Re:Groot zadelpen in 29,4 of 27,2+shim dilemma

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Elevation12,000
Groot zadelpen in 29,4 of 27,2+shim dilemma

Bericht door Elevation12,000 » wo feb 09, 2005 10:52 am

Hallo beste mensen,

Ik overweeg een nieuwe zadelpen en wel eentje die mijn 29,4 zitbuis dient te vullen. Pennen in die maat zijn niet echt dik gezaaid. Zover ik weet; Roox S4.2, Thomson Elite en Shannon HardCore&Light.

Ik wil eigenlijk toch wel serieus "setback" op mijn pen. Dat gaat met geen van deze pennen lukken. Thomson heeft wel een "setback" model, maar die komt weer niet in 29,4. :P

Dan kan je natuurlijk bijvoorbeeld een X-lite aanschaffen in 27,2 en dan een shim aanwenden. Raak ik niet direct enthousiast van. Heb ooit eens een carbon pen gecombineerd met shim en dat ding gleed dus zo naar beneden mijn frame in. Wellicht met alu minder voor de hand liggend.

Ik zou eigenlijk wel willen weten hoe de ervaringen van anderen mbt alu pennen en shims zijn. Ik wil graag een beetje zekerheid, want een peperdure pen + shim aanschaffen en dan tot de conclusie komen dat het helemaal niet werkt is natuurlijk niet echt tof. :?

Wat ik trouwens raar vind is dat om eoa stomme reden alle shims in 7/8cm komen. Kunnen ze er nou niet eentje maken van minimaal 12cm lang?!

Ok, drietal vragen dus:
1) Heb ik wellicht een "high profile" (dus geen BBB) pen in 29,4 over het hoofd gezien?
2) Zadelpen met shim; werkt dat?
3) Zijn er ook langere shims te krijgen?

Dank :-*

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » wo feb 09, 2005 11:02 am

Niet echt high profile, maar ook weer geen rommel én met serieuze setback: Selcof Biposition. Zie http://www.selcof.com/05/eng/reggisella ... sition.php voor meer details.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » wo feb 09, 2005 11:29 am

Aardige optie. Mist misschien wel net wat lengte (340mm max) en tsja, het zal me toch pijn doen m"n Ringle MobyDeuce in te ruilen op een Selcof.

Ik schrijf hem bij op mijn shortlist.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo feb 09, 2005 6:39 pm

29.4, das voor je Fat...

Lastig inderdaad en je bent zeker niet de enige die worstelt met het zadelpendiameterprobleem dat je hierbij altijd hebt ;)

Misschien dat American Classic iets heeft/had?? Ik zou anders toch gewoon tot shimmen overgaan, nu is het haast zoeken naar een naald in de spreekwoordelijke hooiberg.

29.4 met rechte kop is al zeldzaam, met kop naar achteren nog meer.....

succes!

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » wo feb 09, 2005 8:23 pm

Is idd voor mijn Yo!

Op mijn huidige Ringle Moby2 zit ik net iets te ver naar voren. De Brooks Swift is hier ook zeker debet aan. Ik zie me deze echter niet snel vervangen, temeer daar ik vind dat mijn Moby iets te gemakkelijk wegzakt. Weet uit ervaring dat een nwe pen vaak helend werkt.

Ik moet echter ook het aandeel dat de Ringle QR de "wegzakperikelen" heeft niet uitvlakken; deze zijn berucht! Heb het nu op de volgende manier aangepakt: QR vasthouden en aan de andere zijde een moer met sleutel aandraaien. Vervolgens Ringle schroefgeval er weer bij op, ruimte zat. Toont goed en na een eerste rit lijkt het goed te werken.

Idd zoeken naar een speld in een hooiberg ja. Buiten dat ik "setback" wil heb ik overigens nog meer wensen en eisen:
- Liefst blauw of anders rood geanodiseerd
- Lengte!! Liefst toch wel minimaal 380mm
- Liever geen shim dus
- Visueel aantrekkelijk
- Passend bij mijn Yo! Dwz qua tijd, kwaliteitsbeleving, exclusiviteit, uitstraling... Dit houdt dus in dat ik bv niet snel voor Easton zal kiezen, want te nieuw, te gewoon, kleurloos en "boring".

Gewicht is weer geen issue, doe maar stevig.

Respectabele waslijst, maar ja, zo"n mooie blauwe Moby gooi je er natuurlijk niet zo heel snel af.

