Re:Vroeger... bij de Commando"s....

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

DeKerfs
Vroeger... bij de Commando"s....

Bericht door DeKerfs » zo jan 16, 2005 3:49 pm

Ik had hem al een tijdje in huis, maar heb pas vandaag eindelijk wat foto"s kunnen schieten van het oudste frame dat ik momenteel in mijn bezit heb. Ben hem redelijk toevallig tegen gekomen en een bod op gedaan. Bleek genoeg te zijn om hem te krijgen.

Dit beestje komt uit de na-dagen van 1985 of wellicht al begin 1986. Bijna 20 jaar oud dus. De laatste tijd ben ik mij steeds meer gaan interesseren en verdiepen in de fietsen van de eerste dagen. Je moet weten dat de ontwikkelingen vanaf eind jaren "70 toen de sport ontstond, de eerste jaren niet echt grote sprongen maakte, op enkel wat onderdelen van firma"s als Shimano na. De vraag groeide alsmaar, maar de technologische vooruitgang zoals we die tegenwoordig kennen, ging toen op een veel rustiger tempo. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit frame erg veel gelijkenissen heeft met dát wat men in de begin jaren als eerste mountainbike zagen.

Ooit hoop ik toch zeker één van de eerste modellen van eind jaren "70 in mijn bezit te mogen hebben. Stiekem hoop ik dat ik nog eens de kans krijg om een fiets uit 1981 te kunnen opduiken. 1981 is namelijk mijn bouwjaar ;-)

Deze komt al een heel eind;

Een Ritchey Commando van eind "85 begin "86:

Afbeelding

De Ritchey Commando stond bekend als de "exploration" of "adventure" bike. Dit frame is gebaseerd op de TimberWolf/TimberComp echter, met alle "braze-ons" die mogelijk waren er op/aan verwerkt. Dit houdt dus in; oogjes voor pakkendragers/low riders en spatborden, dubbele drinkbushouders (op de onderbuis) en zelfs (!!) een schouder draagband. Zo"n ding dat je tussen de bovenbuis en zitbuis met klittenband vast zet om de fiets te dragen. Het doel was dus wel duidelijk.

Geheel passend bij dit enigszins "militaire thema" werd dus de naam "Commando" gekozen en was hij leverbaar in een camouflage kleur groen/zwart of grijs/zwart. Deze was grijs/zwart, maar is helaas eind jaren "80 overgespoten naar simpel grijs.

Frame is geheel opgetrokken uit 4130 double butted chromoly buis en is geheel gesoldeerd door Tom Ritchey. Enkel het einde van de zitbuis is een soort van "lug". De rest is dus lugloos gesoldeerd en daarna voorzien een mooie radius. Vandaar ook de naam voor de techniek: "fillet brazing" (fillet = afronden).

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo jan 16, 2005 3:51 pm

Wat vooral ook opvalt is de vlakke stuurhoek. Daar waar tegenwoordig 71-73 graden toch echt de uitersten zijn, heeft dit frame een balhoofdshoek van 69 graden. Tel daar de redelijke sprong in de vork bij op en je kunt wel raden hoe dit moet sturen; erg relaxt dus ;-). De zitbuis is 72 graden.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals bij de meeste frames uit deze periode, is dit frame eveneens voorzien van zogeheette "u-brake" remnokken aan de onderzijde van de liggende vork. Dit is dus een geheel ander soort velgrem. Deze fiets werd destijds met een Suntour Rollercam rem geleverd welke op diezelfde remnokken gebaseerd is.

Afbeelding

De plaatsing van de remmen op deze manier, vraagt dus wel om een extra kabelgeleider op het trapashuis en aan de onderbuis. Deze manier en meer de constructie van de remmen zelf stonden helaas wel garant voor wat chainsuck problemen en de ophoping van modder. Maar in California hebben ze daar niet zo heel veel last van. Zodoende is deze manier van plaatsen van de achterrem nog enige tijd door gegaan.

Afbeelding

De afmontage was geheel aangepast op het militaire thema en zodoende werd de fiets voorzien van een mix van Shimano XT en Suntour onderdelen die speciaal in het zwart op deze fiets geleverd werden. Het zag er dus destijds zo uit:

Afbeelding

Hierboven een versie uit 1983. Deze had o.a. een andere kroon (flat crown) voor de vork, waarbij mijn versie een "unicrown" heeft.

