Luc schreef:Thx Boss.
In dit topic lijken me vooral mensen te zitten die toch vrij intensief met fotografie bezig zijn, maar hier leek me toch de beste plaats om die vraag te stellen.
Ik ken dus zelf letterlijk absoluut niets van fotografie en heb ook geen enkele ambitie in die richting. Maar ik heb dit dus nu gekregen en kan dus nu best toch een beetje proberen te weten wat ik doe om 'em een beetje goed te gebruiken. Er zijn op deze camera 7 van die preset instellingen (landschap, zee, sneeuw, grote landscappen, portret, binnen, buiten, kaarslicht, dag, nacht e.d.). Mag ik ervan uitgaan dat die settings in eerste instantie wel voldoende/goed genoeg zijn voor de occasionele plaatjesmaker die ik ben?
persoonlijk vind ik die standen erg overbodig, ik heb zelf een ixusje(compact digitaaltje) en daar zitten ook van die standen op.
Ik heb hem altijd op "M" staan en hij doet alles automatisch.
Enige voorkeuze stand die ik gebruik is macro.
Verder gebruik ik veel de "slow" flitsstand waarbij de camera naast het flitsen ook de achtergrond goed belicht en niet zwart maakt. Dit resulteert dikwijls in deels scherpe en deels bewogen beelden, maar voor huis/tuin en keuken kiekjes is dit wel grappig.
Luc, je moet voor de gein eens in al deze standen dezelfde foto maken en daarnaast ook in de automaat stand de diverse flitsstanden testen.
Je kunt dan precies zien wat de camera doet. Bij landschap stelt hij scherp op oneindig. Bij sport kiest hij een snelle sluitertijd. Bij sneeuw zal hij ervoor zorgen dat de sneeuw wit wordt en niet blauw of grijs. etc.
Eigenlijk zijn deze standen voor mensen die er de ballen verstand van hebben, prima voor jou dus! Wat wel handig is om te weten is wat deze standen nou precies doen en welk resultaat het oplevert. En niet vergeten de kaarslichtstand weer uit te zetten als je naar buiten gaat.............
Kwestie van proberen
dusssss©