Re:Stel je voor!

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

BOSS
Contacteer:
Stel je voor!

Bericht door BOSS » zo sep 25, 2005 7:33 pm

Dat je altijd dacht dat een Rocky Mountain Element DE fiets voor je zou zijn.
Zowel qua looks, kwaliteit, uitstraling en afwerking en natuurlijk het onvolprezen veersysteem.

Maar dat na een aantal hindernissen overwonnen te hebben je toch tot de conclusie komt dat er iets mist, of eigenlijk iets te veel op zit...
Ook denk ik dat in de afgelopen 2 jaar mijn visie op fietsen wel veranderd is, meer blijkt niet altijd beter. Vroeger dacht ik dat dit of dat het beste voor mij zou zijn omdat wat ik erover las mij wel overtuigde van het nut ervan. Nu weet ik inmiddels door heel veel te fietsen, op diverse fietsen, de afgelopen jaren dat dit niet overeenstemt met mijn praktijk en mij belving van MTBen.
Duurzaamheid en éénvoud blijken voor mij toch belangrijker te zijn dan fancy spulletjes die veel geld kosten en uiteindelijk toch niet blijken te doen wat je er van verwacht.

Begrijp me goed, de RM rijd heerlijk(hij gaat ook nog niet weg) maar er zijn wat kleine dingetjes waarvan ik denk mwoah......dat kan beter voor mij.
-staal rijd toch wel erg fijn
-ik heb een haat/liefde verhouding met derailleurs & shifters
-achtervering heb je in NL niet vaak echt nodig
-een fully vergt meer onderhoud dan een HT

Dus ben ik mij weer enigzins gaan orienteren....en tot de conclusie gekomen dat een fiets voor mij op dit moment zou moeten voldoen aan de volgende eisen:

-staal frame(TI zou mooier zijn maar vind ik te veel geld)
-hardtail
-Firmtech(zowel voor als achter)
-Rohloff(dus een frame met Rohloff achterpatten of een EBB
-100mm veerweg aan de voorkant

Nu zul je denken; laat dat staal varen en koop een Idworx Mountain Rohler.......was het maar zo gemakkelijk :?(hoewel de visie van Gerrit Gaastra mij zeer aanspreekt)

Dus bij wat custombouwers rondgesnuffeld en uiteindelijk bij Noell(http://www.noell-fahrradbau.de/) terechtgekomen. Zij kunnen alle wensen in vervulling laten komen geloof ik.

De vraag aan jullie is, zijn er nog alternatieven die het overwegen waard zijn??? (USA liever niet, ik heb geen zin in gezeik en ga mijn frame liever zelf halen)

Alvast bedankt voor jullie input en ik ga alvast ff een groter spaarvarken aanschaffen.

dussssss©

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » zo sep 25, 2005 8:00 pm

Dus je kan geen titanium frame betalen maar wel een Rohloff naaf...vaag ;D

MarinTi

Bericht door MarinTi » zo sep 25, 2005 8:28 pm

ROTOR KOMET?( geen firm-tech nok achter en voor 80mm vork!)

https://ssl.kundenserver.de/s78313343.e ... insshop.de

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo sep 25, 2005 9:28 pm

Freeridin Dragon schreef:
Dus je kan geen titanium frame betalen maar wel een Rohloff naaf...vaag ;D

vind je?

dusssss©

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » zo sep 25, 2005 9:41 pm

Misschien een domme vraag:Gaan Sperm-Tech en Rohloff wel samen?Dit vanwege het spannen van de ketting en afstelling van de remblokken.
Je hebt dan volgens mij een frame met EBB nodig en die zijn er in staal bijna niet te krijgen!De enige stalen EBB die ik weet is de Inbred van On*One.(of toch een Ti)
Mijn advies:Inversteer het geld van die Rohloff in een Ti frame en rij hem SS!
Succes!

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma sep 26, 2005 9:08 am

Het TUIG schreef:
Misschien een domme vraag:Gaan Sperm-Tech en Rohloff wel samen?Dit vanwege het spannen van de ketting en afstelling van de remblokken.
Je hebt dan volgens mij een frame met EBB nodig en die zijn er in staal bijna niet te krijgen!De enige stalen EBB die ik weet is de Inbred van On*One.(of toch een Ti)
Succes!

sluwe vraag!
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Ik weet het bijna wel zeker.
Bij schijfremmen hebben ze dit probleem ondervangen door aan het verstelbare achterpatje de schijfremnokken te monteren.
SS is geen optie.

Gekke is dat Noell bij het M5 Rohloff frame als extra optie wel Firmtech aanbied.

Ik zal ze eens mailen.

dusssss©

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » ma sep 26, 2005 9:38 am

Nöll is "geil"!

In D verder nog Germans, Wiesmann, Pulcro, Gleiss...