Ik heb trouwens een overzichtje gemaakt van wat alternatieven:
Brunn
Afbeelding
Almost everything possible on request.
not cheap

ControlTech
Afbeelding
Some setback
only 350mm
need shim

Easton EC70
Afbeelding
Carbon
need shim
in 27,2 only 350mm
serious setback
doesn"t look right on a Yo! To modern, to common

Extralite The Post 2
Afbeelding
need shim
in 27,2 only 360mm

Heylight mit Versatz
Afbeelding
15mm setback
Flashy colours on request
400mm available
need shim

Heylight Superleight
Afbeelding
in 27,2 only 350mm
need shim

Moots Ti
Afbeelding
with and without setback
need shim
not cheap

Race Face XY
Afbeelding
need shim
RF stopped making, although at the moment still widely available
As XY 2,5cm setback. Also available without.

Ringle Moby2
Afbeelding
only 350mm
need shim (on new ones, yes)
Flashy colour: red

Roox S4.2
Afbeelding
29,4!!!!
430mm!!!
no setback
reasonably priced

Salsa Shaft
Afbeelding
need shim
setback

Shannon Carbon
Afbeelding
need shim

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » wo feb 09, 2005 8:26 pm

vervolg

Shannon MTB Light
Afbeelding
29,4!!!
430mm!!!
were already there in "95
Flashy colours: I guess so

Shannon HardCore
Afbeelding
29,4mm
430mm!!!
was already there in "95
looks very like a Roox. Similar?
Flashy colours: :?:

Syncros
Afbeelding
need shim

Syncros CF
Afbeelding
need shim
carbon

Thomson Elite
Afbeelding
no setback model in 29,4
setback model needs shim
long
not my fave for a Yo!

Tune Starkes Stück
Afbeelding
I don"t think 29.4 is available, but I am not 100% sure
probably needs shim
Flashy colours: multiple

Use Alien
Afbeelding
need shim
only 350mm
some setback
Flashy colours: red, blue

X-lite 7075
Afbeelding
need shim
setback
Flashy colours: clamp also available in red and blue

X-lite XLR MetalMatrix
Afbeelding
need shim
setback
Flashy colour: Borinium?

Yeti ARC post
Afbeelding
need shim
cheap!

Een andere FAT rijder hier uit den lande droeg verder nog het volgende aan:

DEAN mountain TI
Afbeelding
need shim
ti for under $100

DEAN Ultra Lite
Afbeelding
need shim

Hier komt nog bij de Selcof die dubbelop al voorlegde.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo feb 09, 2005 8:49 pm

Elevation12,000 schreef:
overigens nog meer wensen en eisen:
- Liefst blauw of anders rood geanodiseerd
- Lengte!! Liefst toch wel minimaal 380mm
- Liever geen shim dus
- Visueel aantrekkelijk
- Passend bij mijn Yo! Dwz qua tijd, kwaliteitsbeleving, exclusiviteit, uitstraling... Dit houdt dus in dat ik bv niet snel voor Easton zal kiezen, want te nieuw, te gewoon, kleurloos en "boring".

Ik zeg; héél veel succes ;)

MavErik
Contacteer:

Bericht door MavErik » wo feb 09, 2005 9:32 pm

Mocht je toch een Thomson in zilver willen, een kennis van me heeft er een te koop: hier of hier

Ninko

Bericht door Ninko » wo feb 09, 2005 9:37 pm

mss zijn er van die mannen die wel een ti voor je kunnen maken? ff contact opnemen, ok, er staat dan misschien wel niet zo"n exlusief merkie op... of een pen laten draaien voor bijvoorbeeld zo"n roox ofzo... moet te doen, zijn, wel gehard alu, en daarna blauw late anodiseren?
zo"m moby deuce zit is toch gewoon een losse pen, waar aan de bovenkant zo"n ronding inzit, en vlak daaronder een gat?
Weet niet, maar mss valt zoiets wel ergens te laten maken, danwel uit ti, of uit alu en dat laten anodiseren?

Ninko

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo feb 09, 2005 10:11 pm

Ik heb zelf een Use alu met Use shim in mijn "Vet" zittenm als ik er ooit op rijd (yeah, whatever....) dan zakt het geheel in ieder geval niet...

Daar heb ik gewoon goede ervaringen mee, en ik heb ook een Ringle zadelpen qr.... dusss

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » wo feb 09, 2005 10:34 pm

Veel berichtjes ineens, waarvoor dank!

@MavErik
Ene kant wel aantrekkelijk, andere kant weer minder. Kwalitatief okay pen, maar hij is zilver en zilver staat m"n Yo! niet. Er zal dus geanodieerd moeten worden. Gebruikssporen; klemt ie of klemt ie niet vraag ik me dan af. Geen setback.

@Ninko
Wel leuk om zulks te ondernemen! Blijf aan het einde vd rit echter nog steeds met een pen zonder setback zitten. Da"s jammer.

@Steelboy
Ok, jij bent dus positief over het gebruik van een shim.

