geometrie hardtail freerider, en normen en krachten

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:
geometrie hardtail freerider, en normen en krachten

Bericht door Djamgils » ma jan 02, 2006 10:11 am

Welke Hardtail freerider vinden jullie een goede geometrie hebben.

Begin niet dat dat persoonsafhankelijk is maar geef dat voor jezelf eens aan.

En wanneer spreek je naar de geometrie kijkend over een freerider???
Hoe zijn bepaalde veranderingen in geometrie van invloed op het rijgedrag???
Laatst gewijzigd door Djamgils op ma jan 02, 2006 4:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mathijs
Berichten:1591
Lid geworden op:di aug 13, 2002 7:12 pm
Locatie:Hengelo

Bericht door Mathijs » ma jan 02, 2006 10:55 am

Hmm, beetje vaag geschreven allemaal.

Je vraagt ons voor jezelf aan te geven wat een fijne FR geometrie is maar het mag niet persoons afhankelijk zijn. Volgens mij is dat een beetje tegenstrijdig :?

Volgens mij heeft iedereen een persoonlijke voorkeur qua geometrie. Het is dus vrij lastig om hier een objectief antwoord op te geven

De volgende zin kan ik al helemaal geen patat van bakken:
Djamgils schreef:En wanneer spreek je naar de geometrie kijkend over een freerider???
Wat bedoel je hier mee??
Mathijs: De Benjamin

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma jan 02, 2006 11:06 am

ik bedoelde juist dat ik niet op antwoorden zit te wachten als: dat is persoongebonden.

Wat vinden jullie een goede geometrie? het liefst zo compleet mogelijk.

En wat maakt iets tot een freerider. bepaalde balhoofdshoek, bb height???

Ruckus
Berichten:253
Lid geworden op:za jun 25, 2005 6:13 pm
Locatie:Lochristi

Bericht door Ruckus » ma jan 02, 2006 11:20 am

@Mathijs: ik snapte wat hij bedoelde, dus jij zou dat ook moeten kunnen :roll:

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma jan 02, 2006 11:26 am

Geometrie zal iets vlakker zijn dan van een XC fiets, dus typisch 69 gr stuurhoek en 72 a 73 zithoek.

Belangrijker is het gebruik van de juiste buizen en verstevigingen... en welke vorken erin kunnen...

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma jan 02, 2006 3:41 pm

De reden dat ik dit vraag is omdat ik voor vrije studiepunten op school een freerider wil gaan ontwerpen. Maar voordat ik ergens mee kan beginnen wil ik eerst een idee hebben van de geometrie.

Hierbij probeer ik het dusdanig te ontwerpen dat ik het met de beschikbare machines van de school zou kunnen ontwerpen.

Doordat het een freerider zou moeten worden hoeft het niet super licht gewicht te worden.

Verder vraag ik me ook af met wat voor krachten ik moet gaan rekenen. Wat moet dat ding aankunnen. Is een drop to flat van een meter of 2 typerend voor een maximale belasting?

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma jan 02, 2006 3:50 pm

Kijk naar geometrieen van bv Nicolai of zo...

Krachten: niet zozeer de statische krachten zijn van belang (elke fiets kan een drop van 2 meter naar flat aan), maar vooral de dynamische...
Ik denk dat je moet gaan rekenen aan knikbelasting en aan vermoeiing...

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma jan 02, 2006 4:02 pm

heb al weleens gerekend aan dynamische belastingen van constructies en daar komt idd uit dat een kracht dynamisch vele malen groter is dan statisch, toen wel 180 keer groter.

een drop van 2m to flat is nogal dynamisch lijkt me. Maar je zit met het punt hoe groot de vertraging is en de daarvan afhankelijke kracht.

Waar moet je van uit gaan dat die fiets aan kan?

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma jan 02, 2006 4:08 pm

ik zoek eigenlijk ook informatie over de normen met betrekking tot bijvoorbeel passingen van het balhoofd, schijfremnokken, derailleurhanger, QR of steekas achterwerk en het bottom bracket

Gebruikersavatar
Mathijs
Berichten:1591
Lid geworden op:di aug 13, 2002 7:12 pm
Locatie:Hengelo

Bericht door Mathijs » ma jan 02, 2006 5:38 pm

Djamgils schreef:De reden dat ik dit vraag is omdat ik voor vrije studiepunten op school een freerider wil gaan ontwerpen. Maar voordat ik ergens mee kan beginnen wil ik eerst een idee hebben van de geometrie.

Hierbij probeer ik het dusdanig te ontwerpen dat ik het met de beschikbare machines van de school zou kunnen ontwerpen.

Doordat het een freerider zou moeten worden hoeft het niet super licht gewicht te worden.

Verder vraag ik me ook af met wat voor krachten ik moet gaan rekenen. Wat moet dat ding aankunnen. Is een drop to flat van een meter of 2 typerend voor een maximale belasting?
Kijk, dat is info waar we wat aan hebben. Nu snap ik ook wel wat je bedoeld! ;)

Maar helaas ben ik niet dusdanig technisch dat ik je hier antwoord op kan geven. Misschien de bombproof mannen die je kunnen helpen.
Mathijs: De Benjamin

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di jan 03, 2006 2:06 pm

heeft iemand zeer uitgebreid de afmetingen van een hardtail freerider???

Ik heb van de balfa minuteman de geometrie proberen na te tekenen maar ik krijg toch een aparte fiets.

zou je het breken van een 12mm achteras als typerend kunnen opvatten voor de maximale kracht die op een fiets komt tijdens gebruik?
van welk materiaal is een achteras gemaakt?