Germans bouwt heden in Tsjechie. Wiesmann is een mooie shop met lage output en ellenlange wachtlijst. Ik heb al van je begrepen dat deze twee min of meer afvallen. Pulcro en Gleiss zitten bij elkaar onder 1 dak. Een Gleiss trek ik visueel beter dan een Pulcro, maar dat zou persoonlijk kunnen zijn.

De Italianen hebben Scapin. Vorig jaar hadden ze zelfs een model met EBB. Dit jaar nog steeds? Niet echt om de hoek, zoals D dat is.

De Britten zijn gezegend met Roberts.

Voor staal + EBB zit je niet slechts vast aan On One. Wat vluchtig surfen daar ik niet echt in SS techniek zit brengt me al tot: Rock Lobster, IF, Sycip.... en wellicht nog wel wat anderen.

MarinTi

Bericht door MarinTi » ma sep 26, 2005 9:42 am

Elevation12,000 schreef:
Nöll is "geil"!

In D verder nog Germans, Wiesmann, Pulcro, Gleiss...

Carsten Kapinski van Pulcro is er mee gekapt!

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma sep 26, 2005 9:54 am

Ik ben eigenlijk een beetje huiverig om bij een merk aan te kloppen wat niet echt ervaring heeft met Rohloff, het vereist toch een speciale cablerouting. Bij de Duitsers zit dit wel snor volgens mij, maar van Seven weet ik dat Rob Akkermans er 1 wilde bestellen met Rohloff en dat ging niet echt soepel.

Vaak zit er bij die standaard EBB modellen alleen cablerouting voor een remmeke en niet voor versnellingen. Bij Rohloff komen er 2 kabels aan de niet-derailleur kant van de fiets te lopen....

dusssss©

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » ma sep 26, 2005 10:15 am

Met doorgetrokken buitenkabels en tie-ribs kom je ook een eind, maar ik kan me voorstellen dat dat niet is wat je wilt.

Heb trouwens nog een test Nöll M6 vs Wiesmann Koxinga 8) Treksterkte van waar ze uit opgetrokken zijn zo"n 1600NM. Da"s geloof ik >5x 6061 T6 :P De Wiesmann heeft verders nog een spectaculaire gewichts/stijfheids ratio, beter dan bv een Element.

BLRacing

Bericht door BLRacing » ma sep 26, 2005 10:45 am

Las in de mountainbike dat dat frame maar 1500 gram woog. Holy mothers voor een stalen frame :P

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma sep 26, 2005 12:18 pm

Het TUIG schreef: Misschien een domme vraag:Gaan Sperm-Tech en Rohloff wel samen?Dit vanwege het spannen van de ketting en afstelling van de remblokken.
Succes!
Even gebeld met Noell en Dhr. Noell zegt dat het kan aangezien het wiel zo verschuift dat de stand van de rem tov de velg niet verandert. Wiel zal dus wel niet horizontal verschuiven maar axiaal (noem je dat zo?)
Dit zijn ze:
Afbeelding

dusssss©

jojo

Bericht door jojo » ma sep 26, 2005 12:40 pm

Waarom perce firm tech?? hs33 is het zelfde precies het zelfde, op de bevestiging na. ook makkelijker om dan een frame te vinden lijkt mij?

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma sep 26, 2005 1:06 pm

klopt, maar als je toch custom gaat dan moet het wel exact zo zijn als ik het wil hebben.
Schijven wil ik nog wel overwegen, qua looks en remvermogen superieur aan Firmtech, en je kan nog eens een andere vork monteren dan een Magura.

Waar ik bij schijven bang voor ben is het onderhoud en het eventuele geluid dat ze maken. Alhoewel een maat van mij al ruim een jaar met XT schijven rijd en ik ze pas van het weekend voor het eerst hoorde voor een langere periode.

schijven/v-brake nokken maakt het aanbod idd gelijk een stuk groter da"s waar!

dussssss©

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma sep 26, 2005 1:22 pm

ik heb samen met Hubert afgelopen Eurobike onwijs veel lol gehad om de bikes op de stand van Noell.

Die frames zien er echt wel OK uit

Afbeelding

Hij had echter een aantal fietsen staan met een afmontage waar je net echt blij van wordt, en onderdelen die echt misstaan op die frames. Voorbeeld?

Afbeelding

Een aanlasnok voor 1 van de meest brakke standaards leverbaar.. Het moet toch niet gekker worden. Maar ook el cheapo zadels + pennen (Stuur en zadel)

Op de pic ook meteen de patten en de (mogelijke) nokken voor de Rohloff.

Die FirmTech beperkt de mogelijkheden denk ik wel.

Check ook MTBR, staan vaak leuke bikes op, bv hier

Ben benieuwd wat het gaat worden uiteindelijk.

JJ

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma sep 26, 2005 1:33 pm

Nog 1 met heel wat info ;)

(En hele lekkere bikes!!)

Had ik al gezegd dat je ook eens een 29-er moet proberen voordat je een frame besteld?
Ik hoorde dat Hubert binnenkort met wat leuks in dat opzicht komt, dus het proberen moet geen probleem zijn.