Hieronder een aantal links naar wat detail foto"s van de Commando:

Detail 1 (vork, erg mooi)
Detail 2 (onderzijde vork)
Detail 3
Detail 4
Detail 5
Detail 6

Wat ik met dit frame ga doen is nog een vraag. Eerlijkheidshalve moet ik ook zeggen dat hij mij eigenlijk te groot is. In die tijd had men nog niet van "sloping toptubes" gehoord en zodoende zou een 19" in die tijd mijn maat zijn geweest, waar ik nu gemiddeld 17" fietsen heb. Dit frame is echter nog een inch groter dan die nodige 19" en zodoende eigenlijk té groot. Dit gecombineerd met een scheurtje bij de dropout achter (te repareren) zullen mij nog wel even weerhouden hem te restaureren/op te bouwen. Ik heb het idee om hem geheel te ontdoen van de lak en in die staat aan de muur te hangen. Het ruwe ijzer gecombineerd met de goudkleurige fillet brazed overgangen tussen de buizen is gewoon al bewonderenswaardig genoeg. ;-)

Afbeelding

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » zo jan 16, 2005 4:08 pm

Wat een schoonheid! In 1985 kocht ik mijn eerste MTB, een Muddy Fox City II. 1.5 Inch banden, CroMo frame etcetera. Een vriend ging toen zelfs voor een full blown versie met 1.75 inch banden en natuurlijk zo"n prachtig breed stuur (hoe heetten die dingen ook alweer ....? In elk geval: deze Ritchey uit dezelfde periode was toen al een hoogst begerenswaardig ding. Maar ja, zo"n Muddy Fox was al kostbaar genoeg :?

Urnyke weet precies hoe zo"n frame met r-e-l-a-x-t-e framehoeken rijdt. Hij heeft sinds enkele jaren mijn voormalige DP Racing (1986, Columbus buizen, rollerbrakes) in bezit. Dat was inderdaad een fiets die bijna vanzelf rechtuit reed.

rene

Bericht door rene » zo jan 16, 2005 4:22 pm

Waar haal je ze toch vandaan? Errug kwijlbaar :P

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo jan 16, 2005 4:28 pm

dubbelop schreef:
Wat een schoonheid! In 1985 kocht ik mijn eerste MTB, een Muddy Fox City II. 1.5 Inch banden, CroMo frame etcetera. Een vriend ging toen zelfs voor een full blown versie met 1.75 inch banden en natuurlijk zo"n prachtig breed stuur (hoe heetten die dingen ook alweer ....?

Bullmoose stuur.

[
dubbelop schreef:
In elk geval: deze Ritchey uit dezelfde periode was toen al een hoogst begerenswaardig ding. Maar ja, zo"n Muddy Fox was al kostbaar genoeg :?

Urnyke weet precies hoe zo"n frame met r-e-l-a-x-t-e framehoeken rijdt. Hij heeft sinds enkele jaren mijn voormalige DP Racing (1986, Columbus buizen, rollerbrakes) in bezit. Dat was inderdaad een fiets die bijna vanzelf rechtuit reed.

Heb die DP Racing al een aantal malen staan bekijken idd. Ook een erg bijzonder machien inderdaad. De framebouwers van de west-coast zijn ook erg lang door gegaan met dit soort vlakke stuurhoeken van rond de 69 graden, gecombineerd met grote vorksprongen. Het waren de East-Coast framebouwers zoals Chris Chance die voor de omslag zorgde richting de hoeken die we vandaag de dag nog steeds hebben.

Sven

Bericht door Sven » zo jan 16, 2005 5:08 pm

Zeer apart... vooral die Fillet Brazing technolige snap ik nu eindelijk eens...
Hang em maar aan de muur. (Als daar nog plaats is). ;)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo jan 16, 2005 6:22 pm

sjesus ben jij van 1981......wat heb je dan een verlepte kop zeg ;)

Maar mooie fiets hoor, met name de lassen zijn erg mooi en de kleur vind ik persoonlijk skitterend.

dussssss©

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo jan 16, 2005 7:40 pm

BOSS schreef:

Ik hou ook van jou Boss :-*

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » zo jan 16, 2005 7:46 pm

BOSS schreef:

Maar mooie fiets hoor, met name de lassen zijn erg mooi en de kleur vind ik persoonlijk skitterend.

dussssss©

Mmmm...... ik ben van 1960. Zal ik maar niet vragen wat je van mijn kop vindt ::)

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » zo jan 16, 2005 8:49 pm

Zeg euh... fietsten ze daar nou ook mee door de desert, Storm?

Geheh!

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo jan 16, 2005 9:08 pm

Steelboy schreef:
Zeg euh... fietsten ze daar nou ook mee door de desert, Storm?

Goh! Hij heeft alleen geen vering, dus je moet wel opletten voor je wervel, Storm!

Pottser

Bericht door Pottser » zo jan 16, 2005 9:17 pm

Wat een mooie fiets. Zowel het verhaal als de bouw zijn leuk. Lekker luie geometrie, rollercam onder de liggende achtervork, fillet-brazed en door Tom.