Begin nu een beetje te tenderen naar een Heylight pen. Heb dan wel een shim nodig, maar is lang, komt in blauw en heeft setback. Vind hem alleen niet echt stoer; Shannon HardCore bv is stoerder. Hardcore = stoer, light = stom.

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » do feb 10, 2005 10:10 am

In een machinewerkplaats kunnen ze je tot op een duizendste mm shimmetjes draaien, koop anders een zadel met langere rails en mep dat zo ver mogenlijk naar achter in je Moby? Azonic downhill op een classic F*t???

wictor

Bericht door wictor » do feb 10, 2005 11:22 am

@Elevation12,000: de gebruikssporen houden bij mijn 29,4 in dat er aan de achterkant een paar krasjes zitten wegens het verschuiven in m"n Surly. Ongeveer halverwege de pen.

Verder, als je "m wilt anodiseren moet je "m toch eerst polijsten. Bovendien wordt de buitendiameter ietsje groter bij het anodiseren - dacht ik - dus flink polijsten mag toch wel. Dan heb je weer een prachtig glad oppervlak (en geen klemprobleem).

Als je echt niks anders kunt vinden...please e-mail me e.l.wictor@student.tudelft.nl - the price is negotiable! Desnoods polijst ik "m wel voor je, gezien het rotwerk is. Ik wil er heel erg graag van af, omdat ik echt van die overtollige onderdelen af moet. Af en toe vallen er dingen uit de kast...zo erg is het.

Sven

Bericht door Sven » do feb 10, 2005 12:44 pm

Elevation12,000 schreef:
Ik zou eigenlijk wel willen weten hoe de ervaringen van anderen mbt alu pennen en shims zijn. Ik wil graag een beetje zekerheid, want een peperdure pen + shim aanschaffen en dan tot de conclusie komen dat het helemaal niet werkt is natuurlijk niet echt tof. :?

Ik rij nu al ongeveer een jaartje met een raceface prodigy pen plus shim, die custom is bijgeslepen. Dit vanwege de rare frame-maat (doorsnede buis). Het eindresultaat was echt verbluffend, het zit echt perfect en zakt niet weg.

Een vriend van me heeft ook dezelfde framemaat, maar met een andere shim, en die zakt soms weg.
Ik denk echt dat een shim een geluksonderdeel is...

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » do feb 10, 2005 1:41 pm

[quote="D"n Helle"]
Ik rij nu al ongeveer een jaartje met een raceface prodigy pen plus shim, die custom is bijgeslepen. Dit vanwege de rare frame-maat (doorsnede buis). Het eindresultaat was echt verbluffend, het zit echt perfect en zakt niet weg.

Een vriend van me heeft ook dezelfde framemaat, maar met een andere shim, en die zakt soms weg.
Ik denk echt dat een shim een geluksonderdeel is...
[/quote]
Op de tandem en de solo hebben wij shims van nogal harde kunststof. En daarbij zakt helemaal niets weg, juist omdat die kunststof een beetje kan vervormen (althans, dat is wat ik vermoed). Of je kiest voor de oude MTB-truc van mannen uit de generatie Breeze & Cunningham: een beetje "dirt" in het vet op je zadelpen strooien, inschuiven, vastdraaien, komt nooit meer los ....... :D

Sven

Bericht door Sven » do feb 10, 2005 2:16 pm

Of kleine stukje colablikjes in reepjes... Ideaal!!

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do feb 10, 2005 7:47 pm

[quote="D"n Helle"]
[/quote]

en met een beetje pech je hele frame verneuken.... Heb hier thuis het levende bewijs van wat er kán gebeuren...

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » do feb 10, 2005 8:22 pm

Beste mensen,

Iedereen iig bedankt voor mij deelgenoot maken in wat jullie zouden doen, jullie tips, suggesties, overwegingen etcÂ…

@EL PERRO
Mijn Swift wijkt niet.

@Wictor
Dank voor al de tips die ik in mijn mailbox heb mogen vinden.

@DÂ’n helle en dubbelop
Mooi, jullie ook positief over gebruik shim. Opties als gevogel met zand in de zitbuis van mijn Yo! en versneden Colablikjes neem ik minder serieus.

De vlag hangt er nu als volgt bij: Heb met wictor contact opgenomen. Niet ivm de Thomson, maar ivm een blauwe Selcof in 27,2 met ‘setback’ die wictor voor weinig verkoop had. Leek mij interessant om zelf eens de proef mee op de som te nemen en te kijken of zo’n shimconstructie nou wat voor mij is. Sta er iig wel positiever tegenover nav al jullie ervaringen. Bevalt het dan zou ik later evt. nog kunnen upgraden naar een XY of als ik het nog wat breder laat hangen een blauwe Heylight of USE(esthetisch net iets meer een hoogvlieger) dacht ik. Helaas was de blauwe Selcof net verpatst.