Misschien dat dat je beeld van de ideale bike nog iets wijzigt?

JJ

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma sep 26, 2005 2:08 pm

JJ schreef:
Nog 1 met heel wat info ;)

(En hele lekkere bikes!!)

Had ik al gezegd dat je ook eens een 29-er moet proberen voordat je een frame besteld?
Ik hoorde dat Hubert binnenkort met wat leuks in dat opzicht komt, dus het proberen moet geen probleem zijn.

Misschien dat dat je beeld van de ideale bike nog iets wijzigt?

JJ

ja godverdegodver, ben ik er na 2 jaar eindelijk hoe mijn perfekte bike er uit zou moeten zien, kom jij weer met 29" aanzetten :-*
It crossed my mind already, maar ik weet het niet hoor. Ik heb het ook nog nooit geprobeerd dus kan er niets zinnigs over zeggen. De keuze qua frames zal er iig niet groter op worden vrees ik :?

Trouwens bij Rohloff met schijfremmen kom je ook aan het zgn. external shifting:
Afbeelding
Dat zwarte blokje waar de kabels uitkomen heb je niet nodig bij velgremmen......

Die Phil Wood WAAAAAAAANZINNIG :o :o :o

@JJ als jij nog meer pics van Noell heb, mag je die best mailen hoor!!! Graag zelfs.

dusssss©

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » ma sep 26, 2005 3:36 pm

BOSS schreef:
en je kan nog eens een andere vork monteren dan een Magura.

Da"s niet gek. De bestickering op die vorken vind ik iig draaaamaaatisch. Gelukkig kunnen ze er ook af en anderen doen het ook weer niet veel beter.

Dat wat JJ zegt over cheap ass zooi op die mooie framepjes ben ik het helemaal mee eens. In de BIKE van pakweg 12 jaar geleden zag je ze slechts met bling bling Syncros, Tune enzovoort en moet je nu die website zien :o => Aaah! Achim ziet een wachtlijst zeker niet zo zitten.

Ik heb nog wel wat Nöll content in blaadjes van weleer.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » ma sep 26, 2005 8:14 pm

Boss ik neem aan dat je gezien hebt dat Wiesmann ook Rohloff als optie aanbied.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma sep 26, 2005 9:35 pm

Jurriaan schreef:
Boss ik neem aan dat je gezien hebt dat Wiesmann ook Rohloff als optie aanbied.

Ja, maar hoor daar niet zulke positieve verhalen over, met name de wachttijd.........schijnt zo lang te duren dat het sneller is om zelf te leren lassen en zelf een frame in elkaar te bakken :? :?(© Steelboy)

dussssss©

R@coon

Bericht door R@coon » ma sep 26, 2005 9:38 pm

BOSS schreef:
Duurzaamheid en éénvoud blijken voor mij toch belangrijker te zijn dan fancy spulletjes die veel geld kosten en uiteindelijk toch niet blijken te doen wat je er van verwacht.

Dus koop je een nieuwe.....?!? Ja dan kost het opeens allemaal wel veel geld.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di sep 27, 2005 6:57 am

R@coon schreef:
[
BOSS schreef:

Knappe vent die een frame met deze specificaties 2dehands vind.
Maar als jij wat weet hou ik me aanbevolen.

dussssss©

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » di sep 27, 2005 12:26 pm

Mocht je ooit van je RM frame afwillen....... :-X :)

R@coon

Bericht door R@coon » di sep 27, 2005 7:01 pm

BOSS schreef:
[
R@coon schreef:
[
BOSS schreef:

Knappe vent die een frame met deze specificaties 2dehands vind.
Maar als jij wat weet hou ik me aanbevolen.

dussssss©

Mocht ik iets tegen komen ben je de eerste (uiteraard). Maar wat ik bedoelde te zeggen (daar betrap ik mezelf namelijk nogal eens op als de advertensies in BIKE aan het doorbladeren ben..) is dat ipv dat we ons verlekkeren aan nieuwe fietsen en wegdromen bij gedachtes als "zal ik zo"n bike kopen of toch maar..." we maar eens dat blad dicht moeten slaan en gewoon genieten van de Nederlandse 50% kans op regen, maar dan wel op de fiets met een muziekje op!!

2e hands of nieuw...je kan ook gewoon geen nieuwe kopen.

anyway, fiets-zè

ps. dit is niet bedoeld als zo"n "denk-daar-maar-eens-over-na-verhaal" daar heb ik namelijk gruwelijk de schurft aan.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di sep 27, 2005 7:51 pm

He R@coon,

Ja, ik heb oren naar jouw verhaal, echter ik denk niet dat Erik hiertoe komt na een vluchtige blik in een mag.

Voor dat eenieder DirtRag #117 achteloos dichtslaat; doe dit niet voordat je het door Erik geschoten plaatje in "rider"s eye" hebt gezien ;)

Plaats reactie