geometrie hardtail freerider, en normen en krachten
Moderator:Beheerders
Welke Hardtail freerider vinden jullie een goede geometrie hebben.
Begin niet dat dat persoonsafhankelijk is maar geef dat voor jezelf eens aan.
En wanneer spreek je naar de geometrie kijkend over een freerider???
Hoe zijn bepaalde veranderingen in geometrie van invloed op het rijgedrag???
Begin niet dat dat persoonsafhankelijk is maar geef dat voor jezelf eens aan.
En wanneer spreek je naar de geometrie kijkend over een freerider???
Hoe zijn bepaalde veranderingen in geometrie van invloed op het rijgedrag???
Laatst gewijzigd door Djamgils op ma jan 02, 2006 4:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hmm, beetje vaag geschreven allemaal.
Je vraagt ons voor jezelf aan te geven wat een fijne FR geometrie is maar het mag niet persoons afhankelijk zijn. Volgens mij is dat een beetje tegenstrijdig
Volgens mij heeft iedereen een persoonlijke voorkeur qua geometrie. Het is dus vrij lastig om hier een objectief antwoord op te geven
De volgende zin kan ik al helemaal geen patat van bakken:
Je vraagt ons voor jezelf aan te geven wat een fijne FR geometrie is maar het mag niet persoons afhankelijk zijn. Volgens mij is dat een beetje tegenstrijdig

Volgens mij heeft iedereen een persoonlijke voorkeur qua geometrie. Het is dus vrij lastig om hier een objectief antwoord op te geven
De volgende zin kan ik al helemaal geen patat van bakken:
Wat bedoel je hier mee??Djamgils schreef:En wanneer spreek je naar de geometrie kijkend over een freerider???
Mathijs: De Benjamin
De reden dat ik dit vraag is omdat ik voor vrije studiepunten op school een freerider wil gaan ontwerpen. Maar voordat ik ergens mee kan beginnen wil ik eerst een idee hebben van de geometrie.
Hierbij probeer ik het dusdanig te ontwerpen dat ik het met de beschikbare machines van de school zou kunnen ontwerpen.
Doordat het een freerider zou moeten worden hoeft het niet super licht gewicht te worden.
Verder vraag ik me ook af met wat voor krachten ik moet gaan rekenen. Wat moet dat ding aankunnen. Is een drop to flat van een meter of 2 typerend voor een maximale belasting?
Hierbij probeer ik het dusdanig te ontwerpen dat ik het met de beschikbare machines van de school zou kunnen ontwerpen.
Doordat het een freerider zou moeten worden hoeft het niet super licht gewicht te worden.
Verder vraag ik me ook af met wat voor krachten ik moet gaan rekenen. Wat moet dat ding aankunnen. Is een drop to flat van een meter of 2 typerend voor een maximale belasting?
heb al weleens gerekend aan dynamische belastingen van constructies en daar komt idd uit dat een kracht dynamisch vele malen groter is dan statisch, toen wel 180 keer groter.
een drop van 2m to flat is nogal dynamisch lijkt me. Maar je zit met het punt hoe groot de vertraging is en de daarvan afhankelijke kracht.
Waar moet je van uit gaan dat die fiets aan kan?
een drop van 2m to flat is nogal dynamisch lijkt me. Maar je zit met het punt hoe groot de vertraging is en de daarvan afhankelijke kracht.
Waar moet je van uit gaan dat die fiets aan kan?
Kijk, dat is info waar we wat aan hebben. Nu snap ik ook wel wat je bedoeld!Djamgils schreef:De reden dat ik dit vraag is omdat ik voor vrije studiepunten op school een freerider wil gaan ontwerpen. Maar voordat ik ergens mee kan beginnen wil ik eerst een idee hebben van de geometrie.

