Dit beestje komt uit de na-dagen van 1985 of wellicht al begin 1986. Bijna 20 jaar oud dus. De laatste tijd ben ik mij steeds meer gaan interesseren en verdiepen in de fietsen van de eerste dagen. Je moet weten dat de ontwikkelingen vanaf eind jaren "70 toen de sport ontstond, de eerste jaren niet echt grote sprongen maakte, op enkel wat onderdelen van firma"s als Shimano na. De vraag groeide alsmaar, maar de technologische vooruitgang zoals we die tegenwoordig kennen, ging toen op een veel rustiger tempo. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit frame erg veel gelijkenissen heeft met dát wat men in de begin jaren als eerste mountainbike zagen.
Ooit hoop ik toch zeker één van de eerste modellen van eind jaren "70 in mijn bezit te mogen hebben. Stiekem hoop ik dat ik nog eens de kans krijg om een fiets uit 1981 te kunnen opduiken. 1981 is namelijk mijn bouwjaar

Deze komt al een heel eind;
Een Ritchey Commando van eind "85 begin "86:

De Ritchey Commando stond bekend als de "exploration" of "adventure" bike. Dit frame is gebaseerd op de TimberWolf/TimberComp echter, met alle "braze-ons" die mogelijk waren er op/aan verwerkt. Dit houdt dus in; oogjes voor pakkendragers/low riders en spatborden, dubbele drinkbushouders (op de onderbuis) en zelfs (!!) een schouder draagband. Zo"n ding dat je tussen de bovenbuis en zitbuis met klittenband vast zet om de fiets te dragen. Het doel was dus wel duidelijk.
Geheel passend bij dit enigszins "militaire thema" werd dus de naam "Commando" gekozen en was hij leverbaar in een camouflage kleur groen/zwart of grijs/zwart. Deze was grijs/zwart, maar is helaas eind jaren "80 overgespoten naar simpel grijs.
Frame is geheel opgetrokken uit 4130 double butted chromoly buis en is geheel gesoldeerd door Tom Ritchey. Enkel het einde van de zitbuis is een soort van "lug". De rest is dus lugloos gesoldeerd en daarna voorzien een mooie radius. Vandaar ook de naam voor de techniek: "fillet brazing" (fillet = afronden).