Ik ongeveer gelijk, iets later, met Dubbelop begonnen met mountainbiken. Een van de redenen was toen juist dat een mountainbike zo"n leuke adventurefiets was. Die Ritchey was al snel een van de fietsen die ik graag wilde hebben.

Als het boven je bed wat vol word, ben ik nog geinteresseerd. Ik heb een 20-inch frame (raad eens welke) met een horizontale bovenbuis. Deze past mij vast ook geweldig.

Exar

Bericht door Exar » zo jan 16, 2005 10:05 pm

Ben jij soms ram, Storm?

...hij snapt hem niet...

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » zo jan 16, 2005 10:26 pm

dubbelop schreef:
[
BOSS schreef:

dussssss©

Mmmm...... ik ben van 1960. Zal ik maar niet vragen wat je van mijn kop vindt ::)

Wat denk je zelf Marten?

........
........

TBB

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » ma jan 17, 2005 12:45 am

Erg mooi, mijn 1ste fiets was in 87 en had ook een suntour rollerkambrake!!!!
:P erg mooi staal Dekerf! :P

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma jan 17, 2005 8:10 am

[quote="DeKerf"s"]
[
BOSS schreef:

[/quote]

Wil je verkering met me?
Ik heb een bed van Reynolds buizen, fillet brazed, misschien wil je een keer komen kijken::)

dusssssss©

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma jan 17, 2005 9:23 am

Maar... heb je ook handboeien is dan de vraag...

8)

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » ma jan 17, 2005 9:43 am

Indrukwekkend. Frame schreewt om delen uit dezelfde tijd.

Ben het met BOSS eens dat de kleur best ok is. Niet origineel, maar het ziet er zondermeer goed uit. Het lijkt me trouwens een hele toer hem zijn camouflage huidje weer terug te geven. Aan de andere kant zal de huidige laag toch (gedeeltelijk) naar de maan gaan als je hem gaat repareren.

Van lak ontdoen en boven je bed hangen is een optie. Ik denk echter niet dat Tom hem zo bedoeld heeft en bovendien zou ik zeggen dat de complete fiets gewoon leuker is als een los frame.

Repareren en "clearcoaten"? Da"s wel een erg grote stijlbreuk. Als extra complicerende factor komt er ook nog bij dat hij jou te groot is en ziehier wat een dilemma"s ::) Maar goed dat het niet mijn frame is ;D

Voor mensen die naar aanleiding van dit alleraardigste topic meer ingevoerd willen raken in Ritchey"s: www.oldmountainbikes.com

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma jan 17, 2005 10:16 am

Steelboy schreef:
Maar... heb je ook handboeien is dan de vraag...

8)

wat denk je nou zelf..............ROAAAAAAAAARGH

dusssss©

Pimiento

Bericht door Pimiento » ma jan 17, 2005 10:25 am

Elevation12,000 schreef:
Indrukwekkend. Frame schreewt om delen uit dezelfde tijd.

Van lak ontdoen en boven je bed hangen is een optie. Ik denk echter niet dat Tom hem zo bedoeld heeft en bovendien zou ik zeggen dat de complete fiets gewoon leuker is als een los frame.

Heheh nieuw opbouwen...PIEP er zijn nog KRAAK 15 wachtende voor u PIEP ;)

Zeg Jeroen, wij hebben nog altijd muur vrij, voor het geval het bij jou niet past :P

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma jan 17, 2005 6:08 pm

BOSS schreef:
[ [quote="DeKerf"s"]
[
BOSS schreef:

Wil je verkering met me?
Ik heb een bed van Reynolds buizen, fillet brazed, misschien wil je een keer komen kijken::)

dusssssss©
[/quote]

Wie geeft deze man een ban voor het leven?? Dit valt overduidelijk onder het kopje "ongewenste intimiteiten"! :?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma jan 17, 2005 9:36 pm

Mooi om wellicht een minstens zou oude fiets van de "concurrent" er eens bij te pakken.

Hier de Gary Fisher Mt. Tam uit ik meen "83 of "84. Het bewuste frame hieronder afgebeeld is van goede vrind Michel2 (Michel voor intimi) en staat onder de insiders bekend als de "John Deere". ;) Dit frame heeft het grootste deel van zijn/haar leven rond gereden in en rond de "hotspot".. rondom Mount Tamalpais (Mt. Tam), Marin County.

Afbeelding

Gary Fisher heeft nooit een frame gelast, dat liet hij doen. Onder andere door Tom Ritchey. De eerste fietsen van Gary kwamen bij Tom vandaan en werden verkocht onder de naam "MountainBikes". Later werd dit niet goed bevonden door het merkenbureau (of hoe die ook heten) en werd dat dus gewoon "Gary Fisher".

