; kijk eens op tweakers.net en dan pricewatch. Hier staan ook shopbeoordelingen.

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » di jan 03, 2006 8:46 am

Zo, heb inmiddels Iview geinstalleerd. Erg mooi en goed programma en ook erg snel. Makkelijk tags en info toe te voegen.

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » di jan 03, 2006 5:46 pm

http://www.takenet.or.jp/~ryuuji/miniso ... nload.html

Wellicht bekend bij een aantal maar toch makkelijk.
Je kunt met dit programma EXIF informatie opvragen van een foto, deze info selecteren, kopiëren en dan plakken in bijvoorbeeld een worddocument o.i.d.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di jan 03, 2006 10:25 pm

Luc, ik heb zelf ook een cybershot, een W1(2).
Makkelijke camera die goede foto's schiet. Gebruik de preset instellingen opde momenten waarvoor ze bedoeld zijn en vaak worden de foto's dan net wat beter.
Ik gebruik zelf veel de automaat stand en dat werkt top, ziet de foto er dan wat donker of licht uit, even een andere preset instelling selecteren.
En zoals al gezegd, shoot!

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » do jan 05, 2006 10:17 pm

Beste advies is inderdaad fotosmakenfotosmakenfotosmakenfotosmaken. Alles proberen...zo heb ik ooit in het analoge tijdperk massas aan verschillende rolletjes gekocht om de verschillen te leren kennen.

Fotografie is verslavend...

Cubeman

Bericht door Cubeman » za jan 07, 2006 6:03 pm

Irmo schreef:Beste advies is inderdaad fotosmakenfotosmakenfotosmakenfotosmaken. Alles proberen...zo heb ik ooit in het analoge tijdperk massas aan verschillende rolletjes gekocht om de verschillen te leren kennen.

Fotografie is verslavend...
Dat is idd het beste wat je kan doen geloof ik!
Ik heb zelf net voor kerst een Nikon D50 met Sigma objectief gekocht en heb er al behoorlijk wat plaatjes mee geschoten.
Van gewoonweg uitproberen leer je toch het meest.
Het leuke is dat je op EXIF informatie meteen kan zien waar het verschil in instelling zat en waar dus mogelijk de fout zat!
Verder lees ik veel magazines om informatie te verzamelen.

Plons

Bericht door Plons » ma jan 09, 2006 8:45 am

adobe antwoordt op aperture

check the video link

http://labs.macromedia.com/technologies ... oom/video/

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » ma jan 09, 2006 11:33 am

Nice...ben benieuwd of dit ook nog te verkrijgen gaat worden in een CS3 pakket of dat je het los 'moet' kopen. Nu nog wachten op Windows beta.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di jan 10, 2006 7:42 pm

dat wordt een Macbook Plons, en dan nie zeure dat ie zo traag is 8)
En zo zullen er vele swichers volgen
Laatst gewijzigd door Jurriaan op wo jan 11, 2006 8:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plons

Bericht door Plons » wo jan 11, 2006 6:59 am

tadaaa :

eindelijk een Powerbook die meekan met 1000 euro lappies :

http://www.apple.com/macbookpro/

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo jan 11, 2006 9:36 am

NIEUWE VRAAG:

Wat doet een polarisatiefilter precies? Natuurlijk heb ik gezien dat het blauwe luchten net even wat blauwer maakt dan normaal, maar hoe komt dat en wat is het verschil tussen circulair en lineair?

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » wo jan 11, 2006 9:37 am

looks pretty cool. Staat op mijn verlanglijst.

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » wo jan 11, 2006 9:37 am

Steelboy schreef:NIEUWE VRAAG:

Wat doet een polarisatiefilter precies? Natuurlijk heb ik gezien dat het blauwe luchten net even wat blauwer maakt dan normaal, maar hoe komt dat en wat is het verschil tussen circulair en lineair?
quote van Fotovisie Forum:

Eerst moet je er op letten dat je een circulaire pola-filter koopt anders werkt de auto focus van de camera niet meer. Op de filter staat een streepje en dat zet naar de plaats waar de zon staat en je ziet meteen dat de kleuren op het scherm van je camera veel dieper worden. Door een klein beetje naar links of rechts te draaien kan je de kleuren nog bijregelen.
Om weerkaatsingen in bv uitstalramen te laten wegvallen moet je in een bepaalde hoek tegenover het raam gaan staan en dan de filter draaien tot je goed door het raam ziet en geen weerkaatsing meer hebt .Weerkaatsingen op metaal, zoals een auto, dat kan een pola-filter niet wegnemen.

een pola filter werkt het beste onder een hoek van 90 graden met de zon, dus ongeveer van opzij (met wat marge) Recht tegen de zon in doet een pola filter weinig en met de zon in je rug vrijwel niets.
Een pola is oorspronkelijk ontwikkeld om schitteringen en reflecties weg te nemen. Zo kan je ook door het oppervlak van het water kijken met een pola, ipv dat je alleen schitteringen ziet. Voordeel is verder dat kleuren veel verzadigerder worden en luchten blauwer. Bij duurdere pola's kan je ook de kleurtemperatuur beinvloeden van warm naar koud toon. Je ziet dit bij het draaien aan je filter door de zoeker gebeuren. Een pola kost je wel (behoorlijk) wat licht trouwens.
Verder werden pola filters wel gebruikt bij stereofotografie, ipv. een rood en een groen filter (van het bekende rood/groen brilletje!) om zodoende "echte" diepte in je beelden te krijgen.

Gesloten