Maar helaas ben ik niet dusdanig technisch dat ik je hier antwoord op kan geven. Misschien de bombproof mannen die je kunnen helpen.
Mathijs: De Benjamin
heeft iemand zeer uitgebreid de afmetingen van een hardtail freerider???
Ik heb van de balfa minuteman de geometrie proberen na te tekenen maar ik krijg toch een aparte fiets.
zou je het breken van een 12mm achteras als typerend kunnen opvatten voor de maximale kracht die op een fiets komt tijdens gebruik?
van welk materiaal is een achteras gemaakt?
Breekt je as ooit weleens bij droppen? of juist bij slecht uitgevoerde 360s?
Ik heb van de balfa minuteman de geometrie proberen na te tekenen maar ik krijg toch een aparte fiets.
zou je het breken van een 12mm achteras als typerend kunnen opvatten voor de maximale kracht die op een fiets komt tijdens gebruik?
van welk materiaal is een achteras gemaakt?
Breekt je as ooit weleens bij droppen? of juist bij slecht uitgevoerde 360s?
Afmetingen en hoeken van een frame is makkelijk aan te komen!
Dat staat meestal wel op hun site...
Materiaal word meestal ook wel vermeld..maar wanddiktes zullen ze niet vermelden.
Maar miss met beetje terug rekenen is daar ook wel uit te komen?
Je kunt de berekeningen miss ff in excel oid zetten en gewoon wat waardes invullen en zien waar je uitkomt.
En dan zie je vanzelf welke wanddiktes realitisch zijn.
Veel suc6 en hou ons op de hoogte!
Dat staat meestal wel op hun site...
Materiaal word meestal ook wel vermeld..maar wanddiktes zullen ze niet vermelden.
Maar miss met beetje terug rekenen is daar ook wel uit te komen?
Je kunt de berekeningen miss ff in excel oid zetten en gewoon wat waardes invullen en zien waar je uitkomt.
En dan zie je vanzelf welke wanddiktes realitisch zijn.
Veel suc6 en hou ons op de hoogte!
[url=http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=698582/]
een link naar de geometrie die ik in gedachten heb, heb het geript van de nicolai BMXTB maar ergens zit er een fout, kunnen jullie die vinden???
een link naar de geometrie die ik in gedachten heb, heb het geript van de nicolai BMXTB maar ergens zit er een fout, kunnen jullie die vinden???
Djamgils schreef:...
Ik heb van de balfa minuteman de geometrie proberen na te tekenen.
...

Neem aan dat je deze al had?
Geometrie MM
Als je wat andere maten moet weten, mail me maar.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
als ik dat doe dan klopt de wielbasis niet meer. als ik echt de toptube lengte invul dan klopt de wielbasis al beter.
moet je er ook vanuit gaan dat de bb en wielen op gelijke hoogte zitten??? oftewel dat je een horizontale chainstay hebt.
weet iemand de lengte van een pike? of welke maat moet ik van uit gaan voor de geometrie, heb nu 518mm genomen.
waar kopen jullie de alu of stalen buizen? ik ken wel een paar metaalhandelaren maar zouden die ook dunwandige buizen in specifieke materiaalsoorten leveren?
moet je er ook vanuit gaan dat de bb en wielen op gelijke hoogte zitten??? oftewel dat je een horizontale chainstay hebt.
weet iemand de lengte van een pike? of welke maat moet ik van uit gaan voor de geometrie, heb nu 518mm genomen.
waar kopen jullie de alu of stalen buizen? ik ken wel een paar metaalhandelaren maar zouden die ook dunwandige buizen in specifieke materiaalsoorten leveren?
Daar ben ik het niet mee eens, ik denk alleen H, J, F, G (minimaal) en C.Djamgils schreef:nu ik eens kritisch naar de geometrie van een fiets kijk vidn ik het zomaar raar wat ze opgeven, een hoop is compleet afhankelijk van de geinstalleerde vork
Maar omdat de inbouwhoogte van de vork waarmee gemeten is gegeven is, kan je toch wel redelijk wat afleiden denk ik. Ook je banden en velgen dragen bij trouwens.
Maarehh, het is toch ook niet zo vreemd dat de hoeken zo veranderbaar zijn? Dat is juist wat ik bedoelde in het topic over mijn bike.
Laatst gewijzigd door N I E L S op wo jan 04, 2006 6:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ze moeten toch iets geven?Djamgils schreef:ze geven de balhoofdhoek tot op de halve graad nauwkeurig aan terwijl je met 1" verschil in de vork al een graad verschil hebt. Dan zouden ze moeten aangeven wat de geometrie is met de 2 uitersten van vorken die erin kunnen.
Minimaal korte starre vork en DC 200mm zijn de uitersten.