gewichtig fietsie...met nieuwe foto

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Grobbebol
gewichtig fietsie...met nieuwe foto

Bericht door Grobbebol » wo nov 02, 2005 9:21 pm

Okee, ik had nog niets in de collectie staan en het werd weer eens tijd om wat op te bouwen dus heb ik een berg zooi verzameld met als doel een gewicht van onder de 10kg.
De basis is een Airborne Liberator frame. Niet de lichtste maar ook niet de zwaarste, maat 18". Balhoofd kwam standaard mee en is een FSA Orbit. In het frame hangt een manitou Skarab Platinum vork waar ik een Easton stuurpen en bocht op heb gezet. De bocht is van carbon. Zadelpen is ook een Easton en wederom van carbon met daar bovenop een Flite zadeltje.
Frame met vork, stuurpen, stuurbocht en zadel met pen weegt exact 4 kg. De boutjes zijn niet in de bidonhouders geplaatst, daar komen plastic dopjes in.

Vervolgens een setje Crossmaxen disc uit de kast gepakt, helaas in het zwart. Daarin een setje Stan"s Notubes rimtapes gelegd en daarna een setje Maxxis flyweight 330 banden eromheen gerold. In de banden een half flesje No-Shit van Morgan Blue. Doet hetzelfde als die Notubes zooi maar is wel goedkoper! Hayes-schijfjes erop geschroefd met titanium boutjes en een verse en erg mooie Sram 991 cassette (die met de rode spider :D). Ik heb van te voren gewogen wat de set weegt met en zonder de binnenband en dat scheelt behoorlijk: iets meer dan 2 kg voor het achterwiel en nu zonder biba 1830 gram compleet met schijf en cassette. Leuk spul om mee te knoeien :P

Sram X0 derailleur en shifters opgetrommeld, lekker spullllllllllllllll!!!!!!!!!
crankstel een ouderwetse maar erg lichte Bontrager die ik ooit eens verkeerd had gekocht (4kante as ipv ISIS) en een RaceFace trapas met rode cupschalen. Helaas blijkt de as te lang dus even tijdelijk een XT erin maar die gaat eruit! Voorderailleur is een X-Gen en das jammer maar ze hebte nie anders bij Sram. Die achterderailleur is lichter dan de voorste!
Remmen Hayes HFX carbon met wederom titanium bouten en Gore shifterkabels. Ketting een Sram hollowpin en pedaaltjes de enige echte EggBeaters van de gekke broertjes ;D

Resultaat? Te zwaar! Ik zit nu op 10.036 kg en das zonder handvatten!
De trapas gaat eruit, de stuurpen stort ik bij het grof vuil en dat zadel...zit zo lekker maar is te zwaar dus....die weet ik nog nie...*denkmode-aan*

Foto"s gaan volgen maar hij zal lichter worden op een normale manier, het is niet de bedoeling om een enorme berg geld in dit geheel te storten, het gaat mij er juist om om op een betaalbare manier licht te bouwen (okee...X0 is ernstig prijzig maar ja...wel mooiiiiiii!!!!!!)

Afbeelding

Watch this space!!!

Erikje

Re:gewichtig fietsie...

Bericht door Erikje » wo nov 02, 2005 9:54 pm

Grobbebol schreef:
met als doel een gewicht van onder de 10kg.
De basis is een Airborne Liberator frame. Niet de lichtste maar ook niet de zwaarste, maat 18".

Dat begrijp ik niet, een Liberator frame van +/- 1800 gram en de lichtste shit die je erop kan zetten... Had je niet een lichter frame kunnen kopen dan? Had al gauw 400 gr. gescheeld. Oftewel, waarom heb je gekozen voor een Liberator frame?

Erikje

Exar

Bericht door Exar » wo nov 02, 2005 10:09 pm

Waarom een Stan"s lint in een tubelessvelg?

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » do nov 03, 2005 8:31 am

@ Erikje: het gaat om een betaalbaar frame en de prijs van een Liberator is enorm betaalbaar! Verder weegt het frame kaal precies 1523 gram dus best wel licht.

@ Exar: Ik heb eerst geprobeert om de niet tubeless buitenband zonder lint te monteren maar kreeg met geen mogelijkheid lucht erin, de strip is dus gebruikt als vulmiddel.