Afbeelding

Dit specifieke frame is door Tom Teesdale gesoldeerd en gelakt. Frame vertoond enorm veel gelijkenis met de Commando die ik hier heb. Kleine details zijn het echter die het verschil maken. Mooie details zoals het aanwezige Bullmoose stuur met kabel geleiding en eveneens een Rollercam/Ubrake montage op de liggende vork. Ander bijzonder ding aan dit frame, is de ingeperste trapas. Industrielagers waren in die tijd nog niet breed in gebruik voor dit soort applicatie"s.

Afbeelding

Suntour"s versie van de Rollercam. Dit is het goedekopere model. Herkenbaar aan de "gewone" veren die rond de lagerpunten zitten. De duurdere versie had een lineaire veer, zoals het originele model van Charlie Cunningham dat ook heeft. Lineaire veren zie je tegenwoordig standaard op v-brakes.

Afbeelding

De oplettende kijker zal wellicht al gezien hebben dat dit stuur op een zelfde soort wijze als de hedendaagse Ahead stuurpennen, op de vork wordt geklemt. Op de vork zit een extra stuk buis gelast (boven het draad-deel), waarop het stuur geklemt wordt.

Onder andere bouwers als Ross Shäfer (Salsa) en Steve Potts hadden hier ook een versie van. (Zie één van de andere classic-threads die nu lopen).

Dit frame staat te koop, al betwijfel ik of er veel animo is onder de DPers hier. Serieuze geïntereseerden en/of biedingen zijn natuurlijk altijd welkom.

Tot slot:

Afbeelding

"Fat Tire Trading Post", Fairfax Ca. laat er geen twifjel over bestaan waar deze fiets destijds als eerste verkocht werd. Eén van de meest geweldige namen voor een bikeshop ;)

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » ma jan 17, 2005 9:40 pm

[quote="DeKerf"s"]

Afbeelding

Suntour"s versie van de Rollercam. Dit is het goedekopere model. Herkenbaar aan de "gewone" veren die rond de lagerpunten zitten. De duurdere versie had een lineaire veer, zoals het originele model van Charlie Cunningham dat ook heeft. Lineaire veren zie je tegenwoordig standaard op v-brakes.
t werd. Eén van de meest geweldige namen voor een bikeshop ;)
[/quote]

De duurdere versie had tevens gaten in de remarmen. Die versie zit op Urnyke"s (voorheen mijn) DP. Hij heeft die remmen trouwens wel een stuk lichter gemaakt, onder meer door aluminium bouten en een titanium "camplate" te maken. Hoe ver wil je gaan ...... ;)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma jan 17, 2005 10:07 pm

dubbelop schreef:
De duurdere versie had tevens gaten in de remarmen. Die versie zit op Urnyke"s (voorheen mijn) DP. Hij heeft die remmen trouwens wel een stuk lichter gemaakt, onder meer door aluminium bouten en een titanium "camplate" te maken. Hoe ver wil je gaan ...... ;)

Ik heb beide Suntour versie"s. De goedkopere met enkel de "infrezingen" en de XC Pro uitvoering met de door geboorde gaten, zie hier onder.

Afbeelding

De cam tussen de rollen bleef nog nét liggen voor de foto ;-).

Het mooie van dit type rem zit hem puur in de werking van die cam. Die is zodanig gevormd, dat de remblokken ver van de velg staan, maar door aan trekken van de remhendel snel naar de velg toe bewegen. De kunst was het dan om de remmen zodanig af te stellen, dat de remblokken de velg raakte op het moment dat de rollen op het tweede deel van de cam terecht kwam. Hier loopt de rol over een iets minder steil stuk, waardoor de afgelegde weg van de remblokken kleiner werd en dus de kracht waarmee de remblokken op de velgen drukten, groter werd. Eigenlijk een ideale situatie. Tijdens het remmen véél kracht, en bij het los laten er zeker van zijn dat je remblokken ruim van je velg af liggen.

Helaas bleek het voor vele fietsers en fietsenmakers een hele opgave om deze ideale setting te vinden. Suntour maakte daardoor in de laatste jaren enkel cam-plaatjes met maar één constante lijn aan de zijkant. Daar was dus geen verschil meer in een snelle, minder krachtige beweging die overging naar een kortere, krachtigere beweging op de velg.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » ma jan 17, 2005 10:49 pm

Sjemig wat een retro hype ineens.....

BTW die Breezer die in TE KOOP staat is wel heel errug vet eigenlijk ::) ;D

Plaats reactie