Breekt je as ooit weleens bij droppen? of juist bij slecht uitgevoerde 360s?

Gebruikersavatar
Faxmulder
Berichten:3156
Lid geworden op:zo nov 23, 2003 4:07 pm
Locatie:Lake District (UK)

Bericht door Faxmulder » di jan 03, 2006 4:25 pm

Afmetingen en hoeken van een frame is makkelijk aan te komen!

Dat staat meestal wel op hun site...

Materiaal word meestal ook wel vermeld..maar wanddiktes zullen ze niet vermelden.

Maar miss met beetje terug rekenen is daar ook wel uit te komen?

Je kunt de berekeningen miss ff in excel oid zetten en gewoon wat waardes invullen en zien waar je uitkomt.

En dan zie je vanzelf welke wanddiktes realitisch zijn.

Veel suc6 en hou ons op de hoogte!

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di jan 03, 2006 8:22 pm

met de maten van die balfa minuteman kom ik op een hele rare geometrie.

en ook van de nicolai bmxtb kom ik op maten die niet met elkaar kloppen.

de wielbasis komt telkens niet overeen met de opgegeven wielbasis.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di jan 03, 2006 9:00 pm

[url=http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=698582/]
een link naar de geometrie die ik in gedachten heb, heb het geript van de nicolai BMXTB maar ergens zit er een fout, kunnen jullie die vinden???

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door N I E L S » wo jan 04, 2006 1:05 am

Djamgils schreef:...
Ik heb van de balfa minuteman de geometrie proberen na te tekenen.
...
:D Die heb ik!

Neem aan dat je deze al had?

Geometrie MM

Als je wat andere maten moet weten, mail me maar.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo jan 04, 2006 9:23 am

die tekening had ik idd al.

maar hoe wordt die maat B opgemeten.

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door N I E L S » wo jan 04, 2006 9:39 am

Djamgils schreef:die tekening had ik idd al.

maar hoe wordt die maat B opgemeten.
Volgens mij moet je gewoon de zadelpen doortrekken totdat hij waterpas op de hoogte van de balhoofdbuis komt.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo jan 04, 2006 9:51 am

als ik dat doe dan klopt de wielbasis niet meer. als ik echt de toptube lengte invul dan klopt de wielbasis al beter.

moet je er ook vanuit gaan dat de bb en wielen op gelijke hoogte zitten??? oftewel dat je een horizontale chainstay hebt.

weet iemand de lengte van een pike? of welke maat moet ik van uit gaan voor de geometrie, heb nu 518mm genomen.

waar kopen jullie de alu of stalen buizen? ik ken wel een paar metaalhandelaren maar zouden die ook dunwandige buizen in specifieke materiaalsoorten leveren?

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo jan 04, 2006 10:07 am

Reynolds, Dedacciai, Columbus, Tange, Easton...
BB heeft een zgn DROP waarde, waarmee aangegeven wordt hoever deze onder de wielassen ligt...

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo jan 04, 2006 5:51 pm

nu ik eens kritisch naar de geometrie van een fiets kijk vidn ik het zomaar raar wat ze opgeven, een hoop is compleet afhankelijk van de geinstalleerde vork

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door N I E L S » wo jan 04, 2006 6:03 pm

Djamgils schreef:nu ik eens kritisch naar de geometrie van een fiets kijk vidn ik het zomaar raar wat ze opgeven, een hoop is compleet afhankelijk van de geinstalleerde vork
Daar ben ik het niet mee eens, ik denk alleen H, J, F, G (minimaal) en C.
Maar omdat de inbouwhoogte van de vork waarmee gemeten is gegeven is, kan je toch wel redelijk wat afleiden denk ik. Ook je banden en velgen dragen bij trouwens.

Maarehh, het is toch ook niet zo vreemd dat de hoeken zo veranderbaar zijn? Dat is juist wat ik bedoelde in het topic over mijn bike.
Laatst gewijzigd door N I E L S op wo jan 04, 2006 6:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo jan 04, 2006 6:05 pm

ze geven de balhoofdhoek tot op de halve graad nauwkeurig aan terwijl je met 1" verschil in de vork al een graad verschil hebt. Dan zouden ze moeten aangeven wat de geometrie is met de 2 uitersten van vorken die erin kunnen.

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door N I E L S » wo jan 04, 2006 6:06 pm

Djamgils schreef:ze geven de balhoofdhoek tot op de halve graad nauwkeurig aan terwijl je met 1" verschil in de vork al een graad verschil hebt. Dan zouden ze moeten aangeven wat de geometrie is met de 2 uitersten van vorken die erin kunnen.
Ze moeten toch iets geven?
Minimaal korte starre vork en DC 200mm zijn de uitersten.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo jan 04, 2006 6:08 pm

wat ik meer probeer te zeggen, waarom zo nauwkeurig aangeven en er zoveel waarde aan hechten.

terwijl het van zoveel onnauwkeurigheden afhankelijk is.

maar waardoor vind je die geometrie zo multifunctioneel??

Ik snap wat je bedoelt niels, was gewoon in een kl*tebui

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo jan 04, 2006 8:23 pm

Djamgils schreef:wat ik meer probeer te zeggen, waarom zo nauwkeurig aangeven en er zoveel waarde aan hechten.

terwijl het van zoveel onnauwkeurigheden afhankelijk is.
Omdat ze altijd een geometrie specificeren rond een standaard gebruikte / aanbevolen vork...

Plaats reactie