Erikje

Bericht door Erikje » do nov 03, 2005 11:45 am

Grobbebol schreef:
@ Erikje: het gaat om een betaalbaar frame en de prijs van een Liberator is enorm betaalbaar! Verder weegt het frame kaal precies 1523 gram dus best wel licht.

Als (als...) hij dat weegt, heb jij dat zelf gewogen of van de site? Ik heb namelijk één of ander MTB tijdschrift en die zegt 1800 gram, vandaar mijn vraag.

Erikje

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » do nov 03, 2005 12:42 pm

Grobbebol schreef:

@ Exar: Ik heb eerst geprobeert om de niet tubeless buitenband zonder lint te monteren maar kreeg met geen mogelijkheid lucht erin, de strip is dus gebruikt als vulmiddel.

Wat betreft die lucht in de band krijgen; mijn ervaring is dat dit alleen maar werkt door een compressor te gebruiken.

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » do nov 03, 2005 2:32 pm

Erikje schreef: [
Grobbebol schreef: @ Erikje: het gaat om een betaalbaar frame en de prijs van een Liberator is enorm betaalbaar! Verder weegt het frame kaal precies 1523 gram dus best wel licht.

Als (als...) hij dat weegt, heb jij dat zelf gewogen of van de site? Ik heb namelijk één of ander MTB tijdschrift en die zegt 1800 gram, vandaar mijn vraag.

Erikje

Zelf gewogen anders durf ik het niet te zeggen...overigens is het nieuwe frame van 6061 alu, misschien dat het verschil daar in zit.

De banden zijn met de compressor opgepompt...vies klusje, alsof je een baby een bordje pap naar binnen giet ;D aan alle kanten beginnen er witte belletjes naar buiten te blazen...juk!

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do nov 03, 2005 4:07 pm

ok,

-ruil die wielen om voor een custom setje
-vork kun je ook ±200-300 op winnen door een Sid te kopen
-voorderr kan 50 gr lichter, XTR

dussssss©

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » do nov 03, 2005 8:26 pm

BOSS schreef:
ok,

dussssss©

Wielen had ik nog dus kan ik ergens anders geld in steken, SID vind ik persoonlijk een onding. Onbegrijpelijk dat zo"n slechte vork zo"n hoge afname kent :o
De gehele opbouw is (op de trapas na op dit moment) non-shimano en dat blijft zo, dus geen voorderailleur van XTR. Er zal heus wel een lichte versie voorderailleur uitkomen van Sram.
Met een andere trapas, stuurpen en zadel kom ik ruim onder de 10kg uit en dat is het streven dus...

BLRacing

Bericht door BLRacing » do nov 03, 2005 8:47 pm

Ik heb nu een Cube Elite Laserline maar ik wou eerst ook een budgetbike opbouwen en heb ook gekeken naar de liberator. Maar na het zien van de Viper Worldcup die bijna hetzelfde is als de Liberator ben ik maar snel naar een ander frame gaan kijken. Wat een slechte afwerking en lelijke decals. Ik hoop dat je veel plezier hebt van je nieuwe rig. ;)

Grobbebol

Re:gewichtig fietsie...met nieuwe foto

Bericht door Grobbebol » ma nov 07, 2005 1:25 pm

Okee, tot zover heb ik het gelaten bij de eerder vermelde configuratie.

Er gaan nog diverse delen de deur uit maar op dit moment blijft het even zoals het is.

Afbeelding

Eerste indruk: het rijd perfect. Licht, wendbaar en direct.
Het schakelt in mijn ogen veel directer dan welke andere shifter/derailleurset dan ook, tenminste...wat betreft de achterkant. De voorderailleur is echt in GEEN vergelijk met de rest en dat is wel heel erg merkbaar. Toch jammer dat Sram daar niet op is ingesprongen door een betere versie voor de X0 te maken. Het schakelt wel maar daar is ook alles mee gezegd, erg jammer dus.
Verder gewoon een prettige afmontage al zeg ik het zelf.

Keep you updated!

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma nov 07, 2005 3:56 pm

Grobbebol schreef:
[
BOSS schreef:
ok,

dussssss©

Wielen had ik nog dus kan ik ergens anders geld in steken, SID vind ik persoonlijk een onding. Onbegrijpelijk dat zo"n slechte vork zo"n hoge afname kent :o
De gehele opbouw is (op de trapas na op dit moment) non-shimano en dat blijft zo, dus geen voorderailleur van XTR. Er zal heus wel een lichte versie voorderailleur uitkomen van Sram.
Met een andere trapas, stuurpen en zadel kom ik ruim onder de 10kg uit en dat is het streven dus...