Absurd is wel het idee dat de Heylight en USE gewoon net zo veel op moeten brengen als deze toch echt nagelnieuwe oldschool Koga -waarmee het overigens goed HC rijden is- niet zo lang geleden:
Afbeelding

Ik zal echt nooit wennen aan het idee van 100+ euro voor een zadelpenÂ….

Maar ja, dat ik niet over één nacht ijs ga hadden jullie natuurlijk allang al door.

Laatste ontwikkeling is dat wictor mij adviseerde NZparts eens te polsen voor een blauwe KORE Elite. Deze pen is ook lang en komt met ‘setback’. Heeft NZ deze dan wordt dit hem. Rond KORE hangt niet zo’n zweem van ‘lightweight’. Lukt het niet dan wordt er toch geld gealloceerd richting USE. Dan maar kijken waar het goedkoop kan en goede afspraken maken over wat te doen bij wegzakken.

Pottser

Bericht door Pottser » do feb 10, 2005 8:41 pm

Of gebruik een andere truc van Potts en Cunningham. Draai een 29,4 pen en zet daar een kop naar keuze in. Potts en Cunningham gebruikte veel Suntour koppen en monteerde deze (klemming plus pinnen) op een sterkere zadelpen. Voordeel is dat je elke diameter en sterkte kunt bereiken in combinatie met een goede kop (dwz met setback). Ik heb zelf een pen van Steve in een maat 31.8 en een 27.2.

Sven

Bericht door Sven » do feb 10, 2005 9:35 pm

[quote="DeKerf"s"]
[ [quote="D"n Helle"]
[/quote]

en met een beetje pech je hele frame verneuken.... Heb hier thuis het levende bewijs van wat er kán gebeuren...
[/quote]

Sorry hoor.. Het was alleen maar sarcastisch bedoeld...

@ Elevation... Geef dan eens aan wat jij nou graag zou willen zien als zadelpen in je bike?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do feb 10, 2005 9:42 pm

[quote="D"n Helle"]
[ [quote="DeKerf"s"]
[/quote]

Sorry hoor.. Het was alleen maar sarcastisch bedoeld...
[/quote]

No worries ;)

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » vr feb 11, 2005 12:35 am

[quote="D"n Helle"]
@ Elevation... Geef dan eens aan wat jij nou graag zou willen zien als zadelpen in je bike?
[/quote]

Aanvankelijk had ik de volgende vragen:
1) Heb ik wellicht een "high profile" (dus geen BBB) pen in 29,4 over het hoofd gezien?
2) Zadelpen met shim; werkt dat?

Ad1 - Ik denk dat nu wel alle opties de revue gepasseerd zijn
Ad2 - Blijkt vaak goed te voldoen
Ad3 - Geen antwoord op gehad, maar ook niet relevant als de huidige gewoon werken

Wat ik echt zou willen is een blauwe 29,4 Moby met "setback". Die is er niet en dat wordt dan dus wat consessies doen. "I made up my mind" en ga allereerst voor een blauwe KORE elite en als die nergens meer te krijgen is wordt het een blauwe USE, ook blijf ik dat meer een pen voor "weightweenies" vinden.

Caramba

Bericht door Caramba » vr feb 11, 2005 2:49 am

Ik rij intussen alweer enkele jaren met shim, zowel carbon als alu zadelpen en heb met mijn shim nog nooit last gehad van verzakking. Ook kan ik je denk ik vertellen over het waarom er geen langere shims zijn: Als de mijne langer zou zijn, dan zou het me heel wat moeite kosten om hem nog over de zadelpen heen te schuiven, zo strak zit deze. Dat is dus zowel met m"n carbon als m"n alu zadelpen. Conclusie, langere shims zullen heel lastig te verwijderen zijn en de huidige lengte voldoet prima!

Al met al ben ik dus een zeer tevreden shim gebruiker en zou er dan ook niet bang zijn voor het verzakken. Ik heb overigens een 30.2mm zadelpen nodig (ook al zo"n lastige maat) en setback. Mijn shim is dus van 30.2 --> 27.2. Heb onlangs een Race Face Atlas 2005 27.2mm pen gekocht en ben nu heel tevreden :)

Sven

Bericht door Sven » vr feb 11, 2005 12:54 pm

Elevation12,000 schreef:

Bezoek eens een ijzerbedrijf. Klinkt simpel, maar die kunnen shims zo lang als je ze wilt draaien met een cnc bankje. Tis wel wat werk, maar je kan dan wel iedere pen die je wilt erin passen, omdat je zelf de binnendiameter kan uitkiezen.

Plaats reactie