Ja als je zo principieel bent moet je ook niet lopen zeuren ;)
bij een laag gewicht moet je toch aan andere dingen concessies doen.

dussssss©

Gène

Bericht door Gène » ma nov 07, 2005 5:47 pm

Wielen -> zet ze op Ebay en koop een custom made setje

stuurpen -> de EA 50 van Easton is idd niet de lichtste in hun assortiment. Probeer die magnesium stem ergens uit te halen: let wel op het blijft magnesium of stap over op een syntace.

Voor der -> ben het helemaal met je eens, Ik zou ook graag een non shimano fiets willen opbouwen. Ik vind echter dat shimano nog steeds een voordeel heeft boven de andere merken en dat is de prijs.
Misschien is het ook een optie om een campa voor der te gebruiken. Ik weet echter niet of het werkt en degelijk genoeg is. Mocht werken dan zou de Record een optie zijn. Dezelfde carbon look als een X.O achter der.

Verder ziet het er goed uit.
mzzl
Gène

Brum.

Bericht door Brum. » ma nov 07, 2005 6:44 pm

Gène schreef:

stuurpen -> de EA 50 van Easton is idd niet de lichtste in hun assortiment. Probeer die magnesium stem ergens uit te halen: let wel op het blijft magnesium of stap over op een syntace.

Voor der -> ben het helemaal met je eens, Ik zou ook graag een non shimano fiets willen opbouwen. Ik vind echter dat shimano nog steeds een voordeel heeft boven de andere merken en dat is de prijs.
Misschien is het ook een optie om een campa voor der te gebruiken. Ik weet echter niet of het werkt en degelijk genoeg is. Mocht werken dan zou de Record een optie zijn. Dezelfde carbon look als een X.O achter der.

Magnesium (Easton MG-huppeldepup): zwaar, duur, bijna niet te krijgen, weinig betrouwbaard. Gewoon een Syntace F139, erg licht voor de prijs, anders een F99 voor wat meer bling (F99 SE Chrome 8)).

En Campa op een MTB? Brrrrrrrr

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » ma nov 07, 2005 8:36 pm

Gène schreef:

Verder ziet het er goed uit.
mzzl
Gène

die wielen komen nog wel eens, dat is zeker niet het zwaarste deel van de fiets maar toegegeven dat een handmade wielsetje mooier kan zijn, hoewel ik de zilveren Crossmaxen zeker niet lelijk vind.

Een magnesium stuurpen van Easton is welgeteld 5 VIJF! gram lichter, ik heb er 1 op m"n werk liggen...niet mooi en niet licht ook.

De campa voorderailleur heb ik aan gedacht maar is alleen geschikt voor dubbel of compactdrive volgens Campagnola waarmee er dus niet mee behaald wordt wat er voor ogen ligt. Sram zal wel komen en anders maak ik er zelf wel 1 ;)

vettigen tarzan2

Bericht door vettigen tarzan2 » do dec 29, 2005 8:01 pm

hey,

je hebt nog tal van mogelijkheden om je fietsie lichter te maken. Al je onderdelen zijn relatief licht, maar natuurlijk niet top of the bill.

Veel hangt natuurlijk af van het budget dat je nog wilt besteden. Mogelijkheden om gewicht te winnen:
wielen
cassette (smijt er gauw een dura ace op en je wint bijna 100g)
zadel- en stuurpen, syntace, ritchey wcs of Tune Starkes Stück
schijfremmen --> v-brakes of martha's als je schijven wilt houden
vork zou ik persoonlijk houden, veel stijver dan sid tegen niet te veel meergewicht
bolt on quick releases

enz....

meer inspiratie vind je op www.light-bikes.com

cheers mate
I used to be a senior member here!

amigo

Bericht door amigo » vr dec 30, 2005 6:43 am

ik zeg schmolke!!!
www.schmolke-carbon.de

Gène

Bericht door Gène » vr dec 30, 2005 12:16 pm

Campa heeft toch ook triple voor der meuk in hun progamma?

Schmolke is natuurlijk ook wel leuk, anders tune, extralite of inderdaad syntace.

mzzl
Gene
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Plaats reactie